Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 17:06:01
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 16:36:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:23:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:20:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:17:22
Fleischmania Nostalgia door Sporlijn Úje
Vandaag om 15:37:02
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 15:30:03
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 15:26:07
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:21:53
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 15:14:06
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door tothebeach
Vandaag om 15:04:16
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 13:54:31
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:24:23
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:23:26
digitaal veranderd in 15 jaar door Henk G
Vandaag om 13:10:27
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 13:02:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 13:00:44
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door tijgernootje
Vandaag om 12:55:16
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 12:00:19
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 11:50:21
Aachenau West door Eric v C
Vandaag om 11:39:38
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 11:04:36
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3628679 keer)

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6015 Gepost op: 17 November 2014, 12:16:16 »
Over keertreinen aardige informatie op deze site: http://www.noetzel24.de/index.php?id=84&L=%271#c788
Ik ben er niet zeker van of deze site de laatste twee jaar is bijgehouden; het lijkt van niet.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6016 Gepost op: 17 November 2014, 17:46:42 »
Even kijken, er lopen nu een paar dingetjes door elkaar. Keertreinen en het instellen van voorspan/dubbeltractie op de Multimaus.
Wat dat laatste betreft: Karst, dank voor de link. Ik heb de info opgeslagen, en zal er binnenkort beslist gebruik van gaan maken.

Over keertreinen, of liever gezegd, Wendezüge, ik denk te kunnen zeggen dat geconcludeerd mag worden, dat er voorbeelden te vinden zijn van zowel de kont als de kop van de lok aan de trein. Wil je dus zo'n Wendezug op je modelbaan inzetten, dan is er niets op tegen om beide varianten te gebruiken.

Maar daarmee zijn we er nog niet. Want, zoals we op de eerder getoonde foto....



...zagen, is de Roco-stuurstandswagen (Silberling zowel als Mitteleinstiegswagen) voorzien van werkende front- en sluitseinverlichting.
Het is niet nodig hiervoor een decoder in te bouwen, want een soortement van schakelaartje in het draaistel zorgt ervoor, dat -afhankelijk van de rijrichting- hetzij het front- dan wel het sluitsein brandt. Je kunt het alleen niet aan of uit schakelen, maar dat vind ik niet zo erg noodzakelijk, tenzij het rijtuig natuurlijk ergens in het midden van de trein wordt geplaatst, want dan zou een brandend sluit- of frontsein onzinnig zijn. Maar goed, mocht dat ooit nog eens leiden tot een onbedwingbare behoefte, dan kan er altijd nog een decoder worden ingebouwd.

Even afgezien daarvan, het frontsein (of sluitsein) brandt dus altijd. Nu hebben oplettende lezertjes vast al wel bedacht, dat ik ooit eens heb geschreeuwd dat werkende frontseinen voor mij niet zo nodig hoeven, omdat het bij de DB niet tot de voorschriften behoorde dat het frontsein overdag ingeschakeld moest zijn, tenzij de omstandigheden (weer, tunnels etc) dat noodzakelijk maakten, en in Lümmeln is het altijd overdag omdat er anders niks te zien is.
Waarom dan wel werkende frontseinen op een stuurstandswagen?

Welnu, ook hier is er weer een uitzondering die de regel bevestigd. Carstens schrijft hierover: "Kennzeichnung der Spitze von Zügen - ausgenommen bei der Fahrt auf falschem Gleis: Bei Tage kein besonderes Zeichen..." en "Bei 'unsichtigem' Wetter, bei Fahrten durch Tunnel und an Steuerwagen von Wendezügen muß das Spitzensignal auch tagsüber gefürht werden." (SC MR18/14.2/160)
Met andere woorden: bij een geduwde trein moet het frontsein altijd werken, ongeacht of het dag of nacht is.

Mooi, dat weten we dan ook weer, maar hoe zit het dan met het sluitsein als de stuurstandswagen voorop rijdt? Carstens schrijft hierover het volgende: "Im Gegensatz zu der Zugspitze, die bei Tage nicht besonders gekennzeichnet wird, muß am Zugschluß stets ein Signal angebracht sein." (SC MR18/14.4/163)
Allemaal leuk en aardig, maar mijn 23er heeft geen rooie sluitseinen, niet aan de kont en niet aan de kop. Hoe nu? Even verder lezen bij meneer Carstens: "Bei Zügen, die nachgeschoben werden, trägt der letze Wagen vor der Schiebelokomotive das Schlußsignal, die Schiebelokomotive selbst - bei zweien nur die hintere - das vereinfachte Schlußsignal. Diese Regelung gilt jedoch nicht für geschobene Züge (also z.B. Wendezüge). Hier hat nur die Lokomotive ein vereinfachtes Schlußsignal; am Wagenzug ist kein Zugschlußsignal angebracht." (SC MR18/14.4/164)

Nou, da's dan hartstikke tof, zo'n ding (vereinfachtes Zugschlußsignal) heb ik nog wel ergens liggen:



Prachtig! Helemaal klaar! En helemaal volgens voorbeeld en voorschrift! Wat wil je nog meer?

Echt helemaal klaar? Nee, een heel klein dingetje is nog steeds niet helemaal voorbeeldgerecht. De 23 105 is namelijk niet geschikt voor het trek/duwverkeer, slechts een aantal 23ers zijn daarvoor geschikt gemaakt, en de 23 105 hoorde daar niet bij.
Een wel voor dat soort verkeer ingerichte lok zou je (oa) kunnen herkennen aan de dubbele remluchtslangen aan de buffer (vier ipv twee stuks).

Ik denk dat ik er maar gewoon een V100 voor ga gebruiken...
« Laatst bewerkt op: 17 November 2014, 18:05:25 door 44 »

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5397
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6017 Gepost op: 17 November 2014, 19:32:31 »
Hebben jouw V100'en dan wel vier luchtslangen per kant? *duik* ;)

Groet,
Bas

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6018 Gepost op: 17 November 2014, 19:55:00 »
Nee.  >:(

Op bijna alle foto's van het grote voorbeeld hebben ze er vier, een enkeling doet het met twee (per kant), bv 211 200 en V100 1357, maar die laatste is een Steilstreckenlok, het zou kunnen dat die niet voor Wendezugbetrieb is ingericht. Maar ik dacht alle andere V100'en wel.

Leuk. Weer iets om uit te zoeken....


Plaatje van Wikipedia
« Laatst bewerkt op: 17 November 2014, 20:13:57 door 44. Reden: Plaatje opgezocht »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6019 Gepost op: 17 November 2014, 21:01:09 »
Twee plaatjes voor iemand met een gat in z'n hand:





Ik geloof dat diezelfde iemand ooit eens vroeg hoeveel Ommi51's er in een trein hoorden te zitten.
Nou, tel maar na:







Succes ermee, en viel Spaß!

Ivo vS

  • H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
  • Offline Offline
  • Berichten: 702
  • More is less....ik doe graag van veel een beetje.
    • Reithsburg 3.0
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6020 Gepost op: 17 November 2014, 23:20:30 »
Dan heb je wat te sparen....hoeft niet in een keer aangeschaft te worden ;)
groet,

Ivo vS

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 8941
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6021 Gepost op: 18 November 2014, 10:41:03 »
Durf bijna niet te zeggen dat de Marklinexemplaren best mooi zijn. :-X (y).
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6022 Gepost op: 18 November 2014, 20:11:06 »
Koen toch! Deze zijn 1 op 1 hoor! Je wilt me toch niet vertellen dat je het verschil tussen echt Märklin en de realiteit niet ziet?  :o

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7283
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6023 Gepost op: 18 November 2014, 20:35:56 »
 ;D
Mvh Steef

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6024 Gepost op: 18 November 2014, 21:25:17 »
"Mann! Sind die Zahnräder schmutzig!"
"Ja, die kunnen wel een beurtje hebben. Moet sowieso, want het moet ook analoog allemaal feilloos lopen voor je een decoder inbouwt."
"Hoe lijkt het met die worm? Net zo aangekoekt?"



"Nee, dat valt mee. Het is trouwens allemaal wat zwart geworden vet. Een beetje SR24 en het blinkt weer als vanouds!"
"Mooi... kon je trouwens die motor een beetje van het frame af krijgen? Die zat toch gelijmd met 2-componentenlijm?"
"Ja, klopt. Maar een beste klap met een hamer hielp afdoende."
"O. En heb je verder niks aan gort geslagen?"
"Neuh, gewoon goed kijken wat je doet. En niet janken als het verkeerd gaat."

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6025 Gepost op: 18 November 2014, 23:17:46 »
Volgens schep je er een speciaal genoegen in als je weer eens een loc(je) uit elkaar kunt halen ;D. Dat brengt herinneringen aan mijn opa teweeg (al tientallen jaren dood) die het heerlijk vond om horloges uit elkaar te halen. 'Ja, jongen, ze moeten regelmatig onderhoud hebben.' Ik hoor het hem bijna nog zeggen.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6026 Gepost op: 19 November 2014, 00:29:29 »
Nou ja, het ding staat al tijden op de nominatie gedigitaliseerd te worden. Dat moet er nu maar eens van komen.
En omdat de motor met één pool stroom afnam van het chassis (frame) moet dat veranderen, en dus moet het arme ding gesloopt worden.
Maar ik vind het leuk werk, dat is waar.  :D

Groet,
Jan

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5397
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6027 Gepost op: 19 November 2014, 08:19:34 »
Het geeft een uitgelezen kans om een figuur in de cabine te zetten.
Ik heb bij een onderhoudsbeurt aan mijn Köf-III ook het interieur van binnen een grijstint gegeven. Dat lijkt bij de jouwe al gebeurd te zijn.

Groet,
Bas

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8850
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6028 Gepost op: 19 November 2014, 08:29:12 »
"Hoe lijkt het met die worm? Net zo aangekoekt?"
Worm, Wokkel, Wiel??
Ik ben het kwijt  ;)

Groet,
Michel

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 8941
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6029 Gepost op: 19 November 2014, 08:43:38 »
@Ommi, toch niet slecht? 5 stuks Ommi . Bij Lippe.  ;D
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.