De meeste airco's werken volgens het principe van de warmtepomp, dat zegt dus niets over hoe zuinig déze airco is.
Ben ik effe een dagje weg zijn we meteen twee pagina's verderWat die foto's betreft;ik had gewoon de pest in dat er van alles [weinig] rond Lelystad plaats vind en IK dat weer niet weet.Dus voor de zekerheid gecontroleerd of ie er nog stond. Ja natuurlijk kunnen mijn foto's niet tegen die van Arjen? op maar die heeft dan ook terrein permissie, ik moest het gewoon tussen de bosjes door doen.Wat die link betreft mijn vorige foto's had ik er zo op, is dit gewijzigd of heb ik ze er effe te snel opgezet.NB dus als iemand ze er even op de juiste wijze op wil zetten, bedankt alvast Groeten,ANDREUS
Een airco, hoe deze ook werkt gebruikt altijd ruim meer energie dan een gewoon (buitenlucht) ventilatiesysteem met klassieke verwarming voor in de winter.Dus of de DDZ nu zo energiezuinig wordt, valt te betwijfelen, mede omdat aan de tractie-installatie niets is gebeurd, en deze is landelijk gezien met 40 procent nog altijd goed voor bijna de helft van het totale energieverbruik bij NSR.Het zou interresant zijn waar dan de forse daling in het energieverbruik van een DDZ tegenover een DDAR vandaan zou moeten komen, toch niet van die TL buizen welke nu LED's zijn.......
Airco is wel degelijk zuiniger, door het verbeteren van de stroomlijn van het materieel.Immers kunnen ramen niet meer open, en open ramen vangen genoeg wind om tegen te werken in de stroomlijn...