Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
Vandaag om 01:04:02
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
20 September 2025, 22:43:39
NS 3502 van zwart naar groen door Met een sik
20 September 2025, 22:31:12
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
20 September 2025, 22:31:00
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
20 September 2025, 22:28:41
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
20 September 2025, 22:24:17
Da's Daz 2 door NS264
20 September 2025, 22:06:28
Pendel module door Klaas Zondervan
20 September 2025, 21:56:09
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
20 September 2025, 21:37:11
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
20 September 2025, 21:20:37
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
20 September 2025, 20:56:11
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
20 September 2025, 20:47:16
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door defender
20 September 2025, 20:28:44
Wat doen jullie als het koud wordt? door defender
20 September 2025, 20:14:40
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Frans van Meerwijk
20 September 2025, 19:58:09
Piko 2025 door Jan-Peter
20 September 2025, 19:17:06
Shapeways failliet, maar NL tak maakt doorstart door FritsT
20 September 2025, 18:27:56
Minibaan Visserskaai H0 door Ronald Halma
20 September 2025, 17:44:28
Vr 19 en za 20 september raildagen 25 door piksov
20 September 2025, 17:20:20
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door Nullem
20 September 2025, 16:22:59
Koploper: missende bezetmelders bij openen "onderhouden lokomotieven" door Ben
20 September 2025, 14:36:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
20 September 2025, 14:30:09
Veevervoer ss/ ns door klusser
20 September 2025, 14:02:22
Een nieuw begin door dreezy
20 September 2025, 13:27:39
Aachenau West door Ronald Halma
20 September 2025, 11:43:09
Welke wielreiniger door Ronald Halma
20 September 2025, 11:33:18
Welke decoder is dit? door Remunj
20 September 2025, 10:21:22
Beilhack xrotm: rijrichting door Ben
20 September 2025, 05:26:25
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
19 September 2025, 23:23:08
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Ronald Halma
19 September 2025, 22:55:50
  

Auteur Topic: Keerlusmodule(s)  (gelezen 28590 keer)

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4666
Re: Keerlusmodule(s)
« Reactie #45 Gepost op: 05 October 2006, 21:06:37 »
Hub,

Dat heb je helemaal goed.
Ik wil voor wat testrijden enzo, niet de pc hoeven opstarten. Ik wil dan gewoon loc op de baan, IB aan en rijden maar...

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Cees Baarda

  • Offline Offline
  • Berichten: 167
  • hcc!m-IG
    • hcc!m
Re: Keerlusmodule(s)
« Reactie #46 Gepost op: 05 October 2006, 22:48:55 »
Dag allemaal,

Ik heb voor een toekomstig verhaal over een keerlusmodule al een tekening van een relaisschakeling gemaakt. Deze maakt gebruik van vier reedrelais (mogen natuurlijk ook kontaktrails zijn) en een normaal bistabiel relais. Je kunt zo'n keerlus daarom in twee richtingen berijden. Ook hier geldt, dat je langste trein in het blauw/groene stuk tussen de reedrelais moet passen om te voorkomen, dat je bistabiele relais onnodig gaat klapperen.
Je kunt de tekening vinden op de URL: http://home.hccnet.nl/c.baarda/keerlus_relais_reedrelay.pdf

Ik ben als electronicus geen voorstander van schakelingen als een LK100. Ik hou er niet zo van om moedwillig kortsluiting te laten ontstaan. De schakeling van Henk Funk lijkt me een mooiere oplossing als je ook met bijv. Koploper wilt rijden. Het ideetje waar ik zelf nog aan werk is een microcontroller schakeling, die zowel een relais voor een keerlus bestuurt als zich voordoet als een S88-module. Het testen van deze schakeling is nog niet voltooid.
Webmaster hcc!m - Microcontrollers (Atmel) : Arduino
Bezig met het maken van een apart ijkspoor t.b.v. Koploper of iTrain.

RoSoft

  • Offline Offline
  • Berichten: 1446
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re: Keerlusmodule(s)
« Reactie #47 Gepost op: 05 October 2006, 23:13:00 »
Cees,

Niet rottig bedoeld, maar dit is de klassieke oplossing, rechtstreeks uit het Fleischmann boekje. Deze keerlus kun je veel eenvoudiger oplossen. Zonder reedrelais en magneten onder de trein.  ;)

Mvg
Wim.
Marklin Digital 6020/21/27, 6051, Märklin 6021+UHL 63820, Lenz Digital Plus, Intellibox LocoBuffer II, MRDirect, DDW 6604 Booster, VB6.0 Delphi 6.0 Eigen Software: Perrongeluk, RoSoft, PT.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26779
    • Pagina van klaas
Re: Keerlusmodule(s)
« Reactie #48 Gepost op: 05 October 2006, 23:52:59 »
Cees,
wat jij daar tekent is hetzelfde wat ik voorstelde. Alleen stel ik voor om mechanische contacten te gebruiken in plaats van reedrelais. Voordeel: een mechanisch contact wordt bediend door alle flenzen, dus de eerste as die er over rijdt schopt het relais al om. Je bent niet afhankelijk van een magneetje onder de trein dat dan altijd vooraan moet zitten.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

RoSoft

  • Offline Offline
  • Berichten: 1446
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re: Keerlusmodule(s)
« Reactie #49 Gepost op: 06 October 2006, 00:00:48 »
Sander, na je sporenplan te hebben bekeken, zal het voor jouw handiger zijn, om de schakeling van Funky te gebruiken. Deze heb je tweemaal nodig.

Mvg
Wim.
Marklin Digital 6020/21/27, 6051, Märklin 6021+UHL 63820, Lenz Digital Plus, Intellibox LocoBuffer II, MRDirect, DDW 6604 Booster, VB6.0 Delphi 6.0 Eigen Software: Perrongeluk, RoSoft, PT.

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4666
Re: Keerlusmodule(s)
« Reactie #50 Gepost op: 06 October 2006, 12:06:54 »
Wim,
Toch bedankt voor het feit om mee te denken naar andere oplossingen,

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1800
  • treinen snuffelaar
Re: Keerlusmodule(s)
« Reactie #51 Gepost op: 06 October 2006, 12:32:03 »
Hoe de site van funcky eigenlijk.

Erik-Jan

Hub

  • Offline Offline
  • Berichten: 255
Re: Keerlusmodule(s)
« Reactie #52 Gepost op: 06 October 2006, 12:38:24 »

MBZE_Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 358
Re: Keerlusmodule(s)
« Reactie #53 Gepost op: 06 October 2006, 12:41:20 »

Flip

  • Gast
Re: Keerlusmodule(s)
« Reactie #54 Gepost op: 06 October 2006, 15:09:58 »
Cees,
wat jij daar tekent is hetzelfde wat ik voorstelde. Alleen stel ik voor om mechanische contacten te gebruiken in plaats van reedrelais. Voordeel: een mechanisch contact wordt bediend door alle flenzen, dus de eerste as die er over rijdt schopt het relais al om. Je bent niet afhankelijk van een magneetje onder de trein dat dan altijd vooraan moet zitten.

 Ik twijfel er niet aan dit zal wel goed werken ,maar zetten we hiermee de klok geen 25 jaar terug? Reed kontakten en wiel kontakten.

 Ik denk dat de meesten onder ons digitaal rijden (digitaal bestaat ondertussen al meer dan 10 jaar) en dan zijn er eenvoudiger en efficientere oplossingen.

Groeten 

Flip
 

Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1800
  • treinen snuffelaar
Re: Keerlusmodule(s)
« Reactie #55 Gepost op: 06 October 2006, 19:39:22 »
Gewoon even een vraagje zo s88 wat is dat voor iets ?

Ik heb zelf een roco trafo + een booster en een Roco multimuis kan ik dan zo s88 gebruiken?

Ben pas sinds kort bezig met digitaal en heb in mijn baan helaas een keer lus de lus wordt in 2 richtingen gereden en de oplossing op de site van funckyrail spreekt me wel aan.

Alleen weet ik niet zo goed of ik de oplossing van zijn site kan gebruiken omdat ik niet zo goed weet wat die s88 kabel inhoud en waar die wordt aangesloten op mijn centrale hopelijk kan iemand mij verder helpen

Erik-Jan
« Laatst bewerkt op: 06 October 2006, 20:00:58 door Erik-Jan »

Nulspul

  • Offline Offline
  • Berichten: 239
Re: Keerlusmodule(s)
« Reactie #56 Gepost op: 06 October 2006, 19:53:38 »
Ik twijfel er niet aan dit zal wel goed werken ,maar zetten we hiermee de klok geen 25 jaar terug? Reed kontakten en wiel kontakten.

 Ik denk dat de meesten onder ons digitaal rijden (digitaal bestaat ondertussen al meer dan 10 jaar) en dan zijn er eenvoudiger en efficientere oplossingen.

Groeten 

Flip

Hallo Flip,


Laat eens zo'n oplossing zien want dat zou ik graag gaan gebruiken.

Groet van Bertus

« Laatst bewerkt op: 06 October 2006, 21:04:12 door L.G.Bertus »
Vriendelijkheid kost geen geld

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26779
    • Pagina van klaas
Re: Keerlusmodule(s)
« Reactie #57 Gepost op: 06 October 2006, 20:23:09 »
Ik twijfel er niet aan dit zal wel goed werken ,maar zetten we hiermee de klok geen 25 jaar terug? Reed kontakten en wiel kontakten.

 Ik denk dat de meesten onder ons digitaal rijden (digitaal bestaat ondertussen al meer dan 10 jaar) en dan zijn er eenvoudiger en efficientere oplossingen.
Nog eenvoudiger? Hoe dan?
Nog efficiënter? Hoe dan?
Ik ben benieuwd.

Je kunt het wel ouderwets vinden, maar ik denk dat mijn idee van mechanisch bediende contacten de simpelste en meest betrouwbare methode is.
En als het nog simpeler en nog betrouwbaarder kan dan wil ik dat graag uitgewerkt zien.  ;D
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22545
Re: Keerlusmodule(s)
« Reactie #58 Gepost op: 06 October 2006, 20:25:35 »
Eeh, geen keerlussen?  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4011
Re: Keerlusmodule(s)
« Reactie #59 Gepost op: 06 October 2006, 20:41:17 »
 Klaas,
Ik sta achter je. :D.
 De voedingsspanning ompolen kan in dit geval niet zonder een relais..
 Je moet op een of andere manier van een ''aanwezigheids'' melder gebruik maken om de zaak mbv een relais in de keerlus om te polen.
 Heeft iemand Paul H. al eens gevraagd ,of het met Koploper zou gedaan kunnen worden?
Dan mss toch digitaal. ;D
-Peter,die het met een door een transistor aangestuurd ....?... doet.
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen