Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door hmmglaser
Vandaag om 17:41:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:14:07
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 16:59:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3398984 keer)

könings

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13710 Gepost op: 23 augustus 2017, 19:51:31 »
4. Dingen waarvan ik niet wist dat ik ze wilde hebben maar waar ik wel tegenaan loop en het dan ineens wel weet. Ooo, zo herkenbaar :angel:

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13711 Gepost op: 23 augustus 2017, 20:51:41 »
Mijn huidige middeninstappers zijn inderdaad van een latere versie, met door Roco ingebouwde leds. De eerste serie heb ik ook gehad. Die hebben inmiddels een nieuwe eigenaar, want de kleuren van de nieuwe serie spreken mij meer aan. Mijn oude stuurstand had ook gloeilampen, waarmee ik nooit problemen heb gehad. Vervangen naar ledverlichting is dus niet meteen direct stante pede noodzakelijk. Ik ben lichtelijk vergeten hoe de oude stuurstand de stroom afnam, maar meen me te herinneren, dat ik de stroomafname van draaistel 1 met die van draaistel 2 destijds zelf heb verbonden. Evenzo of dat bij de nieuwe ook nodig is geweest. Daarvoor zou ik het rijtuig moeten demonteren en daar heb ik nu even geen zin in. ;)

Groet,
Bas

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5802
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13712 Gepost op: 23 augustus 2017, 20:56:25 »
http://wikivisually.com/lang-de/wiki/Kursbuch_(Deutschland)
Is hier wat je zoekt te vinden
Als je doorlleest begreep ik dat je voor €2 een plan kan opvragen

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13713 Gepost op: 23 augustus 2017, 21:53:08 »
Dat is een leuke site waar je naar linkt, Jerry. Er is inderdaad van alles te vinden, zoals een prachtige foto van het (al even prachtige) gebouw waar het Bundesbahnzentralamt (BZA) in was gevestigd.
Binnenkort ben ik weer eens in die buurten, misschien even een kijkje nemen.



Om dat allemaal eens te bekijken, en om uit te spitten hoe de structuur van die site nu eigenlijk in elkaar steekt, heb ik even iets meer tijd nodig. Kursbücher heb ik tot nu toe niet kunnen ontdekken.


ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13714 Gepost op: 23 augustus 2017, 21:58:07 »
Citaat van: Nog een Bas
Ooo, zo herkenbaar

Dat dacht ik wel, dat er wel meer zouden zijn.  ;D

Citaat van: Bas
Die hebben inmiddels een nieuwe eigenaar, want de kleuren van de nieuwe serie spreken mij meer aan

Hm. Die gedachte speelt, of speelde, mij ook door de kop. Maar inmiddels heb ik er toch behoorlijk moeite in gestoken....

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13715 Gepost op: 24 augustus 2017, 17:02:17 »
Lichtlek. Hier wil ik nog even verwijzen naar dit bericht van ook alweer eventjes geleden. Om het lichtlekken tussen sluit- en topsein te voorkomen, probeer ik met behulp van ammuliniumfolie de boel een beetje af te dekken. De lichtgeleider van het topsein (of hoe je dat ook maar wil noemen, maar je begrijpt vast wel wat ik bedoel) wil ik daarom in folie wikkelen, en daarvoor is het handig als het even losgehaald kan worden.

Dat gaat niet door eenvoudig maar een end weg te rukken en te trekken, maar vergt enig overleg. Op het dak, pal boven de lichtgeleider, zit een tweetal attributen: een drievoudige hoorn (toeter) en een bel (althans, ik ga er vanuit dat het een bel is). Die bel blokkeert de lichtgeleider, dus moeten (met een pincet oid) de twee pennetjes van de klipbevestiging worden samengedrukt, zodat het ding naar boven getrokken kan worden. Daarna is de weg vrij, de toeter kan blijven zitten.



De lichtgeleider voor de sluitseinen kan eenvoudig met wat alufolie worden afgedekt:



jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5802
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13716 Gepost op: 24 augustus 2017, 18:25:46 »
Of even zwart schilderen

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13717 Gepost op: 24 augustus 2017, 19:33:44 »
Dat weet ik niet. Misschien is dat juist niet zo'n goed idee. Zwart absorbeert licht, dus dat lijkt me niet bevorderlijk voor het geleiden van licht. De amulinilumfolie weerkaatst dat licht juist.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5802
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13718 Gepost op: 24 augustus 2017, 19:47:35 »
Het licht gaat door de geleider
Wat je afschermt is de straling naar buiten
Bij diverse locs die ik heb,is het af fabriek en deels zelf gedaan
Je kan niet overal folie om doen ivm ruimte

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13719 Gepost op: 24 augustus 2017, 21:35:24 »
Je hebt gelijk, Jerry. Hier en daar rondgekeken, en het wordt inderdaad vaker gedaan, dat zwart verven.
Hier een citaat van het forum van Miniaturwunderland:

Citaat
ich kann es auf dem Bild vom Innenleben der Lok nicht genau erkennen, wie das konstruiert ist, aber die Lichtleiter sollten möglichst komplett schwarz isoliert oder bemalt sein, wirklich nur die Stirnflächen der Leitung bleiben frei.

Nou ja, mijn zilverpapiertjes zitten er op geplakt, dat ga ik nu niet meer veranderen.... denk ik.

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13720 Gepost op: 24 augustus 2017, 23:00:40 »

Goedenavond,

Misschien dat die lichtgeleiders van fabriek af zwart gespoten zijn oid. Maar mijn ervaring met het zwart SCHILDEREN van lichtgeleiders is dat het meeste licht geabsorbeerd word en er weinig meer te zien van licht was in de koplampen, een Roco NMBS reeks 62 moest dat ervaren, die lange lichtgeleiders waren eigenlijk bedorven (geen zin om verf af te krabben) en was gelijk opmaat om die loc led's te geven wat er veel beter eruitzag en ik destijds ook gelijk andere diesels een led-verlichting gaf, maar opzich was het zwart of zilver verven funest voor de lichtopbrengst, omwikkelen met alufolie heeft bij mij vroeger wél eens iets meer licht opgeleverd.


Groeten, Richard Klijn

Groeten,
Richard

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5802
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13721 Gepost op: 24 augustus 2017, 23:27:53 »
Als je veel verlis hebt met verf ,dan is er iets niet goed gemonteerd
Het brandpunt van het lampje moet wel precies voor de geleider zitten
met of zonder verf of anders is dat belangrijk omdat je anders aan de ingang al minder licht in/door de geleider krijgt

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13722 Gepost op: 24 augustus 2017, 23:33:18 »
Wat ik heb gedaan is m'n lichtgeleiders eerst wit schilderen (voor het reflecteren). Daarna zwart er overheen (voor het tegenhouden van licht). En vervolgens nog een bijpassend kleurtje mochten ze zichtbaar zijn in het interieur.

Eigenlijk heb ik het idee dat die eerste witte laag onnodig is. Zonder verf erop werken die dingen ook, dus waarom zouden ze slechter werken met een laagje zwarte verf erop?? Maar goed, ik beschouw m'n witte verflaagje maar als grondverf :D

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13723 Gepost op: 27 augustus 2017, 21:31:07 »
Hm, er zijn meer wegen die naar Rome leiden, begrijp ik. Welnu, de ammamuliniumfolie zit er op en ik wil het zo eerst maar even laten tot ik een decoder heb ingebouwd om te kijken hoe het uitpakt.
Dat kan nog wel even duren, want m'n vriendje had geen decoder meer over en toen ik gister bij LIppe aan de deur kwam waren ze al aan het weekend vieren. Dacht ik al wel, want in Duitsland willen ze wel graag op zaterdagmiddag om twee uur al dicht gaan, maar ik dacht ook: nee heb je, ja kun je krijgen. En niet geschoten is altijd mis, dat dacht ik ook nog. En toen kwam ik op de gedachte dat als je niet waagt, dat je dan ook niet wint, maar ja, goed, ik was nu eenmaal in de buurt en dan is het het proberen waard, nietwaar? Dus toen heb ik m'n zoon maar even de Externsteine laten zien, da's daar zowat naast de deur.

Voordien waren we al naar een ertsmijn geweest. Dat wil zeggen, de ertsmijn is niet meer in gebruik, de winning is daar gestaakt, maar in het hoofdgebouw is een compleet museum ingericht (uiteraard met de mijnbouw als thema, en ook de geologische geschiedenis van de aarde wordt er uit de doeken gedaan). Er bestaat ook de mogelijkheid deel te nemen aan een excursie de mijn in, en dat is beslist de moeite waard. Eerst krijg je een helm op je kop geplant, waarna ze je vertellen waar je de gids kunt vinden, die zit een eind verderop al op je te wachten, en dan ga je de mijn in. Niks liften of trappen of zo, je loopt naar een gat in de bergwand, en daar zit een deur in waar een koude luchtstroom uit komt als ie opengaat (Sesam Open U). Nou ja en dan doet de gids in zo'n anderhalf uur tijd feilloos uit te doeken hoe een en ander in z'n werk gaat. Bijzonder interessant, informatief, zeer indrukwekkend en als je eens een uitje voor een weekendje zoekt is dit bijzonder aan te bevelen. Wel warm aankleden en niet op flutschoenen gaan lopen. Of je moet je duikpak meenemen, dat kan ook.



Oja, een lekker flink stuk erts heb ik ook meegenomen, dat moet m'n broertje nog even gaan breken, dan heb ik een mooi voorraadje.

Verder nog wel wat interessant gezien, zoals een Gleissperre met dubbele lantaarn:



En Drahtkanäle in het algemeen, met singuliere "kruisingen":



Eindje verderop, ketelwagens:



l'Air Liquide? Dat ken ik ergens van...:



Nou ja, en dan nog Bratwurst en zo, maar dat is allemaal zo uitgekauwd...

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13724 Gepost op: 28 augustus 2017, 08:04:42 »
Externsteine... Daar ben ik deze zomer ook langsgefietst. Na afloop konden we onze fietsen uitwringen :) 't Was wel mooi in die buurt!

Welk plaatsje is dat ertsmuseum?

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)