Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Modellbahnwagen
Vandaag om 19:43:42
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 19:13:34
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Modellbahnwagen
Vandaag om 18:55:57
Werkt de Yamorc software op Ubuntu? door AP3737
Vandaag om 18:53:40
Time-of-flight module door spock
Vandaag om 18:52:16
Piko 2025 door Benelux795
Vandaag om 18:51:43
keerlusproblemen door astrantia
Vandaag om 18:04:38
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Priegelman
Vandaag om 17:50:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 17:30:04
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 17:07:25
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 16:33:50
Bauarbeiten im gange door spoorijzer
Vandaag om 16:31:53
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 16:30:43
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 16:23:56
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 16:07:28
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door Wim Vink
Vandaag om 15:43:26
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 15:19:31
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Dave.......
Vandaag om 15:05:55
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor door spoorijzer
Vandaag om 14:26:22
Set met 2 VAM GFT en 1 VAM potgrond exclusief MTE door Rick
Vandaag om 14:24:44
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 14:18:38
Aanluiting tussen tender en stoomlok door Klaas Zondervan
Vandaag om 12:44:13
Klein baantje 1200x1200mm door spoorijzer
Vandaag om 12:38:46
20 jaar BNLS door Hans Reints
Vandaag om 12:31:00
Rheinburg, TP V/VI door tijgernootje
Vandaag om 12:16:39
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Eric B
Vandaag om 11:16:39
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door Remco vM
Vandaag om 10:13:31
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 09:07:07
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door MOVisser
Vandaag om 07:50:30
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
29 June 2025, 21:44:35
  

Auteur Topic: Rivarossi, Mat 46, groen, tp. 3b  (gelezen 210399 keer)

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Mat 46 Rivarossi
« Reactie #645 Gepost op: 21 November 2012, 08:57:49 »
Volgens mij wisselt dat dan per stel... ik heb er nu 2 en die rijden beide prima (digitaal met een LoPi4)
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2260
    • Biesje.nl
Re:Mat 46 Rivarossi
« Reactie #646 Gepost op: 21 November 2012, 15:35:50 »
Ik heb er drie, en alledrie rijden ze erg beroerd op lage snelheden en kruipen ho maar.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Mat 46 Rivarossi
« Reactie #647 Gepost op: 21 November 2012, 17:00:23 »
Ik heb een paar kleine aanpassingen gedaan :

- Stroomafname doorgelust tussen beide bakken
- Stroomafnemers gefatsoeneerd (op middenbak vervangen, zie http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,31231.msg507841.html#msg507841 )

Dat hielp een heleboel. Ik ben nog van plan tzt andere asjes te monteren in de niet-aangedreven draaistellen om dan stroomafname via puntlagers te kunnen doen voor een nog lichtere loop van het stel, dat moet het helemaal perfect maken.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2260
    • Biesje.nl
Re:Mat 46 Rivarossi
« Reactie #648 Gepost op: 29 November 2012, 03:08:45 »
Ik heb schattige mashima motortjes binnen en heb er ééntje in een mat 46 gedubbelzijdigplakbandt (leuke voor de taalpuristen :P ) Met de beroemde wielentrekker van ome Piet lukte het mij niet om het originele vliegwiel van de originele motor te trekken. Het ding zat onwaarschijnlijk vast maar na wat kleurrijke metaforen schoof het een stukkie op.. om dan niet verder te kunnen omdat de pin van de wielentrekker niet lang genoeg is. Zelfs mijn arsenaal aan kleurrijke metaforen was niet voldoende om het vliegwiel er af te krijgen. Balen.

Dus maar wat geïmproviseerd met een cardan koppeling van Roco die toevallig ook paste en tadaaa! Dat liep al veel beter met de waardes die ik al in de decoder had zitten om de originele motor te temmen. Jammer van het vliegwiel maar aangezien de oude motor toch brak was tik ik die er nog wel een keertje af wanneer de buren er niet wakker van worden (het is half twee 's nachts)

Nu het motortje maar eens in laten lopen op mijn verse rollenbank. De aangedreven assen zijn trouwens behoorlijk 'mank', ding waggelt als een dolle.

Groet,

Robert.

Groet,

Robert

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5363
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:Mat 46 Rivarossi
« Reactie #649 Gepost op: 29 November 2012, 08:09:03 »
Oh, maar dat is net echt, in een echte Mat'46 kon je ook geen krant lezen....  ;D

ben wel heel benieuwd naar het uiteindelijke resultaat!

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5326
  • Team Mitropa - OHMB
Re:Mat 46 Rivarossi
« Reactie #650 Gepost op: 29 November 2012, 08:23:42 »
Vliegwielen die er niet afgaan kun je losmaken door ze te verhitten. Het meest ideale is een kleine gasbrander: snel verwarmen van buitenaf zodat de as het koelste blijft.
RETROBAHN A.G.

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18619
    • Het Groterdam Project
Re:Mat 46 Rivarossi
« Reactie #651 Gepost op: 01 December 2012, 23:27:13 »
rijden ze allemaal zo slecht ? de Rivarossi versies?

Nee.
Alleen de laatste twee geleverde groen met reclame banen en de gele.
Ik heb er dus last van bij mijn gele model.
Analoog rijden ze prima, maar digitaal maken ze sprongen. Stap 1 gaat prima, maar zodra je bv een lokmause op stapje 2 zet springt de trein er even vandoor.
Daarna gaat de trein weer soepel maar blijft de motor inderdaad kleine schommelingen vertonen.
Ik heb net de motor direct op de decoder gehangen (oranje en grijze draad) en dan is de sprong weg. De trein rijd dan mooi rustig weg, en heeft een mooie uitloop.

Ik krijg echter de kleine sprongen (licht onregelmatig lopen) er ook niet uit. (bij cruisesnelheid)
Iemand suggesties qua cv's en LP4 ? Cv 54 = 0 al uitgevoerd, is al een flinke verbetering, maar nog net niet lekker soepel.
Wellicht is het simpeler op te lossen dan een compleet nieuwe motor.
« Laatst bewerkt op: 01 December 2012, 23:30:07 door Chris »

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Mat 46 Rivarossi
« Reactie #652 Gepost op: 01 December 2012, 23:43:50 »
Hmmm OK da's opvallend. Snap ik ook waarom bij mij de nieuwe wel goed rijden dat zijn allemaal eerste lichting (donkergroen, rode biezen, grijs dak, TP3b) Die lopen prima.

Vandaag trouwens eindelijk de gele Mat46 in het echt gezien, die heeft totaal niet overtuigd. Ik houd het wel bij mijn oude Lima kappen...
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18619
    • Het Groterdam Project
Re:Mat 46 Rivarossi
« Reactie #653 Gepost op: 01 December 2012, 23:45:09 »
Ik heb net van Karst de tip gekregen om te rommelen met CV 55 zo laag mogelijk te brengen.

Begonnen met 5  ;D (ja ik denk, zo laag mogelijk)
Vond de mat 46 geen goed plan.

10 dan....nee, 20 ? Nee...
25 ? Nope. Ok, doe eens gek : 50.

Hee, niet gek. Met 45 stop ie ook nog mooier.
Daar ben ik wel mee tevreden (motor loopt op rollenbank veel soepeler, je hoort hem niet meer zo springen)
Het geluid, de zoom, is nu veel rustiger.

Bij mij dan he.
Dus mijn oplossing, grijs en oranje direct op motor, CV 54 = 0, CV 55 = 45.
LP 4.
« Laatst bewerkt op: 01 December 2012, 23:54:46 door Chris »

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10473
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Mat 46 Rivarossi
« Reactie #654 Gepost op: 01 December 2012, 23:53:02 »
En dan nog eens proberen CV54 naar ca. 100 - 120 te brengen ...

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18619
    • Het Groterdam Project
Re:Mat 46 Rivarossi
« Reactie #655 Gepost op: 01 December 2012, 23:55:03 »
ow, ik ga gelijk kijken :)  (y)

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18619
    • Het Groterdam Project
Re:Mat 46 Rivarossi
« Reactie #656 Gepost op: 02 December 2012, 00:11:36 »
Hmm.
Vond mijn gele 46 niet leuk.
Weer CV 54 = 0 gedaan.

Daarna weer spelen met CV 55. Kom nu uit op 35.
Dan rijd ie leuk, en stopt ie mooi.
Zoemen is veranderd in licht knorren. (zoals een 1300 zeg maar)

Geen idee wat het is, maar ik ben tevreden.


Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10473
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Mat 46 Rivarossi
« Reactie #657 Gepost op: 02 December 2012, 00:15:50 »
Redelijk 'ongrijpbaar' motoretje dus .. ;)

Grtzz,

Karst

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18619
    • Het Groterdam Project
Re:Mat 46 Rivarossi
« Reactie #658 Gepost op: 02 December 2012, 00:16:16 »
Yep. Best wel :)

Gert1

  • Gast
Re:Mat 46 Rivarossi
« Reactie #659 Gepost op: 02 December 2012, 00:24:57 »
Redelijk 'ongrijpbaar' motoretje dus .. ;)

En dat niet alleen, indirect ook nog een soldeerboutkillertje begrijp ik.   8)

mvg,
Gert