Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:14:07
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:10:47
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 16:59:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
  

Auteur Topic: DDM-1 afscheid  (gelezen 65025 keer)

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2047
Re:DDM-1 afscheid
« Reactie #105 Gepost op: 21 maart 2010, 14:03:08 »
Als dat niet ook voor de 839 en 841 en soortgelijke stellen geldt dan zou dat kunnen. Ik meende dat het vorige bericht was dat ze juist afzagen van specifiek dit stel.

Maar goed, ik bedoelde aan te geven dat plannen nog weleens veranderen, in reactie op de NSM-brief over de 1600/1800.

2010

  • Offline Offline
  • Berichten: 305
Re:DDM-1 afscheid
« Reactie #106 Gepost op: 21 maart 2010, 16:34:36 »
ik bedoelde aan te geven dat plannen nog weleens veranderen, in reactie op de NSM-brief over de 1600/1800.

Kan best, maar ik denk dat ze toch echt wel een van die 58 locs zullen bewaren. Ik hoop persoonlijk op de 1601 en dan met de nummers in het midden en zonder zo'n raar kippenhok op het dak zoals op deze foto het geval is:


evenals een DH-I

Weet je ook welke DH-1, want volgens mij zijn ze allemaal verkocht, ook al staan er nog heel veel in Amersfoort.

Gr Timo
« Laatst bewerkt op: 21 maart 2010, 17:12:13 door Timo Smeding »

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1840
    • Flickr pagina
Re:DDM-1 afscheid
« Reactie #107 Gepost op: 21 maart 2010, 16:47:18 »
Gelukkig heeft het NSM afgezien van sentimenteel gevoel om het laatste Werkspoor plan V-tje te gaan bewaren maar meer voor het beste exemplaar te gaan. Hopelijk gaat dat ook gebeuren met locs zoals de 16/1800'en. Het zou leuk zijn wanneer er een DDM stammetje of stuurstand bewaard blijft maar je moet het ook nog ergens kwijt kunnen natuurlijk. En sporen in Nederland zijn altijd een schaars goed. Kom sinds kort ook voor het werk in België en als je daar ziet hoeveel ruimte er is. op Antwerpen Noord zijn een paar sporen van een enorme bundel gevuld met hun historische locs. Om jaloers van te worden! Hier heb je al moeite om één locje kwijt te kunnen...

NS 1607

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6382
  • 1982 - 2018
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:DDM-1 afscheid
« Reactie #108 Gepost op: 21 maart 2010, 16:53:34 »
Ik denk wel dat een lok, treinstel of rijtuig met een bijzondere betekenis wel museaal intresant zou kunnen zijn.
Ik geef geen voorbeelden, want dan krijg ik weer een kudde bizons op mn nek.  ;D


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang

2010

  • Offline Offline
  • Berichten: 305
Re:DDM-1 afscheid
« Reactie #109 Gepost op: 21 maart 2010, 16:57:41 »
Ik geef geen voorbeelden, want dan krijg ik weer een kudde bizons op mn nek.  ;D


Jos.

Ik ben het gewend, die bizons ;D ;D ;D ;D

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2047
Re:DDM-1 afscheid
« Reactie #110 Gepost op: 21 maart 2010, 19:10:56 »
Weet je ook welke DH-1, want volgens mij zijn ze allemaal verkocht, ook al staan er nog heel veel in Amersfoort.
Ja, dat bedoelde ik dus ook, dat plannen veranderen... DH-I is niet doorgegaan, 840 is niet doorgegaan...
Als er al een 1600/1800 bewaard blijft dan zal dat vast en zeker een NSR-exemplaar zijn, ik heb zo het gevoel dat die in een iets betere staat zijn dan de Railion-locs. Al was het maar omdat de meeste Railion-1600'en inmiddels terzijde staan en sowieso het onderhoud al jaren minimaal is.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
Re:DDM-1 afscheid
« Reactie #111 Gepost op: 21 maart 2010, 19:15:57 »
DH is helaas niet doorgegaan door externe factoren, 840 is ene bewuste keuze van het NSM geweest.

Die keus zal ook zeker niet meer veranderd worden, aangezien de 840 al vertoefd tussen de sloopstellen...  ;)

2010

  • Offline Offline
  • Berichten: 305
Re:DDM-1 afscheid
« Reactie #112 Gepost op: 22 maart 2010, 08:03:42 »
Als er al een 1600/1800 bewaard blijft dan zal dat vast en zeker een NSR-exemplaar zijn

Ik heb ook zo'n flauw vermoeden ja:
Een loc van NSR:

Een loc van DBSRN:

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:DDM-1 afscheid
« Reactie #113 Gepost op: 22 maart 2010, 08:35:52 »
@Timo en de rest

Kan iemand mij het verschil uitleggen tussen een NSR 1800 en de (DBSRN) cargo 1600? want volgens mij is er niet meer veranderd dan alleen het nummer van 16 naar 18... Het was volgens mij niet meer dan een administratieve splitsing... Bij de opdeling van de NS in de diverse werkmaatschappijen naar NS Reizigers, NS Cargo, enzovoort

En waarom het dus dan een NSR exemplaar moet zijn.... Trouwens daar zijn ook al draadjes op dit forum over... het bewaren van een 1600...

Groeten Ronald K.
« Laatst bewerkt op: 22 maart 2010, 08:40:56 door ronaldk »
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7805
Re:DDM-1 afscheid
« Reactie #114 Gepost op: 22 maart 2010, 08:51:13 »
was er niet eens een draadje met een superkleurvoorstel naar aanleiding
van een model verbouwing.
Dit draadje Frederico's frutsels bedoel je waarschijnlijk.
Was ff spitten in het draadje om het terug te vinden.

Dat waren leuke projecten.

Gr.
Eric

Edit: tiepvautjes aangepast.
« Laatst bewerkt op: 22 maart 2010, 16:54:45 door Remunj »
Gr.
Eric

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5121
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:DDM-1 afscheid
« Reactie #115 Gepost op: 22 maart 2010, 08:52:51 »
Na de splitsing van de locs serie 1600 naar een deel aan NS Cargo en een deel naar NS Reizigers, zijn de NSR locs omgenummerd naar 1800. Daarna zijn er bijvoorbeeld bij de locs van NS Cargo (later Railion en nu DB Schenker Railion Nederland) wat kleine vorozieningen getroffen die handig zijn in de goederendienst (denk aan een luchtmasker voro de machinist). Ook NSR zal hier en daar wel wat kleine voorzieningen getroffen hebben.

Echter, de locs van NSR hebben nog een revisiebeurt gekregen. Gezien de uiterlijke staat van de locs van DBSRN en de staat van de NSR locs, mag je er grofweg van uitgaan dat de locs van NSR in een betere staat verkeren dan die van DBSRN. Vandaar dat hier gemakshalve maar geroepen wordt dat het NSM maar beter een NSR loc kan bewaren in plaats van een DBSRN loc.

Eerlijkheidshalve zet ik er grote vraagtekens bij of het NSM daadwerkelijk een 16-00/1800 gaat bewaren, terwijl er dan nog een hele vloot machines serie 1700 rondrazen die er voor een gemiddelde Nederlander exact hetzelfde uitzien als een 1600/1800.

De tijd zal het leren.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Taigagaai

  • Offline Offline
  • Berichten: 575
  • *
    • Flickr
Re:DDM-1 afscheid
« Reactie #116 Gepost op: 22 maart 2010, 09:05:11 »
@Timo, de 1619 is niet meer van DBSRN, maar van Railmotion, welke op haar beurt de loc weer doorverhuurt aan ACTS ;)
Maar volgens mij wordt er nu wel heel erg afgedwaald van het DDM-1 afscheidsonderwerp.
Spoorgroet, Martin

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8038
  • Spoor N
Re:DDM-1 afscheid
« Reactie #117 Gepost op: 22 maart 2010, 09:36:28 »
Daarna zijn er bijvoorbeeld bij de locs van NS Cargo (later Railion en nu DB Schenker Railion Nederland) wat kleine vorozieningen getroffen die handig zijn in de goederendienst (denk aan een luchtmasker voro de machinist). Ook NSR zal hier en daar wel wat kleine voorzieningen getroffen hebben.
Zullen we dat omdraaien? NSR heeft die maskers juist verwijderd omdat de locs niet meer in de goederendienst reden. ;)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Maarten.T

  • Offline Offline
  • Berichten: 961
    • https://www.flickr.com/photos/maartentalsma/
Re:DDM-1 afscheid
« Reactie #118 Gepost op: 22 maart 2010, 10:28:16 »
Nog een verschil. Een 1800 heeft cabine koeling (grote bak op het dak) en de 1600 niet.

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1174
Re:DDM-1 afscheid
« Reactie #119 Gepost op: 22 maart 2010, 10:33:28 »
Dat afdwalen valt wel mee denk ik, want met het verdwijnen van DDM-1 (die niet zonder loc 1800 kan) raken de Loccen 1800 ook werkloos. eea heeft dus zeker samenhang.
Of de NSR machines in betere staat zijn dan de Cargo exemplaren weet ik niet. Qua uiterlijk wel natuurlijk, maar technisch??
En als we dan toch een nummer moeten noemen om te bewaren dan is de loc met volgnummer 37 ook wel een aardige denk ik.

Wat betreft de rijtuigen DDM-1. Wellicht is er nog toekomst voor ze ter versterking van de DDAR (DDZ) vloot. NSR heeft dalijk 29 DDAR Bvk's over en met DDM-1 erbij zat tussenrijtuigen om er 29 prima treinen van te maken die na revisie nog een jaar of 15 voort kunnen. Ik zou het bijzonder vinden wanneer het hele spul zonder pardon aan de kant geschoven zou worden.

mvg

Sander.
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!