Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Thom
Vandaag om 12:38:33
Lodewickshaven door cor_b
Vandaag om 12:36:13
Roco 290 digtaliseren door schipcas
Vandaag om 12:23:04
Anders dan Rietze, moderne 1:87 Amsterdamse GVB trams of bussen? door virmfan
Vandaag om 12:22:41
Le Bassin uit logeren bij Bentink door Hatsune Miku
Vandaag om 12:18:46
fotowedstrijd 2025 door Dave.......
Vandaag om 12:09:36
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Herb73
Vandaag om 12:04:02
Acme nieuwe ICNG door virmfan
Vandaag om 12:00:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:38:15
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III door Peter.D
Vandaag om 11:35:18
extra terugmeld module viessmann 5217 door bask185
Vandaag om 11:34:19
Station Roodeschool door cor_b
Vandaag om 11:28:41
VERPLAATST: extra terugmeld module viessmann 5217 door Duikeend
Vandaag om 11:02:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door grossraumwagen
Vandaag om 10:58:43
Invoering SGNS containerwagens bij NS door ES44C4
Vandaag om 10:55:16
Zelfgemaakt BiDiB modules door Joz
Vandaag om 10:47:35
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:23:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:03:07
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 10:02:09
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door spoorzeven
Vandaag om 09:26:15
Ervaringen met van Perlo (DinaSys ) draaischijfbesturing door Gerard
Vandaag om 09:20:21
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 09:03:40
Spoor Groep Zuid 22-23 november Helmond door Bert Senden
Vandaag om 08:41:16
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:35:52
Nieuw huis, nieuwe baan door Jelmer
Vandaag om 08:31:52
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door ca.gorter
Vandaag om 08:23:38
Bf Kibronn door Benelux795
Vandaag om 08:20:50
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 07:56:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:16:13
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:01:45
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3800343 keer)

jerrytrein

  • Online Online
  • Berichten: 5941
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4350 Gepost op: 21 May 2014, 23:43:49 »
is die zelf zo geweatherd of af fabriek
ziet er zeer mooi uit zo
net niet te veel en toch veel op de baan  met lange dagen  (y)

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8950
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4351 Gepost op: 22 May 2014, 08:26:29 »
Kan je de wielen niet vervangen voor een fijnere versie? Ik heb enkele finescale wielen onder mijn rijtuigen en mits ze enig gewicht hebben hobbelen ze rustig mee over mijn (code 100 ::)) rails. Dan ben je van die hoge flenzen af, oogt ook gelijk een stuk beter.

Groet,
Michel

En dit past natuurlijk ook beter binnen het 'baanbrekerprincipe'  ;D ;D

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15442
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4352 Gepost op: 22 May 2014, 17:33:24 »
@Auke: maar ze zijn er wel degelijk!

@Jerry: nee, af fabriek wordt de wagon brandschoon geleverd. Dat hij er nu zo uitziet, is mijn schuld.

@Michel: ik heb wel onder een aantal wagons RP25-wielen zitten, maar ik ben er niet zo erg enthousiast over. In de puntstukken van de Roco-line wissels zakken ze weg. Om dat te verhelpen zijn er bij Roco wel een soort inleg-stukjes verkrijgbaar, in twee setjes (15 graden en 10 graden, als ik me niet vergis). Maar ik geloof dat die per setje een öri of dertig, veertig kosten, en dat vind ik toch wel grof. Als ze überhaupt nog verkrijgbaar zijn, ik zie ze zo in de gauwigheid niet op de Roco-site.

Nog afgezien daarvan vind ik het aanzien van de wagons er niet echt spectaculair door verbeteren, althans niet als ze in een trein over de baan bij je langs gaan.
Gewoon de flenzen zwarten wil best, met verf of bruneermiddel. Vandaag bij Hans-omBC wat wielen geverfd en wat uitgeprobeerd, alleen in de oksel tussen flens en wielband slijt het wat weg. Net echt.
Wat baanbreker betreft, dat is niet een kwestie van finescale of RP25, of dure en/of exotische materialen, dat heeft meer te maken met HOE iemand bezig is, niet WAARMEE iemand bezig is.

Het Tillig wisseltje is in zoverre klaar dat ik eens serieus kan gaan kijken hoe het ding zich in het spoorverloop voegt. Dat valt nog niet eens tegen.



De binnenliggende boog is nog steeds wat krapjes, maar dat wist ik van tevoren. Als ik dat anders wil hebben moet ik door de muur heen en de gang confisqueren, en aangezien mijn nog niet eens concreet uitgedachte expansieplannen richting huiskamer al op een onverbiddelijk "nee!" stootten, maak ik me hierover ook maar geen illusies. Bovendien zou dan de voordeur versperd worden, en kunnen we er in noch uit, wat toch op z'n minst voor wat boodschappen zo af en toe noodzakelijk is.



Zo zachjes aan wordt het wel tijd om me kopzorgen te gaan maken over de aandrijving. Ik ben best wel benieuwd hoe ik dat voor elkaar denk te gaan krijgen.



Ik denk dat als ik die lokomotief daar onder weghaal, er al wat meer armslag is.
« Laatst bewerkt op: 22 May 2014, 17:36:23 door 44 »

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8950
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4353 Gepost op: 22 May 2014, 18:03:19 »
Hoi Jan,
Wat baanbreker betreft, dat is niet een kwestie van finescale of RP25, of dure en/of exotische materialen, dat heeft meer te maken met HOE iemand bezig is, niet WAARMEE iemand bezig is.
Ik zat je maar wat te stangen ;)

v.w.b. de rocowissels, zo kijkende zakken ze bij mij ook iets weg, maar niet merkbaar. Wel een dure oplossing van Roco, en dan moet je ook gelijk alles vervangen naar RP25.
Kan je het wissel niet aandrijven via een bowdenkabelconstructie?

Groet,
Michel

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15442
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4354 Gepost op: 22 May 2014, 20:31:42 »
Ja, stangen met Bowdenzug, hè?

't Is wel een idee. Even laten sudderen, wie weet waar mijn onberekenbare geest nog allemaal heen fladdert.

De ketelwagen ligt ook weer op z'n rug. Kortkoppelingsmechanismen blokkeren, die witte blokjes fixeren die constructie.
Wielflenzen in 'n verfje gezet, moet nog even drogen allemaal.


Ivo vS

  • H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
  • Offline Offline
  • Berichten: 702
  • More is less....ik doe graag van veel een beetje.
    • Reithsburg 3.0
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4355 Gepost op: 22 May 2014, 21:17:34 »
Hallo Jan,

Net geheel dat keteltreintje. De omvang van de hobbyruimte is vaak de beperkende factor. Deze iets scherpere afbuiging is straks vast prima te camoufleren.
groet,

Ivo vS

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15442
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4356 Gepost op: 22 May 2014, 21:47:05 »
Dat is inderdaad iets wat al in mijn gedachten speelt, een soort "Einschnitt", eens stuk of wat bomen (vanaf hoeveel bomen spreek je eigenlijk van een bos? Drie? Twaalf?), een seinhuis of misschien de Dieseltankstelle. Maar dat is van later zorg.
Voordeel is, dat er eigenlijk alleen maar losse loks over dat spoor komen, af en toe wat kolenbakken, een tweetal ketelwagens of zomaar wat losse wagens met materiaal voor de Bahnmeisterei (facultatief).
Een wagenwerkplaats staat ook nog steeds op het lijstje (eveneens facultatief).

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1896
  • werken met de aaiket
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4357 Gepost op: 22 May 2014, 22:11:47 »
Jawel, maar ook met losse loks heb je in voorkomende gevallen te maken met een minimum boogstraal. Zeker als je staat op het gebruik van zuigerstangbeschermingsbuizen  ;). Ik kan het niet goed zien, maar het lijkt erop dat je daar al rekening mee hebt gehouden.


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15442
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4358 Gepost op: 22 May 2014, 22:22:58 »
O zeker! Minimaal is iets groter dan R3 van Rocoline. Met wat hangen en wurgen komt daar de BR 45 van Liliput nog net doorheen. Met KSSR (ZSBH).
Die zuigerstangdingen zitten er wel op, maar ik gebruik ze feitelijk niet. Net als de trekhaak op m'n auto, die zit er wel, maar ik gebruik 'm eigenlijk nooit. Alleen als er iemand te dicht achter me heeft gefileparkeerd, dan is zo'n ding wel handig om iets meer ruimte te maken.

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1896
  • werken met de aaiket
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4359 Gepost op: 22 May 2014, 22:42:45 »
Verroest ! Die Br 45 van Piko heb ik ook. Effe checken. De R3 van Rocoline is 419,6 mm als ik het goed zie. Wat bedoel je trouwens met wat hangen en wurgen ?


Peter

P.S. Ik heb geen trekhaak meer, maar heb hem wel nodig  :D.
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15442
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4360 Gepost op: 23 May 2014, 00:22:16 »
BR45 van PIKO??  :o

Hangen en wurgen, tja, daar bedoel ik mee dat het eigenlijk net kantje boord lukt...

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1896
  • werken met de aaiket
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4361 Gepost op: 23 May 2014, 02:25:43 »
Sorry, bedoelde Lilliput natuurlijk   :-[. Zal deze gigant maar eens proberen op de R 21 van 425 mm. Is maar een fractie ruimer dan die Roco R3.

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15442
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4362 Gepost op: 23 May 2014, 10:50:33 »
Nou, je zult nog grote ogen opzetten. Ik zei dat de BR45 met hangen en wurgen nog door de R3 van Roco kwam, en dat is ook zo, maar een fraai gezicht is het niet. En dan heb ik het nog niet eens over de Kobenstangenblabla.
Door de lengte van de lok is er in bochten (we kunnen hier niet spreken van bogen) nauwelijks nog ruimte voor de loopassen, door het optillen van een voor- en een achterpootje kan de lok zich nog net door de bocht wringen:





Hoe het ook zij, de lok komt er wel door, MITS de rails ook zuiver liggen, vooral daar waar raillassen aanwezig zijn. Bij het minste of geringste wipt de lok uit de rails. En, zoals ik al zei, het is nu niet bepaald een fraai gezicht:



Maar dat geldt natuurlijk evenzeer voor rijtuigen van 303 mm lengte. Ik probeer toch wel dit soort bochten uit het zicht te houden. Ook die krappe bocht bij dat wissel in het toegangsspoor naar het Bw. Al zal ik toch proberen die nog iets te verruimen.

Dit stemt toch wel tot nadenken. En de bewering die ik deed in Ruud z'n draadje, dat de vijfenveertiger nog wel aardig kort door de bocht kon komen, moet ik terugnemen.
Pfoe... wordt die lok toch veroordeeld tot een vitrinebestaan? Of moet ze als decorstuk in het Bw dienst doen? Grutjes, en ik was er nog wel zo wijs mee....

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1896
  • werken met de aaiket
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4363 Gepost op: 23 May 2014, 12:06:07 »
Dit is voor mij een "eye-opener" ! Ik schrik mij een hoedje. Als dit gebeurt met een radius van 419,6 mm zal 425 mm nauwelijks een verbetering te zien geven. Lilliput zélf geeft aan voor deze lok een "Mindestradius van 360 mm te hanteren. Dat lijkt dus niet te kloppen. Mijn streven om met minimaal R31 te werken met een boogstraal van 484 mm blijkt dus niet overdreven. Toch ontkom ook ik niet geheel aan het gebruik van R21. Even uitzoeken of dat in mijn ontwerp geldt voor trajecten waar de Br 45 moet kunnen passeren.

Dank voor de waarschuwing, Jan !


Peter
« Laatst bewerkt op: 23 May 2014, 13:24:38 door charp »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2323
  • Really old handsome bastard
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4364 Gepost op: 23 May 2014, 13:47:51 »
Grutjes, en ik was er nog wel zo wijs mee....

Zo wijs mee?
Ook Frisismen zijn je niet onbekend  ;)
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander