Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Flevodienst 1976
Vandaag om 18:25:30
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 18:19:55
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 18:17:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Prutsert
Vandaag om 18:12:05
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
Vandaag om 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
Vandaag om 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
Vandaag om 17:30:51
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 17:16:10
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
Vandaag om 16:59:53
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 16:27:24
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
Vandaag om 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied' door Montanbahn
Vandaag om 16:18:48
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Rick
Vandaag om 16:00:54
Sfeer op je modelbaan door meino
Vandaag om 14:48:00
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door tijgernootje
Vandaag om 14:36:26
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 14:30:11
Bauarbeiten im gange door MOVisser
Vandaag om 13:45:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen door AP3737
Vandaag om 12:47:46
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door tijgernootje
Vandaag om 12:30:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:26:46
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 11:45:04
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 11:41:14
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Jelmer
Vandaag om 11:07:40
Br 38 Piko Superen. door Jelmer
Vandaag om 11:05:27
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 08:11:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:13:26
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
21 July 2025, 22:05:35
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3631375 keer)

trainiac

  • Offline Offline
  • Berichten: 77
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13740 Gepost op: 30 August 2017, 14:36:26 »
Wat een herkenbare dilemma's  :)

Ik worstel daar ook mee, maar heb nog steeds afstand gedaan van tijdperk IV materieel. In N is het een ratjetoe met de nadruk op tijdperk IIIb. Onlangs zelfs weer een IIIa stomertje gekocht omdat-ie zo mooi is.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13741 Gepost op: 30 August 2017, 15:58:28 »
heb ik ook nog liggen,maar geen plek  :'( N treintjes  ;D
En jan
Dat is dus jammer ,dat ik die loc heb verkocht
Heb wel de E 10 uitvoering nog  (y)
en een blauwe 110
Maar wil eigenlijk geen waslijnen baan    :(  Maar vind die TEE rijtuigen welzo mooi
Ook die latere blauw creme
Als ik die vind gaan ze mooi mee 
En dan een F set en nog een setje grune
 :P kwee nie   :P :angel: vin zo veel mooi buiten wat tijd perk
Al die stomers ook
zit nu met pruisen DR DB en .......zoveel wat mooi is
Denk dat ik maar niet meer naar tijd perken ga kijken of dr db of

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4053
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13742 Gepost op: 30 August 2017, 16:29:08 »
Citaat
Stel je eens voor, een 012 met een OB Büm, een blauwe Aüm, de roodgroene Kakadu, een bloedoranje-kiezelgrijze ABüm etcetera...

Nou, als je die nou eens samenstelt (wagentje of 8 ), mag je die binnenkort van mij wel op een modulebaan ergens laten rijden (maar dan wel volledig 1968, dus zonder Pop)

dirkjan
« Laatst bewerkt op: 30 August 2017, 16:40:10 door Falkenberg »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13743 Gepost op: 30 August 2017, 17:24:23 »
Hé, ben je je zonnebril kwijt?  :P 8)

1968 zonder Popfarben... daar kan ik inkomen, die kwamen ietsje later pas. Maar dan is die OB Büm ook niet op z'n plek, OB kwam pas na de Pop.
Blijft over de blauwe Aüm en de roodgroene BRyl. En de 012 natuurlijk.

@Jerry: je hebt gelijk hoor, als je iets leuk vindt, waarom zou je het jezelf dan ontzeggen?



Aan de andere kant zou ik voor die € 317,36 ook weer eens iets anders kunnen kopen. Bijvoorbeeld die ARm216 helemaal blauw, die heeft Piko nu (eindelijk) ook in z'n assortiment.


ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13744 Gepost op: 30 August 2017, 22:15:34 »
Nog even iets anders - het is alweer een hele poos geleden dat ik, tijdens een weekendje weg, een stel foto's heb gemaakt die, aan elkaar geknoopt, een redelijk geschikte achtergrond vormden. Bij een bouwmarkt af laten drukken op stevig behang, een keertje bekeken en weer opgerold opgeslagen voor later gebruik.

Iets minder lang geleden drie van die XPS-platen achter de baan gehangen - voor het venster langs. Zowel van buitenaf als van binnen eigenlijk geen gezicht, want soort van beige kleurtje. Maar het was dan ook de bedoeling om er die achtergrond tegenaan te plakken, en dan lijkt het van binnen tenminste wat. Echter, tot nu toe kwam er van dat plakken niet zoveel omdat ik nog niet zo tevreden ben over het ophangsysteem; daar moet ik nog eens serieus over gaan nadenken hoe ik dat hebben wil. En bovendien ben ik "nog bezig" met grassen en zo, en dat heb ik toch liever niet op die foto-achtergrond, die statische rommel, daarom wacht ik er ook nog even een beetje mee.

Maar dat beige vind ik uiteindelijk ook niet echt wat, en om niet het risico te lopen dat ik er aan ga wennen heb ik er laatst onder het eten koken door even een kleurtje op gerold. Niks pretenties, niks artisticiteit, niks bijzonders, gewoon wat witte, blauwe en zwarte verf, een rollertje en een minuutje of tien.



't Is beter dan dat beige.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13745 Gepost op: 31 August 2017, 11:42:06 »
Even geleden werd er gesproken over rijtuigen in de zgn. "Pop-kleuren". Op zichzelf vind ik dat een mooi concept, en elke keer als ik wagens in die uitvoering zie liggen (in een winkel of op een beurs) is de verleiding groot.
Dat ik die verleiding tot nu toe heb kunnen weerstaan heeft twee redenen: je ziet ze niet zoveel. Naast Roco hebben ook één of meer kleinere merken (voor zover ik weet LSM en mogelijk ook Heris) dat soort wagens ooit uitgebracht, waarvan je eigenlijk alleen die van Roco tegenkomt, als je geluk hebt ook andere dan alleen de Düm.

Dat ook Piko ze in het programma voert is me bekend, maar het nadeel daarvan is dat ze net niet helemaal kloppen. Vergelijk de onderstaande afbeeldingen maar eens.

Voorbeeld:


Bron: Mittelrheinforum

Model Piko:


Bron: Lippe Modellbau

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8477
  • Spoor N
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13746 Gepost op: 31 August 2017, 12:08:34 »
Zo te zien mist de sierstreep boven de ramen maar hebben de deurramen wat extra kleur gekregen. DSO heeft natuurlijk ook nog leuke* foto's van deze rijtuigen.

*leuk omdat ze oud zijn, ik vind de rijtuigen niet geweldig mooi.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13747 Gepost op: 31 August 2017, 13:41:34 »
Precies, Rick. De streep boven de vensters mist. Zou je eventueel zelf nog kunnen overspuiten, maar lijkt me lastig afplakken.

Grappig, jouw link naar DSO komt uit op een bijdrage die identiek is aan die op het Mittelrheinforum waaruit ik de foto heb geciteerd.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8477
  • Spoor N
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13748 Gepost op: 31 August 2017, 13:48:48 »
Als bij de Piko het dak eraf kan dan zou het nog wel te doen zijn, een klein stukje boven de ruiten afplakken is voldoende.

En ik denk dat Gunter T op twee fora actief is.   :)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Riest AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 82
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13749 Gepost op: 31 August 2017, 13:55:46 »
Bovenstaande foto's betreffen twee verschillende "bau gruppe" waar plus minus tien jaar verschil tussen zit, grof te herkennen aan de instapdeuren.
Groetjes Ries

Riest AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 82
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13750 Gepost op: 31 August 2017, 14:05:45 »


Deze lijkt meer op het piko model, qua baugruppe  ;) ;)
Groetjes Ries

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13751 Gepost op: 31 August 2017, 14:06:37 »
Je hebt helemaal gelijk, maar het ging me even om de kleurstelling, chef.  ;)

Citaat
[...] een klein stukje boven de ruiten afplakken is voldoende.

Zeker, maar je hebt het over een héél smal strookje tussen bovenkant ramen en de streep die Kiesgrau moet worden. Plak je een breder stuk afplakband ook over de ramen heen, dan krijg je geheid last van het reliëf, waardoor grote kans op een onregelmatige lijn (als in: niet recht) ontstaat.



Overigens zijn bij de Piko-wagens, voor zover ik weet, dak en wagenbak één geheel.

Citaat
ik denk dat Gunter T op twee fora actief is.

Ah! Dat zal 't zijn!  ;)

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8477
  • Spoor N
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13752 Gepost op: 31 August 2017, 15:46:34 »
Ja, dat wordt lastig maar een oplossing is ook makkelijk: te modern dus niet aanschaffen.  :) is dat ook de tweede reden die hier niet staat:

Dat ik die verleiding tot nu toe heb kunnen weerstaan heeft twee redenen: je ziet ze niet zoveel. Naast Roco hebben ook één of meer kleinere merken (voor zover ik weet LSM en mogelijk ook Heris) dat soort wagens ooit uitgebracht, waarvan je eigenlijk alleen die van Roco tegenkomt, als je geluk hebt ook andere dan alleen de Düm.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13753 Gepost op: 31 August 2017, 17:26:57 »
Je hebt gelijk, het antwoord was niet volledig.
De eerste reden is inderdaad het geringe aanbod van Roco-popwagens, en als, dan vrijwel altijd de Düm in Kiesgrau-grün, en die wil ik best wel kopen, maar dan moet ik wel zeker weten dat het daar niet bij blijft. Met andere woorden: met de Düm wacht ik wel even tot ik een stuk of wat andere wagens heb. De verleiding kunnen weerstaan is hierin dus niet zozeer mijn eigen verdienste als wel een gevolg van een omstandigheid.
De tweede reden staat in verband met de Piko-rijtuigen; het ontbreken van die sierlijn is hierboven al omschreven. Tot nu toe ontbreekt mij de lust om de uitdaging die eigenhandig aan te brengen aan te gaan.

Dat ze niet passen in het tijdperk van "mijn baan" is geen reden, daar zijn al verschillende precedenten geschapen, zoals een NS 2400, de P4.2, een stel DRG-Abteilwagen en zo meer. Naast popwagens vind ik ook de Arriva-Spurt (van Piko) een mooie verschijning, die het misschien nog wel eens tot in huize 44 gaat halen.  ;)



Of een DE I
Of een DE II

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1377
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #13754 Gepost op: 31 August 2017, 17:46:45 »
Het voor mijn baan gekozen jaartal 1967 (met een 'subjectieve', lees 'net hoe de pet staat' marge naar vroeger en later) ligt midden in een tijdraam, waarbinnen er vooral op het gebied van wagen- en loknummers veel veranderde. Een vuistregel die vaak wordt gehanteerd is: geen computernummer = EpIII, wel computernummer = EpIV. In grote trekken wel correct.
In grote trekken, want er zijn wel wat nuances. Zo werden lokomotieven vanaf 1.1.1968 van die zgn 'computernummers' voorzien, bij wagons en rijtuigen ligt dat iets anders. Rijtuigen (ook wel personenwagens genoemd) werden vanaf oktober 1966 voorzien van genoemde nummering. Dat houdt dus in dat wagens zoals de beide op de foto's hieronder prima in één trein zouden kunnen rijden (even afgezien van de REV-datum, maar we gaan hier nu even niet muggeziften):

Iets duidelijker zichtbaar dan de revisiedatum is de RIC snelheidsaanduiding. Die kwam pas na 1968. De meest recente uitvoering van de Lima Rheingold (met helaas te licht getinte ramen) is een mooi voorbeeld van een overgangsrijtuig: wel UIC-nummer, geen snelheidsaanduiding.