Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 11:56:35
VERPLAATST: upload deleten door Duikeend
Vandaag om 11:49:52
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Ronald69
Vandaag om 11:46:35
Starter met spoor G door rjr
Vandaag om 11:40:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:39:26
Show je realistische treinsamenstelling door Benelux795
Vandaag om 11:12:08
Problemen met digikeijs drc1100 lichtset inbouw door Peter J K
Vandaag om 10:46:26
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door Eric B
Vandaag om 10:32:21
Modelspoordagen 10 & 11 januari 2026 door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:28:12
Hoe voorkom je strooilicht van smd led? door bellejt
Vandaag om 10:17:58
ESU V5 Decoder setting door Remunj
Vandaag om 10:01:59
Zee. Land. door spoorijzer
Vandaag om 08:54:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 08:18:33
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 07:38:18
Goede wensen voor 2026 door dh3201
Vandaag om 07:31:11
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:35:48
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:33:34
3 januari NVBS oliebollenrit door Thom
Vandaag om 01:57:01
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 01:41:31
Hulp nodig bij: sleutelen aan Minitrix BR 01 (de oude versies) door Gabriël Bergsma
Vandaag om 00:21:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
15 December 2025, 23:00:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Quinzeedied
15 December 2025, 22:41:19
De eerste versie van de Roco 1000 door Huup
15 December 2025, 22:06:39
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door Kees-Jan
15 December 2025, 21:17:05
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Hendrik Jan
15 December 2025, 21:09:22
Rivarossi br 56 HR2891S door Stefan88
15 December 2025, 20:44:31
Onshape gebruikersgroep door Henk de Vlaam
15 December 2025, 19:47:25
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door spoorijzer
15 December 2025, 19:39:25
Servo's voor de deuren van de Volmer E-lokloods. door ruudns
15 December 2025, 19:36:05
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jeronimos
15 December 2025, 19:06:33
  

Auteur Topic: DDM-1 afscheid  (gelezen 71619 keer)

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6447
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:DDM-1 afscheid
« Reactie #120 Gepost op: 22 March 2010, 10:37:02 »
En hoezo de '37?
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

René Visscher

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
Re:DDM-1 afscheid
« Reactie #121 Gepost op: 22 March 2010, 10:44:42 »
Waarschijnlijk vanwege de rode uitvoering waar deze loc in rondgereden heeft.

(Bron)

Ascona

  • Offline Offline
  • Berichten: 485
Re:DDM-1 afscheid
« Reactie #122 Gepost op: 22 March 2010, 10:58:20 »
Dat afdwalen valt wel mee denk ik, want met het verdwijnen van DDM-1 (die niet zonder loc 1800 kan) raken de Loccen 1800 ook werkloos. eea heeft dus zeker samenhang.
Of de NSR machines in betere staat zijn dan de Cargo exemplaren weet ik niet. Qua uiterlijk wel natuurlijk, maar technisch??
En als we dan toch een nummer moeten noemen om te bewaren dan is de loc met volgnummer 37 ook wel een aardige denk ik.

Wat betreft de rijtuigen DDM-1. Wellicht is er nog toekomst voor ze ter versterking van de DDAR (DDZ) vloot. NSR heeft dalijk 29 DDAR Bvk's over en met DDM-1 erbij zat tussenrijtuigen om er 29 prima treinen van te maken die na revisie nog een jaar of 15 voort kunnen. Ik zou het bijzonder vinden wanneer het hele spul zonder pardon aan de kant geschoven zou worden.

mvg

Sander.

Vandaar dus ook mijn eerdere vraag,zijn ze dan ook echt versleten of eigenlijk alleen doodgewoon "over"en daardoor overbodig.
zelfde voor de de 1600den,die zullen toch ook niet echt versleten zijn.de 11/12 en 1300den zullen denk ik de jaren 70 en 80 voor de levensduurverlenging slechter geweest zijn.
« Laatst bewerkt op: 22 March 2010, 11:00:24 door Ascona »
Groetjes Patrick

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re:DDM-1 afscheid
« Reactie #123 Gepost op: 22 March 2010, 12:50:44 »
De vraag zal eerder zijn: loont het zich nog om die dingen nog eens op te kalefateren? NSR kan ze alleen nog inzetten voor en achter getrokken treinen, maar ze hebben nog een hele zwik 1700-en over. DB Schenker/Railion (of welke naam ze deze week in Duitsland bedacht hebben) kan er alleen mee in Nederland rijden, wat dus totaal niet interessant is, want goederenvervoer binnen Nederland is al jaren tanende, terwijl ACTS daar ook van mee probeert te snoepen.

Mijn vermoeden is dat over een aantal jaar het niet langer rendabel is om trek/duwtreinen met 1700-en en ICRm te laten rijden, dat ICMm dan ook goeddeels op is en we dus alleen nog maar VIRM (of misschien tegen die tijd VIRMm :)) en SLT hebben rondrijden: VIRM voor de lange afstand en SLT als een veredelde metro.

Nou kan ik niet terugvinden of SLT voorbereid is op 25 kV, maar als dat het geval is, zou na het verdwijnen van het laatste 1,5 kV materieel het meteen een stuk eenvoudiger zijn om wat baanvakken om te gaan bouwen.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2791
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re:DDM-1 afscheid
« Reactie #124 Gepost op: 22 March 2010, 13:42:03 »
Waarschijnlijk vanwege de rode uitvoering waar deze loc in rondgereden heeft.
Het mooiste zou natuurlijk zijn als we de 1607 en de 1837 kunnen bewaren, waarvan de laatste in rode kleurstelling. Dan ook nog een 1700 (liefst eentje uit de serie 29-32) en een BDs en DD AR Bvk.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Anoniem

  • Gast
Re:DDM-1 afscheid
« Reactie #125 Gepost op: 22 March 2010, 14:05:55 »
Jaaaaa, dat staat goed in het NSM, drie machines die voor de leek exact hetzelfde zijn. Is ook een efficiënt gebruik van de ruimte enzo  8) ;D.

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2791
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re:DDM-1 afscheid
« Reactie #126 Gepost op: 22 March 2010, 14:16:11 »
We hebben nog meer stichtingen, immers zijn er ook meer dan 3 blokkendoosrijtuigen of dan die ene plan U uit het NSM ;)
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5433
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:DDM-1 afscheid
« Reactie #127 Gepost op: 22 March 2010, 14:40:24 »
Oh jee, daar gaan we weer......

Mensen blijf nu eens realistisch!!!!!!

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6447
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:DDM-1 afscheid
« Reactie #128 Gepost op: 22 March 2010, 14:42:46 »
Jeroen deze keer heb ik niks van de 1607 gezegd,  ;D ;D
Maar hij kwam wel al naar voren.  ;)


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2791
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re:DDM-1 afscheid
« Reactie #129 Gepost op: 22 March 2010, 14:51:40 »
Oh jee, daar gaan we weer......

Mensen blijf nu eens realistisch!!!!!!

Jeroen
Nouja, men heeft ook 4 plan U stellen (HIJSM en NSM), wat 1100's (SGB 2, NSM dacht ik 3) enzo, dus 2 1600's uit een serie van 58 vind ik eigenlijk best een realistisch getal.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5433
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:DDM-1 afscheid
« Reactie #130 Gepost op: 22 March 2010, 15:20:26 »
En wat komt er in praktijk van al die stichtingen terecht?

Het materieel een ander kleurtje geven is de kunst niet, maar het rijvaardig houden op de langere termijn, dat is een heel ander verhaal!

Dat museumorganisaties meerdere exemplaren bewaren is logisch, als het gaat om het rijvaardig houden van één exemplaar. Maar 3 1600en in het NSM neerzetten, is echt niet realistisch te noemen.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Online Online
  • Berichten: 8633
  • Spoor N
Re:DDM-1 afscheid
« Reactie #131 Gepost op: 22 March 2010, 15:43:43 »
Mijn vermoeden is dat over een aantal jaar het niet langer rendabel is om trek/duwtreinen met 1700-en en ICRm te laten rijden, dat ICMm dan ook goeddeels op is
Gezien de modernisatie gaan die nog wel 10-15 jaar mee. Dat geldt zeker voor het ICM waarvan ze nu nog midden in de revisie zitten, die zijn over een paar jaar echt nog niet weg.

N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5433
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:DDM-1 afscheid
« Reactie #132 Gepost op: 22 March 2010, 16:08:13 »
Voor ICRm wordt momenteel het jaar 2022 genoemd. Dat lijkt nog ver weg, maar voor je het weet...... gezien de leeftijd van ICMm zal dat materieel niet veel langer mee gaan.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Dennis83

  • Offline Offline
  • Berichten: 631
    • DPhoto
Re:DDM-1 afscheid
« Reactie #133 Gepost op: 22 March 2010, 16:34:43 »
Citaat
Eerlijkheidshalve zet ik er grote vraagtekens bij of het NSM daadwerkelijk een 16-00/1800 gaat bewaren, terwijl er dan nog een hele vloot machines serie 1700 rondrazen die er voor een gemiddelde Nederlander exact hetzelfde uitzien als een 1600/1800.

Dat hoeft nog geen reden te zijn om geen 1600 in collectie op te nemen. Ze hadden ten slotte ook al de 1202 in de collectie opgenomen terwijl ACTS nog met de 1200en reed.  ;)

ANDREUS

  • Offline Offline
  • Berichten: 326
Re:DDM-1 afscheid
« Reactie #134 Gepost op: 22 March 2010, 16:53:22 »
@ Remunj

citaat: Dit draadje Frederico's frutsels bedoel je waarschijnlijk.
Was ff spitten in het dradje om het teruf te vinden.

Dat waren leuke projecten.
einde citaat

JA inderdaad die bedoelde ik, kon em nie vinde  :)