Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 16:36:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:23:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:20:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:17:22
Fleischmania Nostalgia door Sporlijn Úje
Vandaag om 15:37:02
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 15:30:03
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 15:26:07
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:21:53
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 15:14:06
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door tothebeach
Vandaag om 15:04:16
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 13:54:31
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:24:23
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:23:26
digitaal veranderd in 15 jaar door Henk G
Vandaag om 13:10:27
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 13:02:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 13:00:44
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door tijgernootje
Vandaag om 12:55:16
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 12:00:19
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 11:50:21
Aachenau West door Eric v C
Vandaag om 11:39:38
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 11:04:36
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door thevandijks
Vandaag om 10:38:13
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3628661 keer)

OlivierV

  • Offline Offline
  • Berichten: 667
  • Idioot op een skateboard
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6000 Gepost op: 16 November 2014, 09:23:02 »
Jan, ik ben hier deze zomer mee aan het experimenteren geweest. (om een HLD 52 en 53 in tractie te zetten).

Het is perfect mogelijk, wel moeten de loc goed op mekaar afgeregeld zijn, dus dat is wel nog een sinecure om gedaan te krijgen.

Zet je multimaus in POM modus (programming on track) (shift + menu, 2e tabje dan naar rechts gaan en dan zie je mode, kan je kiezen voor pom of CV). Bij die pom modus kan je alles veranderen behalve het adres, dus de bitjes die je verstuurd worden enkel naar de loc verstuurd waar de multimaus in de rijmodus op staat.

Vervolgens kan je zoals eerder hier geschreven CV19 aanpassen naar het tweede adres (ik nam hier 52 voor mijn 2 bolle neuzen), functies bedien je echter nog altijd op de loc z'n originele adres op de muis (licht, geluid etc). Ben je het in tractie rijden zat, dan zet je CV 19 terug op 0 en kan je terug met de loc apart rijden.

Hier een filmpje van mijn 2 bolle neuzen in dubbeltracie.
https://www.flickr.com/photos/oliviervleminckx/15003967244/

Groet!
AMSAC - Flickr
H0 - DCC - NMBS/CFL

Johnnytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1363
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6001 Gepost op: 16 November 2014, 10:30:26 »
Ik krijg de melding page not found
Groetjes
Johnny

OlivierV

  • Offline Offline
  • Berichten: 667
  • Idioot op een skateboard
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6002 Gepost op: 16 November 2014, 11:57:18 »
Ik krijg de melding page not found
Privacysettings even aangepast, filmpje staat nu publiek.
AMSAC - Flickr
H0 - DCC - NMBS/CFL

Johnnytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1363
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6003 Gepost op: 16 November 2014, 15:00:05 »
Inderdaad nu wel zichtbaar.
Groetjes
Johnny

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6004 Gepost op: 16 November 2014, 19:29:18 »
Zeker. Interessant rondje Wittemat naar Kast, Olivier!
Dank voor de tips rond het thema voorspan/dubbeltractie-rijden. Ik zal het weer eens een keertje gaan uitdokteren hoe het ook alweer moest, een paar aanknopingspunten zijn hier al gegeven. Nogmaals dank daarvoor!

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6005 Gepost op: 16 November 2014, 19:59:12 »
"Welcher Zug haben wir denn heute? Muβ ‘n Wendezug sein, sonst hätten wir nicht die 23 gekriegt!"
"Richtig. Enn zwoundzwanzigzwölf für heute Morgen, nach Nienburg und zwozwanzigdreizehn zurück."



"Ach, ja… da brauchst du dir die Hände nicht schmutzig zu machen, da vorne im Führerklo. Und wer bekommt wieder den Schwarzen Peter zugeschoben?"
"Wat nou, de Zwartepiet toegespeeld krijgen, waarom klaag je nou? Voor hetzelfde geld had ik een V100 moeten rijden, en had jij duimendraaiend thuis gezeten!"
"Ja ja, ik weet het. Die kant gaan we wel op, alle stokers de steun in. Leve de zuinigheid!"
"Ik heb je al vaker gezegd, zorg dat je je papieren krijgt, dan ben je mooi op tijd! Nu nog wel!"

Zo gaat het nog een poosje door, terwijl Joachim en Ralf de 23 105 klaar maken voor de dienst van vandaag. Een uurtje later zien we hen dan ook vertrekken, terwijl het zonnetje door de lichte ochtendnevel probeert heen te breken.




Een opmerking nog mbt het rijden met stoomlok in combinatie met stuurstandswagen: de lok wordt (vrijwel) altijd met de schoorsteenkant tegen de trein geplaatst.
« Laatst bewerkt op: 16 November 2014, 20:17:50 door 44. Reden: plaatje vervangen »

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6006 Gepost op: 16 November 2014, 20:27:51 »
pssst
dr moet dan wel een tussen wagen bij

frederik19630

  • Offline Offline
  • Berichten: 773
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6007 Gepost op: 16 November 2014, 20:33:22 »
Jan,

dat van die schoorsteen naar de trein, waarom is dat?

even gekeken op http://www.noetzel24.de/index.php?id=85, en dan staan er natuurlijk direkt 2 fotos met
de schoorsteen van de trein af.... En aan de rook te zien duwen ze de trein toch echt

fred

bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6008 Gepost op: 16 November 2014, 21:18:26 »
Natuurlijk. Ik kan ook niet iets beweren zonder met bewijzen voor het tegendeel om de oren geslagen te worden... *Zucht*  ;) ;D

Toch meen ik ooit gelezen te hebben dat het gebruikelijk was de lok met de schoorsteenkant aan de trein te koppelen, en dat is in mijn geheugen vast blijven bakken, echter de reden voor die maatregel is in de loop der tijd met verdwijnende of kwijnende hersencellen aan mijn herinnering ontsnapt, zo die al in mijn toentertijdse bron gegeven was.

In dit artikel in DSO wordt dezelfde bewering gedaan, en er worden ook enkele redenen genoemd. Ook komt ter sprake, dat net zo vaak met schoorsteen als tender aan trein gereden werd.
Voor het uitbeelden van zo'n Wendezug op je modelbaan kun je dus met recht je eigen voorkeur volgen.





Edit:
@Jerry: waarom moet er nog een tussenwagen bij? Omdat dan het stammetje "compleet" is?

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6009 Gepost op: 16 November 2014, 22:12:58 »
NeeDat was voorschrift heb ik eens ergens gelezen
Zal niet voor de rook zijn
had volgens mij met brandgevaar te maken
Weet alleen niet meer waar dat stond
Net als dat er toen er genoeg diesels waren het voorschrift kwam(meen van die snor) dat er geen stoomlocs meer op sommige trajecten mochten rijden die kolen gestookt waren(wel met olie stook)

4k

  • Offline Offline
  • Berichten: 154
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6010 Gepost op: 16 November 2014, 22:25:02 »
 ;D MMMM  44er in Saalfeld heb  ik nog net op tijd geknipst

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6011 Gepost op: 16 November 2014, 22:34:17 »
Citaat van: Jerry
Dat was voorschrift

O, zo'n tussenwagen. Nee, dat was niet erg gebruikelijk, althans, niet bij de DB. Ik meen me te herinneren, dat een tijdlang wel tussenwagens verplicht waren (een wagon tussen lok en door reizigers bezette wagens) zodat deze de klap op kon vangen bij ongelukken. Soms reed bijvoorbeeld de Rheingold met twee bagagewagens, eentje aan elk eind van de trein, omdat bij een enkele bagagewagen deze niet behoefde te worden omgerangeerd bij het kop maken. Ik meen trouwens ook, dat dat was omdat Nederland dat verlangde.

Met dieselloks had dat sowieso niks te maken. In de tijd van De Snor het snorretje waren er trouwens nog nauwelijks (voor de reizigersdienst) bruikbare diesels, die techniek stond in die tijd nog in de kinderschoenen. Behalve een hoop Kleinloks (voor het rangeerwerk), en V36's met aanverwanten (V20 bijvoorbeeld) die eigenlijk allemaal in dienst van het leger stonden, de D311 (bedoeld om de Dora en de Gustav van hun plek te trekken), later V188 genoemd, was alleen de V16 (de latere V140) bedoeld voor de 'normale' treindienst. En dat was eigenlijk in die categorie de eerste bruikbare diesellok. Waar er maar eentje van gemaakt is trouwens.

Citaat van: 4k
44er in Saalfeld

Met trek/duwtrein? Hmmm... DDR... weet ik niet zoveel van...  ::)
« Laatst bewerkt op: 16 November 2014, 22:36:12 door 44. Reden: terminologie aangepast »

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6012 Gepost op: 16 November 2014, 22:47:27 »
Hier werd eerder naar een Duits forum verwezen en daar heb ik flink zitten lezen. Het idee daar was dat de lok meestal met de tender tegen de trein werd gezet. Reden? Dan was het met de lok vooruit makkelijker rijden. Anders zit je als machinist toch steeds achterom te kijken.

Een extra reden die er stond: bij sommige series (23 werd dacht ik genoemd) mocht je met tender achteruit rijdend harder als de tender netjes aan een trein vastgekoppeld zat. Vast iets met schommelen enzo te maken.

Dus: tender tegen de trein is prima.

Alleen is er bij mij ook ergens iets blijven hangen dat de verbinding lok-tender meer op trekkrachten dan op duwkrachten is berekend. Klinkt me nu wat raar in de oren, maar ik dacht ergens gelezen te hebben dat dat de reden was de schoorsteenkant tegen de trein te zetten. Misschien scheelt het per type.

Samenvatting: bij de 23 is tender-tegen-trein volgens mij de meest voorkomende optie.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10475
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6013 Gepost op: 17 November 2014, 03:08:53 »
Hoi,


Met de Maus: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,7354.msg112986.html#msg112986

Even de lokadressen aanpassenaan je eigen situatie ;)

SimonH

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
  • Heußenstein Bf
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #6014 Gepost op: 17 November 2014, 11:30:16 »
In mijn bolle hoofd had ik opgeslagen dat een 23-er bij een trekduwtrein met de tender aan de trein wordt gekoppeld, en een 78-er juist met de "schoorsteen" aan de tender.

Als ik zoek naar foto's met een 23-er of 78-er in een trekduwtrein, dan lijkt dat te kloppen.

Foto's met een 38-er in een trekduwtrein lijken zeldzaam. Ik heb er geen gevonden.

Citaat
Een extra reden die er stond: bij sommige series (23 werd dacht ik genoemd) mocht je met tender achteruit rijdend harder als de tender netjes aan een trein vastgekoppeld zat. Vast iets met schommelen enzo te maken.
Dit snijdt hout. Een 23-er is in principe geschikt om met 110 km/u achteruit te rijden, maar vanwege het beperkte zicht is 85 km/u toegestaan - het lijkt me dus zeer aannemelijk dat in een trekduwformatie wel 110 km/u gereden mag worden.

Over de 38-ers heb ik wel wat gevonden op Drehscheibe Online
Citaat
In der Übersicht über die Verwendbarkeit der Triebfahrzeuge auf Strecken der BD Hamburg (DV 941/I Hmb vom 31.Mai 1959) heißt es hierzu:
BR 38 arbeitend bei Vorwärtsfahrt und bei nicht führender Rückwärtsfahrt = 100 km/h
arbeitend bei führender Rückwärtsfahrt = 50 km/h
arbeitend bei führender Rückwärtsfahrt mit 2'2'T30 und allseits geschlossenem Führerhaus = 85 km/h.

Als ik het goed begrijp, mag een 38-er in trekduwformatie "achteruit" 100 km/u rijden in plaats van de reguliere 85 km/u achteruit in een getrokken trein.





Heußenstein : HO, DB 1957