Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Station Steenwijk poging 2 door Jeroen95
Vandaag om 20:45:31
NAM ex USATC MK modelbouw studio kit door orientexpress
Vandaag om 20:41:57
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Vislijn
Vandaag om 19:41:54
Bauarbeiten im gange door Frank 123
Vandaag om 19:38:36
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 19:38:07
Revier Rheinbrenner (H0) door Marco1044
Vandaag om 19:14:52
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 19:13:05
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door Ronald Halma
Vandaag om 18:53:51
Rondom Charlois door R1954
Vandaag om 18:32:39
Piko EUROCITY 2969 traxx door the_gold
Vandaag om 18:24:08
Onshape gebruikersgroep door Frank 123
Vandaag om 18:23:22
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
Vandaag om 18:07:14
VERPLAATST: Probleem met inloggen door Duikeend
Vandaag om 18:02:20
Wie weet hoe je 2 fleischmann sprinters kan koppelen door linquenda2
Vandaag om 17:58:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 17:54:25
Modellbau Lingen 2026 door Scratchbuilt
Vandaag om 17:39:57
Resin kits best met of zonder grondlaag door Duikeend
Vandaag om 17:37:14
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 17:36:02
Station Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Locojack
Vandaag om 17:14:30
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 17:00:58
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 16:30:51
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 15:52:23
Rivarossi br 56 HR2891S door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 15:28:59
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 13:47:48
Wat hebben treintjes met Kerst te maken? door Besselspoor
Vandaag om 13:33:42
Site Uhlenbrock door Michaël dB
Vandaag om 12:53:27
Contact gegevens Roco NL door Herb73
Vandaag om 12:10:22
Tijdschrift DIGIFOTOpro: schitterende reportage over museumlijnen door BrightonBelle
Vandaag om 12:07:36
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Eric B
Vandaag om 11:14:37
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:13:14
  

Auteur Topic: DDM-1 afscheid  (gelezen 71910 keer)

2010

  • Offline Offline
  • Berichten: 305
Re:DDM-1 afscheid
« Reactie #135 Gepost op: 22 March 2010, 17:24:39 »
@Timo, de 1619 is niet meer van DBSRN, maar van Railmotion, welke op haar beurt de loc weer doorverhuurt aan ACTS ;)

Wist ik niet, maar komt op hetzelfde neer (vind ik) bijde maatschappijen onderhouden de 1600en hetzelfde. Over kleurstellingen gesproken: misschien gaat de ACTS ook nog wel eens een 1600 overschilderen gezien de tijd waarmee ze met de 1200en hebben rondgereden zou ik denken dat de 1600en nog wel even meemoeten. Tijd voor een schilderbeurt dus.

Gr Timo

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2100
Re:DDM-1 afscheid
« Reactie #136 Gepost op: 22 March 2010, 17:41:58 »
Even voor de realiteit. De 1600'en van ACTS en Railion krijgen minimaal onderhoud of staan al enkele jaren terzijde. Dat is geen beste basis voor een museumloc.
De 1800'en van NSR zijn misschien iets verder versleten doordat ze intensiever gebruikt zijn, maar zullen qua onderhoud iets beter zijn. Daarnaast zijn de banden tussen NSR en NSM wat beter dan met Railion.

In elk geval is het niet verstandig om een loc te bewaren die al jaren in weer en wind stilstaat (bv. 1607). Een loc puur voor het nummer kiezen is sowieso onverstandig (zoals 1837).

2010

  • Offline Offline
  • Berichten: 305
Re:DDM-1 afscheid
« Reactie #137 Gepost op: 22 March 2010, 19:10:54 »
Klets gerust verder over de 1600/1800 serie hoor. Ik heb hier tussendoor even wat foto's van schadegevallen aan DDM-1 van de afgelopen jaren. Wie er nog meer heeft moet ze even hier onder zetten. Het zou vooral leuk zijn als iemand een foto van de uitgebrande Panda heeft.
Hier komen ze (ik heb de foto's van internet):

Brand Enkhuizen in Otter. Het rijtuig staat inmiddels in Haarlem te opgesteld.




Brand Enkhuizen in Bv 472. Ook dit rijtuig staat in Haarlem met een enorm afdekzeil.


Kanteling van de Zeehond in Muiderpoort. Het rijtuig is volledig hersteld.



Botsing in Amersfoort met de 1844 en aan het uiteinde de Bizon. De 1844 is weer volledig hersteld.



Ik kan er nog wel meer vinden, maar dat doe ik een andere keer.

Gr Timo

Taigagaai

  • Offline Offline
  • Berichten: 611
  • *
    • Flickr
Re:DDM-1 afscheid
« Reactie #138 Gepost op: 22 March 2010, 19:51:04 »
ACTS 1600'n zijn doorgaans schoner dan hun broeders van de DBSRN. Zie ook de 1606 hoe die er weer bijna zo goed als nieuw uit zag na een flinke schrobbeurt.
Spoorgroet, Martin

kevinevers

  • Offline Offline
  • Berichten: 61
Re:DDM-1 afscheid
« Reactie #139 Gepost op: 22 March 2010, 20:21:40 »
Ik heb ook zo'n flauw vermoeden ja:
Een loc van NSR:

Een loc van DBSRN:


Vriend als je iets plaatst doe er dan ook een bronvermelding bij... ::)

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re:DDM-1 afscheid
« Reactie #140 Gepost op: 22 March 2010, 22:30:52 »
Gezien de modernisatie gaan die nog wel 10-15 jaar mee. Dat geldt zeker voor het ICM waarvan ze nu nog midden in de revisie zitten, die zijn over een paar jaar echt nog niet weg.

Daarom zeg ik ook 'een aantal jaar', niet 'een paar jaar'. ;) Aangezien ik niet zo'n kijk heb over hoeveel jaar het zou gaan, heb ik het met opzet vaag gehouden. Maar in bijvoorbeeld 2030 denk ik dat we 1600/1700/1800, ICRm en ICMm alleen nog als museumstukken kunnen bekijken.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Mispoes

  • Team Biljettencentrale Huiskat van Benelux
  • Offline Offline
  • Berichten: 9021
  • Hengelooo 1:160
Re:DDM-1 afscheid
« Reactie #141 Gepost op: 22 March 2010, 22:36:29 »
En dààr heb je die kristallen bol laatst voor gekocht op Marktplaats?
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Blausee_Mitholz

  • Gast
Re:DDM-1 afscheid
« Reactie #142 Gepost op: 22 March 2010, 23:13:56 »
En hoezo de '37?


Twee vliegen in één klap  8)


Muiderpoort januari 1999


Almere januari 1999

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re:DDM-1 afscheid
« Reactie #143 Gepost op: 22 March 2010, 23:28:37 »
En dààr heb je die kristallen bol laatst voor gekocht op Marktplaats?

Nee, dat is voor de lotto natuurlijk.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6447
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:DDM-1 afscheid
« Reactie #144 Gepost op: 22 March 2010, 23:38:48 »
Nou, fraai vind ik m niet Johan.
In het geel smoelt ie veel en veel beter.


Jos.
« Laatst bewerkt op: 23 March 2010, 07:50:12 door J. Beckers »
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4088
Re:DDM-1 afscheid
« Reactie #145 Gepost op: 23 March 2010, 00:07:18 »
Ik denk wel dat een lok, treinstel of rijtuig met een bijzondere betekenis wel museaal intresant zou kunnen zijn.
Ik geef geen voorbeelden, want dan krijg ik weer een kudde bizons op mn nek.  ;D


Jos.
In jou optiek zou je dan de 1837 moeten bewaren, omdat je dat ding terug kunt schilderen als 1637..

Idee is leuk, maar dan bewaar je die lok juist op een manier zoals ie niet bekend is bij het publiek. En dat is nou ook juist wel een beetje de bedoeling van een spoorwegmuseum bijvoorbeeld.
En moet je dat ook doen als blijkt dat die 1837 een kar is die zo rot als een aap is ?

Lijkt mij absoluut niet, technisch rijvaardig houden is al werk genoeg, daar moet je het jezelf echt niet moeilijker in gaan maken dan nodig is uberhaupt.

Zo ook die 840, hardstikke leuk idee om die te bewaren omdat het het het alleerlaatste werkspoor stel is, maar dat ding is in slechte conditie kwa casco, is ontdaan van zijn bagage wat een nuttige ruimte is in een museumstel.
En daarnaast, in hoeverre is dat ding dan nog werkspoor? Interieur is al meerdere malen verbouwd, draaistellen wisselen bij het minste of geringste en zelfs aan de bak zal het nodige wel gelast zijn.

Belangrijker nog, aan de buitenkant zie je het er nieteens aan af ! ;D
Dus waarom zou ik er technisch vele malen meer werk insteken, als dat nergens nuttig voor is...  ;)
« Laatst bewerkt op: 23 March 2010, 00:10:57 door Thom »

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8640
  • Spoor N
Re:DDM-1 afscheid
« Reactie #146 Gepost op: 23 March 2010, 11:24:11 »
Daarom zeg ik ook 'een aantal jaar', niet 'een paar jaar'. ;) Aangezien ik niet zo'n kijk heb over hoeveel jaar het zou gaan, heb ik het met opzet vaag gehouden. Maar in bijvoorbeeld 2030 denk ik dat we 1600/1700/1800, ICRm en ICMm alleen nog als museumstukken kunnen bekijken.
Bij een aantal dacht ik aan een jaar of 5 tot hooguit 10, vandaar. ;)
ICM zal in 2030 op zijn allerlaatste benen lopen denk ik, de viertjes worden nu pas gereviseerd dus de 20 jaar kunnen ze dan nog wel halen. De andere zullen dan inderdaad wel in het NSM staan naast de 1000.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5433
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:DDM-1 afscheid
« Reactie #147 Gepost op: 23 March 2010, 13:11:46 »
Laten we ook niet vergeten dan de overheid heeft geëist dat uiterlijk in 2030 al het binnenlands reizigersmaterieel in NL rolstoeltoegankelijk moet zijn zonder dat daar hulp bij komt kijken. M.a.w. of een gelijkvloerse instap of een zelf bedienbare lift. 

NSR had hier al problemen mee met de aanschaf van de laatste serie V-IRM's, maar zij hebben die bestelling toch geplaatst, omdat ze op korte termijn veel extra zitplaatsen nodig hadden.

Nu met de komst van de SLT zie je de ontwikkeling naar gelijkvloerse instap ook bij NSR zijn intrede doen (in navolging van de kleine vervoerders met modern materieel (GTW's Arriva en Veolia, Lint Syntus en Protos Connexxion).

Of NSR de V-IRM vloot voor 2030 nog aan gaat passen of dat dit materieel vervroegd uit dienst moet, durf ik niet te zeggen. Wel durf ik te zeggen dat ICRm, ICMm, DD-AR, DM'90 en uiteraard ook SGMm 2030 zeker niet gaan halen. Overigens ligt dat ook helemaal niet meer in de hedendaagse lijn dr verwachting, aangezien er steeds vaker en meer van de vervoerder verwacht wordt t.a.v. het inzetten van modern materieel.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2100
Re:DDM-1 afscheid
« Reactie #148 Gepost op: 23 March 2010, 15:01:26 »
Ook DD-AR en ICMm is in 2030 al bijna 40 jaar oud, dus dat het dan zo'n beetje aan de kant gaat moge duidelijk zijn. De eerste bestelling IRM is tegen die tijd ook zowat 35 jaar. Over DM'90 hoeven we ons geen illusies te maken, dat gaat dit decennium sowieso al niet overleven voor zover het überhaupt overleeft.

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4605
Re:DDM-1 afscheid
« Reactie #149 Gepost op: 23 March 2010, 15:37:12 »
Hoe doen ze dat eigenlijk met de V250?
Vanaf 2030 moeten ook alle treinen voorzien zijn van WC's...