Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko lok digitaal rijdt direct weg door bellejt
Vandaag om 17:48:47
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 17:45:39
Al mijn goede ideeën... door maartenvdb
Vandaag om 17:22:59
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 17:18:39
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door Martin Welberg
Vandaag om 16:49:28
Aachenau West door Montanbahn
Vandaag om 16:32:57
Gewoon wat busfoto's door mass am see
Vandaag om 16:27:11
diorama, voor lange treinen. door Wim Vink
Vandaag om 16:12:37
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
Vandaag om 15:58:27
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bask185
Vandaag om 15:50:37
Station Roodeschool door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:57
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Hans Reints
Vandaag om 14:34:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 14:24:44
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:14:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:07:41
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
Vandaag om 13:20:45
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 12:57:17
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door AlbertG
Vandaag om 12:10:11
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:20:49
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door RBlok
Vandaag om 10:23:55
20 en 21 april MobExpo door Ronald Halma
Vandaag om 10:14:31
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 10:12:46
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 10:09:34
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 09:59:38
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door 3dbuildr
Vandaag om 09:55:45
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
Vandaag om 09:45:09
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door spoorijzer
Vandaag om 09:35:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:33:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3413118 keer)

Silvolde

  • Online Online
  • Berichten: 1472
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20295 Gepost op: 18 augustus 2020, 16:31:01 »
@Rob: vroeg me eigenlijk al langer af: Is dat Conrad eigenlijk hetzelfde bedrijf als de huidige online elektronikaboer?
Wel kan ik me herinneren, hadden ze toen ook al een heel gelikte serie elektronika modules voor treinbesturing/bewaking.

Mooi railsysteem inderdaad, heb er vroeger vaak naar gekeken, maar toen voor mij heel onbereikbaar.....

Groeten, Michiel

Hallo Michiel,

Deze Conrad heeft niets van doen met het elektronica verzendhuis.

Gr, Rob

Hirschsprung

  • Offline Offline
  • Berichten: 195
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20296 Gepost op: 18 augustus 2020, 16:34:02 »
Uithuilen en op nieuw beginnen of d.m.v. verwering het verdoezelen?

nou, gewoon zoals Jan nog een keertje met de luchtkwast eroverheen... niks aan het handje.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2434
  • Aachenau West
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20297 Gepost op: 18 augustus 2020, 17:17:50 »
Mis ik wat?
Ik vind het er eigenlijk keurig uitzien.

Ja, de details vallen weg, maar that's all in the game.
Met verouderen komen die wel weer terug.

Nu is verouderen natuurlijk wel een kunst op zich. Ik heb net naar filmpjes van Sebb's 1zu87 zitten kijken. (Niet even 1-2-3 "dat doe ik ook").

Groet, Bas

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 2325
  • DB Tijdperk III
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20298 Gepost op: 18 augustus 2020, 20:56:57 »
Nu gaat Sebb wel heel er ver in het verouderen van loks. Maar zijn eindresultaat mag er wel zijn.
Mvg,
Bas

K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20299 Gepost op: 18 augustus 2020, 22:23:43 »
@Ronald: zo erg is het allemaal niet hoor, integendeel, we (als Groningers, de goed ingeburgerden even meegerekend) waren juist buitensporig enthousiast over de mooie resultaten (Bas (wob) heeft dus niks gemist).
Op dat ene knikje in de schortplaat en het plekje aan de voet van de zanddom na dan, maar dat is, zoals Hirschsprung terecht opmerkte, door nog even de luchtkwast te hanteren in een mum van tijd verholpen. Die moest sowieso nog in actie komen om ook de windleiplaten van een zwart jasje te voorzien.
Fijne foto's, die van Ulrich Budde © www.bundesbahnzeit.de!

Iets anders, iets waar ik minder enthousiast over ben, is het potje RAL3002 van Vallejo die ik dacht te gaan gebruiken om de daarvoor in aanmerking komende gedeeltes rood te schilderen. Het potje bevond zich gedurende de gehele dag, tot aan het moment van schilderen, in mijn broekzak om elke beweging bij lopen, fietsen en wat niet al nog meer mee te kunnen maken, terwijl ik het, als ik het ook maar even aan tijd had, op fanatieke wijze met de hand heb geschud. Ook is er eerder al een kogel uit een kogellager in het potje gedaan, dit alles met de bedoeling alle pigmenten zo goed mogelijk in de vloeistof te verdelen.

Ondanks dit alles bleek de verf toch niet mooi mat op te drogen en bleef er een vette glans zichtbaar:





Morgen maar even een nieuw potje halen...

@Bas: dank voor de tip over Sebb, die man doet leuke dingen!

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2987
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20300 Gepost op: 18 augustus 2020, 22:32:06 »
Hopelijk ken je de verftip van Artitec: een beetje verf uit het potje vissen en absoluut niet gaan roeren. Vervolgens de verf uitsmeren op een plankje-> de olie trekt in het plankje, en daarna breng je je al dan niet met terpentine licht verdunde verf dun aan met de kwast. Werkt gegarandeerd!

Wolter


Moins mais mieux.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20301 Gepost op: 18 augustus 2020, 22:34:07 »
Ja, dat werkt met enamels zoals die van Humbrol en Revell. Hier had ik een potje, eigenlijk een flaconnetje, van Vallejo.

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2987
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20302 Gepost op: 18 augustus 2020, 22:42:44 »
Aha, ik had voor materieel bij jou niet meteen gedacht aan watergedragen verf. Niet bij locomotieven tenminste. Maar dat heeft waarschijnlijk meer te maken met mijn eigen toepassingen van verfsoorten:D.

Wolter
Moins mais mieux.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20303 Gepost op: 18 augustus 2020, 22:57:39 »
De lok (althans het Weinert-gedeelte) is eerst in een degelijke metaal-grondverf gezet, waarna ik de boel zwart gespoten heb met Tamiya X18. Hiermee heb ik in het verleden ook al goede resultaten geboekt. Zodanig dat ik ook nu weer voor diezelfde methode heb gekozen.

Niet dat ik iets tegen Humbrol of Revell heb, maar als je daarmee spuit ruikt je hele huis een paar dagen naar dat spul. Tenzij je natuurlijk een mooie spuitcabine met adequate afzuiging hebt, en die heb ik nu eenmaal niet...

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5336
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20304 Gepost op: 19 augustus 2020, 09:08:11 »
Waarom heb je de buffers nog niet aan de loc gemonteerd, Jan? :)

Groet,
Bas

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20305 Gepost op: 19 augustus 2020, 11:32:37 »
Omdat het verende buffers zijn en ik bang was dat ze, door ze mee te spuiten, vast zouden komen te zitten.
Of bang... meer het zekere voor het onzekere nemen.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20306 Gepost op: 19 augustus 2020, 21:51:05 »
Vandaag even bij de onvolprezen verfspecialist in de Nieuweweg geweest en daar zowaar twee potjes RAL3002 (karminrot) gevonden, eentje van Vallejo en eentje van Mr.Hobby, ik meen op dat rek ook ergens Gunze te hebben zien staan.
Enfin, dus.
Ik lekker aan het verven en toen ik in de omgeving van het Führerhaus terechtkwam, bedacht ik me dat het weliswaar allemaal rood geverfd moest worden, wat ik ook fijn aan het doen was, maar dat er ook nog wat onderdelen op de lok gezet moesten worden en dat dat wel handig zou zijn als dat voor het verven zou gebeuren omdat dan in één keer alles meegenomen kon worden.

Dus eerst die &^%$#(* steunen opgezocht, lijm aangemaakt en de steunen op hun plek gezet:



En dan moet er nog een leiding getrokken worden. Ergens van onder het Führerhaus vandaan, door de linkse van de zojuist aangebracht steunen naar de Speisepumpe:



Dat doen we dan (misschien, als ik tijd heb) morgen, waarna er weer verder geverfd kan worden. Dat zal ook wel in een paar laagjes moeten, want dat rood dekt zoals gewoonlijk voor geen meter  >:(

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5336
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20307 Gepost op: 20 augustus 2020, 08:37:48 »
Het klinkt als 'Twee stappen vooruit; eentje terug.'
Een typisch knutselritme, ook van ongetekende. ;)

Groet,
Bas

Ric

  • Offline Offline
  • Berichten: 1075
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20308 Gepost op: 20 augustus 2020, 11:37:04 »
Jan, niet dat het niet nog wat uitmaakt, maar het lijkt mij toch makkelijker om de steunen eerst te verven en dat te plaatsen. Of zie ik iets over het hoofd?

Grt. Ric

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Projekt 083-338
« Reactie #20309 Gepost op: 20 augustus 2020, 13:03:14 »
@Bas: dat gebeurt vaak genoeg, stap vooruit, twee terug. Of twee vooruit, één terug. In dit geval is het meer pas op de plaats , zou ik zeggen  :)
Maar herkenbaar is het inderdaad wel.
@Ric: dat is maar waar je voorkeur ligt. Eerst verven en dan aanbrengen houdt in dat je òf de plekken waar de lijm gaat komen later weer af moet krabben (of je moet ze tijdens het verven vrij van verf houden), òf je moet in lastige hoekjes schilderen. Daar (dat laatste) staat weer tegenover dat je dan ook eventueel zichtbare lijmsporen kunt verdoezelen met verf.
Kortom, beide methodes  hebben hun voor en na.