Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

fotowedstrijd 2025 door R1954
Vandaag om 09:54:18
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door Matthijs van Heijningen
Vandaag om 09:50:20
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door spoorzeven
Vandaag om 09:26:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door spoorijzer
Vandaag om 09:25:32
Ervaringen met van Perlo ( DinoSys ) draaischijfbesturing door Gerard
Vandaag om 09:21:52
Ervaringen met van Perlo (DinaSys ) draaischijfbesturing door Gerard
Vandaag om 09:20:21
Invoering SGNS containerwagens bij NS door Jan Breman
Vandaag om 09:07:59
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 09:03:40
Spoor Groep Zuid 22-23 november Helmond door Bert Senden
Vandaag om 08:41:16
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:35:52
Nieuw huis, nieuwe baan door Jelmer
Vandaag om 08:31:52
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 08:26:51
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door ca.gorter
Vandaag om 08:23:38
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Rick
Vandaag om 08:23:17
Bf Kibronn door Benelux795
Vandaag om 08:20:50
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 07:56:42
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 07:54:17
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 07:47:01
Zelfgemaakt BiDiB modules door vt175
Vandaag om 07:22:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:16:13
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:01:45
Sluitseinen REEtitec 1300 door ModelWessel
24 November 2025, 23:07:43
Lodewickshaven door Ronald Halma
24 November 2025, 22:47:14
Hulp gezocht bij omwisselen cilinders Franse stoomloc 141R door ronald1956
24 November 2025, 21:41:54
S88N bezetmelder door Albert de Heer
24 November 2025, 21:33:55
Oost Europa-draadje door ns.1200
24 November 2025, 21:23:51
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door RobbertJan
24 November 2025, 21:08:27
Nieuwe ruimte, nieuw baanplan door Debvd
24 November 2025, 21:04:11
Raadplaatje door Charles_
24 November 2025, 21:04:00
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Klaas Zondervan
24 November 2025, 19:57:50
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3800121 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15442
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4365 Gepost op: 23 May 2014, 13:52:27 »
Dezelfde lok op Roco R4 (R=472 mm):





Zal de proefneming nog eens herhalen na het verwijderen van Kolbenblabla's en andere tierelantijnen.

PS Die uitdrukking stamt al van vóór m'n Friese periode, Hijlco! Als het al een isme is, dan een Groningsisme  ;D

Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1851
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4366 Gepost op: 23 May 2014, 14:18:01 »
Ik heb geen tot nauwelijks verstand van stoomlocs, maar is het gebruikelijk dat die voorste en achterste wielen zo boven de rails zweven? Dat wordt normaal toch met een veertje ofzo naar beneden gedrukt?

Hans

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15442
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4367 Gepost op: 23 May 2014, 14:31:45 »
Nee, alleen bij helicopters en off-road raceauto's komt dat wel eens voor. Ik geloof niet dat die een veertje hebben. Vogels wel.

Maar het is wel de schuld van die Kolbenschutzstangen. Rohre.



Zonder die Rohre in R3. Da's toch een noodkijk? Ik wil niet eens weten hoe dat er op R=360 mm uitziet.

En zo zie ik me genoodzaakt om, geheel tegen één van m'n heiligste principes in, een lok zonder die dingen te laten rondrijden. Of die hele trauma-lok van de hand te doen.

Zeer grove uitdrukking van frustratie

Of toch de boel om te plannen met ruimere bogen. Maar, om nog maar even bij ismen te blijven, daartoe veelt mij de lust.

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1896
  • werken met de aaiket
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4368 Gepost op: 23 May 2014, 14:53:30 »
Ho, ho... Niet zo snel opgeven. Van een ouder en wijzer iemand op dit forum heb ik geleerd dat voor alles een oplossing bestaat. Gewoon blijven schuiven met rails  ;D.

Ondertussen - ik durf het bijna niet te vragen -, zou je misschien zo vriendelijk willen zijn om even te laten zien wat er gebeurt met de Br 45 in een bocht van 484 mm ?


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4369 Gepost op: 23 May 2014, 15:07:30 »
Jan,
Piko had vroeger "flexibele" (lees rubberen) Kolbenschutzrohre, in elk geval in de DDR tijd. Is dat niet een suggestie?  En daarnaast is het natuurlijk altijd verstandig om alles onder R4 niet te gebruiken. 1:87 rijtuigen (heb je er ook verschillende van  (y)) zien er ook niet uit qua overhang dan bedoel ik maar te zeggen dus....
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15442
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4370 Gepost op: 23 May 2014, 16:00:06 »
Citaat
...laten zien wat er gebeurt met de Br 45 in een bocht van 484 mm

U vraagt, wij draaien. Met flex een iets wijdere bocht geïmproviseerd, hartlijn op buitenkant biels van R4, dus dan is R = 472 + 15 = 487 mm.

Met zuigbuis:



En zonder:



@Allie: dat soort oplossingen gaan door m'n hoofd. Zoiets, of de zuigbuizen aan de dissel van de voorloopas bevestigen, weet ik het. Misschien gewoon eens proberen...
Die 303 mm rijtuigen is inderdaad ook geen gezicht, maar ze lopen er wel soepeltjes door. En daarbij, die bochten komen niet in het zicht.


jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5941
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4371 Gepost op: 23 May 2014, 16:09:02 »
misschien kijken of je ze zo kan maken als de buffers van liliput (vroeger) het schuif mee systeem

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15442
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4372 Gepost op: 23 May 2014, 16:58:41 »
Dat is ook nog een idee. De rest van de loks gaat er (met die zuigerbuizen) wel doorheen, zonder problemen. Dus de 45er is de enige met problemen... althans, hier op mijn baan dan.
Ik moet er nog maar eens goed voor gaan zitten en een grondige probleemanalyse loslaten op dat geval. En daarna kijken of, en zo ja wat en hoe er iets aan te doen valt.

D'r is ook altijd wat.  :(

guest7822

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4373 Gepost op: 23 May 2014, 18:28:20 »
Gelukkig wel, anders gingen we ons vervelen  ;D ;D

Walter

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5941
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4374 Gepost op: 23 May 2014, 18:43:17 »
Wielstel(len) op hoogte net boven de rails vast maken
flens eraf vijlen
Je maakt je bochten toch buiten zicht, valt een wiel buiteen de rail ook niet op  ;D
grap
je kan misschien wel de bevestiging in een sleuf zetten net als een KK mechaniek

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15442
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4375 Gepost op: 23 May 2014, 19:09:03 »
Haha, lolbroek!  ;D

Maar dat idee van een KK-mechanisme.... hmmm... maar dan omgekeerd, zeg maar... Claudia?! Schrijf eens even op...

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5941
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4376 Gepost op: 23 May 2014, 20:21:32 »
heb eens een piko stomer gehad
die had zo iets aan de achter wiel
was gelagerd in het frame
Dan kon het spul t.o.v elkaar iets wringen zeg maar

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15442
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4377 Gepost op: 23 May 2014, 20:26:01 »
Ja, ik snap wat je bedoelt. Was juist aan het kijken, maar de BR01.10 heeft een dergelijk principe ook, min of meer, al gaat het daar om een draaistel met twee assen, en niet een enkele as, zoals bij de 45er.

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1896
  • werken met de aaiket
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4378 Gepost op: 23 May 2014, 20:59:50 »
487 mm en nog steeds niet probleemloos door de boog, sorry bocht !  Even alle gekheid op een stokje; wat nu ?

Ik vind het toch een ernstige zaak dat Lilliput bewust hier de klant volkomen op het verkeerde been zet.

Dank Jan, dat je dit zo aanschouwelijk heb weten te maken !


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15442
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #4379 Gepost op: 23 May 2014, 21:26:42 »
Ik denk dat Liliput best gelijk kan hebben dat de lok door een R=360 mm bocht wil, al hadden ze er dan even bij mogen zeggen dat dat zonder die Kolben.. euh, dinges dingen is. Misschien staat dat wel in de bijsluiter. Als ik zin heb, zoek ik die wel een keertje op.
Dat de lok met die dingen gemonteerd nog moeite heeft met R=480+ mm ligt niet aan Liliput, vind ik, dat is een gegeven dat voortkomt uit de lengte (en de wielbasis) van de lok, in samenhang met de breedte van het cilinderblok. Als ze meer ruimte voor de voorloopas in bochten hadden willen maken, zou de lok ter hoogte van de cilinders veel te breed geworden zijn. Vergeet niet, dat het ding langer is dan vrijwel elke andere (Duitse) stoomlok.

Even een paar maandjes geduld nog, dan staan  Euphrosyne en Interamnia in conjunctie met de zon, en dat is een gunstig gesternte om onder na te denken over dit soort problemen.
« Laatst bewerkt op: 23 May 2014, 21:28:46 door 44 »