Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 16:30:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Bertje B
Vandaag om 16:27:04
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
Vandaag om 16:23:24
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 16:22:48
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 16:14:10
EL11 NSB sound file door bellejt
Vandaag om 16:10:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 15:47:25
Sfeer op je modelbaan door tothebeach
Vandaag om 15:15:39
Tams app door Ronald Halma
Vandaag om 15:10:56
Wielen bruineren. Hoe? door Forever Rocofan
Vandaag om 14:52:41
Aachenau West door Montanbahn
Vandaag om 14:16:53
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Edsko Hekman
Vandaag om 13:53:03
Wat was jullie allereerste loc? door Sven
Vandaag om 13:42:59
RhB H0m, Albulisch door martijn v m
Vandaag om 13:37:39
Wie is Hans Reints door Hans Reints
Vandaag om 13:05:40
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:39:27
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:18:55
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Ronaldk
Vandaag om 12:11:08
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 12:03:21
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door bellejt
Vandaag om 11:59:57
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 11:46:52
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 11:45:26
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 11:10:15
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 11:02:35
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 10:53:47
Van welk bouwpakket zijn dit onderdelen? door Karben
Vandaag om 10:41:39
Spoor- en tramweg parafernalia door R1954
Vandaag om 09:48:16
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 09:32:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 09:32:06
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:36:04
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3646768 keer)

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 8960
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5295 Gepost op: 06 September 2014, 17:16:06 »
@Leonard Cohen, pas een poging gedaan om te luisteren, maar nee dat werd hem niet, dan liever JJ Cale.

Wel af en toe even ademhalen als je onder de BW zit, Jan!

Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5922
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5296 Gepost op: 06 September 2014, 18:12:30 »
toch eer even de sein problemen
stel ik ben de loc fuhrer
kom aan op t spoor naar de hoofdbaan
staat een W sein(zonder eide rangeren sein)Sh3
Ik rijd de hoofdbaan op na toestemming
Dan zou ik nu in principe een trein zijn
maar ik moet achteruit naar het station, en moet nu doorrijden naar het volgende hoofdsein
dus (denk ik) staat er 1 loc met (bevoorrading kolen/olie) en 5 wagens lengte een sein stoppen einde rangeren voorbij dit sein K11
daar stop ik ,en mag nog steeds terug rijden(rangeren)tot in het station
Daar staat (weer) een sein einde rangeren K10
daar wordt het dus weer een trein die verder gaat met rangeren of als trein(met nummer) zijn reis gaat vervolgen
en zonder draadje werkt een aandrijving niet  ;D
« Laatst bewerkt op: 06 September 2014, 18:32:33 door jerrytrein »

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12235
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5297 Gepost op: 06 September 2014, 18:52:18 »
van al die scenarios zou je toch onderhand een "sein" paal tegen je voorhoofd aanmeppen  :o
Je bent nu wel en zo meteen geen trein meer  ::)
T wordt er ook niet makkelijker op,gelukkig is je vouwdeur dan wel vlot en duidelijk volgens de "voorschriften" aangebracht  ;D
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5298 Gepost op: 06 September 2014, 19:33:09 »
Citaat
gelukkig is je vouwdeur dan wel vlot en duidelijk volgens de "voorschriften" aangebracht

Niet helemaal, Floris. Ik heb één vouw weggelaten, omdat het anders niet zou passen.

@Jerry: op het moment dat je het Wartezeichen passeert en de 'hoofdbaan' oprijdt, ben je nog steeds geen trein.
De procedure is als volgt:
Je komt aan in het Bw, op je fiets. Je meldt je bij de Lokleitung, krijgt te horen welke rit er voor je is weggelegd, er wordt gemeld dat je stoker al bij de lok is en je stapt naar de loods, waar de stoker al bezig is de lok klaar te maken. Uiteraard pak je daarin je aandeel op.
Als dat klaar is, is het wachten op het sein van de draaischijfwachter, als dat klinkt rij je voorzichtig de draaischijf op. De draaischijf draait de lok naar het uitrijspoor. Eventueel neem je nog wat water bij de waterkolom aan dat uitrijspoor, en vervolgens rangeer je verder tot het gecombineerde Hauptsperrsignal - Wartezeichen, het punt waar je het Bw verlaat. Als Sh1 gecombineerd met het oplichten van de twee witte lampen te zien is, rangeer je verder, naar het spoor waar de rijtuigen van E505, de trein die je moet rijden, staan te wachten. Als je bent aangekoppeld, en de remproef is met goed gevolg afgelegd, sta je met trein E505 te wachten op Hp1, of Hp2, en het sein van de conducteur (Zugführer in het Duits). Als het hoofdsein is getrokken en de fluit heeft geklonken, vertrek je als trein E505.

Je bent met je lok dus pas een trein als je klaarstaat voor vertrek als trein.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5922
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5299 Gepost op: 06 September 2014, 20:05:13 »
Ok
maar je moet (in dit geval)achteruit naar t station
dus ben je nog steeds aan t rangeren tot je gekoppeld bent
dat bedoel ik aan te geven
dus je kan vooruit een deel van de hoofd baan uit je BW als rangeergebied aan geven tot signaal K11
dan mag je nog steeds rangeren
als dit sein bj de uitgang(spoor) van het BW staat mag je daar achter niet meer rangeren(dus nit meer terug rijden naar t station,wat nog steeds een rangeer beweging is)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5300 Gepost op: 06 September 2014, 20:17:46 »
Of je nu schoorsteen vooruit rangeert, of tender vooruit, dat maakt geen verschil.
Rangeren kan plaatsvinden binnen het gehele station, als je maar toestemming hebt of krijgt (door middel van een rangeersein, zoals Hauptsperrsignal of Wartezeichen, of een optisch of akoestisch teken van de rangeerleider cq seinhuiswachter).
Doorgaans staat aan beide kanten aan het begin van het station dit bord:



Daar mag je sowieso niet aan voorbij. (Tenzij als officiëel aangemelde Sperrfahrt. Of als trein natuurlijk.)

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5922
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5301 Gepost op: 06 September 2014, 20:26:44 »
en daarom dus zeg 200 meter vanaf de wissel naar de hoofdbaan op de hoofdbaan dat sper sein
dan is dat altijd bruikbaar zonder speciale toestemming om op dat stuk hoofdbaan te kunnen(mogen) rangeren BW in en uit
heb je nog steeds geen (arm)seinen nodig

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5302 Gepost op: 06 September 2014, 20:32:45 »
Ja, dat klopt. Maar het wissel, en het stuk spoor tussen het eigenlijke Bw en het Bw zelf maken deel uit van het station, dus loks van Bw naar perronsporen (of goederenemplacement) of vice versa blijven binnen het station en kunnen zich dus als rangeerdeel verplaatsen.

Voor de goede orde: een station zoals hier bedoeld is het emplacement tussen de inrijseinen aan weerszijden.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5303 Gepost op: 06 September 2014, 21:25:10 »
Koen! Ik had je wel gelezen, maar nog niet geantwoord... :-[

Citaat van: Koen
Wel af en toe even ademhalen als je onder de BW zit, Jan!

Dat gaat een soort van automatisch, tijdens het gekreun en gesteun  :P

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5304 Gepost op: 06 September 2014, 22:20:53 »
Nog even:



Citaat van: Jerry
en daarom dus zeg 200 meter vanaf de wissel naar de hoofdbaan op de hoofdbaan dat sper sein
dan is dat altijd bruikbaar zonder speciale toestemming om op dat stuk hoofdbaan te kunnen(mogen) rangeren BW in en uit
heb je nog steeds geen (arm)seinen nodig

Op het stuk spoor dat zich, zeg maar, tussen het eigenlijke Bw en het wissel wat aansluiting geeft op de 'hoofdbaan', kan/mag zonder problemen gerangeerd worden tot aan het Hauptsperrsignal/Wartezeichen, ook als er verkeer op de 'hoofdbaan is.
Het Hauptsperrsignal kan alleen op "Fahrverbot aufgehoben" gezet worden als het wissel in die hoofdbaan in de stand naar het Bw ligt, en dat kan weer alleen als het hoofdsein langs de 'hoofdbaan' (dat sein is dus op mijn baan zogenaamd een eind verderop) op Hp0 staat.

(Ik had die wissels, sporen en seinen op die tekening moeten nummeren, dat was makkelijker geweest  >:()

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5305 Gepost op: 07 September 2014, 00:26:28 »

bron: Lippe Modellbau

Oeh, nou wordt deze jongen toch zwak...

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5922
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5306 Gepost op: 07 September 2014, 10:43:46 »
niiiiice locje
En dat signaal bedoel k dus na de wissel op de hoofdbaan
dan kan dat stuk van de hoofdban nog onder je station/BW emplacement vallen

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5398
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5307 Gepost op: 07 September 2014, 11:58:47 »
Mooie machine. Ook in deze kleurstelling. Wel heeeeel jammer, dat het niet mogelijk is om aan de voorzijde een koppeling te monteren.

Groet,
Bas

Ivo vS

  • H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
  • Offline Offline
  • Berichten: 702
  • More is less....ik doe graag van veel een beetje.
    • Reithsburg 3.0
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5308 Gepost op: 07 September 2014, 14:40:02 »
Mooie lok, zo'n Br36.
Succes met je seinpuzzel.
groet,

Ivo vS

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #5309 Gepost op: 07 September 2014, 17:14:52 »
Citaat van: Jerry
niiiiice locje

Ja hè?  :D

Citaat van: Bas
Wel heeeeel jammer, dat het niet mogelijk is om aan de voorzijde een koppeling te monteren.

Als me dat slapeloze nachten had bezorgd, had ik dat met je eens kunnen zijn. Maar ik lig er niet wakker van.  ;D

Citaat van: Ivo
Mooie lok, zo'n Br36.

Ja, een prachtige machine, die me vooral aanspreekt in combinatie met die Pruissische livrei. De P4, later door de DRG in het nummerschema opgenomen als Baureihe 36.

Deze heren zijn na een lange, lange winterslaap overeind gekomen om reikhalzend op de uitkijk te gaan staan... zou het er nou echt eens van gaan komen?



Gistermorgen en vanmorgen visites afgelegd, vanmiddag een lekker luie zondag. Ideaal om het personeelsbestand van Lümmeln eens wat uit te breiden:



De lading van een Deense Omm55 wat gerenoveerd en van de gelegenheid gebruik gemaakt om eens te kijken hoe groot die brokken steenkool nu eigenlijk zijn, die ik in de tenders stop:



En omdat ik nu ineens de geest had, nog wat aan m'n uitrijspoor gewerkt. Of nou ja, gewerkt... segmentovergangen gemaakt, nog een wisseltje gelegd, beetje schuiven en passen en meten om te kijken of het allemaal wel mooi genoeg wordt:



Citaat van: Jerry
En dat signaal bedoel k dus na de wissel op de hoofdbaan
dan kan dat stuk van de hoofdban nog onder je station/BW emplacement vallen

Ik zal vandaag of morgen eens een schets maken van hoe je je het stationsemplacement van Lümmeln moet voorstellen. Dan wordt alles veel duidelijker, denk ik.

Citaat van: Ivo
Succes met je seinpuzzel.

Oh, dat is al geen puzzel meer.  ;) Geen hoofdsein, maar een Hauptsperrsinal met Wartezeichen.  :D
« Laatst bewerkt op: 07 September 2014, 19:34:11 door 44 »