Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door WimC
Vandaag om 20:54:27
Le Bassin uit logeren bij Bentink door Frank 123
Vandaag om 20:54:19
Liliput kortkoppeling mechaniek defect door Robert vh Prutsert
Vandaag om 20:53:17
Piko 2025 door Eelco Storm
Vandaag om 20:43:11
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door orientexpress
Vandaag om 20:36:51
Zelfgemaakt BiDiB modules door Patrick Smout
Vandaag om 20:31:28
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Jeronimos
Vandaag om 20:28:39
Mijn geweatherde modellen door Falcon10
Vandaag om 20:21:05
Rondom Charlois door Modellbahnwagen
Vandaag om 20:19:55
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 20:19:52
Raadplaatje door René 4312
Vandaag om 20:19:45
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door spoorijzer
Vandaag om 20:14:32
Anders dan Rietze, moderne 1:87 Amsterdamse GVB trams of bussen? door virmfan
Vandaag om 19:52:15
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 19:47:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 19:46:55
fotowedstrijd 2025 door Dave.......
Vandaag om 19:35:50
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MOVisser
Vandaag om 19:19:24
De spoorhaven van Zuidbarge. door Eric B
Vandaag om 19:09:50
Invoering SGNS containerwagens bij NS door ES44C4
Vandaag om 18:37:53
Bf Kibronn door Luit
Vandaag om 18:15:12
Uhlenbrock Intellibox 3 door ArnodeBruin
Vandaag om 18:02:38
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Falkenberg
Vandaag om 17:06:36
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Streamliner
Vandaag om 16:10:09
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:01:59
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Sicco Dierdorp
Vandaag om 15:21:02
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Mispoes
Vandaag om 15:17:11
Roco 290 digtaliseren door Ronald Halma
Vandaag om 15:06:34
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 14:33:44
Spoor Groep Zuid 22-23 november Helmond door Gerard van de Weijer
Vandaag om 14:29:02
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
Vandaag om 14:07:26
  

Auteur Topic: Rivarossi, Mat 46, groen, tp. 3b  (gelezen 218881 keer)

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Mat 46 Rivarossi
« Reactie #645 Gepost op: 21 November 2012, 08:57:49 »
Volgens mij wisselt dat dan per stel... ik heb er nu 2 en die rijden beide prima (digitaal met een LoPi4)
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2293
    • Biesje.nl
Re:Mat 46 Rivarossi
« Reactie #646 Gepost op: 21 November 2012, 15:35:50 »
Ik heb er drie, en alledrie rijden ze erg beroerd op lage snelheden en kruipen ho maar.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Mat 46 Rivarossi
« Reactie #647 Gepost op: 21 November 2012, 17:00:23 »
Ik heb een paar kleine aanpassingen gedaan :

- Stroomafname doorgelust tussen beide bakken
- Stroomafnemers gefatsoeneerd (op middenbak vervangen, zie http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,31231.msg507841.html#msg507841 )

Dat hielp een heleboel. Ik ben nog van plan tzt andere asjes te monteren in de niet-aangedreven draaistellen om dan stroomafname via puntlagers te kunnen doen voor een nog lichtere loop van het stel, dat moet het helemaal perfect maken.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2293
    • Biesje.nl
Re:Mat 46 Rivarossi
« Reactie #648 Gepost op: 29 November 2012, 03:08:45 »
Ik heb schattige mashima motortjes binnen en heb er ééntje in een mat 46 gedubbelzijdigplakbandt (leuke voor de taalpuristen :P ) Met de beroemde wielentrekker van ome Piet lukte het mij niet om het originele vliegwiel van de originele motor te trekken. Het ding zat onwaarschijnlijk vast maar na wat kleurrijke metaforen schoof het een stukkie op.. om dan niet verder te kunnen omdat de pin van de wielentrekker niet lang genoeg is. Zelfs mijn arsenaal aan kleurrijke metaforen was niet voldoende om het vliegwiel er af te krijgen. Balen.

Dus maar wat geïmproviseerd met een cardan koppeling van Roco die toevallig ook paste en tadaaa! Dat liep al veel beter met de waardes die ik al in de decoder had zitten om de originele motor te temmen. Jammer van het vliegwiel maar aangezien de oude motor toch brak was tik ik die er nog wel een keertje af wanneer de buren er niet wakker van worden (het is half twee 's nachts)

Nu het motortje maar eens in laten lopen op mijn verse rollenbank. De aangedreven assen zijn trouwens behoorlijk 'mank', ding waggelt als een dolle.

Groet,

Robert.

Groet,

Robert

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5417
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:Mat 46 Rivarossi
« Reactie #649 Gepost op: 29 November 2012, 08:09:03 »
Oh, maar dat is net echt, in een echte Mat'46 kon je ook geen krant lezen....  ;D

ben wel heel benieuwd naar het uiteindelijke resultaat!

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5430
  • Team Mitropa - OHMB
Re:Mat 46 Rivarossi
« Reactie #650 Gepost op: 29 November 2012, 08:23:42 »
Vliegwielen die er niet afgaan kun je losmaken door ze te verhitten. Het meest ideale is een kleine gasbrander: snel verwarmen van buitenaf zodat de as het koelste blijft.
RETROBAHN A.G.

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18610
    • Het Groterdam Project
Re:Mat 46 Rivarossi
« Reactie #651 Gepost op: 01 December 2012, 23:27:13 »
rijden ze allemaal zo slecht ? de Rivarossi versies?

Nee.
Alleen de laatste twee geleverde groen met reclame banen en de gele.
Ik heb er dus last van bij mijn gele model.
Analoog rijden ze prima, maar digitaal maken ze sprongen. Stap 1 gaat prima, maar zodra je bv een lokmause op stapje 2 zet springt de trein er even vandoor.
Daarna gaat de trein weer soepel maar blijft de motor inderdaad kleine schommelingen vertonen.
Ik heb net de motor direct op de decoder gehangen (oranje en grijze draad) en dan is de sprong weg. De trein rijd dan mooi rustig weg, en heeft een mooie uitloop.

Ik krijg echter de kleine sprongen (licht onregelmatig lopen) er ook niet uit. (bij cruisesnelheid)
Iemand suggesties qua cv's en LP4 ? Cv 54 = 0 al uitgevoerd, is al een flinke verbetering, maar nog net niet lekker soepel.
Wellicht is het simpeler op te lossen dan een compleet nieuwe motor.
« Laatst bewerkt op: 01 December 2012, 23:30:07 door Chris »

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Mat 46 Rivarossi
« Reactie #652 Gepost op: 01 December 2012, 23:43:50 »
Hmmm OK da's opvallend. Snap ik ook waarom bij mij de nieuwe wel goed rijden dat zijn allemaal eerste lichting (donkergroen, rode biezen, grijs dak, TP3b) Die lopen prima.

Vandaag trouwens eindelijk de gele Mat46 in het echt gezien, die heeft totaal niet overtuigd. Ik houd het wel bij mijn oude Lima kappen...
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18610
    • Het Groterdam Project
Re:Mat 46 Rivarossi
« Reactie #653 Gepost op: 01 December 2012, 23:45:09 »
Ik heb net van Karst de tip gekregen om te rommelen met CV 55 zo laag mogelijk te brengen.

Begonnen met 5  ;D (ja ik denk, zo laag mogelijk)
Vond de mat 46 geen goed plan.

10 dan....nee, 20 ? Nee...
25 ? Nope. Ok, doe eens gek : 50.

Hee, niet gek. Met 45 stop ie ook nog mooier.
Daar ben ik wel mee tevreden (motor loopt op rollenbank veel soepeler, je hoort hem niet meer zo springen)
Het geluid, de zoom, is nu veel rustiger.

Bij mij dan he.
Dus mijn oplossing, grijs en oranje direct op motor, CV 54 = 0, CV 55 = 45.
LP 4.
« Laatst bewerkt op: 01 December 2012, 23:54:46 door Chris »

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10489
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Mat 46 Rivarossi
« Reactie #654 Gepost op: 01 December 2012, 23:53:02 »
En dan nog eens proberen CV54 naar ca. 100 - 120 te brengen ...

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18610
    • Het Groterdam Project
Re:Mat 46 Rivarossi
« Reactie #655 Gepost op: 01 December 2012, 23:55:03 »
ow, ik ga gelijk kijken :)  (y)

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18610
    • Het Groterdam Project
Re:Mat 46 Rivarossi
« Reactie #656 Gepost op: 02 December 2012, 00:11:36 »
Hmm.
Vond mijn gele 46 niet leuk.
Weer CV 54 = 0 gedaan.

Daarna weer spelen met CV 55. Kom nu uit op 35.
Dan rijd ie leuk, en stopt ie mooi.
Zoemen is veranderd in licht knorren. (zoals een 1300 zeg maar)

Geen idee wat het is, maar ik ben tevreden.


Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10489
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Mat 46 Rivarossi
« Reactie #657 Gepost op: 02 December 2012, 00:15:50 »
Redelijk 'ongrijpbaar' motoretje dus .. ;)

Grtzz,

Karst

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18610
    • Het Groterdam Project
Re:Mat 46 Rivarossi
« Reactie #658 Gepost op: 02 December 2012, 00:16:16 »
Yep. Best wel :)

Gert1

  • Gast
Re:Mat 46 Rivarossi
« Reactie #659 Gepost op: 02 December 2012, 00:24:57 »
Redelijk 'ongrijpbaar' motoretje dus .. ;)

En dat niet alleen, indirect ook nog een soldeerboutkillertje begrijp ik.   8)

mvg,
Gert