Google+
Doel:€250.00
Donaties:€29.30

Per saldo:€-220.70

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-06-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NMBS - Railtour samenstellingen door Bert van Gelder
Vandaag om 02:59:41
Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve (niet) van de baan door Thom
Vandaag om 00:31:23
Eerste baanplan spoor N door 72sonett
Vandaag om 00:26:16
UIC "Speciale trein" Amsterdam-Nice door clickmaniac
Vandaag om 00:19:50
Boek: treinsamenstellingen in Europa. Nachttreinen in model. door clickmaniac
Vandaag om 00:08:37
plaatjes kantelen door Menno
Vandaag om 00:07:06
Jaren 80 in woord en beeld door clickmaniac
Vandaag om 00:03:56
BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338 door könings
Vandaag om 00:00:50
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
22 juni 2018, 23:03:57
Baan in Los Angeles door AndrevdG
22 juni 2018, 22:53:28
BNLS Baanbreker - Deining in Dönsdorf door Basilicum
22 juni 2018, 22:50:22
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
22 juni 2018, 22:49:27
Br52 van Trumpeter in 1:35 door bosje77
22 juni 2018, 22:42:52
Inspiratie nieuw baanplan H0 door NS1220
22 juni 2018, 22:21:57
Mijn LEGO modellen. door SimonSt
22 juni 2018, 21:59:05
Plaatsen van DB seinen door MWS
22 juni 2018, 21:58:09
Dapol mag maar 12V op digitale baan door HansQ
22 juni 2018, 21:36:44
Br186 Rurtalbahn, wat hangen we erachter? door Henk Zwoferink
22 juni 2018, 21:30:58
Arduino Mega 2560, voor spoorwegoverweg met fotocellendetectie door 72sonett
22 juni 2018, 20:57:55
Zimo MX630 Motorregeling door Sandopie
22 juni 2018, 20:29:00
Westlandbaan door Zoedelaar
22 juni 2018, 20:13:34
  

Auteur Topic: Mat 46 Rivarossi  (gelezen 127403 keer)

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 883
Re: Mat 46 Rivarossi
« Reactie #720 Gepost op: 05 mei 2018, 19:45:21 »
Hallo Robert,

Bedankt voor je reactie.

Heb je geen last van de hogere flenzen van de 3-rail wielen?

Ik heb alleen een test baantje (nog geen tijd voor een echte baan) en die heeft 2,5mm railhoogte. Daar heb ik geen last. De flenzen zijn overigens 1,2mm.



Inmiddels had ik gezien dat de gelijkstroomwielen ook leverbaar zijn en omdat ik nu toch bezig ben heb ik die er maar gelijk ingezet. Deze hebben flenzen van 0,95mm.

Wat is het merk en wat zijn de kosten? Nu Mashima zeldzaam is zijn velen op zoek naar alternatieven.

Het merk is made in China;D

Gr. Frits






Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 1195
    • Biesje.nl
Re: Mat 46 Rivarossi
« Reactie #721 Gepost op: 06 mei 2018, 14:15:42 »
Dag Frits, jij ook bedankt voor de reactie (y).

Gelijkstroomwielen zijn idd een stuk makkelijker.

Motortje ziet er goed uit, heeft zelfs een getordeerd anker! Wellicht ook maar een paar bestellen.

Nog even verder gezocht op ebay maar kleinere motoren met 5 polig anker voor 12 volt is nog steeds lastig :(

Mvg,

Robert.

MDK193

  • Offline Offline
  • Berichten: 1641
Re: Mat 46 Rivarossi
« Reactie #722 Gepost op: 06 mei 2018, 20:00:54 »
Hoe lang waren de motoren onderweg?

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 883
Re: Mat 46 Rivarossi
« Reactie #723 Gepost op: 06 mei 2018, 22:08:02 »
week of 4...........

Overigens als je een vervangingsmotor voor een aantal Rivarossi locomotieven zoekt deze motor heeft exact dezelfde afmetingen als bijvoorbeeld de (V)IRM. Dit motortje loopt erg mooi.

Gr. Frits

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 883
Re: Mat 46 Lima met Rivarossi draaistel
« Reactie #724 Gepost op: 27 mei 2018, 19:51:50 »
Bij het testen bleek het Ebay motortje van 12,5 mm hoogte prima te draaien. Echter doordat hij zo dun is moet hij verder naar achteren geplaatst worden dan de grote motor die Rivarossi monteerde anders wordt de hoek die de cardanas maakt te groot. De motor is met een stukje dubbelzijdig plakband op de bodem geplakt.



Hiervoor moest ik de Rivarossi cardanas verlengen. Echter was deze kunststof as nogal krom en met het verlengen werd het nog erger. Uiteindelijk na wat experimenteren van messing staf rond 3mm een cardan as gemaakt.


De vliegwielen zijn van GMS. Volgende keer zal ik eerst de draden aan de motor solderen en dan pas de motor plaatsen. Door de warmte van de soldeerbout is er een stukje chassis gesmolten. Gelukkig zie je dat straks niet meer.

E.e.a. loopt nu geruisloos en van heel langzaam tot snel.

Omdat ik moest wachten op het stafmateriaal voor de cardanas ondertussen het printje voor de sluitlichten en het omgekeerde L-sein gemaakt. Ik heb dit van een klein stukje strokenprint gemaakt.



Op deze print zit een rode smd led 0603 en een rood/wit duo led 0605. Tevens een witte led voor de cabine verlichting aangebracht.



Voor de duo led moest er een printbaantje onderbroken worden en de duo led moest op de juiste plaats gesoldeerd worden. Met een loupe en klein boutje is dat goed gelukt.



Vervolgens het printje met Kristal Klear op de originele lichtgeleider van Lima geplakt en het geheel (met afgeplakte lichtstaafjes) zwart gespoten.



De lichtgeleider heb ik ingezaagd om doorschijnen van het omgekeerde L-sein te voorkomen.



Van styreen een afdekking voor het aangedreven draaistel gemaakt. Echter bij het passen bleek deze 1mm boven het raam uit te komen en dat is echt geen gezicht (pietje precies)



Vervolgens de zaag er ingezet en de zijkanten schuin afgezaagd. E.e.a. weer dicht geplakt met bovenstaand resultaat.



En zo ziet het er dan uit met het interieur op zijn plaats. Een groot pakket in de bagage ruimte en omdat ik toch bezig was gelijk de ontbrekende bankjes van styreen nagemaakt. Er zit wel wat kleur verschil in maar dat zie je straks toch niet door de ramen.



Volgende stap is de elektronica inbouwen. Daarvoor gebruik ik o.a. dit zelfgemaakte adapterprintje. Hier worden de draden van de verlichting, motor en stroomafname aangesloten. De decoder wordt met een 8 polige connector aangesloten.

Wordt vervolgd,

gr. Frits




« Laatst bewerkt op: 27 mei 2018, 20:54:32 door Fritsprt »

008200

  • Offline Offline
  • Berichten: 113
Re: Mat 46 Rivarossi
« Reactie #725 Gepost op: 27 mei 2018, 21:43:29 »
Je maakt er wat van: complimenten!
Bedenk dat je bij het monteren van bijv. de motor je kunt werken met smeltlijm en een lijmpistool: zit erg stevig en is toch makkelijk weer los te peuteren zonder schade. Ook vastzetten van rondslingerende draden is met smeltlijm erg makkelijk.

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 883
Re: Mat 46 Rivarossi
« Reactie #726 Gepost op: 28 mei 2018, 19:42:58 »
Hallo 008200, Dank voor je compliment en de tips. Ik gebruik juist dubbelzijdige schuimtape omdat het niet alleen makkelijk is maar ook gelijk het geluid van het motortje dempt. Daarnaast kan de motor nog een heel klein beetje bewegen wat een soepele rotatie mogelijk maakt. De draadjes bij het draaistel zijn gefixeerd met Kristal Klear. In mijn optiek is dat makkelijker dan een lijmpistool.

Gr. Frits