Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: DDM-1 afscheid  (gelezen 65045 keer)

2010

  • Offline Offline
  • Berichten: 305
Re:DDM-1 afscheid
« Reactie #135 Gepost op: 22 maart 2010, 17:24:39 »
@Timo, de 1619 is niet meer van DBSRN, maar van Railmotion, welke op haar beurt de loc weer doorverhuurt aan ACTS ;)

Wist ik niet, maar komt op hetzelfde neer (vind ik) bijde maatschappijen onderhouden de 1600en hetzelfde. Over kleurstellingen gesproken: misschien gaat de ACTS ook nog wel eens een 1600 overschilderen gezien de tijd waarmee ze met de 1200en hebben rondgereden zou ik denken dat de 1600en nog wel even meemoeten. Tijd voor een schilderbeurt dus.

Gr Timo

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2047
Re:DDM-1 afscheid
« Reactie #136 Gepost op: 22 maart 2010, 17:41:58 »
Even voor de realiteit. De 1600'en van ACTS en Railion krijgen minimaal onderhoud of staan al enkele jaren terzijde. Dat is geen beste basis voor een museumloc.
De 1800'en van NSR zijn misschien iets verder versleten doordat ze intensiever gebruikt zijn, maar zullen qua onderhoud iets beter zijn. Daarnaast zijn de banden tussen NSR en NSM wat beter dan met Railion.

In elk geval is het niet verstandig om een loc te bewaren die al jaren in weer en wind stilstaat (bv. 1607). Een loc puur voor het nummer kiezen is sowieso onverstandig (zoals 1837).

2010

  • Offline Offline
  • Berichten: 305
Re:DDM-1 afscheid
« Reactie #137 Gepost op: 22 maart 2010, 19:10:54 »
Klets gerust verder over de 1600/1800 serie hoor. Ik heb hier tussendoor even wat foto's van schadegevallen aan DDM-1 van de afgelopen jaren. Wie er nog meer heeft moet ze even hier onder zetten. Het zou vooral leuk zijn als iemand een foto van de uitgebrande Panda heeft.
Hier komen ze (ik heb de foto's van internet):

Brand Enkhuizen in Otter. Het rijtuig staat inmiddels in Haarlem te opgesteld.




Brand Enkhuizen in Bv 472. Ook dit rijtuig staat in Haarlem met een enorm afdekzeil.


Kanteling van de Zeehond in Muiderpoort. Het rijtuig is volledig hersteld.



Botsing in Amersfoort met de 1844 en aan het uiteinde de Bizon. De 1844 is weer volledig hersteld.



Ik kan er nog wel meer vinden, maar dat doe ik een andere keer.

Gr Timo

Taigagaai

  • Offline Offline
  • Berichten: 575
  • *
    • Flickr
Re:DDM-1 afscheid
« Reactie #138 Gepost op: 22 maart 2010, 19:51:04 »
ACTS 1600'n zijn doorgaans schoner dan hun broeders van de DBSRN. Zie ook de 1606 hoe die er weer bijna zo goed als nieuw uit zag na een flinke schrobbeurt.
Spoorgroet, Martin

kevinevers

  • Offline Offline
  • Berichten: 61
Re:DDM-1 afscheid
« Reactie #139 Gepost op: 22 maart 2010, 20:21:40 »
Ik heb ook zo'n flauw vermoeden ja:
Een loc van NSR:

Een loc van DBSRN:


Vriend als je iets plaatst doe er dan ook een bronvermelding bij... ::)

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re:DDM-1 afscheid
« Reactie #140 Gepost op: 22 maart 2010, 22:30:52 »
Gezien de modernisatie gaan die nog wel 10-15 jaar mee. Dat geldt zeker voor het ICM waarvan ze nu nog midden in de revisie zitten, die zijn over een paar jaar echt nog niet weg.

Daarom zeg ik ook 'een aantal jaar', niet 'een paar jaar'. ;) Aangezien ik niet zo'n kijk heb over hoeveel jaar het zou gaan, heb ik het met opzet vaag gehouden. Maar in bijvoorbeeld 2030 denk ik dat we 1600/1700/1800, ICRm en ICMm alleen nog als museumstukken kunnen bekijken.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8809
  • Hengelooo 1:160
Re:DDM-1 afscheid
« Reactie #141 Gepost op: 22 maart 2010, 22:36:29 »
En dààr heb je die kristallen bol laatst voor gekocht op Marktplaats?
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Blausee_Mitholz

  • Gast
Re:DDM-1 afscheid
« Reactie #142 Gepost op: 22 maart 2010, 23:13:56 »
En hoezo de '37?


Twee vliegen in één klap  8)


Muiderpoort januari 1999


Almere januari 1999

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re:DDM-1 afscheid
« Reactie #143 Gepost op: 22 maart 2010, 23:28:37 »
En dààr heb je die kristallen bol laatst voor gekocht op Marktplaats?

Nee, dat is voor de lotto natuurlijk.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

NS 1607

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6382
  • 1982 - 2018
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:DDM-1 afscheid
« Reactie #144 Gepost op: 22 maart 2010, 23:38:48 »
Nou, fraai vind ik m niet Johan.
In het geel smoelt ie veel en veel beter.


Jos.
« Laatst bewerkt op: 23 maart 2010, 07:50:12 door J. Beckers »
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
Re:DDM-1 afscheid
« Reactie #145 Gepost op: 23 maart 2010, 00:07:18 »
Ik denk wel dat een lok, treinstel of rijtuig met een bijzondere betekenis wel museaal intresant zou kunnen zijn.
Ik geef geen voorbeelden, want dan krijg ik weer een kudde bizons op mn nek.  ;D


Jos.
In jou optiek zou je dan de 1837 moeten bewaren, omdat je dat ding terug kunt schilderen als 1637..

Idee is leuk, maar dan bewaar je die lok juist op een manier zoals ie niet bekend is bij het publiek. En dat is nou ook juist wel een beetje de bedoeling van een spoorwegmuseum bijvoorbeeld.
En moet je dat ook doen als blijkt dat die 1837 een kar is die zo rot als een aap is ?

Lijkt mij absoluut niet, technisch rijvaardig houden is al werk genoeg, daar moet je het jezelf echt niet moeilijker in gaan maken dan nodig is uberhaupt.

Zo ook die 840, hardstikke leuk idee om die te bewaren omdat het het het alleerlaatste werkspoor stel is, maar dat ding is in slechte conditie kwa casco, is ontdaan van zijn bagage wat een nuttige ruimte is in een museumstel.
En daarnaast, in hoeverre is dat ding dan nog werkspoor? Interieur is al meerdere malen verbouwd, draaistellen wisselen bij het minste of geringste en zelfs aan de bak zal het nodige wel gelast zijn.

Belangrijker nog, aan de buitenkant zie je het er nieteens aan af ! ;D
Dus waarom zou ik er technisch vele malen meer werk insteken, als dat nergens nuttig voor is...  ;)
« Laatst bewerkt op: 23 maart 2010, 00:10:57 door Thom »

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8038
  • Spoor N
Re:DDM-1 afscheid
« Reactie #146 Gepost op: 23 maart 2010, 11:24:11 »
Daarom zeg ik ook 'een aantal jaar', niet 'een paar jaar'. ;) Aangezien ik niet zo'n kijk heb over hoeveel jaar het zou gaan, heb ik het met opzet vaag gehouden. Maar in bijvoorbeeld 2030 denk ik dat we 1600/1700/1800, ICRm en ICMm alleen nog als museumstukken kunnen bekijken.
Bij een aantal dacht ik aan een jaar of 5 tot hooguit 10, vandaar. ;)
ICM zal in 2030 op zijn allerlaatste benen lopen denk ik, de viertjes worden nu pas gereviseerd dus de 20 jaar kunnen ze dan nog wel halen. De andere zullen dan inderdaad wel in het NSM staan naast de 1000.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5121
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:DDM-1 afscheid
« Reactie #147 Gepost op: 23 maart 2010, 13:11:46 »
Laten we ook niet vergeten dan de overheid heeft geëist dat uiterlijk in 2030 al het binnenlands reizigersmaterieel in NL rolstoeltoegankelijk moet zijn zonder dat daar hulp bij komt kijken. M.a.w. of een gelijkvloerse instap of een zelf bedienbare lift. 

NSR had hier al problemen mee met de aanschaf van de laatste serie V-IRM's, maar zij hebben die bestelling toch geplaatst, omdat ze op korte termijn veel extra zitplaatsen nodig hadden.

Nu met de komst van de SLT zie je de ontwikkeling naar gelijkvloerse instap ook bij NSR zijn intrede doen (in navolging van de kleine vervoerders met modern materieel (GTW's Arriva en Veolia, Lint Syntus en Protos Connexxion).

Of NSR de V-IRM vloot voor 2030 nog aan gaat passen of dat dit materieel vervroegd uit dienst moet, durf ik niet te zeggen. Wel durf ik te zeggen dat ICRm, ICMm, DD-AR, DM'90 en uiteraard ook SGMm 2030 zeker niet gaan halen. Overigens ligt dat ook helemaal niet meer in de hedendaagse lijn dr verwachting, aangezien er steeds vaker en meer van de vervoerder verwacht wordt t.a.v. het inzetten van modern materieel.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2047
Re:DDM-1 afscheid
« Reactie #148 Gepost op: 23 maart 2010, 15:01:26 »
Ook DD-AR en ICMm is in 2030 al bijna 40 jaar oud, dus dat het dan zo'n beetje aan de kant gaat moge duidelijk zijn. De eerste bestelling IRM is tegen die tijd ook zowat 35 jaar. Over DM'90 hoeven we ons geen illusies te maken, dat gaat dit decennium sowieso al niet overleven voor zover het überhaupt overleeft.

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4497
Re:DDM-1 afscheid
« Reactie #149 Gepost op: 23 maart 2010, 15:37:12 »
Hoe doen ze dat eigenlijk met de V250?
Vanaf 2030 moeten ook alle treinen voorzien zijn van WC's...