Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko 2025 door Mischa
08 July 2025, 23:24:40
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Quinzeedied
08 July 2025, 23:17:56
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
08 July 2025, 23:17:25
Omnummeren Piko 2901 (BR 186) door Traxx
08 July 2025, 23:15:21
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
08 July 2025, 23:14:52
Sfeer op je modelbaan door sneek
08 July 2025, 23:05:29
Interessante youtube filmpjes voor het BNLS Kanaal? door Longtall203
08 July 2025, 22:11:33
Yet Another Servo Decoder door bask185
08 July 2025, 22:05:33
Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren door Mar-Cas
08 July 2025, 21:48:07
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Rick
08 July 2025, 20:57:31
Een nieuw begin door bask185
08 July 2025, 20:38:46
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
08 July 2025, 20:06:47
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door markuspetter
08 July 2025, 18:58:24
Br 38 Piko Superen. door Vroeger
08 July 2025, 18:46:10
Lima IRM pimpen door StefanNL_Plays
08 July 2025, 18:45:25
Roco 290 digtaliseren door Herb73
08 July 2025, 18:20:20
betreft de YD7001 door Ben
08 July 2025, 18:17:43
Ronald doet de Fork Challenge! door Frank 123
08 July 2025, 17:53:54
Artitec DE2 instellingen in Lokpilot 3 .5 MTC decoder door bellejt
08 July 2025, 17:43:37
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
08 July 2025, 17:22:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
08 July 2025, 17:20:07
S88n bus splitsen door Eric v C
08 July 2025, 17:16:19
De Projecten van RetroJack door RetroJack
08 July 2025, 16:43:45
US diorama in H0 door Wim Vink
08 July 2025, 16:39:08
Roco gebogen wissels 2,5 mm door Albert de Heer
08 July 2025, 16:20:42
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Gert Arkema
08 July 2025, 15:01:14
20 jaar BNLS door MOVisser
08 July 2025, 14:43:28
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
08 July 2025, 14:34:32
Roco Plan T door NL-modelspoor
08 July 2025, 11:41:48
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
08 July 2025, 11:03:36
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3624705 keer)

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1545
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20295 Gepost op: 18 August 2020, 16:31:01 »
@Rob: vroeg me eigenlijk al langer af: Is dat Conrad eigenlijk hetzelfde bedrijf als de huidige online elektronikaboer?
Wel kan ik me herinneren, hadden ze toen ook al een heel gelikte serie elektronika modules voor treinbesturing/bewaking.

Mooi railsysteem inderdaad, heb er vroeger vaak naar gekeken, maar toen voor mij heel onbereikbaar.....

Groeten, Michiel

Hallo Michiel,

Deze Conrad heeft niets van doen met het elektronica verzendhuis.

Gr, Rob

Hirschsprung

  • Offline Offline
  • Berichten: 203
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20296 Gepost op: 18 August 2020, 16:34:02 »
Uithuilen en op nieuw beginnen of d.m.v. verwering het verdoezelen?

nou, gewoon zoals Jan nog een keertje met de luchtkwast eroverheen... niks aan het handje.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2823
  • Aachenau West
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20297 Gepost op: 18 August 2020, 17:17:50 »
Mis ik wat?
Ik vind het er eigenlijk keurig uitzien.

Ja, de details vallen weg, maar that's all in the game.
Met verouderen komen die wel weer terug.

Nu is verouderen natuurlijk wel een kunst op zich. Ik heb net naar filmpjes van Sebb's 1zu87 zitten kijken. (Niet even 1-2-3 "dat doe ik ook").

Groet, Bas

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 3072
  • DB Tijdperk III
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20298 Gepost op: 18 August 2020, 20:56:57 »
Nu gaat Sebb wel heel er ver in het verouderen van loks. Maar zijn eindresultaat mag er wel zijn.
Mvg,
Bas

K-rail, Peco Code 100, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1950 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20299 Gepost op: 18 August 2020, 22:23:43 »
@Ronald: zo erg is het allemaal niet hoor, integendeel, we (als Groningers, de goed ingeburgerden even meegerekend) waren juist buitensporig enthousiast over de mooie resultaten (Bas (wob) heeft dus niks gemist).
Op dat ene knikje in de schortplaat en het plekje aan de voet van de zanddom na dan, maar dat is, zoals Hirschsprung terecht opmerkte, door nog even de luchtkwast te hanteren in een mum van tijd verholpen. Die moest sowieso nog in actie komen om ook de windleiplaten van een zwart jasje te voorzien.
Fijne foto's, die van Ulrich Budde © www.bundesbahnzeit.de!

Iets anders, iets waar ik minder enthousiast over ben, is het potje RAL3002 van Vallejo die ik dacht te gaan gebruiken om de daarvoor in aanmerking komende gedeeltes rood te schilderen. Het potje bevond zich gedurende de gehele dag, tot aan het moment van schilderen, in mijn broekzak om elke beweging bij lopen, fietsen en wat niet al nog meer mee te kunnen maken, terwijl ik het, als ik het ook maar even aan tijd had, op fanatieke wijze met de hand heb geschud. Ook is er eerder al een kogel uit een kogellager in het potje gedaan, dit alles met de bedoeling alle pigmenten zo goed mogelijk in de vloeistof te verdelen.

Ondanks dit alles bleek de verf toch niet mooi mat op te drogen en bleef er een vette glans zichtbaar:





Morgen maar even een nieuw potje halen...

@Bas: dank voor de tip over Sebb, die man doet leuke dingen!

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3330
  • Bricolage français.
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20300 Gepost op: 18 August 2020, 22:32:06 »
Hopelijk ken je de verftip van Artitec: een beetje verf uit het potje vissen en absoluut niet gaan roeren. Vervolgens de verf uitsmeren op een plankje-> de olie trekt in het plankje, en daarna breng je je al dan niet met terpentine licht verdunde verf dun aan met de kwast. Werkt gegarandeerd!

Wolter


Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20301 Gepost op: 18 August 2020, 22:34:07 »
Ja, dat werkt met enamels zoals die van Humbrol en Revell. Hier had ik een potje, eigenlijk een flaconnetje, van Vallejo.

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3330
  • Bricolage français.
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20302 Gepost op: 18 August 2020, 22:42:44 »
Aha, ik had voor materieel bij jou niet meteen gedacht aan watergedragen verf. Niet bij locomotieven tenminste. Maar dat heeft waarschijnlijk meer te maken met mijn eigen toepassingen van verfsoorten:D.

Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20303 Gepost op: 18 August 2020, 22:57:39 »
De lok (althans het Weinert-gedeelte) is eerst in een degelijke metaal-grondverf gezet, waarna ik de boel zwart gespoten heb met Tamiya X18. Hiermee heb ik in het verleden ook al goede resultaten geboekt. Zodanig dat ik ook nu weer voor diezelfde methode heb gekozen.

Niet dat ik iets tegen Humbrol of Revell heb, maar als je daarmee spuit ruikt je hele huis een paar dagen naar dat spul. Tenzij je natuurlijk een mooie spuitcabine met adequate afzuiging hebt, en die heb ik nu eenmaal niet...

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5397
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20304 Gepost op: 19 August 2020, 09:08:11 »
Waarom heb je de buffers nog niet aan de loc gemonteerd, Jan? :)

Groet,
Bas

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20305 Gepost op: 19 August 2020, 11:32:37 »
Omdat het verende buffers zijn en ik bang was dat ze, door ze mee te spuiten, vast zouden komen te zitten.
Of bang... meer het zekere voor het onzekere nemen.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20306 Gepost op: 19 August 2020, 21:51:05 »
Vandaag even bij de onvolprezen verfspecialist in de Nieuweweg geweest en daar zowaar twee potjes RAL3002 (karminrot) gevonden, eentje van Vallejo en eentje van Mr.Hobby, ik meen op dat rek ook ergens Gunze te hebben zien staan.
Enfin, dus.
Ik lekker aan het verven en toen ik in de omgeving van het Führerhaus terechtkwam, bedacht ik me dat het weliswaar allemaal rood geverfd moest worden, wat ik ook fijn aan het doen was, maar dat er ook nog wat onderdelen op de lok gezet moesten worden en dat dat wel handig zou zijn als dat voor het verven zou gebeuren omdat dan in één keer alles meegenomen kon worden.

Dus eerst die &^%$#(* steunen opgezocht, lijm aangemaakt en de steunen op hun plek gezet:



En dan moet er nog een leiding getrokken worden. Ergens van onder het Führerhaus vandaan, door de linkse van de zojuist aangebracht steunen naar de Speisepumpe:



Dat doen we dan (misschien, als ik tijd heb) morgen, waarna er weer verder geverfd kan worden. Dat zal ook wel in een paar laagjes moeten, want dat rood dekt zoals gewoonlijk voor geen meter  >:(

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5397
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20307 Gepost op: 20 August 2020, 08:37:48 »
Het klinkt als 'Twee stappen vooruit; eentje terug.'
Een typisch knutselritme, ook van ongetekende. ;)

Groet,
Bas

Ric

  • Offline Offline
  • Berichten: 1078
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20308 Gepost op: 20 August 2020, 11:37:04 »
Jan, niet dat het niet nog wat uitmaakt, maar het lijkt mij toch makkelijker om de steunen eerst te verven en dat te plaatsen. Of zie ik iets over het hoofd?

Grt. Ric

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20309 Gepost op: 20 August 2020, 13:03:14 »
@Bas: dat gebeurt vaak genoeg, stap vooruit, twee terug. Of twee vooruit, één terug. In dit geval is het meer pas op de plaats , zou ik zeggen  :)
Maar herkenbaar is het inderdaad wel.
@Ric: dat is maar waar je voorkeur ligt. Eerst verven en dan aanbrengen houdt in dat je òf de plekken waar de lijm gaat komen later weer af moet krabben (of je moet ze tijdens het verven vrij van verf houden), òf je moet in lastige hoekjes schilderen. Daar (dat laatste) staat weer tegenover dat je dan ook eventueel zichtbare lijmsporen kunt verdoezelen met verf.
Kortom, beide methodes  hebben hun voor en na.