Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 17:06:01
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 16:36:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:23:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:20:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:17:22
Fleischmania Nostalgia door Sporlijn Úje
Vandaag om 15:37:02
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 15:30:03
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 15:26:07
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:21:53
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 15:14:06
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door tothebeach
Vandaag om 15:04:16
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 13:54:31
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:24:23
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:23:26
digitaal veranderd in 15 jaar door Henk G
Vandaag om 13:10:27
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 13:02:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 13:00:44
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door tijgernootje
Vandaag om 12:55:16
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 12:00:19
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 11:50:21
Aachenau West door Eric v C
Vandaag om 11:39:38
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 11:04:36

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3628687 keer)

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5985 Gepost op: 15 November 2014, 15:34:10 »
@ Reinout, in het geval van gemengde tractie hebben de beide locs altijd (nou ja bijna altijd) een eigen machinist

Ik vroeg niet hoe gemengde tractie werkte maar hoe het zat met een stuurstandwagen. 44 zei: "Immers, een stoomlok laat zich niet vanuit een andere lokomotief bedienen. (Ja, ik weet het, via een speciale inrichting kan dat wel vanuit een stuurstandswagen, maar die levert geen tractie, en kan dus in dit verhaal ook geen rol spelen.)". Dus... stoomlok via een speciale inrichting bedienen vanuit een stuurstandswagen, hoe werkt dat?

Reinout
« Laatst bewerkt op: 15 November 2014, 21:46:28 door Reinout van Rees »
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

hubertus

• Offline Offline
« Reactie #5986 Gepost op: 15 November 2014, 15:51:36 »
Hier staat wat over de situatie in Duitsland.
Kort samengevat, de stoker op de loc bediende die ook. De opdrachten kreeg hij daarvoor van de machinist in het stuurrijtuig.
Vanuit het stuurrijtuig werd ook de rem bediend en zodra dat gebeurde werd automatisch de regulateur op de loc gesloten.

Ik meen eens gelezen te hebben dat in Frankrijk ook de regulateur op afstand met een motor werd bediend, maar daar kon ik zo snel niks van vinden. Dus mogelijk heb ik dat verkeerd onthouden.

edit: toch gevonden: iets naar beneden scrollen voor wat foto's en op pagina 3 staat een tekening van het geheel.

Huub

« Laatst bewerkt op: 15 November 2014, 16:57:08 door hubertus »

SimonH

• Offline Offline
  • Heußenstein Bf
« Reactie #5987 Gepost op: 15 November 2014, 16:47:48 »
Ik vroeg niet hoe gemengde tractie werkte maar hoe het zat met een stuurstandwagen. 44 zei: "[/i]Immers, een stoomlok laat zich niet vanuit een andere lokomotief bedienen. (Ja, ik weet het, via een speciale inrichting kan dat wel vanuit een stuurstandswagen, maar die levert geen tractie, en kan dus in dit verhaal ook geen rol spelen.)[/i]". Dus... stoomlok via een speciale inrichting bedienen vanuit een stuurstandswagen, hoe werkt dat?

Reinout

Lezen is ook een kunst ... ik had jouw bericht niet goed gelezen. Inmiddels heeft Huub jouw vraag al beantwoord  (y)
Heußenstein : HO, DB 1957

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #5988 Gepost op: 15 November 2014, 17:54:56 »
Pfoeh, da's een hoop om even te lezen.Schokkend allemaal, mijn autoriteit wordt in twijfel getrokken (waar hangt m'n executiepeleton uit?) en ook die van Nico Spilt. Nu ja, om een autoriteit in twijfel te kunnen trekken moet die wel aanwezig zijn, en ik peins er niet over om daar aanspraak op te maken, laat staan deze te verdedigen. Over hoe Nico daarover denkt weet ik niet, dat laat ik aan hem over.
Ik denk dat het meer een geval is van welke naam welk beestje heeft en dat er toevallig twee beestjes hetzelfde worden genoemd, tenminste, dat is mijn interpretatie van het verhaal van Nico vergeleken met dat van mij.

Het verhaal wat ik over deze materie op dit forum heb losgelaten is volgens mij nog steeds juist, misschien moet je daarbij bedenken dat ik de termen "dubbeltractie" en "voorspan" heb gebruikt als vertaling van de Duitse termen "Doppeltraktion" en "Vorspann".

Dan de vraag over de bediening van een stoomlok als tractie voor een trek/duwtrein (Wendezug).
Ten eerste de opmerking dat niet iedere willekeurige (stoom)lokomotief geschikt was om voor dit soort treinen te kunnen worden ingezet, er moesten namelijk bepaalde voorzieningen aanwezig zijn om dit mogelijk te kunnen maken.
Voor trek/duwtreinen zag je meestal loks van de BR'en 38, 23 en 78, echter ook niet alle loks van die Baureihen waren geschikt als Wendezuglok.

In het boekje "Auf der Dampflok, Erinnerungen eines Lokführers" van Helmut Kaleve (van uitgeverij LokReport, 1984 Münster) staat beschreven welke voorzieningen in een P8 aanwezig waren:

1**Gesloten Führerhaus en een vouwbalg tussen lok en tender
2**Een "Befehlempfangsgerät" Bauart Hagenuk
3**Een leiding voor het luchthoofdreservoir, die door de gehele trein liep en aangesloten was op het remventiel in de stuurstandswagen
4**Een inrichting voor het sluiten van de regelateur

De laatste twee zorgden ervoor dat zodra in de stuurstandswagen het remventiel bediend werd, op de lok de regelateur (de "lat") gesloten werd. De machinist in de stuurstandswagen had dus ten allen tijde controle over het tractievoertuig, in die zin dat hij de tractie kon laten wegvallen.
Uiteraard bleef op de lok een stoker aanwezig, behalve voor het houden van voldoende druk op de ketel bediende hij ook de overige functies van de lok (behalve dus het remmen). Daartoe kreeg hij van de machinist opdrachten via het onder 2 genoemde Befehlsgerät, wat je je moet voorstellen als ongeveer zoiets als dat ding wat je op schepen wel ziet, waarmee vanaf de brug opdrachten naar de machinekamer worden gegeven.

Elke keer als dat ding bediend werd ging er vooraf een toeter af, de stoker moest elke opdracht terugkoppelen als bevestiging dat hij deze had ontvangen en begrepen.

Ongeveer zo is hoe ik het heb begrepen, mocht ik mis zitten, of iemand heeft een zinnige aanvulling te melden, dan hoor ik dat graag.

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #5989 Gepost op: 15 November 2014, 21:17:20 »
En ineens vroeg ik me af of ik eigenlijk wel rijtuigen met stuurstand in het bestand had, dus even met m'n kop in de doos met rijtuigen, en jawel hoor:

Twee stuks maar liefst!
Voosrste rij, v.l.n.r.: Roco BPw4ymg, Roco BD4nf.

Natuurlijk bevinden zich tussen lok en stuurstandwagen meerdere rijtuigen. Vaak zijn die van dezelfde soort als de stuurstandwagen, maar er kunnen verschillende combinaties voorkomen. Wil je zoiets in model doen, dus meerdere types rijtuigen in een trek/duwtrein, dan 'moet' je er wel op letten dat je geschikte rijtuigen gebruikt. Zilverlingen en Mitteleinstiegswagen gaan natuurlijk prima samen, iets wat je ook wel zag is een stuk of wat drie-assige Umbauwagen met Mitteleinstiegwagen als stuurstand (of een zilverling), maar geen vier-assige Umbauers. Die waren niet geschikt voor het trek-duw-verkeer. Even uitzoeken dus, als je volgens voorbeeld wil rijden.

Nog even terugkomend op het dubbeltractie/voorspan-verhaal, ik meen me te herinneren dat het mogelijk is twee loks, die je in een dergelijke combi wil laten rijden, een soort gezamenlijk adres (CV1?) te geven, zodat je ze beide tegelijk onder de knop van je regelaar hebt. Dat moet ik ook nog eens een keertje weer uitvissen.

En dat doet me eraan denken, dat de plaatselijke Multmauswinkel alhier, Miniatuurstore, a.s. woensdag een Roco-infodag houdt en dat je daar je Multimaus kunt laten opdateren met de nieuwste software. Lijkt me ook wel nuttig.
En voor de liefhebber: de nieuwe 1200 zal die dag, 19 november dus, ook te zien zijn. Maar dat terzijde, want voor mij volstrekt oninteressant vanwege de geelgrijze miskleur van beide varianten.

Misschien wel leuk om deze of gene forioot daar eens tegen het lijf te lopen  :D

dimo1_dimo1

• Offline Offline
« Reactie #5990 Gepost op: 15 November 2014, 21:22:06 »
Vaak is cv19 een tweede adres voor de decoder, die zou ik gebruiken voor het rijden met loc en stuurstand..dan hou je het normale adres over om zonder stuurstand te rijden
groeten,
Auke

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
« Reactie #5991 Gepost op: 15 November 2014, 21:51:48 »
Dank allen, m'n nieuwsgierigheid is weer compleet bevredigd  ;D Het lijkt inderdaad op zo'n scheepssysteem, zo te zien.

Moet voor de stoker een aardige verhoging van de werklast geweest zijn. Aan de andere kant mocht 'ie eens lekker aan alle knoppies zitten.

Grappig dat drieassige umbauers wel en vierassers niet voor trek-duw geschikt werden gemaakt.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Simplex

• Offline Offline
« Reactie #5992 Gepost op: 15 November 2014, 21:54:12 »
Die rechtse is ernstig fraai Jan, heb je een complete stam?
Mvh Steef

hubertus

• Offline Offline
« Reactie #5993 Gepost op: 15 November 2014, 21:59:35 »
Moet voor de stoker een aardige verhoging van de werklast geweest zijn. Aan de andere kant mocht 'ie eens lekker aan alle knoppies zitten.

De meningen zijn er een beetje over verdeeld op het wereldwijde web, maar meest gangbaar is toch de opvatting dat ook op de loc een bevoegd machinist moest zitten. Die dan weer eens mocht stoken.  ;D

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #5994 Gepost op: 15 November 2014, 22:12:17 »
Citaat van: Auke
die zou ik gebruiken voor het rijden met loc en stuurstand..dan hou je het normale adres over om zonder stuurstand te rijden

Waarom zou ik, als de lok aan een "stuurstandtrein" gekoppeld is, een ander adres gebruiken?
Wat ik bedoelde is een "virtueel gezamenlijk adres" voor het rijden in combinatie met en andere lok.

Citaat van: Reinout
Moet voor de stoker een aardige verhoging van de werklast geweest zijn.

Dat viel wel mee, volgens mij verviel in zo'n geval ook de taak om mee uit te kijken naar seinen. Immers, als de lok achteraan liep zag de stoker ze waarschijnlijk toch veel later dan de machinist. Daarbij: met de remmerij hoefde hij zich niet te bemoeien, alleen met vulling instellen en gas geven.

Citaat van: Steef
heb je een complete stam?

Nou ja, compleet... drie stuks: Bn, ABn en BDnf. Van die Mitteleinstiegwagen zijn er ook een stuk of wat, ik zou moeten nakijken hoeveel.
Maar mooi zijn die zilverlingen van Roco wel, al schijnt de belettering van de Bn van Roco niet geheel correct te zijn. Maar die heb ik dan weer van Piko, en die kan er met goed fatsoen wel tussen staan. Vind ik.
Overigens zet ik ze alleen als "stam" in als m'n pet er naar staat, ik vind het wel leuk om af en toe van treinsamenstelling te wisselen.

@Hubertus: dat klopt, maar vaak ook waren het stokers die net een trapje hoger waren geklommen en op die manier wat 'vlieguren' konden draaien. En naar ik meen ook stokers met 'rijbevoegheid'.

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #5995 Gepost op: 15 November 2014, 22:50:51 »
Ik moet even iets rectificeren: weliswaar verviel de taak om mee uit te kijken naar seinen min of meer, toch was het wel een extra inspanning om als stoker/machinist op die manier (in duw/trektreinen, en dan vooral als er als duwtrein gereden werd) dienst te doen. Citaatje van Kaleve:

"Die Fahrten waren für uns Heizer doch recht strapaziös, hatten wir zur Kesselbedienung auch noch die zusätzlichen Tätigkeiten mit Regeler und Steuerung zu verrichten. Anderseits waren wir auch froh, endlich einmal selbst fahren zu dürfen. In unserem Bw fuhren auschließlich junge Reservelokführer im Wendezugdienst. Alle hatten wir schon, mit bestandener Lokführerprüfung, mehrere Jahre auf der linken Seite des Führerstandes Dienst verrichtet."

Dus wel bevoegd om te rijden, en ook blij om eens aan de knoppen te mogen zitten. Maar wel nog steeds min of meer als stoker in dienst.
« Laatst bewerkt op: 16 November 2014, 00:27:46 door 44 »

jerrytrein

• Offline Offline
« Reactie #5996 Gepost op: 15 November 2014, 22:57:33 »
je kan digitaal op de centrale toch tractie rijden opgeven
ik rij met tams
dan geef ik 2 adressen direct achtereen op en staan ze gekoppeld
de 1e loc is dan master

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #5997 Gepost op: 16 November 2014, 00:28:18 »
Aha, en dat kan ook met de Multimaus?

dimo1_dimo1

• Offline Offline
« Reactie #5998 Gepost op: 16 November 2014, 00:58:26 »
Nope
groeten,
Auke

sneek

• Offline Offline
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
« Reactie #5999 Gepost op: 16 November 2014, 02:39:24 »
Met de blauwe MultimausPro kun je wel voorspan ingeven.

Grtz,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie