Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door fleischmann1
Vandaag om 16:18:39
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door aad52
Vandaag om 15:33:13
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
  

Auteur Topic: Keerlusmodule(s)  (gelezen 26014 keer)

Jaap Post

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
Re: Keerlusmodule(s)
« Reactie #30 Gepost op: 04 oktober 2006, 21:24:55 »
Hallo sander

Ik heb even snel jou baanplan bekeken, behoorlijk uitgebreid sporenplan.
ik neem ook aan dat je er met behoorlijk wat treinen op wilt gaan rijden
Wil jij dit gaan voeden met maar één trafo ??? En IB ???
waarom niet in delen maken en er een power3 booster(s) bij aan sluiten.
(zit gelijk een keerlusschakeling in die perfect werkt, ongeacht lengte en richting van de trein)
( Museumbaan in Schaal HO / gelijkstroom en Koploper )

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re: Keerlusmodule(s)
« Reactie #31 Gepost op: 04 oktober 2006, 21:45:35 »
Jaap,
het zal zeker niet op 1 trafo en IB gaan rijden.
Er zijn sowieso al 22 opstelsporen (niet allemaal getekend) in de verschillende schaduwstations. Daar zal materieel in staan.
Verder nog wat rangeerlocs en wat rijdende treinen.
Zeg een 30 treinen op de baan. Waarvan er een stuk of 6 tegelijk zullen rijden.

De verscillende nivos worden in de toekomst per booster gevoed.

Ik ben nu nivo voor nivo aan het testen op mijn IB, er rijdt op dit moment max 2 locs tegelijk onder de handregelaars van de IB.
In de toekomst zullen hier boosters onder komen, of 2 of 3, daar ben ik nog niet uit. Echter de power3 booster is voor mij ver boven mijn hobby budget.

Ik bouw nu staps gewijs verder. Eerst maar eens een keerlus module bouwen en die weer proberen. Kijken of het dan beter gaat. Daarna als alles getest is zal dit stuk zijn eigen booster gaan krijgen.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Jaap Post

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
Re: Keerlusmodule(s)
« Reactie #32 Gepost op: 04 oktober 2006, 22:26:53 »
Hallo Sander

Rij jij in de keerlus(rails) altijd met 1 richtingsverkeer?? (want ik zie volgens mij dubbel baans) dus  één baan naar station en en vanuit het station ? ( dit zowel links als rechts in je baan plan )
( Museumbaan in Schaal HO / gelijkstroom en Koploper )

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re: Keerlusmodule(s)
« Reactie #33 Gepost op: 04 oktober 2006, 22:40:12 »
Keerlus rijdt ik altijd 1 richtingsverkeer door ja. Wanneer je links het station verlaat kom je ook links het station weer binnen.
Zelfde geldt voor rechts.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Jaap Post

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
Re: Keerlusmodule(s)
« Reactie #34 Gepost op: 04 oktober 2006, 22:46:29 »
Hallo sander

Waarom dan zo moeilijk doen??
Je kunt in (koploper) bij het bezet worden van melder een relai om gooien zodat de spaning ompoolt.
Gebruik ik zelf ook 100% tevreden. 
In het stukrails tussen de twee bezetmelders in , daar moet misten de langste (gedetecteerde) in trein kunnen staan.
Dus niks geen dure printen nodig etc
( Museumbaan in Schaal HO / gelijkstroom en Koploper )

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re: Keerlusmodule(s)
« Reactie #35 Gepost op: 04 oktober 2006, 22:48:16 »
Jaap,

omdat ik dan ten aler tijde met mijn pc aan moet rijden. en dat hoeft door de elektronica schakeling straks niet.  ;)

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Jaap Post

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
Re: Keerlusmodule(s)
« Reactie #36 Gepost op: 04 oktober 2006, 22:52:10 »
Hoi Sander

Oké dat is zijn beperking.
Maar zelf heb ik nog nooit daar enige behoefte aangehad om zonder PC te gaan rijden.
Waarom zou jij ook graag zonder PC aan willen rijden??
( Museumbaan in Schaal HO / gelijkstroom en Koploper )

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Keerlusmodule(s)
« Reactie #37 Gepost op: 04 oktober 2006, 22:56:28 »
Heeft er eigenlijk wel eens iemand gedacht aan een mechanisch geschakelde keerlusmodule?
Kun je maken met een bistabiel relais en 2 of 4 schakelrails. Daarbij denk ik b.v. aan de schakelrail 42518 van Roco. Daarin zit een plastic plaatje tussen de rails dat door de flenzen naar beneden wordt gedrukt, en dat bedient dan een contactje. Die schakelrail leg je vlak voor de elektrische scheiding en als de eerste as er op komt stuurt hij het bistabiele relais in de stand waarbij voor die scheiding de polariteit goed wordt gezet.
Bij éénrichtingsverkeer heb je 1 schakelrail per scheiding nodig, bij tweerichtingsverkeer moet aan beide kanten van elke scheiding eentje komen.
Dit doet eigenlijk hetzelfde als de Funky-schakeling, maar dan zonder elektronica.

RoSoft

  • Offline Offline
  • Berichten: 1446
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re: Keerlusmodule(s)
« Reactie #38 Gepost op: 04 oktober 2006, 23:08:24 »
Jaap,

omdat ik dan ten aler tijde met mijn pc aan moet rijden. en dat hoeft door de elektronica schakeling straks niet.  ;)

mvg,
 Sander

Sander, als je mij aan een duidelijker sporenplan kunt helpen, dan heb je misschien helemaal geen elektronica nodig. Alleen een simpel realis. En ook geen schakelcontacten in de rails.


Mvg
Wim
Marklin Digital 6020/21/27, 6051, Märklin 6021+UHL 63820, Lenz Digital Plus, Intellibox LocoBuffer II, MRDirect, DDW 6604 Booster, VB6.0 Delphi 6.0 Eigen Software: Perrongeluk, RoSoft, PT.

Albert de Heer

  • Offline Offline
  • Berichten: 180
Re: Keerlusmodule(s)
« Reactie #39 Gepost op: 05 oktober 2006, 11:51:27 »
Wim,

Hoe wil je dat relais dan op het juiste moment laten schakelen?  ??? Je zult toch ergens moeten signaleren dat die trein precies in de lus zit en op dat moment schakelen?

ALbert

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re: Keerlusmodule(s)
« Reactie #40 Gepost op: 05 oktober 2006, 12:11:53 »
Wim,

een duidelijker baanplan heb ik eigenlijk niet.
In welke zin bedoel je duidelijker? Groter? Incl. blokindeling?

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

RoSoft

  • Offline Offline
  • Berichten: 1446
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re: Keerlusmodule(s)
« Reactie #41 Gepost op: 05 oktober 2006, 12:16:23 »
Sander, groter. Dan kan ik de wisselverbindingen beter onderscheiden. Een blok indeling kan handig zijn, maar is geen must.

Mvg
Wim.

PS. Een koploper database backup bestand is ook goed.
Marklin Digital 6020/21/27, 6051, Märklin 6021+UHL 63820, Lenz Digital Plus, Intellibox LocoBuffer II, MRDirect, DDW 6604 Booster, VB6.0 Delphi 6.0 Eigen Software: Perrongeluk, RoSoft, PT.

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re: Keerlusmodule(s)
« Reactie #42 Gepost op: 05 oktober 2006, 12:24:22 »
Wim,
zodra ik thuis ben zal ik je mijn koploper database toesturen.

Zit op het moment op mijn werk waar ik geen mogelijkheden heb om dit nu te doen.

mvg,
 Sander

mvg,
 Sander

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Keerlusmodule(s)
« Reactie #43 Gepost op: 05 oktober 2006, 19:21:32 »
Hoe wil je dat relais dan op het juiste moment laten schakelen?  ???
Gezien eerdere draadjes over dit onderwerp denk ik wel te weten waar Wim naar toe wil. Maar dat houd ik nog even voor me om Wim niet voor de voeten te lopen. Dus even geduld tot hij een duidelijker sporenplan heeft gezien en zelf met zijn oplossing komt.


Hub

  • Offline Offline
  • Berichten: 255
Re: Keerlusmodule(s)
« Reactie #44 Gepost op: 05 oktober 2006, 20:59:39 »
Hallo Sander,

Citaat
omdat ik dan ten aler tijde met mijn pc aan moet rijden. en dat hoeft door de elektronica schakeling straks niet.
Hieruit bergrijp ik dat je wilt kunnen rijden zonder gebruik te maken van koploper. Dus moet het Koploper onafhankelijk zijn.

Hub