Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Keska
Vandaag om 14:45:49
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Pauldg
Vandaag om 14:41:29
Station Roodeschool door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:57
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Hans Reints
Vandaag om 14:34:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 14:24:44
Gewoon wat busfoto's door mass am see
Vandaag om 14:19:56
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:14:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:07:41
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
Vandaag om 13:47:16
Al mijn goede ideeën... door RobGood
Vandaag om 13:24:22
Aachenau West door wob
Vandaag om 13:21:18
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
Vandaag om 13:20:45
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 12:57:17
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door AlbertG
Vandaag om 12:10:11
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:20:49
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door RBlok
Vandaag om 10:23:55
20 en 21 april MobExpo door Ronald Halma
Vandaag om 10:14:31
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 10:12:46
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 10:09:34
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 09:59:38
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door 3dbuildr
Vandaag om 09:55:45
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
Vandaag om 09:45:09
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door spoorijzer
Vandaag om 09:35:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:33:32
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakelt niet om door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
  

Auteur Topic: Winterdienstregeling NS  (gelezen 8692 keer)

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re:Winterdienstregeling NS
« Reactie #75 Gepost op: 16 februari 2013, 16:15:56 »
NS is best wat te verwijten, maar wat de meeste hier vergeten is dat NS ook maar een gebruiker van het spoor is,net als de nadere vervoerders. Prorail is de beheerder. Die moet zorgen dat alles in orde is en blijft. Daar heeft NS op zich weinig over te zeggen.
In dit soort discussies lees ik nooit over automobilisten die klagen over rijkswaterstaat en de staat van de weg.

Omdat Rijkswaterstaat zeker deze winter de zaakjes prima op orde heeft.
En omdat een trein in beginsel minder last van sneeuw zou moeten hebben dan een auto. Sterker, tot een paar jaar geleden ging ik juist met de trein als het sneeuwde, dat minuutje vertraging nam ik wel voor lief, een half uurtje ook nog wel, zeker als het flink sneeuwt. Ik wist dat ik veilig aankwam en vrijwel zeker sneller. Nu weet ik dat de trein geen optie is als het sneeuwt, want zelfs bij hoeveelheden waar kinderen uren bezig zijn om genoeg sneeuw voor een sneeuwpop bij elkaar te schrapen, wordt de treindienst al in capaciteit beperkt. Zoals je zelf al aangeeft is het zelfs de vraag of je nog wel mee kunt in de trein die je voor ogen hebt. En je weet nagenoeg zeker dat het niet bij een minuutje vertraging blijft.

Zover Prorail de problemen veroorzaakt, zou NS de duimschroeven bij Prorail best wel eens wat steviger mogen aandraaien.
Maar NS weet ook dat dat als een boemerang naar ze terugkeert. Want Prorail heeft niets met de personeel- en materieelplanning van NS van doen.
Het is toch echt NS zelf die daar een hopeloos ingewikkeld geheel van heeft gemaakt die nauwelijks valt bij te sturen.
En daar zijn al heel vaak oplossingen voor aangedragen, ook door mensen die aantoonbaar niet op de wal staan.

Huub

Dennis83

  • Offline Offline
  • Berichten: 632
    • DPhoto
Re:Winterdienstregeling NS
« Reactie #76 Gepost op: 16 februari 2013, 19:12:42 »
Ik heb al een poosje niet gereageerd in dit topic. Dit omdat ik sommige reacties echt bij het onredelijke af vind. En dan voornamelijk van mensen waarvan ik het idee heb dat ze niet weten waar ze het over hebben.

De problemen op het spoor in de winter zij echt niet alleen aan de NS te wijten. Je zult mij nooit horen zeggen dat bij NS alles perfect gaat. Maar wees eerlijk, waar is dat nou wel het geval? Ook in het buitenland zijn er problemen in de winter.

Zoals ik al eerder aangaf is het bijna volkssport nummer 1 om op de NS te klagen. Zelfs wanneer de NS er op dat moment geen schuld aan heeft. Dit word veel gedaan door mensen die nooit met de trein reizen of zelfs nooit gedaan hebben (ja ik heb er hier zat om me heen wonen). Dat men in kilometers lange files staat terwijl daar totaal geen reden voor is (ja, het sneeuwt, meer niet) en ook deze winter zelfs een nieuw filerecord vestigd hoor je niemand over klagen in de media of zelfs op onbeschofte wijze schelden op rijkswaterstaat. Of horen die gaten in die stuk gevroren wegen er gewoon bij?????? Als de weg daarom even afgezet word om dat te kunnen herstellen en men om moet rijden (met een extra reistijd, lees: vertraging) is dan in eens heel normaal. Tuurlijk is dat normaal, maar waarom klagen we daar dan niet over mensen?

Of laat ik nogmaals de luchtvaart er bij halen. Uren vertraging en geen reiziger die er een kick van geeft in de kranten, want dat is heel normaal ten slotte. Tuurlijk, dat is ook heel normaal, maar waarom klagen we daar dan niet over in de media?

Zoals ik al eerder aangaf moet men eens kijken naar wat er wel goed gaat.

Maar wat ik intussen wel gemerkt heb is dat men voor mijn gevoel meer pissig word omdat hun gedachten niet bevestigd worden door de mensen die er echt wel verstand van hebben. Sommige mensen zouden daar eens over na moeten denken.  ;) 

Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Re:Winterdienstregeling NS
« Reactie #77 Gepost op: 16 februari 2013, 19:25:35 »
Rikus en zijn "collega's" van de andere actiegroepen moeten eens een echte baan gaan zoeken en plaats van altijd te lopen z****n. Stelletje geitenwollen figuren. Klagen kunnen ze prima maar ho maar dat ze met een oplossing komen.
Heerlijk goedkoop dit soort opmerkingen... Moet je een bakker zijn om te kunnen zeggen dat jhet brood nergens naar smaakt? Want dat is feitelijk wat je zegt: de actiegroepen moeten oplossingen aandragen voor de (zelfgemaakte!) problemen zoals de ingewikkelde personeelsdiensten van NS (en ProRail), of hun mond houden.
Er zijn al heel vaak, hier en elders, oplossingen aangedragen maar de personeeldiensten zijn dermate heilig, dat NS liever haar klanten in de kou laat staan. Zoals je zelf ook ondervonden hebt.

NS is best wat te verwijten, maar wat de meeste hier vergeten is dat NS ook maar een gebruiker van het spoor is,net als de nadere vervoerders. Prorail is de beheerder. Die moet zorgen dat alles in orde is en blijft. Daar heeft NS op zich weinig over te zeggen.
NS en ProRail beslissen samen of de treindienst uitgedund wordt. NS is dus geenszins slachtoffer van ProRail zoals jij stelt. Natuurlijk moet ProRail zorgen dat de infrastructuur ook bij doornormaal winterweer functioneert! Maar ook NS zou wel eens mogen, nee: moeten(!) optreden tegenover ProRail als ze hart voor de belangen van haar klanten heeft.
Sla dan eens met de vuist op tafel, trek eens je mond open, in plaats van in de media een groot l*lverhaal op te hangen over wat voor reusachtig succes deze uitgedunde dienstregeling (nogmaals, samen met ProRail besloten!) wel niet is. Meerstadt verteld het l*lverhaal, Meerstadt vangt de wind.

Verder is een utopie om te denken dat we ooit een spoorwegnet hebben wat feilloos werkt en blijft werken.
Klopt, niets is perfect en de kans dat ergens iets kapot gaat is altijd aanwezig. Maar deze kans kun je wel minimeren door 1) onderdelen op voorraad te hebben, 2) personeel beschikbaar te hebben en 3) onderhoud tijdig uit te voeren. Je klant (NS in dit geval) vertellen dat je je zaken niet op orde hebt en deze dus maar beter minder gebruik van jouw diensten kan maken is onacceptabel.

Groetjes, Bart
Groetjes, Bart

Gert1

  • Gast
Re:Winterdienstregeling NS
« Reactie #78 Gepost op: 16 februari 2013, 19:39:21 »
Dit word veel gedaan door mensen die nooit met de trein reizen of zelfs nooit gedaan hebben
Ik ben heel benieuwd wat 'of zelfs nooit gedaan hebben' betekent. Daarvoor heb je het over niet reizen met de trein.
Wat betekent 'of zelfs nooit gedaan hebben' dan? Dat ze nog maagd zijn of zo?


Of horen die gaten in die stuk gevroren wegen er gewoon bij??????
Ja, die horen er gewoon bij. Net als vastgevroren wissels. Zolang er geen vorstbestendig asfalt wordt uitgevonden is dit onvermijdelijk.


Als de weg daarom even afgezet word om dat te kunnen herstellen en men om moet rijden (met een extra reistijd, lees: vertraging) is dan in eens heel normaal. Tuurlijk is dat normaal, maar waarom klagen we daar dan niet over mensen?
Daar klagen mensen wel degelijk over, maar niet op dit forum. Ga maar eens je oor ten luisteren leggen bij de koffie-automaten op tal van kantoren in het land.


Of laat ik nogmaals de luchtvaart er bij halen. Uren vertraging en geen reiziger die er een kick van geeft in de kranten, want dat is heel normaal ten slotte. Tuurlijk, dat is ook heel normaal, maar waarom klagen we daar dan niet over in de media?
Omdat de meeste forensen iedere dag in de trein zitten en hooguit twee keer per jaar in een vliegtuig zitten bijvoorbeeld?


Maar wat ik intussen wel gemerkt heb is dat men voor mijn gevoel meer pissig word omdat hun gedachten niet bevestigd worden door de mensen die er echt wel verstand van hebben. Sommige mensen zouden daar eens over na moeten denken.  ;) 
Misschien is het een idee dat je als trein-idolaat (ben ik ook hoor, daar niet van) zélf eens wat meer 'out-of-the-box' probeert te denken?

mvg,
Gert

Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Re:Winterdienstregeling NS
« Reactie #79 Gepost op: 16 februari 2013, 19:48:23 »
Ik heb al een poosje niet gereageerd in dit topic. Dit omdat ik sommige reacties echt bij het onredelijke af vind. En dan voornamelijk van mensen waarvan ik het idee heb dat ze niet weten waar ze het over hebben.
Lekker makkelijk: iemand met een andere mening weer gewoon niet waar 'ie over praat....

De problemen op het spoor in de winter zij echt niet alleen aan de NS te wijten. Je zult mij nooit horen zeggen dat bij NS alles perfect gaat. Maar wees eerlijk, waar is dat nou wel het geval? Ook in het buitenland zijn er problemen in de winter.
Ja, ook in het buitenland zijn er problemen in de winter. Maar noem mij eens één land waar puur uit angst voor 3 centimeter sneeuw op een aantal drukke trajecten de dienst gehalveerd wordt? En de nog rijdende treinen zijn dan niet zelden ook nog korter dan normaal. Dus 50% of minder van de normale capaciteit voor hetzelfde aantal reizigers.
Dat NS samen met ProRail besluit omde LUD te gaan rijden, doet niets aan haar verantwoordelijkheid jegens haar klanten af.

Zoals ik al eerder aangaf is het bijna volkssport nummer 1 om op de NS te klagen. Zelfs wanneer de NS er op dat moment geen schuld aan heeft.
Geef me svp even een voorbeeld waar in dit draadje over de NS geklaagd wordt en NS er niets aan kon doen?

Dat men in kilometers lange files staat terwijl daar totaal geen reden voor is (ja, het sneeuwt, meer niet) en ook deze winter zelfs een nieuw filerecord vestigd hoor je niemand over klagen in de media of zelfs op onbeschofte wijze schelden op rijkswaterstaat. Of horen die gaten in die stuk gevroren wegen er gewoon bij?????? Als de weg daarom even afgezet word om dat te kunnen herstellen en men om moet rijden (met een extra reistijd, lees: vertraging) is dan in eens heel normaal. Tuurlijk is dat normaal, maar waarom klagen we daar dan niet over mensen?
Over files wordt wel degelijk veel geklaagd. Ook over het repareren van stukken wegdek tijdens de spits, bijvoorbeeld. Goed voorbeeld van een omgeving waar ook niet altijd alles goed gaat. Maar gooit RWS ook maar simpelweg wegen dicht, omdat het kan gaan sneeuwen of het harder vriest dan 10 graden? Nee hè?

Of laat ik nogmaals de luchtvaart er bij halen. Uren vertraging en geen reiziger die er een kick van geeft in de kranten, want dat is heel normaal ten slotte. Tuurlijk, dat is ook heel normaal, maar waarom klagen we daar dan niet over in de media?
Wil je nu serieus de luchtvaart met het openbaar vervoer vergelijken? :-\  Ook daar wordt trouwens geklaagd over vertragingen hoor. Maar ik speel wel mee: 27 uitgevallen vluchten op Schiphol afgelopen donderdag tegenover hoeveel uitgevallen treinen door de LUD?

Zoals ik al eerder aangaf moet men eens kijken naar wat er wel goed gaat.
Even met beide voeten op aarde blijven graag: je biedt een betalde dienst aan en als het goed gaat, wil je dat de mensen de loftrompet over je blazen?
Het is niet onmogelijk hoor, maar 1 slechte ervaring doet (voor het gevoel) veel goede ervaringen teniet. Nogmaals: voor die goede ervaringen heb je wel betaald, het is geen cadeau ofzo.

Maar wat ik intussen wel gemerkt heb is dat men voor mijn gevoel meer pissig word omdat hun gedachten niet bevestigd worden door de mensen die er echt wel verstand van hebben. Sommige mensen zouden daar eens over na moeten denken.  ;) 
Ik heb respect voor het feit dat je achter je werkgever staat. Maar misschien zou je er eens over na moeten denken of dat in deze situatie wel terecht is. Die mensen die jij vervoert (je was toch mcn?) betalen indirect ook jouw salaris. En wanneer heel veel mensen andere manieren keizen om van A naar B te komen, kan dat uiteindelijk gevolgen hebben voor van het werk van jouw en je collega's...
Groetjes, Bart

Dennis83

  • Offline Offline
  • Berichten: 632
    • DPhoto
Re:Winterdienstregeling NS
« Reactie #80 Gepost op: 16 februari 2013, 19:51:47 »
Citaat
Ik ben heel benieuwd wat 'of zelfs nooit gedaan hebben' betekent. Daarvoor heb je het over niet reizen met de trein.
Wat betekent 'of zelfs nooit gedaan hebben' dan? Dat ze nog maagd zijn of zo?
Lees de zin nog eens goed. Met 'of zelfs nooit gedaan hebben' doel ik op mensen die nog nooit met de trein gereisd hebben.

Citaat
Ja, die horen er gewoon bij. Net als vastgevroren wissels. Zolang er geen vorstbestendig asfalt wordt uitgevonden is dit onvermijdelijk.
Nogmaals, lees eens goed. Dan had je ook gelezen dat ik dat ook normaal vind.  ::)

Citaat
Daar klagen mensen wel degelijk over, maar niet op dit forum. Ga maar eens je oor ten luisteren leggen bij de koffie-automaten op tal van kantoren in het land.
Misschien had ik het ook bij dit voorbeeld moeten zetten, maar ik doelde op klagen in de media. Neem bijvoorbeeld de Metro. Daar kunnen lezers stukjes in sturen. Ik lees ze bijna dagelijks, maar zelden dat er iets in staat over omleidingen of files.

Citaat
Omdat de meeste forensen iedere dag in de trein zitten en hooguit twee keer per jaar in een vliegtuig zitten bijvoorbeeld?
Veranderd dat wat aan die uren vertraging dan?

Citaat
Misschien is het een idee dat je als trein-idolaat (ben ik ook hoor, daar niet van) zélf eens wat meer 'out-of-the-box' probeert te denken?
Als machinist weet ik waar ik over praat. En zoals ik al aangaf zal ik nooit beweren dat op het spoor alles perfect loopt. Er zullen altijd verbeterpunten blijven. Met mijn bericht hierboven probeer ik de problemen dan ook niet recht te praten. Het enige wat ik probeer is om de mensen bewust te maken van hun geklaag en de manier waarop dat gebeurd. Wel probeer ik de mensen (de lezers hier) zich er bewust van te maken dat het niet alleen op het spoor mis is wanneer er sneeuw valt.


Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Re:Winterdienstregeling NS
« Reactie #81 Gepost op: 16 februari 2013, 20:03:50 »
Als machinist weet ik waar ik over praat. En zoals ik al aangaf zal ik nooit beweren dat op het spoor alles perfect loopt. Er zullen altijd verbeterpunten blijven. Met mijn bericht hierboven probeer ik de problemen dan ook niet recht te praten. Het enige wat ik probeer is om de mensen bewust te maken van hun geklaag en de manier waarop dat gebeurd. Wel probeer ik de mensen (de lezers hier) zich er bewust van te maken dat het niet alleen op het spoor mis is wanneer er sneeuw valt.
Wat moeten de mensen anders doen, volgens jou? Hoe moeten ze zich gedragen?

Eén optie is om het maar zonder enig weerwoord te pikken, wanneer de trein die je altijd neemt niet rijdt en de volgende overvol is. Dat lijkt Meerstadt voor ogen te hebben, als ja maar vaak genoeg beweerd dat dit het ei van Columbus is, gaan de mensen het vanzelf geloven. Of niet en je bent je klanten (en inkomsten) kwijt. Dit lijkt me -zeker op termijn- voor niemand wenselijk...

Dat het ook op de weg mis is bij sneeuwval ben ik met je eens. Juist daar lag altijd het grote voordeel van het betrouwbare spoor (vlug, veilig, voordelig) en het is heel erg jammer dat dit blijkbaar tegenwoordig niet meer zo is...
In februari 2012 was het zelfs zo dat er dagenlang een LUD werd gereden, het op het spoor best wel een bende was en alle wegen prima te berijden waren. Het was koud maar de zon scheen en nergens was wat aan de hand. Nou ja, bijna nergens...
Groetjes, Bart

Gert1

  • Gast
Re:Winterdienstregeling NS
« Reactie #82 Gepost op: 16 februari 2013, 20:07:57 »
Lees de zin nog eens goed. Met 'of zelfs nooit gedaan hebben' doel ik op mensen die nog nooit met de trein gereisd hebben.
Dan zeg je dus twee keer in één zin precies hetzelfde. Hoe zinvol is dat?


Nogmaals, lees eens goed. Dan had je ook gelezen dat ik dat ook normaal vind.  ::)
Misschien had ik het ook bij dit voorbeeld moeten zetten, maar ik doelde op klagen in de media. Neem bijvoorbeeld de Metro. Daar kunnen lezers stukjes in sturen. Ik lees ze bijna dagelijks, maar zelden dat er iets in staat over omleidingen of files.
Zou dat niet komen doordat 'Metro' met name wordt verspreid op stations? Hoeveel automobilisten lezen dagelijks 'Metro' denk je? Die klagen dus niet in dat krantje, maar in andere media.


Veranderd dat wat aan die uren vertraging dan?
Nee, dat verandert niets aan die uren vertraging, maar het maakt nogal wat uit of je een of twee keer per jaar een uurtje vertraging oploopt op een vliegreis van een paar uur naar een vakantiebestemming of dat je een half uur vertraging oploopt op weg naar je werk of studie.


Voor de goed orde: Ik wil niks afdoen aan jouw persoonlijke inspanningen als machinist om jouw diensten zo stipt mogelijk te laten verlopen. Ik heb veel respect voor machinisten en weet dat ze afgezien van het halen van de dienstregelingen bloot staan aan de nodige stress.

mvg,
Gert

jakop

  • Gast
Re:Winterdienstregeling NS
« Reactie #83 Gepost op: 16 februari 2013, 20:11:42 »
Zo moe van.....deze discussie  ::)

Er is maar 1 reden dat NS bij 3 vlokken sneeuw de boel op 50% gooit;
Als je officieel de winterdienstregeling insteld (met dus 50% minder treinen) dan bestaan die treinen niet meer....dwz. ze kunnen niet vertragen  ;)
Daarnaast heb je wel alle manschappen (op een percentage na wat in de file staat) om die 50% tenminste op tijd te laten rijden.

Aangezien de politiek het meten van de vertragingen als belangrijkste beoordeling van de prestatie van de spoorwegen ziet en niet hoe ze er mee om gaan en het oplossen, zal deze winterpaniek nog wel even blijven.

Gert1

  • Gast
Re:Winterdienstregeling NS
« Reactie #84 Gepost op: 16 februari 2013, 20:13:57 »
En daarmee heb je de grote volksverlakkerij prima samengevat. Geen speld tussen te krijgen!

mvg,
Gert

Hammondman

  • Offline Offline
  • Berichten: 376
Re:Winterdienstregeling NS
« Reactie #85 Gepost op: 17 februari 2013, 18:34:28 »
...Dat men in kilometers lange files staat terwijl daar totaal geen reden voor is (ja, het sneeuwt, meer niet) en ook deze winter zelfs een nieuw filerecord vestigd hoor je niemand over klagen in de media of zelfs op onbeschofte wijze schelden op rijkswaterstaat. Of horen die gaten in die stuk gevroren wegen er gewoon bij?????? Als de weg daarom even afgezet word om dat te kunnen herstellen en men om moet rijden (met een extra reistijd, lees: vertraging) is dan in eens heel normaal. Tuurlijk is dat normaal, maar waarom klagen we daar dan niet over mensen?...

Omdat die gaten ten eerste niet iedere dag voorkomen op hetzelfde traject en ook niet iedere dag opnieuw, het zijn gaten die her en der op kunnen treden en vrijwel direct vervangen worden dmv een noodoplossing. Een paar uur later heb je van het gerepareerde gat geen last meer. De storing is daarmee verholpen op een dusdanige manier dat het verkeer weer door kan rijden.

Het probleem in NL in het algemeen is dat men oplossingen zoekt die niets aan de oorzaak van het probleem doen. Als een wisselverwarming en/of het seinstelsel het niet goed doet onder bepaalde weersomstandigheden die iedere jaar terugkeren (ik heb het niet over overstromingen die we gelukkig slechts zelden meemaken), betekent dat niet dat je een winterdienstregeling moet ontwikkelen en trots moet zijn op een stukje logistiek topwerk. Dat ze dat kunnen is leuk, maar je lost het eigenlijke probleem er niet mee op. Als wissels en seinen het nou gewoon doen (dat doet het in Zwitserland bijvoorbeeld wel weer), dan hoef je ook geen rare trucjes uit te halen om een andere dienstregeling op te starten. Allemaal verloren moeite die in de hoek van symptoombestrijding thuishoren.

Dat men treinen uit laat vallen, resp. schrapt uit de dienstregeling is ook weer gebaseerd op de algehele geilheid op statistiek. Zolang de cijfers kloppen, klopt de wereld. Als iets niets met de realiteit van doen heeft, is het statistiek. Een op een hoop gegooide berg cijfers waar je alles van kan maken door de normering maar aan te passen naar je eigen goeddoen. Als op papier de zooi klopt, krijg je aan het eind van de rit als bedrijf gewoon je centen en is er 'niets aan de hand'. Dat terwijl reizigers gewoon echt klagen (en terecht). Ik denk dat er weinig reizigers zijn die zullen klagen als ze 5 minuten later aankomen dan gepland. Punt is dat een overstap soms net te krap is en een aansluitend stoptreintje dan niet kan/mag wachten omdat anders de statistiek niet meer klopt. Om de cijfers te laten kloppen, mag je als reiziger dan even 30 minuten wachten. Dat is nou het idiote verschil tussen statistiek en de werkelijkheid. Statistiek is dodelijk.

Als men zorgt dat men gewoon bezig is met de kerntaak van het bedrijf: mensen op een comfortabele manier zo snel mogelijk van A naar B brengen is het goed. Niet bezig zijn met logistieke uitdagingen vorm te geven door young professionals en andere mensen toe te voegen aan een "jong dynamisch team dat vol enthousiasme aan het werk gaat om Nederland in beweging te houden". Dat is de bullsh*t van eindeloos blijven managen. Overal een manager waar er geen nodig is. ::) Lees een paar pagina's terug m'n voorbeeld over de automotor die niet goed werkt en binnen 15 minuten vervangen kan worden en je ziet met wat voor waanzin een OV bedrijf bezig is.
« Laatst bewerkt op: 17 februari 2013, 18:36:27 door Hammondman »
Artitec DE 2, nr 93! En nog wat Duits tijdperk IV - V spul. :)