Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ceuleer
Vandaag om 10:38:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Benrail
Vandaag om 10:05:54
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 10:04:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 09:48:05
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Ronald Halma
Vandaag om 09:46:19
DDAR op basis van een Artitec DDM door Corné81
Vandaag om 09:37:12
Tams app door rvredebregt
Vandaag om 09:28:18
Toon hier je (model)TRAM foto's. door schipcas
Vandaag om 09:26:03
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 09:09:15
Raadplaatje door R1954
Vandaag om 08:45:09
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door grossraumwagen
Vandaag om 08:35:09
Site Uhlenbrock door Ben
Vandaag om 08:34:07
Wat was jullie allereerste loc? door ArjanB
08 August 2025, 23:41:32
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
08 August 2025, 23:27:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
08 August 2025, 23:24:44
Programmeren cv door Hasenwald
08 August 2025, 23:18:39
booster vraag door Hasenwald
08 August 2025, 23:06:40
Modelbaan Beltheim. door Wim Vink
08 August 2025, 22:53:32
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
08 August 2025, 22:30:37
Sfeer op je modelbaan door Scratchbuilt
08 August 2025, 22:26:36
Wielen bruineren. Hoe? door Dave.......
08 August 2025, 22:14:22
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
08 August 2025, 22:05:18
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Bahn-AG
08 August 2025, 21:41:52
Rijnstraat door Huup
08 August 2025, 20:37:49
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
08 August 2025, 20:36:15
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
08 August 2025, 20:32:30
Module vliegveld Jan van Mourik door Peter Soonius
08 August 2025, 20:30:48
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
08 August 2025, 20:23:24
Terugverende koppeling door Trein033
08 August 2025, 20:01:19
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
08 August 2025, 19:03:27
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3648053 keer)

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12235
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5115 Gepost op: 11 August 2014, 16:21:42 »
Floris, je hebt gelijk als je zegt dat je geen trapjes ziet zitten, ik heb ze ook niet gemaakt. Dat heb ik nagelaten omdat ik wilde suggereren dat de put behoorlijk gevuld is, waardoor de treden van dat trapje verdwenen zouden zijn onder de prut.

Zoals ook eerder gezegd: de put is in details nog (lang) niet klaar,

Helemaal duidelijk,ik vroeg het me enkel af omdat ik anders naar de brillendokter moest afreizen  ;)

@ Gerard,

Tja er zullen best gegevens te vinden zijn over de grote/omvang van de Aschkasten zoals men dat in het duits neigt te noemen,maar het is niet gemakkelijk te vinden.
Ik heb er diverse boeken hier voor geopend,maar ik denk dat je bouw tekeningen van de diverse loc types moet hebben om te zien wat de grote is.
Het lastige probleem is eigenlijk meer,dat zelfs de omvang van een Aschkast nog niet zegt hoe groot het luikje is waardoor men alles uit die kast moest harken,en dat lijkt mij nou juist de bepalende factor.
(hiermee zou jezelfs de conclusie kunnen trekken dat de grote van de Aschkast niet uitmaakt omdat het luikje om m te legen altijd vrij klein zal zijn,en dus altijd "past" boven een put)
Het enigste wat echt verteld over wat wat is qua Aschkast zonder maten erbij, is hier te vinden op het net:
http://dlok.dgeg.de/71.htm
Dan even kijken naar nummertje 130 in die lijst.
Zelfs van de data op dezelfde site:
http://dlok.dgeg.de/73.htm
Wordt je niet echt wijzer,afijn wellicht dat Jan hier beter in is dan ik  ;D
« Laatst bewerkt op: 11 August 2014, 16:25:47 door tijgernootje »
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

guest7822

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5116 Gepost op: 11 August 2014, 17:02:40 »
Met die Aschkasten val het wel mee, zoals je kan zien in de het plaatje in de eerste link van tijgernootje, is de lengte minder dan de diameter van de koppelas van deze lok, een BR 86. Die heeft een diameter van 1400 mm, de Aschkasten is ruim minder, dus, zeg, ca 1 meter. Dat ga je nooit merken als de rails in een flauwe bocht ligt.

Vwb de betonnen oplegging van de railstoeltjes, je zou ook het omliggende terrein, en de ruimte tussen de betonblokken kunnen ophogen/ dichtplamuren, en dan voorzien van een passend betonkleurtje.

Walter

AndréDev

  • Een trein is nooit genoeg
  • Offline Offline
  • Berichten: 1437
  • Always on track!
    • reichsbahn.nl
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5117 Gepost op: 11 August 2014, 17:22:31 »
Ik vind het een slimme oplossing (y)
Zo een kuil is best wel een plaatsvreter en je moet ook in je bodem zagen.
Zelf heb ik deze ;)
Groetjes,Dames en Heren
André
Some trains never roll.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5118 Gepost op: 11 August 2014, 17:40:01 »
Dat in de bodem zagen probeerde ik nu juist te vermijden door een volle put na te bootsen.
Wat de askast van de lok betreft, ik denk niet dat de lengte van dat ding er veel toe doet, doorgaans is zo'n slakkenput langer dan de lok zelf; de askast zal er altijd wel ergens boven hangen. De breedte doet er wel toe, maar voor zover ik weet is de breedte van de askast van een lok nooit breder dan het frame, en dat is op zijn beurt weer nooit breder dan de spoorbreedte*. Dat past dus automatisch.

@Gerard: dat inkorten van de biels aan de buitenkant is ook geen probleem, alleen blijven daardoor wel nog die tussenruimtes bestaan. En nu ik toch zover ben om de boel te slopen, zal ik mijn uiterste best gaan doen om dat op te lossen.

Ik weet alleen nu even nog niet hoe, want dit...



... is ook een hopeloze onderneming.
Even een warme prak klaarmaken, dan zien we daarna wel weer verder.

*Behalve bij loks met een buitenliggend frame dan.
« Laatst bewerkt op: 11 August 2014, 17:41:36 door 44 »

guest7823

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5119 Gepost op: 11 August 2014, 17:43:21 »
Stukkie plakband / afplaktape tegen de binnenkant en vol gieten met gips tzt ??

AndréDev

  • Een trein is nooit genoeg
  • Offline Offline
  • Berichten: 1437
  • Always on track!
    • reichsbahn.nl
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5120 Gepost op: 11 August 2014, 17:47:29 »
Wow! (y) Wel heel erg fraai zo ! :D
Groetjes,Dames en Heren
André
Some trains never roll.

guest7823

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5121 Gepost op: 11 August 2014, 18:12:23 »
Gelukkig heb ik enige meters NS boeken staan dus daar staan wel een paar plaatjes van depot in ............

Niet dus, welgeteld twee, die ik beide kende:





Met dank aan Luud Albers dus, die als enige de moeite heeft genomen dit te fotograferen (dan wel in de boeken terecht is gekomen)

PS: Jan, sorry, zijn WEER Nederlandse plaatjes ipv Duits  :-[. Als je wilt kan ik ook nog wel kijken of ik iets Engels heb  :P
PPS: zal van de week even plaatjes schieten van de (werk)putten in Hoorn

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5122 Gepost op: 11 August 2014, 18:15:12 »
@Paul: dat heb ik overwogen, ik ben nu aan het kijken of ik de tussenruimtes kan vullen met Evergreen ipv gips, in de hoop op een wat strakker resultaat. Maar gezien het probeersel op de foto lijkt dat nog niet echt strak...
Wat de plaatjes betreft: lijkt me grotendeels wel overeen te komen met wat je in Dld veel ziet/zag.

@André: is dat die put van B&K? Voor de plaats-gerelateerde mogelijkheden in Lümmeln is die een tikkie te groot...
Maar mooi istie wel  (y)
« Laatst bewerkt op: 11 August 2014, 19:37:31 door 44. Reden: woord ontbonden en opnieuw samengesteld »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5123 Gepost op: 11 August 2014, 18:16:23 »
PS voor Paul: prachtige foto's trouwens, dank je!

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12464
    • sleutelspoor
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5124 Gepost op: 11 August 2014, 18:40:46 »
Drie van mijn putjes.




Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

AndréDev

  • Een trein is nooit genoeg
  • Offline Offline
  • Berichten: 1437
  • Always on track!
    • reichsbahn.nl
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5125 Gepost op: 11 August 2014, 19:34:13 »
Yep,het is de enkele versie van B&K  ;)
Had drie banen gelden een driedubbele maar die bleek niet tegen hitte te kunnen ::)
En om het weer te kopen is a;moeilijk en b;belachelijk duur en deze had ik nog liggen (y)
Heb een plaatje voor jou van een spoortje bij Calw!Bron;internet



André
« Laatst bewerkt op: 11 August 2014, 19:39:56 door AndréDev »
Groetjes,Dames en Heren
André
Some trains never roll.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5126 Gepost op: 11 August 2014, 19:41:36 »
@Hans: die kant wil ik zo ongeveer op. Zijn de jouwe kant & klare putten, of delen daarvan, of heb je ze ook zelf gemaakt?
@André: jep, Bochmann & Kochendorfer maakten mooi spul, eigenlijk jammer dat ze er mee gekapt zijn. Als je vandaag de dag nog van dat spul hebt liggen, kun je er voor goed geld gemakkelijk van af komen. Om eraan te komen is weer een beetje moeilijker...
Mooi plaatje ook!

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5127 Gepost op: 11 August 2014, 20:19:03 »
Ik wilde eigenlijk eerst een asput weglaten, vanwege het zagen. Maar het idee om een volle put te maken spreekt mij wel aan. Omdat ik nogal wat scherpe bogen heb (klein baantje) zal de asput gedeeltelijk in een boog komen. Op de tekeningen die ik met google gevonden heb van mijn twee huidige locomotieven (BR 78 en BR 94) zit de askast denk ik net voor het machinistenhuis. Dit blijft ook bij scherpere bochten wel tussen de rails. Dus hiervoor groen licht. Heren een copie volgt na het technische werk in Holzburg. Jan en alle anderen bedankt.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5128 Gepost op: 11 August 2014, 20:35:45 »
Kijk, dat is nu het mooie van een forum als dit, de één wordt genoodzaakt de boel weer af te breken en een ander wordt op weg geholpen.  :P ;)

Ik heb nog een idee, maar daarvoor zal ik eerst mijn voorraad Evergreen moeten gaan aanvullen. Binnenkort dus meer in dit theater!

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12464
    • sleutelspoor
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5129 Gepost op: 11 August 2014, 21:16:19 »
Wat je nu ziet is een doorgezaagde B&K met een beetje van mij zelf!!


en zo ziet het er dan uit als de gipsmachine langs is geweest

en zo voor de loods

Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.