Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
Vandaag om 11:26:14
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:18:52
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 11:04:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 10:57:33
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:52:46
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 10:52:20
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door TonM
Vandaag om 10:48:15
De Projecten van RetroJack door Eric B
Vandaag om 10:34:08
Rondom Charlois door Montanbahn
Vandaag om 10:24:56
Digitaal-delta door Montanbahn
Vandaag om 10:06:46
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Pauldg
Vandaag om 10:06:35
mDDM, waarom 3 draaistellen? door spoorijzer
Vandaag om 09:58:20
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door Benrail
Vandaag om 09:56:48
Line-up foto's van modellen door spoorijzer
Vandaag om 09:43:40
modulebaan in spoor 1 door rjr
Vandaag om 09:39:51
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 09:38:29
Pfarrerwinkel bahn door Hans GJ
Vandaag om 09:30:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Erwin 054
Vandaag om 09:12:30
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door rjr
Vandaag om 09:04:05
Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan door Piet Groot
Vandaag om 08:52:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:36:29
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jelmer
Vandaag om 08:22:39
Had de NS4903 rangeerlicht? door Edwin2121992
Vandaag om 08:12:22
Lemke 2025 door arnaud-ns/htm
Vandaag om 00:05:10
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Dennis1984
27 October 2025, 23:54:05
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Ronzol
27 October 2025, 22:25:58
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
27 October 2025, 22:04:19
Yet Another Servo Decoder door Dennis1984
27 October 2025, 22:00:56
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
27 October 2025, 21:17:04
Crème daken mitropa rijtuigen epoche 2 door Stefan88
27 October 2025, 20:31:18
  

Auteur Topic: DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers  (gelezen 216241 keer)

johnny-VIRM

  • Offline Offline
  • Berichten: 520
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #600 Gepost op: 03 October 2011, 10:19:52 »
De meeste airco's werken volgens het principe van de warmtepomp, dat zegt dus niets over hoe zuinig déze airco is.

Dan wil ik met jou eens de trein bekijken in nederland die dat heeft, graag.En pas op ik ben bevoegd op allemaal.....

Anoniem

  • Gast
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #601 Gepost op: 03 October 2011, 15:17:35 »
Ik pas op, maar het maakt geen indruk... lees eerst die opmerking maar eens opnieuw. Of andere Nederlandse treinen warmtepomp-airco's hebben of andere systemen, weet ik niet, maar dat is dus ook niet relevant voor mijn argument.

Treinhobbijist

  • Offline Offline
  • Berichten: 616
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #602 Gepost op: 03 October 2011, 16:34:44 »
Een airco, hoe deze ook werkt gebruikt altijd ruim meer energie dan een gewoon (buitenlucht) ventilatiesysteem met klassieke verwarming voor in de winter.
Dus of de DDZ nu zo energiezuinig wordt, valt te betwijfelen, mede omdat aan de tractie-installatie niets is gebeurd, en deze is landelijk gezien met 40 procent nog altijd goed voor bijna de helft van het totale energieverbruik bij NSR.

Het zou interresant zijn waar dan de forse daling in het energieverbruik van een DDZ tegenover een DDAR vandaan zou moeten komen, toch niet van die TL buizen welke nu LED's zijn.......
Ook Engelse treinen zijn leuk

johnny-VIRM

  • Offline Offline
  • Berichten: 520
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #603 Gepost op: 03 October 2011, 18:48:35 »
wie weet nog de beruchte foto's op werkplaats haarlem met 1700 loc, neem van mij aan dat we veel minder nofig hadden als de oude bakken. En oude verwarming is element ventilator etc etc., dat zit hier dus niet in

ANDREUS

  • Offline Offline
  • Berichten: 326
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #604 Gepost op: 03 October 2011, 19:38:55 »

Ben ik effe een dagje weg zijn we meteen twee pagina's verder

Wat die foto's betreft;
ik had gewoon de pest in dat er van alles [weinig] rond Lelystad plaats vind en IK dat weer niet weet.
Dus voor de zekerheid gecontroleerd of ie er nog stond. Ja natuurlijk kunnen mijn foto's niet tegen die van Arjen? op maar die heeft dan ook terrein permissie, ik moest het gewoon tussen de bosjes door doen.

Wat die link betreft mijn vorige foto's had ik er zo op, is dit gewijzigd of heb ik ze er effe te snel opgezet.

NB dus als iemand ze er even op de juiste wijze op wil zetten, bedankt alvast  (y)

Groeten,
ANDREUS

obb70

  • Offline Offline
  • Berichten: 401
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #605 Gepost op: 03 October 2011, 20:05:53 »
Ben ik effe een dagje weg zijn we meteen twee pagina's verder

Wat die foto's betreft;
ik had gewoon de pest in dat er van alles [weinig] rond Lelystad plaats vind en IK dat weer niet weet.
Dus voor de zekerheid gecontroleerd of ie er nog stond. Ja natuurlijk kunnen mijn foto's niet tegen die van Arjen? op maar die heeft dan ook terrein permissie, ik moest het gewoon tussen de bosjes door doen.

Wat die link betreft mijn vorige foto's had ik er zo op, is dit gewijzigd of heb ik ze er effe te snel opgezet.

NB dus als iemand ze er even op de juiste wijze op wil zetten, bedankt alvast  (y)

Groeten,
ANDREUS


leuke pics hoor. Jij hebt m en zelf gezien en gemaakt, daar gaat het om. Vooral die met die bomenrij is mooi, laat echt de situatie zien: daar staat ie en die bomen zijn niet erg. Dus blij mee zijn! Beter een sensationele beleving dan een zgn perfecte pic. Die met die bomenrij is perfect, wat mij betreft: beter zal je een ddm-z nooit krijgen, denk ik!

ANDREUS

  • Offline Offline
  • Berichten: 326
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #606 Gepost op: 03 October 2011, 20:19:11 »
@obb70

volgens mij had je het over die bomenrij hé ;D

Geintje hoor, ik moest zondag weg en heb em toch nog maar even op de plaat gezet, voor me eigen archief.

Natuurlijk was ik pissig dat ik van de week die stoomloc had gemist, totaal geen ruchtbaarheid hier plaatselijk over het vernieuwde station.
Wel een paar weken terug een hele dure folder over de wijziging van de busdienst naar ARRIVA.

Daarom, er gebeurt heel veel in Lelystad, maar ik mis weleens wat,
bedankt voor jullie reacties,
ANDREUS

NB moet ik die foto's nu opnieuw uploaden om ze te kunnen zien? 'k wee nie he t werrekt!

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4072
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #607 Gepost op: 03 October 2011, 22:26:09 »
Een airco, hoe deze ook werkt gebruikt altijd ruim meer energie dan een gewoon (buitenlucht) ventilatiesysteem met klassieke verwarming voor in de winter.
Dus of de DDZ nu zo energiezuinig wordt, valt te betwijfelen, mede omdat aan de tractie-installatie niets is gebeurd, en deze is landelijk gezien met 40 procent nog altijd goed voor bijna de helft van het totale energieverbruik bij NSR.

Het zou interresant zijn waar dan de forse daling in het energieverbruik van een DDZ tegenover een DDAR vandaan zou moeten komen, toch niet van die TL buizen welke nu LED's zijn.......
Airco is wel degelijk zuiniger, door het verbeteren van de stroomlijn van het materieel.
Immers kunnen ramen niet meer open, en open ramen vangen genoeg wind om tegen te werken in de stroomlijn...

rene w.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1297
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #608 Gepost op: 03 October 2011, 22:47:01 »
andreus misschien dat het je pijn iets verzacht..
wij NSR LLS wisten het ook niet dat de directeur kwam en waren ook niet uitgenodigd.  :P

ANDREUS

  • Offline Offline
  • Berichten: 326
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #609 Gepost op: 04 October 2011, 14:06:22 »
ja renew,
dat is jammer vooral in het licht van die door mij beschreven en ook bij jou wellicht bekende onnodig dure ARRIVA busfolder, kortom gemiste kans van de gemeente lelystad en anderen.

Groeten,
ANDREUS

off topic/ NB doe je nog wat met MSTS?

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3456
    • Mijn van-alles website
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #610 Gepost op: 04 October 2011, 14:22:03 »
Airco is wel degelijk zuiniger, door het verbeteren van de stroomlijn van het materieel.
Immers kunnen ramen niet meer open, en open ramen vangen genoeg wind om tegen te werken in de stroomlijn...
Ik denk dat de zuinigheid van airco weinig te maken heeft met de stroomlijn...

Ga er maar vanuit dat de ramen dichtgemaakt zijn vanwege de airco: anders gaat dat ding stomweg de buitenlucht koelen.

Ik zou ook wel eens willen weten waar de enorme energiebesparing in zit: LED's hebben nog niet de lichtstroom van een TL-buis bereikt, of die hooguit geëvenaard, dus daar kan het 'm inderdaad niet in zitten.

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4239
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #611 Gepost op: 04 October 2011, 14:27:18 »
Als ik met de auto met de ramen open rijd, verbruikt de auto meer brandstof dan met de ramen dicht en de airco aan, daarin zit 'm het verschil.
Oftewel het gaat er niet om of de airco de buitenlucht koelt, maar dat de trein een hogere luchtweerstand (lees geringer energetisch profijt van stroomlijn) heeft met veel ramen open die meer voortbewegings-energie vergt dan de energie die een airco gebruikt icm optimale stroomlijn.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 4023
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #612 Gepost op: 04 October 2011, 14:28:43 »
Bij energiebesparing in combinatie met treinen is mijn eerste vraag: hoeveel stoelen gaan er in een DDZ en hoeveel meer zijn dat er dan DDM? De prestatie wordt meestal in energieverbruik per stoel berekend, dus dat is de knop om aan te draaien. Ledjes in plaats van TL schiet niet op.

Daarnaast heeft/krijgt DDZ een warmtepomp. Of dat energiezuiniger is dan open raampjes weet ik niet, maar dat maakt ook niet uit. De reiziger verwacht het, dus moet het erin.
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #613 Gepost op: 04 October 2011, 16:22:35 »
deze reiziger heft de schurft aan airco, maar goed. Bedompte zooi.
Dat airco zuiniger is, tja... http://en.wikipedia.org/wiki/MythBusters_(2004_season)#AC_vs._Windows_Down

Jordy

  • Offline Offline
  • Berichten: 902
    • Mijn Flickr pagina
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #614 Gepost op: 04 October 2011, 17:59:29 »
Voor diegenen die het nog niet weten, DDZ 7503 heeft volgens Somda vandaag een paar proefritjes op het traject Amersfoort-Zwolle gereden.
http://www.flickr.com/photos/60430734@N04/6211238494/in/contacts/
Fotograaf: Arjen ...