Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Yamorc 8116 en MP1 MTB door Bert_Apd
Vandaag om 21:49:05
Wat zit er in deze tender? door henk
Vandaag om 21:38:18
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door 1200blauw
Vandaag om 21:37:43
3 januari NVBS oliebollenrit door Forever Rocofan
Vandaag om 20:52:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 20:30:04
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 20:23:53
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 20:22:46
Servo's voor de deuren van de Volmer E-lokloods. door ruudns
Vandaag om 20:07:57
Problemen met digikeijs drc1100 lichtset inbouw door Peter J K
Vandaag om 19:24:01
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 18:32:21
Testbaantje wordt Kerstbaantje (N-spoor, 0,31 M²) door Ronald69
Vandaag om 18:31:23
De (3d) knutsels van Ronald. door Ronald Halma
Vandaag om 18:08:54
Reparaties aan je materieel: tips & tricks door Carl
Vandaag om 17:49:33
Staion Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Eric B
Vandaag om 17:10:29
Stub switches door Hans1963
Vandaag om 16:35:00
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door mass am see
Vandaag om 16:27:34
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 15:45:06
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door 741230
Vandaag om 15:30:27
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door 741230
Vandaag om 15:24:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ES44C4
Vandaag om 15:22:13
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 15:08:01
Zee. Land. door Huup
Vandaag om 15:05:54
🎅 20 december 2025 | Roosendaal in het donker 🎄 door Modelbouwerke
Vandaag om 15:00:39
Museumdepot Beekbergen in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:41:54
Rivarossi br 56 HR2891S door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 14:31:19
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
Vandaag om 13:56:19
HTM PCC tram en wat gefrutsel er bij door Jan Bennink
Vandaag om 12:57:58
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door the_gold
Vandaag om 10:37:34
Nieuw huis, nieuwe baan door Krazy Dre
Vandaag om 10:04:48
bouwtekening amsterdamse tram door Huup
Vandaag om 09:17:30
  

Auteur Topic: DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers  (gelezen 219210 keer)

johnny-VIRM

  • Offline Offline
  • Berichten: 520
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #600 Gepost op: 03 October 2011, 10:19:52 »
De meeste airco's werken volgens het principe van de warmtepomp, dat zegt dus niets over hoe zuinig déze airco is.

Dan wil ik met jou eens de trein bekijken in nederland die dat heeft, graag.En pas op ik ben bevoegd op allemaal.....

Anoniem

  • Gast
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #601 Gepost op: 03 October 2011, 15:17:35 »
Ik pas op, maar het maakt geen indruk... lees eerst die opmerking maar eens opnieuw. Of andere Nederlandse treinen warmtepomp-airco's hebben of andere systemen, weet ik niet, maar dat is dus ook niet relevant voor mijn argument.

Treinhobbijist

  • Offline Offline
  • Berichten: 616
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #602 Gepost op: 03 October 2011, 16:34:44 »
Een airco, hoe deze ook werkt gebruikt altijd ruim meer energie dan een gewoon (buitenlucht) ventilatiesysteem met klassieke verwarming voor in de winter.
Dus of de DDZ nu zo energiezuinig wordt, valt te betwijfelen, mede omdat aan de tractie-installatie niets is gebeurd, en deze is landelijk gezien met 40 procent nog altijd goed voor bijna de helft van het totale energieverbruik bij NSR.

Het zou interresant zijn waar dan de forse daling in het energieverbruik van een DDZ tegenover een DDAR vandaan zou moeten komen, toch niet van die TL buizen welke nu LED's zijn.......
Ook Engelse treinen zijn leuk

johnny-VIRM

  • Offline Offline
  • Berichten: 520
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #603 Gepost op: 03 October 2011, 18:48:35 »
wie weet nog de beruchte foto's op werkplaats haarlem met 1700 loc, neem van mij aan dat we veel minder nofig hadden als de oude bakken. En oude verwarming is element ventilator etc etc., dat zit hier dus niet in

ANDREUS

  • Offline Offline
  • Berichten: 326
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #604 Gepost op: 03 October 2011, 19:38:55 »

Ben ik effe een dagje weg zijn we meteen twee pagina's verder

Wat die foto's betreft;
ik had gewoon de pest in dat er van alles [weinig] rond Lelystad plaats vind en IK dat weer niet weet.
Dus voor de zekerheid gecontroleerd of ie er nog stond. Ja natuurlijk kunnen mijn foto's niet tegen die van Arjen? op maar die heeft dan ook terrein permissie, ik moest het gewoon tussen de bosjes door doen.

Wat die link betreft mijn vorige foto's had ik er zo op, is dit gewijzigd of heb ik ze er effe te snel opgezet.

NB dus als iemand ze er even op de juiste wijze op wil zetten, bedankt alvast  (y)

Groeten,
ANDREUS

obb70

  • Offline Offline
  • Berichten: 401
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #605 Gepost op: 03 October 2011, 20:05:53 »
Ben ik effe een dagje weg zijn we meteen twee pagina's verder

Wat die foto's betreft;
ik had gewoon de pest in dat er van alles [weinig] rond Lelystad plaats vind en IK dat weer niet weet.
Dus voor de zekerheid gecontroleerd of ie er nog stond. Ja natuurlijk kunnen mijn foto's niet tegen die van Arjen? op maar die heeft dan ook terrein permissie, ik moest het gewoon tussen de bosjes door doen.

Wat die link betreft mijn vorige foto's had ik er zo op, is dit gewijzigd of heb ik ze er effe te snel opgezet.

NB dus als iemand ze er even op de juiste wijze op wil zetten, bedankt alvast  (y)

Groeten,
ANDREUS


leuke pics hoor. Jij hebt m en zelf gezien en gemaakt, daar gaat het om. Vooral die met die bomenrij is mooi, laat echt de situatie zien: daar staat ie en die bomen zijn niet erg. Dus blij mee zijn! Beter een sensationele beleving dan een zgn perfecte pic. Die met die bomenrij is perfect, wat mij betreft: beter zal je een ddm-z nooit krijgen, denk ik!

ANDREUS

  • Offline Offline
  • Berichten: 326
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #606 Gepost op: 03 October 2011, 20:19:11 »
@obb70

volgens mij had je het over die bomenrij hé ;D

Geintje hoor, ik moest zondag weg en heb em toch nog maar even op de plaat gezet, voor me eigen archief.

Natuurlijk was ik pissig dat ik van de week die stoomloc had gemist, totaal geen ruchtbaarheid hier plaatselijk over het vernieuwde station.
Wel een paar weken terug een hele dure folder over de wijziging van de busdienst naar ARRIVA.

Daarom, er gebeurt heel veel in Lelystad, maar ik mis weleens wat,
bedankt voor jullie reacties,
ANDREUS

NB moet ik die foto's nu opnieuw uploaden om ze te kunnen zien? 'k wee nie he t werrekt!

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4087
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #607 Gepost op: 03 October 2011, 22:26:09 »
Een airco, hoe deze ook werkt gebruikt altijd ruim meer energie dan een gewoon (buitenlucht) ventilatiesysteem met klassieke verwarming voor in de winter.
Dus of de DDZ nu zo energiezuinig wordt, valt te betwijfelen, mede omdat aan de tractie-installatie niets is gebeurd, en deze is landelijk gezien met 40 procent nog altijd goed voor bijna de helft van het totale energieverbruik bij NSR.

Het zou interresant zijn waar dan de forse daling in het energieverbruik van een DDZ tegenover een DDAR vandaan zou moeten komen, toch niet van die TL buizen welke nu LED's zijn.......
Airco is wel degelijk zuiniger, door het verbeteren van de stroomlijn van het materieel.
Immers kunnen ramen niet meer open, en open ramen vangen genoeg wind om tegen te werken in de stroomlijn...

rene w.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1297
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #608 Gepost op: 03 October 2011, 22:47:01 »
andreus misschien dat het je pijn iets verzacht..
wij NSR LLS wisten het ook niet dat de directeur kwam en waren ook niet uitgenodigd.  :P

ANDREUS

  • Offline Offline
  • Berichten: 326
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #609 Gepost op: 04 October 2011, 14:06:22 »
ja renew,
dat is jammer vooral in het licht van die door mij beschreven en ook bij jou wellicht bekende onnodig dure ARRIVA busfolder, kortom gemiste kans van de gemeente lelystad en anderen.

Groeten,
ANDREUS

off topic/ NB doe je nog wat met MSTS?

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3465
    • Mijn van-alles website
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #610 Gepost op: 04 October 2011, 14:22:03 »
Airco is wel degelijk zuiniger, door het verbeteren van de stroomlijn van het materieel.
Immers kunnen ramen niet meer open, en open ramen vangen genoeg wind om tegen te werken in de stroomlijn...
Ik denk dat de zuinigheid van airco weinig te maken heeft met de stroomlijn...

Ga er maar vanuit dat de ramen dichtgemaakt zijn vanwege de airco: anders gaat dat ding stomweg de buitenlucht koelen.

Ik zou ook wel eens willen weten waar de enorme energiebesparing in zit: LED's hebben nog niet de lichtstroom van een TL-buis bereikt, of die hooguit geëvenaard, dus daar kan het 'm inderdaad niet in zitten.

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4244
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #611 Gepost op: 04 October 2011, 14:27:18 »
Als ik met de auto met de ramen open rijd, verbruikt de auto meer brandstof dan met de ramen dicht en de airco aan, daarin zit 'm het verschil.
Oftewel het gaat er niet om of de airco de buitenlucht koelt, maar dat de trein een hogere luchtweerstand (lees geringer energetisch profijt van stroomlijn) heeft met veel ramen open die meer voortbewegings-energie vergt dan de energie die een airco gebruikt icm optimale stroomlijn.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 4025
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #612 Gepost op: 04 October 2011, 14:28:43 »
Bij energiebesparing in combinatie met treinen is mijn eerste vraag: hoeveel stoelen gaan er in een DDZ en hoeveel meer zijn dat er dan DDM? De prestatie wordt meestal in energieverbruik per stoel berekend, dus dat is de knop om aan te draaien. Ledjes in plaats van TL schiet niet op.

Daarnaast heeft/krijgt DDZ een warmtepomp. Of dat energiezuiniger is dan open raampjes weet ik niet, maar dat maakt ook niet uit. De reiziger verwacht het, dus moet het erin.
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9893
    • belse roestkraam
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #613 Gepost op: 04 October 2011, 16:22:35 »
deze reiziger heft de schurft aan airco, maar goed. Bedompte zooi.
Dat airco zuiniger is, tja... http://en.wikipedia.org/wiki/MythBusters_(2004_season)#AC_vs._Windows_Down

Jordy

  • Offline Offline
  • Berichten: 902
    • Mijn Flickr pagina
Re:DDZ, de gemoderniseerde dubbeldekkers
« Reactie #614 Gepost op: 04 October 2011, 17:59:29 »
Voor diegenen die het nog niet weten, DDZ 7503 heeft volgens Somda vandaag een paar proefritjes op het traject Amersfoort-Zwolle gereden.
http://www.flickr.com/photos/60430734@N04/6211238494/in/contacts/
Fotograaf: Arjen ...