Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Flevodienst 1976
Vandaag om 18:25:30
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 18:19:55
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 18:17:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Prutsert
Vandaag om 18:12:05
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
Vandaag om 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
Vandaag om 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
Vandaag om 17:30:51
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 17:16:10
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
Vandaag om 16:59:53
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 16:27:24
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
Vandaag om 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied' door Montanbahn
Vandaag om 16:18:48
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Rick
Vandaag om 16:00:54
Sfeer op je modelbaan door meino
Vandaag om 14:48:00
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door tijgernootje
Vandaag om 14:36:26
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 14:30:11
Bauarbeiten im gange door MOVisser
Vandaag om 13:45:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen door AP3737
Vandaag om 12:47:46
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door tijgernootje
Vandaag om 12:30:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:26:46
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 11:45:04
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 11:41:14
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Jelmer
Vandaag om 11:07:40
Br 38 Piko Superen. door Jelmer
Vandaag om 11:05:27
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 08:11:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:13:26
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
21 July 2025, 22:05:35
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3631373 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13725 Gepost op: 28 August 2017, 09:43:20 »
Inderdaad een fraaie omgeving. De link naar het duikpak voert naar de een site waar de locatie wordt genoemd: PW Kleinenbremen. Kleinenbremen is een Ortsteil van Porta Westfalica (vandaar het "PW" voor de plaatsnaam). Porta Westfalica zelf is bekend vanwege het "Wilhelmsdenkmal":



Volg vanuit Porta Westfalica de kam van het Wesergebirge langs de noordkant een eindje in oostelijke richting om in PW Kleinenbremen terecht te komen, waar het Besucherbergwerk Kleinenbremente vinden is.
Beslist een aanrader, waar je allerlei inspiratie op kunt doen.


cor_b

  • at ,t moar exact 1:87 is
  • Offline Offline
  • Berichten: 2824
  • Doornvliet CS 1975 t/m 1995
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13726 Gepost op: 28 August 2017, 20:31:34 »
Dat is zeker een mooie streek,van de ene kant kijk je op de spoorlijn Porta Westfalica richting Minden
Al een paar keer geweest.

Cor








ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13727 Gepost op: 28 August 2017, 21:57:30 »
Vanaf de Wittekindsberg (de meest oostelijke top van het Wiehengebirge) heb je inderdaad een prachtig uitzicht op de Weser, die daar tussen het Wiehengebirge en het Wesergebirge door de noordduitse laagvlakte in stroomt (door de poort van Westfalen, vandaar de naam Porta Westfalica), en op de spoorweg, de oude Cöln-Mindener Eisenbahn die daar pal langs de Weser loopt.

Als je je ogen open hebt, is er enorm veel te zien in die omgeving. Niet alleen in landschappelijk opzicht, maar ook wat architectuur betreft. Veel kalkzandsteen (Weserrenaissance), maar ook heel veel "vakwerk", dat wekt bij mij behalve bewondering en respect (voor de bouwers) vaak ook verbazing en verwondering op.

Geen lijn recht en geen hoek haaks:



Maar ondertussen staat het er al wel meer dan drie eeuwen. Van het Holland Casino hier in Stad kun je toch nauwelijks verwachten dat dat dat nog haalt (hoe vin je die, drie keer "dat" achter elkaar), tenminste, ik ga m'n geld er niet op zetten.

En ook overigens is het goed toeven daar in dat Weserbergland.


Patrick1975

  • Offline Offline
  • Berichten: 2332
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13728 Gepost op: 28 August 2017, 22:11:13 »
Curry worst mit pommes, eet smakelijk. :P
Have fun every day, before you know it's..........

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4695
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13729 Gepost op: 28 August 2017, 22:16:04 »
Und Mayo  ;D

Gruße

Arthur
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13730 Gepost op: 28 August 2017, 22:17:55 »
En een Helles. Mag wel voor 'n keertje.

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4695
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13731 Gepost op: 28 August 2017, 22:23:20 »
Jan, volledig off topic,

Maar als je een keer wat noordelijker bent in de Vulkan eifel, zou je een keer naar de Vulkan Brauerei moeten gaan en daar een Hefeweizen moeten nemen bij je lunch/diner  (y) (y) (y)
Zo uit de Brauerei, verser kan je niet krijgen.

Groetjes

Arthur
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13732 Gepost op: 28 August 2017, 22:32:48 »
Bij het avondeten had ik een Franziskaner Hefeweizen.



Maar direct van de brouwerij is vast nog lekkerder. 

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13733 Gepost op: 29 August 2017, 10:45:29 »
Maar tuurtje heeft wel gelijk: we dwalen af. Behalve natuurschoon, architectuur, culinair - en ander cultureel genot heeft het uitstapje nog iets opgeleverd: als rechtgeaard modelbouwer verlaat je een ijzerertsmijn natuurlijk niet zonder een fatsoenlijk brok erts op zak.



Ik heb me door de gids laten vertellen dat het ijzergehalte van het gesteente dat in de betreffende mijn gewonnen wordt, ligt bij zo'n 40%. Dat is relatief laag, tegenwoordig wordt door de hoogovens eigenlijk alleen erts met een ijzergehalte van 70% of meer verwerkt.
Dat is dan ook vooral de reden van de stillegging van de mijn Wohlverfahrt, waardoor het mogelijk werd de (nog) bestaande infrastructuur te gebruiken voor de museumsdoeleinden waarmee we zojuist hebben kennis gemaakt.
Een anderhalve kilometer verderop is nog wel een mijn actief, de mijn Barbara Erzbergbau GmbH. De productie daarvan wordt niet (meer) voor de ijzerwinning gebruikt, maar verwerkt tot steenslag en grit voor bijvoorbeeld de wegenbouw of tuindecoratie en ook als kleurstof voor de cementindustrie.

Zo. Als je nu nog even een blik werpt op de foto hierboven, dan zijn we nu weer terug bij de treintjes.

trainiac

  • Offline Offline
  • Berichten: 77
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13734 Gepost op: 29 August 2017, 14:32:50 »
mooi geweatherd die zelflosser  (y)

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13735 Gepost op: 29 August 2017, 19:00:59 »
ogen groter als de wagen ;D

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13736 Gepost op: 29 August 2017, 19:51:27 »
@Harry: dank!  :D

@Joke: haha, dat zou je wel zeggen! Maar er zijn er nog een paar, hoor! Misschien dat ik zelfs nog te weinig heb, aan dat steentje.

Tafeltje dek je:


ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13737 Gepost op: 30 August 2017, 11:52:31 »
Een poosje geleden, inmiddels ook alweer een pagina of drie geleden, repte ik over de Speisewagen van de yl-serie, die eventueel bestemd zou kunnen worden als donor- of plukwagen.
Prompt meldde zich één van de lezertjes, die wel genegen was de wagen over te nemen. Dat zou in principe een voor de hand liggende mogelijkheid zijn; immers, de wagen in kwestie is overduidelijk periode IV.

Het voor mijn baan gekozen jaartal 1967 (met een 'subjectieve', lees 'net hoe de pet staat' marge naar vroeger en later) ligt midden in een tijdraam, waarbinnen er vooral op het gebied van wagen- en loknummers veel veranderde. Een vuistregel die vaak wordt gehanteerd is: geen computernummer = EpIII, wel computernummer = EpIV. In grote trekken wel correct.
In grote trekken, want er zijn wel wat nuances. Zo werden lokomotieven vanaf 1.1.1968 van die zgn 'computernummers' voorzien, bij wagons en rijtuigen ligt dat iets anders. Rijtuigen (ook wel personenwagens genoemd) werden vanaf oktober 1966 voorzien van genoemde nummering. Dat houdt dus in dat wagens zoals de beide op de foto's hieronder prima in één trein zouden kunnen rijden (even afgezien van de REV-datum, maar we gaan hier nu even niet muggeziften):





De hiernavolgende wagen zou om dezelfde reden ook best met een "EpIII-wagen" gekoppeld kunnen zijn:



In feite is dat exact hetzelfde type als de BRyl waarover we het hebben:



Echter, de rode kleurstelling van het restauratiegedeelte kreeg dit soort wagens pas ver na 1967, en dat is, ondanks dat grootmoedig subjectieve tijdraam, wel behoorlijk aan de late kant... Vanuit dat standpunt bekeken is er geen beletsel het ding te verpatsen, temeer daar de koper er een prima bestemming voor heeft.
Anderzijds speelt ook mee dat ik wel gecharmeerd ben van die tweekleurigheid, dat heeft wel wat, het is weer eens iets anders. Daar komt bij dat er ook andere dingen zijn die ik steeds aantrekkelijker begin te vinden, zoals een beige-blauwe 212, of de beige-blauw rijtuigen, of de rijtuigen in POP-kleuren... allemaal heel erg EpIV. Stel je eens voor, een 012 met een OB Büm, een blauwe Aüm, de roodgroene Kakadu, een bloedoranje-kiezelgrijze ABüm etcetera...

Of een roodblauwe Kakadu. Ook dat nog.



Ik ben er nog niet uit....


jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13738 Gepost op: 30 August 2017, 12:18:52 »
 ???
Doe ook eenswat je leuk vind
je heb ze eens gekocht omdat ........
Een enkele keer effe niet   ::) ::) ziffe muggen maar gewoon een leuk en mooi stel neerplanten en rijden maar
Ik heb nog steeds lekker mijn TEE rood creme rijtuigen bewaard, en misschien gaan die weer de baan op achter een       stomer

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13739 Gepost op: 30 August 2017, 14:19:21 »
O, maar dat doe ik ook wel, Jerry!



Maar ik vind zo veel dingen leuk...  ::)