Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Acme nieuwe ICNG door Miniature Holland
Vandaag om 18:34:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door martijnhaman
Vandaag om 18:29:47
Watertoren Bergen op Zoom door Kees-Jan
Vandaag om 18:21:43
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 18:17:10
loconet adres door Dirk
Vandaag om 18:12:17
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 18:09:49
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 18:05:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 18:00:55
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Frits C
Vandaag om 17:51:52
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 17:48:23
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 17:46:28
Frans loodsje et cetera door DJV
Vandaag om 17:07:34
Wijzigen functies-functietoetsen PBModels ICRmh rijtuigen door Ben
Vandaag om 17:04:52
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 16:58:13
Au bord de la Cèze door Paulus
Vandaag om 16:55:12
Kibri station CALW ingekort als NS station door Petertje
Vandaag om 16:13:52
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 15:56:02
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 15:49:46
Hoe bouw ik decoder en sound in in Union Sylter Inselbanh HO DC als ouwe (77jr) door Michaël dB
Vandaag om 15:48:07
Spoor op industrieterrein Lage Weide door DutchModelRailroads
Vandaag om 15:08:37
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door Wim1969
Vandaag om 14:28:50
UP Mikado. Messing model schaal-0. De zaag er in. door FritsT
Vandaag om 14:17:48
Halling aandrijvingen door Silvolde
Vandaag om 14:10:12
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Wim Vink
Vandaag om 13:25:27
Grootspoor in Frankrijk door Wouter W
Vandaag om 13:13:39
Piko 2025 door Arjan6511
Vandaag om 12:28:03
Verlagshaus24 ervaring / Nederlands account? door saskia
Vandaag om 12:09:07
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 11:21:32
Albert's fantasie in schaal 0e door Ronald Halma
Vandaag om 11:20:14
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door Nullem
Vandaag om 11:17:23
  

Auteur Topic: DDM-1 afscheid  (gelezen 69294 keer)

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2087
Re:DDM-1 afscheid
« Reactie #105 Gepost op: 21 March 2010, 14:03:08 »
Als dat niet ook voor de 839 en 841 en soortgelijke stellen geldt dan zou dat kunnen. Ik meende dat het vorige bericht was dat ze juist afzagen van specifiek dit stel.

Maar goed, ik bedoelde aan te geven dat plannen nog weleens veranderen, in reactie op de NSM-brief over de 1600/1800.

2010

  • Offline Offline
  • Berichten: 305
Re:DDM-1 afscheid
« Reactie #106 Gepost op: 21 March 2010, 16:34:36 »
ik bedoelde aan te geven dat plannen nog weleens veranderen, in reactie op de NSM-brief over de 1600/1800.

Kan best, maar ik denk dat ze toch echt wel een van die 58 locs zullen bewaren. Ik hoop persoonlijk op de 1601 en dan met de nummers in het midden en zonder zo'n raar kippenhok op het dak zoals op deze foto het geval is:


evenals een DH-I

Weet je ook welke DH-1, want volgens mij zijn ze allemaal verkocht, ook al staan er nog heel veel in Amersfoort.

Gr Timo
« Laatst bewerkt op: 21 March 2010, 17:12:13 door Timo Smeding »

Chris Westerduin

  • Online Online
  • Berichten: 1919
    • Flickr pagina
Re:DDM-1 afscheid
« Reactie #107 Gepost op: 21 March 2010, 16:47:18 »
Gelukkig heeft het NSM afgezien van sentimenteel gevoel om het laatste Werkspoor plan V-tje te gaan bewaren maar meer voor het beste exemplaar te gaan. Hopelijk gaat dat ook gebeuren met locs zoals de 16/1800'en. Het zou leuk zijn wanneer er een DDM stammetje of stuurstand bewaard blijft maar je moet het ook nog ergens kwijt kunnen natuurlijk. En sporen in Nederland zijn altijd een schaars goed. Kom sinds kort ook voor het werk in België en als je daar ziet hoeveel ruimte er is. op Antwerpen Noord zijn een paar sporen van een enorme bundel gevuld met hun historische locs. Om jaloers van te worden! Hier heb je al moeite om één locje kwijt te kunnen...

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6442
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:DDM-1 afscheid
« Reactie #108 Gepost op: 21 March 2010, 16:53:34 »
Ik denk wel dat een lok, treinstel of rijtuig met een bijzondere betekenis wel museaal intresant zou kunnen zijn.
Ik geef geen voorbeelden, want dan krijg ik weer een kudde bizons op mn nek.  ;D


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

2010

  • Offline Offline
  • Berichten: 305
Re:DDM-1 afscheid
« Reactie #109 Gepost op: 21 March 2010, 16:57:41 »
Ik geef geen voorbeelden, want dan krijg ik weer een kudde bizons op mn nek.  ;D


Jos.

Ik ben het gewend, die bizons ;D ;D ;D ;D

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2087
Re:DDM-1 afscheid
« Reactie #110 Gepost op: 21 March 2010, 19:10:56 »
Weet je ook welke DH-1, want volgens mij zijn ze allemaal verkocht, ook al staan er nog heel veel in Amersfoort.
Ja, dat bedoelde ik dus ook, dat plannen veranderen... DH-I is niet doorgegaan, 840 is niet doorgegaan...
Als er al een 1600/1800 bewaard blijft dan zal dat vast en zeker een NSR-exemplaar zijn, ik heb zo het gevoel dat die in een iets betere staat zijn dan de Railion-locs. Al was het maar omdat de meeste Railion-1600'en inmiddels terzijde staan en sowieso het onderhoud al jaren minimaal is.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4065
Re:DDM-1 afscheid
« Reactie #111 Gepost op: 21 March 2010, 19:15:57 »
DH is helaas niet doorgegaan door externe factoren, 840 is ene bewuste keuze van het NSM geweest.

Die keus zal ook zeker niet meer veranderd worden, aangezien de 840 al vertoefd tussen de sloopstellen...  ;)

2010

  • Offline Offline
  • Berichten: 305
Re:DDM-1 afscheid
« Reactie #112 Gepost op: 22 March 2010, 08:03:42 »
Als er al een 1600/1800 bewaard blijft dan zal dat vast en zeker een NSR-exemplaar zijn

Ik heb ook zo'n flauw vermoeden ja:
Een loc van NSR:

Een loc van DBSRN:

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8823
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:DDM-1 afscheid
« Reactie #113 Gepost op: 22 March 2010, 08:35:52 »
@Timo en de rest

Kan iemand mij het verschil uitleggen tussen een NSR 1800 en de (DBSRN) cargo 1600? want volgens mij is er niet meer veranderd dan alleen het nummer van 16 naar 18... Het was volgens mij niet meer dan een administratieve splitsing... Bij de opdeling van de NS in de diverse werkmaatschappijen naar NS Reizigers, NS Cargo, enzovoort

En waarom het dus dan een NSR exemplaar moet zijn.... Trouwens daar zijn ook al draadjes op dit forum over... het bewaren van een 1600...

Groeten Ronald K.
« Laatst bewerkt op: 22 March 2010, 08:40:56 door ronaldk »
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8082
Re:DDM-1 afscheid
« Reactie #114 Gepost op: 22 March 2010, 08:51:13 »
was er niet eens een draadje met een superkleurvoorstel naar aanleiding
van een model verbouwing.
Dit draadje Frederico's frutsels bedoel je waarschijnlijk.
Was ff spitten in het draadje om het terug te vinden.

Dat waren leuke projecten.

Gr.
Eric

Edit: tiepvautjes aangepast.
« Laatst bewerkt op: 22 March 2010, 16:54:45 door Remunj »
Gr.
Eric

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5377
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:DDM-1 afscheid
« Reactie #115 Gepost op: 22 March 2010, 08:52:51 »
Na de splitsing van de locs serie 1600 naar een deel aan NS Cargo en een deel naar NS Reizigers, zijn de NSR locs omgenummerd naar 1800. Daarna zijn er bijvoorbeeld bij de locs van NS Cargo (later Railion en nu DB Schenker Railion Nederland) wat kleine vorozieningen getroffen die handig zijn in de goederendienst (denk aan een luchtmasker voro de machinist). Ook NSR zal hier en daar wel wat kleine voorzieningen getroffen hebben.

Echter, de locs van NSR hebben nog een revisiebeurt gekregen. Gezien de uiterlijke staat van de locs van DBSRN en de staat van de NSR locs, mag je er grofweg van uitgaan dat de locs van NSR in een betere staat verkeren dan die van DBSRN. Vandaar dat hier gemakshalve maar geroepen wordt dat het NSM maar beter een NSR loc kan bewaren in plaats van een DBSRN loc.

Eerlijkheidshalve zet ik er grote vraagtekens bij of het NSM daadwerkelijk een 16-00/1800 gaat bewaren, terwijl er dan nog een hele vloot machines serie 1700 rondrazen die er voor een gemiddelde Nederlander exact hetzelfde uitzien als een 1600/1800.

De tijd zal het leren.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Taigagaai

  • Offline Offline
  • Berichten: 605
  • *
    • Flickr
Re:DDM-1 afscheid
« Reactie #116 Gepost op: 22 March 2010, 09:05:11 »
@Timo, de 1619 is niet meer van DBSRN, maar van Railmotion, welke op haar beurt de loc weer doorverhuurt aan ACTS ;)
Maar volgens mij wordt er nu wel heel erg afgedwaald van het DDM-1 afscheidsonderwerp.
Spoorgroet, Martin

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8528
  • Spoor N
Re:DDM-1 afscheid
« Reactie #117 Gepost op: 22 March 2010, 09:36:28 »
Daarna zijn er bijvoorbeeld bij de locs van NS Cargo (later Railion en nu DB Schenker Railion Nederland) wat kleine vorozieningen getroffen die handig zijn in de goederendienst (denk aan een luchtmasker voro de machinist). Ook NSR zal hier en daar wel wat kleine voorzieningen getroffen hebben.
Zullen we dat omdraaien? NSR heeft die maskers juist verwijderd omdat de locs niet meer in de goederendienst reden. ;)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Maarten.T

  • Offline Offline
  • Berichten: 972
    • https://www.flickr.com/photos/maartentalsma/
Re:DDM-1 afscheid
« Reactie #118 Gepost op: 22 March 2010, 10:28:16 »
Nog een verschil. Een 1800 heeft cabine koeling (grote bak op het dak) en de 1600 niet.

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1173
Re:DDM-1 afscheid
« Reactie #119 Gepost op: 22 March 2010, 10:33:28 »
Dat afdwalen valt wel mee denk ik, want met het verdwijnen van DDM-1 (die niet zonder loc 1800 kan) raken de Loccen 1800 ook werkloos. eea heeft dus zeker samenhang.
Of de NSR machines in betere staat zijn dan de Cargo exemplaren weet ik niet. Qua uiterlijk wel natuurlijk, maar technisch??
En als we dan toch een nummer moeten noemen om te bewaren dan is de loc met volgnummer 37 ook wel een aardige denk ik.

Wat betreft de rijtuigen DDM-1. Wellicht is er nog toekomst voor ze ter versterking van de DDAR (DDZ) vloot. NSR heeft dalijk 29 DDAR Bvk's over en met DDM-1 erbij zat tussenrijtuigen om er 29 prima treinen van te maken die na revisie nog een jaar of 15 voort kunnen. Ik zou het bijzonder vinden wanneer het hele spul zonder pardon aan de kant geschoven zou worden.

mvg

Sander.
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!