Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Nedersaksenlijn in Nederland.
door
Hans Reints
Vandaag
om 11:05:38
365 "Het is weekend foto's"
door
Wim Vink
Vandaag
om 11:03:46
Bauarbeiten im gange
door
741230
Vandaag
om 10:50:56
Klein baantje 1200x1200mm
door
Prutsert
Vandaag
om 10:39:30
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein
door
roco
Vandaag
om 10:38:10
Raadplaatje
door
Modellbahnwagen
Vandaag
om 10:25:54
Fleischmania Nostalgia
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 10:19:14
Br 41 Weinert, loop of sloop ?
door
Jelmer
Vandaag
om 09:54:23
Station Roodeschool
door
Montanbahn
Vandaag
om 09:53:34
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
Pauldg
Vandaag
om 09:53:06
Lima IRM pimpen
door
008200
Vandaag
om 09:45:17
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Wim Rosbender
Vandaag
om 08:58:17
Baanplan deels gebaseerd op Veluwe
door
spoorijzer
Vandaag
om 08:51:15
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
deBult
Vandaag
om 08:26:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 04:10:49
Rivarossi panoramarijtuig verlichting inbouwen.
door
Bahn-AG
15 July 2025, 23:19:44
De projecten van Ruben (NL H0)
door
Ruben90
15 July 2025, 23:16:36
Sikje 225
door
Huup
15 July 2025, 23:04:23
Spoor- en tramweg parafernalia
door
MathynK
15 July 2025, 22:37:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Erik Mijd
15 July 2025, 21:09:01
Spoor 1 nem of finescale
door
mitchell2000
15 July 2025, 20:55:27
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
15 July 2025, 20:54:04
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
15 July 2025, 20:50:24
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute
door
Dion
15 July 2025, 20:14:32
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper
door
spoorijzer
15 July 2025, 19:25:40
Boek over de oorsprong NS 500/600
door
Eucalypta
15 July 2025, 19:25:03
Nachttreinen Oost Europa
door
Bor de Wolf
15 July 2025, 18:00:32
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
Jeroen Water
15 July 2025, 15:51:48
Even wachten nog...... (1:45 op 0,16 m2)
door
Scratchbuilt
15 July 2025, 15:42:48
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald"
door
Hans Reints
15 July 2025, 15:24:52
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Wisselaandrijving via bowdenkabels
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Wisselaandrijving via bowdenkabels (gelezen 10090 keer)
eenop87
Offline
Berichten: 1016
Wisselaandrijving via bowdenkabels
«
Gepost op:
22 August 2008, 18:42:50 »
Hallo medeprutsers,
Om wissels op moeilijke plaatsen aan te drijven maakte ik tot nu toe gebruik van allerlei scharnierconstructies. Na wat gepuzzel bedacht ik dat een bowdenkabel een veel betere oplossing zou zijn.
Zo'n kabel is eenvoudig te maken met dunne messing pijp 1,3x0,9mm (buitendiameter x binnendiameter) o.a. verkrijgbaar bij De Metaalwinkel in Rotterdam.
Als binnenkabel gebruik ik 0.5mm verenstaal.
Het is met deze constructie mogelijk om bochten te maken met een straal van 100mm. Het geheel loopt dan nog heel soepel. Rechte verbindingen zijn natuurlijk helemaal geen probleem en ook S-bochten gaan goed (denk eens aan hoogteverschillen).
Je zou op deze manier hele wisselstraten kunnen bedienen met alle aandrijvingen keurig naast elkaar gemonteerd. Afstanden tot 1 meter zijn zonder probleem te overbruggen.
Als aandrijving op de foto gebruik ik een servo, maar allerlei andere typen kunnen hier werden ingezet.
Zo'n kabel is ook uitstekend te combineren met geheugendraad.
Andere bewegende objecten zoals seinpalen, overwegbomen, hekken en deuren zijn hier ook goed mee te bedienen.
Je zou onder bepaalde omstandigheden de boel zelfs nog bovengronds kunnen monteren en alles camoufleren met struikgewas en gebouwen.
Hieronder nog een paar foto's van mijn proefopstelling en een tekeningetje ter verduidelijking.
Groeten,
Gerrit
Gelogd
Blausee_Mitholz
Gast
Re: Wisselaandrijving via bowdenkabels
«
Reactie #1 Gepost op:
22 August 2008, 18:49:26 »
Slim bedacht, thx voor de tip.
Indien nodig ga ik dit ook eens proberen.
Mvg, Johan
Gelogd
JaJo
Offline
Berichten: 11147
Spoor-0 & Spoor-1
Re: Wisselaandrijving via bowdenkabels
«
Reactie #2 Gepost op:
22 August 2008, 20:39:55 »
Mooi gedaan Gerrit!
Je bent wel lekker aan het "wisselen" de laatste dagen
Groet Jaap
Gelogd
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl
Han Zijlstra
Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
Offline
Berichten: 4291
The Right Track, Your track!
Re: Wisselaandrijving via bowdenkabels
«
Reactie #3 Gepost op:
22 August 2008, 21:14:42 »
Pima oplossing.
Er heeft ooit in Railhobby eens een Engelse baan gestaan die hetzelfde deed maar dan alle hendeltjesin een seinhuisje had ondergebracht. En dat dus netjes met de hand bediende.
Gelogd
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.
ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing, USA en .... de blikken trein van mijn Vader!
eenop87
Offline
Berichten: 1016
Re: Wisselaandrijving via bowdenkabels
«
Reactie #4 Gepost op:
22 August 2008, 21:32:02 »
Ja als ik eenmaal op stoom ben, ben ik niet meer te stoppen
Gerrit
Gelogd
F.E.M.
Offline
Berichten: 34
Re:Wisselaandrijving via bowdenkabels
«
Reactie #5 Gepost op:
12 May 2013, 10:54:04 »
Een remkabel inclusief mantel van een fiets, of als je echt iets heel zwaar wil omzetten een koppelingskabel van een motorfiets, zijn misschien nog handiger en flexibeler; alhoewel native gebruik 'trekken' is werkt 'duwen' in de modelbouw even goed.
Groeten,
Franky, ook aanhanger van KISS :-)
Gelogd
Mvg,
Franky
Bert van Gelder
Offline
Berichten: 4385
Re:Wisselaandrijving via bowdenkabels
«
Reactie #6 Gepost op:
12 May 2013, 14:03:50 »
Leuk dat het weer even onder de aandacht komt..
Zoek eens bij de RC vliegtuigen. Die gebruiken ook dit soort kabels. Hierbij kun je dan ook de kabeleinden kopen, veelal met verstel/afstelmechanismen.
Gr, Bert
Gelogd
Ronald Halma
Organisator US Convention Nederland
Online
Berichten: 17808
Modelrailroading is fun!
Re:Wisselaandrijving via bowdenkabels
«
Reactie #7 Gepost op:
12 May 2013, 14:08:43 »
Franky, ik heb fietskabels gebruikt in mijn Lake Louisa RR 0N30 baan maar in mijn opinie zijn die niet echt geschikt omdat er teveel speling in de kabel blijft, en ik zou ze niet meer gebruiken. Denk dat de bowdenkabels zoals in de RC wereld beter zijn. In die dingen zit de binnenkabel strak in de buitenste en zal veel directer reageren.
Gelogd
Greetz, Ronald
Mijn US Convention Aalten
Mijn blog!
Mijn USA reizen
F.E.M.
Offline
Berichten: 34
Re:Wisselaandrijving via bowdenkabels
«
Reactie #8 Gepost op:
13 May 2013, 11:42:04 »
Als je met kabels werkt die teveel speling hebben tov de mantel moet je de hele boel onder 'spanning' houden door een (spiraal)veer op het einde van de bediening steken zoals bij de gasschuif van een carburator, die kun je toch ook in elke gewenste positie zetten tot op een fractie van een millimeter (als het goed gedaan is toch).
En mantels met teflon voering gebruiken is ook wel een aanrader.
Groeten,
Franky
Gelogd
Mvg,
Franky
De Stoker
Offline
Berichten: 783
H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re:Wisselaandrijving via bowdenkabels
«
Reactie #9 Gepost op:
13 May 2013, 12:58:57 »
Dit wil ik graag onthouden, mocht het ooit noodzakelijk zijn
Gelogd
Gtrz
Gerwin
Station Eibergen
Station Eibergen - Digitaliseren
john26
Offline
Berichten: 197
Re:Wisselaandrijving via bowdenkabels
«
Reactie #10 Gepost op:
13 May 2013, 14:23:32 »
Mooi gevonden
Vraagje, hoe buig jij de messing buis zonder dat deze knikt zodat de kabel ( verenstaal) niet klemt?
BVD John
Gelogd
jerrytrein
Offline
Berichten: 5919
Re:Wisselaandrijving via bowdenkabels
«
Reactie #11 Gepost op:
13 May 2013, 15:13:57 »
In de auto shop als brezan ed zijn mini pijp buigers te koop(voor remleiding)
Kan je een bocht van een €2 muntstuk mee maken
Gelogd
eenop87
Offline
Berichten: 1016
Re:Wisselaandrijving via bowdenkabels
«
Reactie #12 Gepost op:
13 May 2013, 15:20:32 »
De bochten moet je gewoon wat ruim nemen, je kan dan het messing gewoon buigen zonder dat het knikt.
Remkabels e.d. vind ik zelf niet echt handig, je moet dan altijd weer iets aan de gevlochten binnenkabels prutsen om de aansluiting te maken naar de servo en wissel. Met verenstaal gaat dat veel simpeler. Ook is de bevestiging van het messing met printstripjes uiterst simpel en doelmatig.
Nog een tip voor het buigen van messing pijpjes: Als ik de pijp met een kleine radius wil buigen (dus niet voor deze bowden toepassing), stop ik er een passend metalen draad in die ik er met een tang na het buigen weer uit trek. Eventueel een klein beetje olie gebruiken.
Groet,
Gerrit
Gelogd
Besselspoor
Offline
Berichten: 5335
Team Mitropa - OHMB
Re:Wisselaandrijving via bowdenkabels
«
Reactie #13 Gepost op:
13 May 2013, 15:42:47 »
Dit is wel een heel handige tip, ik moet nog een stoomtram emplacementje van 13 aandrijvingen voorzien, 3 wissels worden digitaal aangestuurd voor de omloop-pendel maar de rest analoog. Ik was hier zelf nog niet opgekomen, maar deze gaat even in het grote ideeënboek!
Gelogd
RETROBAHN A.G.
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Wisselaandrijving via bowdenkabels