Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Dave.......
Vandaag om 00:33:43
Veevervoer ss/ ns door Edwin2121992
10 September 2025, 23:52:59
Modelspoorbaan van Einte door Wim Vink
10 September 2025, 23:36:09
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door MichielB
10 September 2025, 23:16:30
tandwiel lux modellbau door Olav
10 September 2025, 22:59:14
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door MOVisser
10 September 2025, 22:56:39
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
10 September 2025, 22:51:19
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
10 September 2025, 22:47:52
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Joz
10 September 2025, 22:46:29
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
10 September 2025, 22:26:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
10 September 2025, 21:42:40
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Pollux
10 September 2025, 21:36:30
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Peter Soonius
10 September 2025, 21:32:12
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door Hasenwald
10 September 2025, 19:28:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
10 September 2025, 19:18:35
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
10 September 2025, 19:12:10
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
10 September 2025, 19:06:47
Z21 en het programeren met de Z21App. door Frank 123
10 September 2025, 19:03:41
Da's Daz 2 door NS264
10 September 2025, 18:37:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
10 September 2025, 18:32:58
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
10 September 2025, 18:29:04
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door Bas, Dordrecht
10 September 2025, 18:25:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
10 September 2025, 17:47:49
19 Toen door ES44C4
10 September 2025, 17:20:58
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
10 September 2025, 17:03:11
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
10 September 2025, 16:57:23
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door phdirk
10 September 2025, 15:57:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
10 September 2025, 15:03:22
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
10 September 2025, 14:26:11
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
10 September 2025, 12:07:16
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3682272 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15432
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18690 Gepost op: 29 October 2019, 17:19:41 »
De Fleischmann Pwg is weliswaar volgens voorbeeld, maar dat voorbeeld kwam maar zeer zelden voor, volgens SC.
Bovendien schrijft hij (Stefan Carstens dus):

"Das Märklin-Modell scheidet wegen des falschen Untergestells mit Doppelschakenlaufwerk ebenso aus wie der alte Fleischmann-Pwg mit Zugschlußbeleuchtung (obwohl er leider das einzige Großserienmodell in typischer DB-Ausführung ist)."
GW6p201

Het zal best eens voorgekomen zijn dat zo'n Pwg aan het eind van de trein heeft gelopen, en dus voorzien zal zijn geweest van Zugschlußlaternen, maar ze liepen eigenlijk zo goed als altijd vooraan in de trein mee. Daarbij is de "oude" Fleischmann Pwg nog in de te grote H0-schaal, 1 : 82 of 1 : 85.


Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5414
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18691 Gepost op: 29 October 2019, 21:14:39 »
Handig, deze combinatie van Pwg met Kabine-50er. Als Zugführer en Rangierer even genoeg van elkaars slappe opmerkingen hebben, kunnen de heren elk in hun eigen hok gaan zitten. 8)

Brawa heeft ook een Pruisische Pwg in het assortiment. Prachtig gedetailleerd, maar iets duurder.

Groet,
Bas

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15432
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18692 Gepost op: 29 October 2019, 22:02:43 »
Toen de zestiger jaren op hun eind liepen, was de Güterzugbegleitwagennood al een heel eind gelenigd. Enerzijds omdat er zo'n beetje genoeg Pwg's bij gekomen waren, anderzijds omdat steeds meer treinen als zgn. "Nullmannzug" verkeerden, dat wil zeggen zonder treinbegeleider (omdat het papierwerk aan de machinist werd meegegeven die ze vervolgens alleen maar op de plaats van bestemming hoefde af te leveren).
Vijftigers met Kabtenders, of liever gezegd, de Kabtenders, werden ook niet meer specifiek aan bepaalde Bw's toegewezen, wat voorheen dus wel het geval was: Kabtenders naar die Bw's waar ze nodig waren. Eind zestiger jaren waren ze dus vrij over heel Duitsland verspreid.
Als er toch een Pwg aan een trein moest worden toegevoegd, dan was die meestal wel voorhanden en zo kon het voorkomen dat er een vijftiger met Kabtender voor de trein -met Pwg- gespannen werd. Doorgaans gaf de Zugführer toch wel de voorkeur aan de Pwg ipv aan de Kabtender, waarin het meestal beroerd toeven was vanwege het overal aanwezige steenkoolstof en de nattigheid (de boel lekte nogal eens).

Mocht ik ooit tegen de goeie versie van BRAWA aanlopen, dan gaat die vast en zeker mee naar huis.  :D

Lobomotion69

  • Offline Offline
  • Berichten: 697
  • Confusius zei het al.
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18693 Gepost op: 30 October 2019, 08:56:31 »
Morgen Jan,
dat met die buffervorm was me geheel onbekend weer wat geleerd (y)

@Lobomotion69
Gemäss diese AK kaart is RAL6007, 71.019 van Vallejo, http://www.ak-masters.com/app/pdf/RCEquivalenceDIG.pdf

gr. Joke

Joke, hartelijk dank voor de link naar die kleurenkaart. Dat is een heel handig hulpmiddel.
Met vriendelijke groet, Henk.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15432
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18694 Gepost op: 30 October 2019, 22:04:54 »
Zo'n conversie-tabel is zeker handig. Behalve deze zijn er nog talloze te vinden; bijna elk verfmerk heeft wel een eigen vergelijkingstabel. Bijna geen enkele is helemaal tevredenstellend, vind ik. Op deze kaart mis ik bijvoorbeeld RAL3002 en 3004, om maar wat te noemen.

Citaat van: Bas
kunnen de heren elk in hun eigen hok gaan zitten.  8)

Hmmm... ben je nou naar een verhaaltje aan 't hengelen, Bas?



"Na, viel Spaß in deinem Tender! Skat spielen wird auch ohne dich schon klappen!"

Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1849
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18695 Gepost op: 30 October 2019, 22:16:15 »
Zo'n "kleurenkaart" is er ook als app voor je telefoon. Hobby Color Converter. Reuze handig bij het boodschappen doen ;)

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5414
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18696 Gepost op: 31 October 2019, 07:23:51 »
Ik kan het altijd proberen, Jan. ;)

Groet,
Bas

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15432
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18697 Gepost op: 31 October 2019, 17:54:35 »
Dat is waar. Misschien dat er nog eens een belletje inspiratie omhoog komt borrelen, vandaag of morgen.

@Hans: dat lijkt me wel handig. Zal eens kijken of ik 'm kan vinden.

Zo langzamerhand wordt het toch wel tijd dat ik eens werk ga maken van die Gmhs53 die nog steeds in gesloopte toestand op m'n werkblad ligt te liggen. Plakplaatjes zijn op voorraad:



... en dankzij de tabel van Joke kwam ik er achter dat Vallejo, behalve een primer in RAL8012, die kleur ook voerde in de ModelAir-lijn. Omdat ik er toch langs kwam, meteen maar even zo'n potje buitgemaakt om te zien of er eventueel verschil was met de primer.

Misschien wel, maar dat is te verwaarlozen. Ietsje roder, misschien:



Links de primer, in het midden de staalkaart, rechts de ModelAir RAL8012. Oordeel zelf maar.

thonis

  • Offline Offline
  • Berichten: 450
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18698 Gepost op: 31 October 2019, 18:21:57 »
Hoi hoi!
Aan deze wagens is in de loop der jaren veel vertimmerd, maar niet alle wagens kregen dezelfde wijzigingen. De versterkingsprofielen werden bij de DR anders aangebracht dan bij de DB, maar niet alle wagens zijn versterkt.  Een DR model heeft PIKO. De vensters in de zijdeur werden meestal gesloten, maar niet altijd en de grootste verbouwing vond plaats bij een aantal DB wagens, waarvan de dakkansel verwijderd werd en door zij-uitkijkkasten vervangen. In de MIBA uitgave "Gueterzug Begleitwagen" staan een hoop voorbeelden.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15432
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18699 Gepost op: 31 October 2019, 19:48:46 »
Hoi Thonis,

ik weet 't, het aantal varianten is behoorlijk groot. Het GFN-model is wel correct, maar was in 1 : 1 vrij zeldzaam. Wat ik daarmee ga doen weet ik nog niet. De wagen van Sachsen Modelle wordt waarschijnlijk wel verbouwd, en dan mogelijk inderdaad tot een wagen zonder dat verhoogde stuk dak.
Maar dat is voorlopig niet aan de orde, eerst die Gmhs53 weer op de poten zien te krijgen en wat er daarna staat te gebeuren staat nog niet in de sterren...
Komt vanzelf langs in dit Theater van de Chaos.  :)

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3357
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18700 Gepost op: 31 October 2019, 19:59:40 »
Bij het aanpakken van je Gmhs 53 ben ik heel benieuwd hoe je de nieuwe rangeertreden vastplakt op je Fleischmann-onderstel. Met dat mooie Pattexspul met activator? En blijft dat ook vastzitten?

En weet je ook of die lijm toevallig ook bruikbaar is op de oudere Delrin-onderstellen van de goedkopere Roco-serie? Ik heb namelijk nog massa’s opstaptredes liggen.

Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15432
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18701 Gepost op: 31 October 2019, 21:18:35 »
De rangeerderstreden heb ik op het onderstel geplakt met behulp van UHU Plus Acrylit, een twee-componentenlijm die ik erg veel gebruik. Vóór het aanbrengen van de lijm de oppervlakte een beetje opruwen met een schuurpapiertje of een glasvezelpen.



Ik moet eerlijkheidshalve wel bekennen dat m'n trapjes ietsje te laag zijn geplakt. Tot nu toe ontbreekt me de moed ze er af te breken en opnieuw te plakken. De treden zijn overigens afkomstig van AW Lingen.



Van dezelfde fabrikant zijn er ook geëtste "houten" treden te verkrijgen, die met name op vooroorlogs materieel aangetroffen kan (kon) worden. Veel mooier en voorbeeldgetrouwer dan de aangegoten kunststof "stompjes". Mocht je die, als ze zijn afgebroken, weer aan de wagen willen plakken, dan zou ik als "lijm" eens Nitroverdunner proberen. Daar heb ik ook goeie ervaringen mee als het gaat om het repareren van Rocokrak.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15432
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18702 Gepost op: 31 October 2019, 21:47:55 »
Ondertussen schijnt ESU z'n Silberlinge te hebben uitgeleverd. De link heb ik via DSO; wie de commentaren aldaar wil overslaan kan ook direkt naar de daar gelinkte site modellbahninfo.org gaan.
Pfauenaugenmuster? Nou... meer een soort bubbeltjesplasticpatroon 

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3357
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18703 Gepost op: 31 October 2019, 22:00:19 »
Dank voor je bericht over de lijm. Treden goed plakken en uitrichten is nog wel eens lastig. Maar als je ze op dezelfde hoogte aanbrengt is de vraag of het opvalt. Ik heb ze ook, die mooie opstapjes van het Aw.

Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8689
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18704 Gepost op: 01 November 2019, 08:03:21 »
Gelukkig hebben ze bij ESU meer verstand van electronica. Ik blijf ondertussen blij met m'n Roco's.....