BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Sander op 03 oktober 2006, 19:55:10

Titel: Keerlusmodule(s)
Bericht door: Sander op 03 oktober 2006, 19:55:10
In mijn baan zitten 2 keerlus modules (LENZ LK100)

Ben zojuist aan het test rijden geweest.

Mijn Br232 Raillion 6-asser rijdt keurig netjes de hele lus door.
Mijn overige locs geven een kortsluiting bij het binnen rijden van het blok waar de keerlus module aan zit.

Is dit nu typisch een geval van de LENZ LK100 modules of zit er bij mij wat verkeerd?
Als er wat verkeerd zit waarom rijdt de 6 asser dan wel door het blok heen zonder sluiting te maken?
Het probleem doet zich voor bij zowel lage als hoge snelheden.

Of is eht gewoon, weggooien die zooi en andere oplossing zoeken? (funkyrail...)

mvg,
 Sander

(alleen nog met IB aan het testen)

Titel: Re: Keerlusmodule(s)
Bericht door: Robbert op 03 oktober 2006, 20:09:12
Citaat
Of is eht gewoon, weggooien die zooi en andere oplossing zoeken? (funkyrail...)

Dat iniedergeval niet! Rijdt u wissel of Gelijkstroom?

Groetjes,

robbert
Titel: Re: Keerlusmodule(s)
Bericht door: Sander op 03 oktober 2006, 20:15:41
Robbert,
ik rijd 2 rail digitaal.... IB..misschien zegt je dat iets.

Heb genoeg van die modules OF ik doe iets fout OF die dingen werken niet goed.

mvg,
 Sander
Titel: Re: Keerlusmodule(s)
Bericht door: Michel de Ridder op 03 oktober 2006, 20:20:42
@ sander,

ik heb hetzelfde probleem momenteel als jij.

Bij de ene loc wel door de schakeling en bij de andere weer niet.

Momenteel rijd 1 loc vlekkenloos dor de schakeling, ik ga in de loop van de week andere loc's testen.

als ik iets ondekt waarmee ik denk dat ik je kan helpen dan hoor je het.

Loc die er nu doorgaat is overigens een Roco 1600

succes, en geef de moed nog niet op. Ik heb de schakeling reeds een jaar liggen en nog werkt het niet. ???

Michel
Titel: Re: Keerlusmodule(s)
Bericht door: Sander op 03 oktober 2006, 20:25:49
Michel,

mijn Roco 1800 gaat er niet over, en mijn Roco 1100'en ook niet.

Probleem is dat er gewoon een flinke sluiting optreed.
De loc blijft staan op de blokovergang en legt hiermee de hele baan lam.

Tussen de rode draad van de IB naar mijn ringleiding heb ik een autolamp zitten, bij sluiting gaat de lamp branden...die beveiliging van mijn IB werkt GELUKKIG.

mvg,
 Sander
Titel: Re: Keerlusmodule(s)
Bericht door: Dirk J op 03 oktober 2006, 20:27:49
Je kunt de LK100 gevoeliger afstellen, meen ik. Helpt dat?
Titel: Re: Keerlusmodule(s)
Bericht door: Sander op 03 oktober 2006, 21:03:38
Afstelling werkt totaal niet Dirk. Helaas.

mvg,
 Sander
Titel: Re: Keerlusmodule(s)
Bericht door: René op 03 oktober 2006, 21:18:32
Het afstellen van die modules komt nogal naukeurig. Het is niet echt het leukste werk maar voor iemand met een beetje gevoel voor elektronica en het afregelen daarvan moet het mogelijk zijn het met meer locs goed te laten gaan.
Titel: Re: Keerlusmodule(s)
Bericht door: RoSoft op 03 oktober 2006, 21:25:54
Sander, het is een bekend probleem, wat bijna niet op te lossen is met de gebruikte module.
Het ligt er een beetje aan op welke plaats van de baan de keerlus zich bevind, om een alternatieve oplossing te bieden. Er is een mogelijkheid, om het via de wisselstand en een eindafschakeling te doen, of via de oplossing van Funcky rail. In beide gevallen is er geen sprake meer van het reageren op een kortsluiting, dus is dat een betere oplossing.

Mvg
Wim.
Titel: Re: Keerlusmodule(s)
Bericht door: DHG500 op 03 oktober 2006, 23:10:10
Rijdt u wissel of Gelijkstroom?

Robbert,

ik zit nog even over je vraag na te denken; bij wisselstroom (3-rail) een keerlusmodule? Da's dan toch juist niet nodig? (en nee, we gaan geen discussie beginnen over voor- en nadelen van de twee soorten).
Titel: Re: Keerlusmodule(s)
Bericht door: Sander op 04 oktober 2006, 08:41:31
Heeft iemand enig idee hoe ik de keerlusmodule van funky rail in combinatie met de BMD16-SD kan aansluiten?

De detectie zit dan toch op de BMD16-SD en kan ik dus op de keerlusmodule print weglaten.

Of zit ik nu verkeerd te denken?

mvg,
 Sander
Titel: Re: Keerlusmodule(s)
Bericht door: Michel de Ridder op 04 oktober 2006, 09:45:40
@ Sander,

Gisternavond was ik nog optimistisch, maar inmiddels heb ik de LK100 bijna het raam uitgegooid.

Ook de 1600 die ik de avond daarvoor had rijden over de keerslus, komt er nu niet meer overheen.

Ik denk er ook steeds meer over om de schakeling van Funky te gaan maken (heb er dan zelfs twee nodig in de baan)

Is er iemand die weet hoe groot de secties moeten zijn bij de oplossing van funky rail, heb op 1 plk niet veel lengte  (een soort driehoek situatie)

Groet

Michel
Titel: Re: Keerlusmodule(s)
Bericht door: MBZE_Erik op 04 oktober 2006, 10:01:06
Sectie A,B,D,E maken niet zoveel uit ik zou zeggen 40 cm

Sectie C moet je langste trein helemaal in passen !

Erik.

Titel: Re: Keerlusmodule(s)
Bericht door: David Hoogvorst op 04 oktober 2006, 10:06:01
Als je een IB gebruikt, kun je ook kiezen om er een Power3 booster aan te hangen. Die heeft een ingebouwde keerlusschakeling die bij mij nog nooit heeft gefaald. Kost wel een paar centen, maar dan ben je van het gezeur af.

David.
Titel: Re: Keerlusmodule(s)
Bericht door: Flip op 04 oktober 2006, 10:23:16

 Ik heb reeds acht jaar twee van deze LK100  's in gebruik zonder probleem.Ik rij 2 rail digitaal Lenz.
Lees de gebruiksaanwijzing ,hoe je ze moet afstellen.
De lok met het hoogste verbruik nemen om te testen ,regelen tot de LK juist omschakeld.
Bij toepassing op een IB heb ik geen ervaring,wel weet ik dat ze op  Selectrix ook probleemloos werken.

IB's geven wel eens meer problemen. ???

Mvg
Flip
Titel: Re: Keerlusmodule(s)
Bericht door: lokloods op 04 oktober 2006, 11:12:21
Deel de treactie van Flip geheel. Afregelen op de grootste verbruikende lok en dan werkt het prima. Het afregelen is - zoals eerder gememoreeerd - wel een secuur werkje.

Wiebe
Titel: Re: Keerlusmodule(s)
Bericht door: Albert de Heer op 04 oktober 2006, 11:25:10
Sander,

Je kunt die LK100 op die manier best werkend krijgen, maar als er weer een nieuwe lok je baan betreedt die toevallig meer stroom trekt kun je weer gaan afstellen. Daarbij komt dat de LK100 op de sluiting reageert en hem niet voorkomt, zoals Wim ook al zei, is voorkomen uiteraard beter dan genezen. Die module van funkyrail is een hele goede, hier http://home.wanadoo.nl/aheer/ (http://home.wanadoo.nl/aheer/) staat een wat simpelere voor 1 richting. Principe is gelijk, kortsluiting voorkomen en niet "genezen".

Succes met de keerlus
Albert
Titel: Re: Keerlusmodule(s)
Bericht door: Gideon op 04 oktober 2006, 11:28:53
Helemaal eens met met Flip, heb er 1 al 2 jaar op mijn baan aangesloten en werkt perfect. Zowel een sikje als een zware Ludmilla of Class66 rijden er probleemloos over.
Geduld bij het afstellen is geboden, dus geef de moed niet op.

Gideon
Titel: Re: Keerlusmodule(s)
Bericht door: Sander op 04 oktober 2006, 12:35:36
Elke keer dat af geregel daar doen we niet aan. Dingen moeten werken zonder problemen.
Ben opt moment druk bezig om een alternatief te gaan gebruiken.

Het afstellen kan ik nog zo secuur doen, die 2 dingen van mij zijn door mij niet af te stellen, daar heb ik geen zin meer in, genoeg gedoe gehad rond mijn baan.

mvg,
 Sander
Titel: Re: Keerlusmodule(s)
Bericht door: René op 04 oktober 2006, 13:02:55
Kom op hé! Waar is de ware hobbyist gebleven?
Of ben je nu ook al zo'n "plug and pleefiguur" geworden?
Titel: Re: Keerlusmodule(s)
Bericht door: Albert de Heer op 04 oktober 2006, 13:09:26
Sander,

Voor mij heb je gelijk, een module moet het gewoon doen, en niet afhankelijk zijn van (in dit geval) het stroomverbruik van een loc. Of de afstelmarge moet zo groot zijn dat het geen enkel probleem is.
Succes dus met de bouw van een nieuwe module.

Albert

Titel: Re: Keerlusmodule(s)
Bericht door: RoSoft op 04 oktober 2006, 16:20:41
Flip,

 De gevoeligheid van de Lk100 module heeft natuurlijk helemaal niets te maken met het gebruikte digitale systeem. Dus aub geen onwaarheden verkopen.

Mvg
Wim.
Titel: Re: Keerlusmodule(s)
Bericht door: Sander op 04 oktober 2006, 17:17:52
Rene,

ik wil lol hebben aan mijn hobby zodra de lol er af is ga ik wat anders proberen.
Dat gemier met die LK100 ben ik nu zat...dan maar even geen hobby-ist  ;D

Dat komt wel weer.

mvg,
 Sander
Titel: Re: Keerlusmodule(s)
Bericht door: RoSoft op 04 oktober 2006, 19:31:50
Sander,

Misschien is het mogelijk om je sporenplan even te plaatsen, dan kijk ik even welke oplossing voor jou voor de hand ligt.

Mvg
Wim.
Titel: Re: Keerlusmodule(s)
Bericht door: Sander op 04 oktober 2006, 19:50:36
Wim ik heb geen idee hoe dat hier te moeten uploaden.
Ik kan je wel een link geven naar een website waar het plan op staat.

baanplan (http://matthijs.deds.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=9&Itemid=7)

In dit plan zitten 2 keerlussen.
Ik rijd naar NL voorbeeld dus lrechts rijdend.
Heb hier helaas geen blokken in getekend. De schaduwstations zijn groter geworden maar dat heeft geen effect op de keerlus.

Nivo -1 is aangepast met meer sporen. Zo is het spoor wat van linksboven naar rechtsonder gaat (in rood gekleurd en gestippeld) een 4 sporig schaduwstation geworden.

mvg,
 Sander
Titel: Re: Keerlusmodule(s)
Bericht door: Rick op 04 oktober 2006, 19:55:37
Ik rijd naar NL voorbeeld dus links rijdend.
ehm...? ;)
Titel: Re: Keerlusmodule(s)
Bericht door: Sander op 04 oktober 2006, 20:00:44
Als je er net zo onderste boven van bent als ik klopt het  ;D

Rechts rijdend dus.

mvg,
 Sander
Titel: Re: Keerlusmodule(s)
Bericht door: RoSoft op 04 oktober 2006, 20:13:57
Sander,

Ik wist niet dat er in Nederland Links gereden wordt.  ::)
De tekening is net even iets te onduidelijk.

Mvg
Wim.
Titel: Re: Keerlusmodule(s)
Bericht door: Dolf44 op 04 oktober 2006, 20:28:41
Natuurlijk Wim !
Maastricht - Eysden grens.
Titel: Re: Keerlusmodule(s)
Bericht door: Sander op 04 oktober 2006, 20:37:14
Wim,

in feite is het een centraalstation aan een hoofdlijn + een zijlijntje.
Het zijlijntje is pakweg 2 meter lang en komt uit in een schaduw-kopstation.
De hoofdlijn is eigenlijk een groot hondebot. Aan beide kanten van eht station ligt in feite een keerlus.

Op dit moment ben ik bezig om componenten te verzamelen voor de keerlusmodule van funky rail.

mvg,
 Sander
Titel: Re: Keerlusmodule(s)
Bericht door: Jaap Post op 04 oktober 2006, 21:24:55
Hallo sander

Ik heb even snel jou baanplan bekeken, behoorlijk uitgebreid sporenplan.
ik neem ook aan dat je er met behoorlijk wat treinen op wilt gaan rijden
Wil jij dit gaan voeden met maar één trafo ??? En IB ???
waarom niet in delen maken en er een power3 booster(s) bij aan sluiten.
(zit gelijk een keerlusschakeling in die perfect werkt, ongeacht lengte en richting van de trein)
Titel: Re: Keerlusmodule(s)
Bericht door: Sander op 04 oktober 2006, 21:45:35
Jaap,
het zal zeker niet op 1 trafo en IB gaan rijden.
Er zijn sowieso al 22 opstelsporen (niet allemaal getekend) in de verschillende schaduwstations. Daar zal materieel in staan.
Verder nog wat rangeerlocs en wat rijdende treinen.
Zeg een 30 treinen op de baan. Waarvan er een stuk of 6 tegelijk zullen rijden.

De verscillende nivos worden in de toekomst per booster gevoed.

Ik ben nu nivo voor nivo aan het testen op mijn IB, er rijdt op dit moment max 2 locs tegelijk onder de handregelaars van de IB.
In de toekomst zullen hier boosters onder komen, of 2 of 3, daar ben ik nog niet uit. Echter de power3 booster is voor mij ver boven mijn hobby budget.

Ik bouw nu staps gewijs verder. Eerst maar eens een keerlus module bouwen en die weer proberen. Kijken of het dan beter gaat. Daarna als alles getest is zal dit stuk zijn eigen booster gaan krijgen.

mvg,
 Sander
Titel: Re: Keerlusmodule(s)
Bericht door: Jaap Post op 04 oktober 2006, 22:26:53
Hallo Sander

Rij jij in de keerlus(rails) altijd met 1 richtingsverkeer?? (want ik zie volgens mij dubbel baans) dus  één baan naar station en en vanuit het station ? ( dit zowel links als rechts in je baan plan )
Titel: Re: Keerlusmodule(s)
Bericht door: Sander op 04 oktober 2006, 22:40:12
Keerlus rijdt ik altijd 1 richtingsverkeer door ja. Wanneer je links het station verlaat kom je ook links het station weer binnen.
Zelfde geldt voor rechts.

mvg,
 Sander
Titel: Re: Keerlusmodule(s)
Bericht door: Jaap Post op 04 oktober 2006, 22:46:29
Hallo sander

Waarom dan zo moeilijk doen??
Je kunt in (koploper) bij het bezet worden van melder een relai om gooien zodat de spaning ompoolt.
Gebruik ik zelf ook 100% tevreden. 
In het stukrails tussen de twee bezetmelders in , daar moet misten de langste (gedetecteerde) in trein kunnen staan.
Dus niks geen dure printen nodig etc
Titel: Re: Keerlusmodule(s)
Bericht door: Sander op 04 oktober 2006, 22:48:16
Jaap,

omdat ik dan ten aler tijde met mijn pc aan moet rijden. en dat hoeft door de elektronica schakeling straks niet.  ;)

mvg,
 Sander
Titel: Re: Keerlusmodule(s)
Bericht door: Jaap Post op 04 oktober 2006, 22:52:10
Hoi Sander

Oké dat is zijn beperking.
Maar zelf heb ik nog nooit daar enige behoefte aangehad om zonder PC te gaan rijden.
Waarom zou jij ook graag zonder PC aan willen rijden??
Titel: Re: Keerlusmodule(s)
Bericht door: Klaas Zondervan op 04 oktober 2006, 22:56:28
Heeft er eigenlijk wel eens iemand gedacht aan een mechanisch geschakelde keerlusmodule?
Kun je maken met een bistabiel relais en 2 of 4 schakelrails. Daarbij denk ik b.v. aan de schakelrail 42518 van Roco. Daarin zit een plastic plaatje tussen de rails dat door de flenzen naar beneden wordt gedrukt, en dat bedient dan een contactje. Die schakelrail leg je vlak voor de elektrische scheiding en als de eerste as er op komt stuurt hij het bistabiele relais in de stand waarbij voor die scheiding de polariteit goed wordt gezet.
Bij éénrichtingsverkeer heb je 1 schakelrail per scheiding nodig, bij tweerichtingsverkeer moet aan beide kanten van elke scheiding eentje komen.
Dit doet eigenlijk hetzelfde als de Funky-schakeling, maar dan zonder elektronica.
Titel: Re: Keerlusmodule(s)
Bericht door: RoSoft op 04 oktober 2006, 23:08:24
Jaap,

omdat ik dan ten aler tijde met mijn pc aan moet rijden. en dat hoeft door de elektronica schakeling straks niet.  ;)

mvg,
 Sander

Sander, als je mij aan een duidelijker sporenplan kunt helpen, dan heb je misschien helemaal geen elektronica nodig. Alleen een simpel realis. En ook geen schakelcontacten in de rails.


Mvg
Wim
Titel: Re: Keerlusmodule(s)
Bericht door: Albert de Heer op 05 oktober 2006, 11:51:27
Wim,

Hoe wil je dat relais dan op het juiste moment laten schakelen?  ??? Je zult toch ergens moeten signaleren dat die trein precies in de lus zit en op dat moment schakelen?

ALbert
Titel: Re: Keerlusmodule(s)
Bericht door: Sander op 05 oktober 2006, 12:11:53
Wim,

een duidelijker baanplan heb ik eigenlijk niet.
In welke zin bedoel je duidelijker? Groter? Incl. blokindeling?

mvg,
 Sander
Titel: Re: Keerlusmodule(s)
Bericht door: RoSoft op 05 oktober 2006, 12:16:23
Sander, groter. Dan kan ik de wisselverbindingen beter onderscheiden. Een blok indeling kan handig zijn, maar is geen must.

Mvg
Wim.

PS. Een koploper database backup bestand is ook goed.
Titel: Re: Keerlusmodule(s)
Bericht door: Sander op 05 oktober 2006, 12:24:22
Wim,
zodra ik thuis ben zal ik je mijn koploper database toesturen.

Zit op het moment op mijn werk waar ik geen mogelijkheden heb om dit nu te doen.

mvg,
 Sander

Titel: Re: Keerlusmodule(s)
Bericht door: Klaas Zondervan op 05 oktober 2006, 19:21:32
Hoe wil je dat relais dan op het juiste moment laten schakelen?  ???
Gezien eerdere draadjes over dit onderwerp denk ik wel te weten waar Wim naar toe wil. Maar dat houd ik nog even voor me om Wim niet voor de voeten te lopen. Dus even geduld tot hij een duidelijker sporenplan heeft gezien en zelf met zijn oplossing komt.

Titel: Re: Keerlusmodule(s)
Bericht door: Hub op 05 oktober 2006, 20:59:39
Hallo Sander,

Citaat
omdat ik dan ten aler tijde met mijn pc aan moet rijden. en dat hoeft door de elektronica schakeling straks niet.
Hieruit bergrijp ik dat je wilt kunnen rijden zonder gebruik te maken van koploper. Dus moet het Koploper onafhankelijk zijn.

Hub
Titel: Re: Keerlusmodule(s)
Bericht door: Sander op 05 oktober 2006, 21:06:37
Hub,

Dat heb je helemaal goed.
Ik wil voor wat testrijden enzo, niet de pc hoeven opstarten. Ik wil dan gewoon loc op de baan, IB aan en rijden maar...

mvg,
 Sander
Titel: Re: Keerlusmodule(s)
Bericht door: Cees Baarda op 05 oktober 2006, 22:48:55
Dag allemaal,

Ik heb voor een toekomstig verhaal over een keerlusmodule al een tekening van een relaisschakeling gemaakt. Deze maakt gebruik van vier reedrelais (mogen natuurlijk ook kontaktrails zijn) en een normaal bistabiel relais. Je kunt zo'n keerlus daarom in twee richtingen berijden. Ook hier geldt, dat je langste trein in het blauw/groene stuk tussen de reedrelais moet passen om te voorkomen, dat je bistabiele relais onnodig gaat klapperen.
Je kunt de tekening vinden op de URL: http://home.hccnet.nl/c.baarda/keerlus_relais_reedrelay.pdf

Ik ben als electronicus geen voorstander van schakelingen als een LK100. Ik hou er niet zo van om moedwillig kortsluiting te laten ontstaan. De schakeling van Henk Funk lijkt me een mooiere oplossing als je ook met bijv. Koploper wilt rijden. Het ideetje waar ik zelf nog aan werk is een microcontroller schakeling, die zowel een relais voor een keerlus bestuurt als zich voordoet als een S88-module. Het testen van deze schakeling is nog niet voltooid.
Titel: Re: Keerlusmodule(s)
Bericht door: RoSoft op 05 oktober 2006, 23:13:00
Cees,

Niet rottig bedoeld, maar dit is de klassieke oplossing, rechtstreeks uit het Fleischmann boekje. Deze keerlus kun je veel eenvoudiger oplossen. Zonder reedrelais en magneten onder de trein.  ;)

Mvg
Wim.
Titel: Re: Keerlusmodule(s)
Bericht door: Klaas Zondervan op 05 oktober 2006, 23:52:59
Cees,
wat jij daar tekent is hetzelfde wat ik voorstelde. Alleen stel ik voor om mechanische contacten te gebruiken in plaats van reedrelais. Voordeel: een mechanisch contact wordt bediend door alle flenzen, dus de eerste as die er over rijdt schopt het relais al om. Je bent niet afhankelijk van een magneetje onder de trein dat dan altijd vooraan moet zitten.
Titel: Re: Keerlusmodule(s)
Bericht door: RoSoft op 06 oktober 2006, 00:00:48
Sander, na je sporenplan te hebben bekeken, zal het voor jouw handiger zijn, om de schakeling van Funky te gebruiken. Deze heb je tweemaal nodig.

Mvg
Wim.
Titel: Re: Keerlusmodule(s)
Bericht door: Sander op 06 oktober 2006, 12:06:54
Wim,
Toch bedankt voor het feit om mee te denken naar andere oplossingen,

mvg,
 Sander
Titel: Re: Keerlusmodule(s)
Bericht door: Erik op 06 oktober 2006, 12:32:03
Hoe de site van funcky eigenlijk.

Erik-Jan
Titel: Re: Keerlusmodule(s)
Bericht door: Hub op 06 oktober 2006, 12:38:24
Die heet: http://www.funkyrail.nl/fr-bouw.htm

Hub
Titel: Re: Keerlusmodule(s)
Bericht door: MBZE_Erik op 06 oktober 2006, 12:41:20
http://www.funkyrail.nl/fr-zelfbouw-keerlus.htm (http://www.funkyrail.nl/fr-zelfbouw-keerlus.htm)

Erik.
Titel: Re: Keerlusmodule(s)
Bericht door: Flip op 06 oktober 2006, 15:09:58
Cees,
wat jij daar tekent is hetzelfde wat ik voorstelde. Alleen stel ik voor om mechanische contacten te gebruiken in plaats van reedrelais. Voordeel: een mechanisch contact wordt bediend door alle flenzen, dus de eerste as die er over rijdt schopt het relais al om. Je bent niet afhankelijk van een magneetje onder de trein dat dan altijd vooraan moet zitten.

 Ik twijfel er niet aan dit zal wel goed werken ,maar zetten we hiermee de klok geen 25 jaar terug? Reed kontakten en wiel kontakten.

 Ik denk dat de meesten onder ons digitaal rijden (digitaal bestaat ondertussen al meer dan 10 jaar) en dan zijn er eenvoudiger en efficientere oplossingen.

Groeten 

Flip
 
Titel: Re: Keerlusmodule(s)
Bericht door: Erik op 06 oktober 2006, 19:39:22
Gewoon even een vraagje zo s88 wat is dat voor iets ?

Ik heb zelf een roco trafo + een booster en een Roco multimuis kan ik dan zo s88 gebruiken?

Ben pas sinds kort bezig met digitaal en heb in mijn baan helaas een keer lus de lus wordt in 2 richtingen gereden en de oplossing op de site van funckyrail spreekt me wel aan.

Alleen weet ik niet zo goed of ik de oplossing van zijn site kan gebruiken omdat ik niet zo goed weet wat die s88 kabel inhoud en waar die wordt aangesloten op mijn centrale hopelijk kan iemand mij verder helpen

Erik-Jan
Titel: Re: Keerlusmodule(s)
Bericht door: Nulspul op 06 oktober 2006, 19:53:38
Ik twijfel er niet aan dit zal wel goed werken ,maar zetten we hiermee de klok geen 25 jaar terug? Reed kontakten en wiel kontakten.

 Ik denk dat de meesten onder ons digitaal rijden (digitaal bestaat ondertussen al meer dan 10 jaar) en dan zijn er eenvoudiger en efficientere oplossingen.

Groeten 

Flip

Hallo Flip,


Laat eens zo'n oplossing zien want dat zou ik graag gaan gebruiken.

Groet van Bertus

Titel: Re: Keerlusmodule(s)
Bericht door: Klaas Zondervan op 06 oktober 2006, 20:23:09
Ik twijfel er niet aan dit zal wel goed werken ,maar zetten we hiermee de klok geen 25 jaar terug? Reed kontakten en wiel kontakten.

 Ik denk dat de meesten onder ons digitaal rijden (digitaal bestaat ondertussen al meer dan 10 jaar) en dan zijn er eenvoudiger en efficientere oplossingen.
Nog eenvoudiger? Hoe dan?
Nog efficiënter? Hoe dan?
Ik ben benieuwd.

Je kunt het wel ouderwets vinden, maar ik denk dat mijn idee van mechanisch bediende contacten de simpelste en meest betrouwbare methode is.
En als het nog simpeler en nog betrouwbaarder kan dan wil ik dat graag uitgewerkt zien.  ;D
Titel: Re: Keerlusmodule(s)
Bericht door: henk op 06 oktober 2006, 20:25:35
Eeh, geen keerlussen?  ;D
Titel: Re: Keerlusmodule(s)
Bericht door: Peter Kleton op 06 oktober 2006, 20:41:17
 Klaas,
Ik sta achter je. :D.
 De voedingsspanning ompolen kan in dit geval niet zonder een relais..
 Je moet op een of andere manier van een ''aanwezigheids'' melder gebruik maken om de zaak mbv een relais in de keerlus om te polen.
 Heeft iemand Paul H. al eens gevraagd ,of het met Koploper zou gedaan kunnen worden?
Dan mss toch digitaal. ;D
-Peter,die het met een door een transistor aangestuurd ....?... doet.
Titel: Re: Keerlusmodule(s)
Bericht door: Hub op 06 oktober 2006, 20:47:37
Citaat
Heeft iemand Paul H. al eens gevraagd ,of het met Koploper zou gedaan kunnen worden?
Er is wel een mogelijkheid om dat met Koploper te doen (speciale acties).
Maar de vragensteller Sander wil het ook zonder PC.

Hub
Titel: Re: Keerlusmodule(s)
Bericht door: henk op 06 oktober 2006, 20:56:39
Gewoon even een vraagje zo s88 wat is dat voor iets ?

Ik heb zelf een roco trafo + een booster en een Roco multimuis kan ik dan zo s88 gebruiken?

Ben pas sinds kort bezig met digitaal en heb in mijn baan helaas een keer lus de lus wordt in 2 richtingen gereden en de oplossing op de site van funckyrail spreekt me wel aan.

Alleen weet ik niet zo goed of ik de oplossing van zijn site kan gebruiken omdat ik niet zo goed weet wat die s88 kabel inhoud en waar die wordt aangesloten op mijn centrale hopelijk kan iemand mij verder helpen

Erik-Jan

Een S88 is een schakeling die via de S88 kabel aan de centrale vertelt dat er ergens op de baan een trein is gesignaleerd. Zijn ook andere systemen voor, maar de S88 is de meest gebruikte.
Kan niet op de Lokmaus worden aangesloten.
Titel: Re: Keerlusmodule(s)
Bericht door: Cees Baarda op 06 oktober 2006, 21:00:02
Wim, Klaas en anderen,

voor diegenen die de schakeling in de tekening antiek vonden; jullie hebben natuurlijk gelijk. Het enige wat ik wilde doen is een prentje verschaffen n.a.v. een van de opmerking in dit draadje, waarin met andere woorden stond "en hoe ziet zo'n eenvoudige niet digitale schakeling er dan uit".
Het lijkt me niet ongepast om dan zo'n tekening nog eens te laten zien.
Titel: Re: Keerlusmodule(s)
Bericht door: Flip op 06 oktober 2006, 21:26:57

 
Voor degene die digitaal rijden nogmaals de LK100 werkt probleemloos en eenvoudig in montage.

Flip
Titel: Re: Keerlusmodule(s)
Bericht door: Nulspul op 06 oktober 2006, 21:41:07

Voor degene die digitaal rijden nogmaals de LK100 werkt probleemloos en eenvoudig in montage.

Flip


Nou Flip,

Als je het begin eens goed leest gaat het juist om die LK 100.
Dus werkt die nou probleemloos >:( of schort er ergens iets aan ???

Bertus
Titel: Re: Keerlusmodule(s)
Bericht door: Erik op 06 oktober 2006, 22:51:53
@henk en aan alle andere ik rij niet met de lokmuis maar met de nieuwe Roco multimaus.

En als het daar ook niet op past dan zit er niks anders op dan voor de LK100 aan te schaffen of heeft iemand anders nog een oplossing.

Erik-Jan
Titel: Re: Keerlusmodule(s)
Bericht door: RoSoft op 06 oktober 2006, 23:10:44
@henk en aan alle andere ik rij niet met de lokmuis maar met de nieuwe Roco multimaus.

En als het daar ook niet op past dan zit er niks anders op dan voor de LK100 aan te schaffen of heeft iemand anders nog een oplossing.

Erik-Jan

Dan kun je gewoon de schakeling van Funky toepassen. Dat zijn gewoon twee of drie bezetmelders, welke twee of drie bistable relais schakelen.
Die bezetmelders zijn de vervangers voor de reedcontactenof de mechnische contacten.
Een andere oplossing is om een monostabiel relais over de eindafschakeling van een wissel mee te laten schakelen.

Mvg
Wim.
Titel: Re: Keerlusmodule(s)
Bericht door: Erik op 06 oktober 2006, 23:13:51
Dan kun je gewoon de schakeling van Funky toepassen. Dat zijn gewoon twee of drie bezetmelders, welke twee of drie bistable relais schakelen.
Die bezetmelders zijn de vervangers voor de reedcontactenof de mechnische contacten.
Een andere oplossing is om een monostabiel relais over de eindafschakeling van een wissel mee te laten schakelen.

Mvg
Wim.

 ??? ??? ??? ik ben niet zo bekend is de wereld van de elektronica ook al heb ik tijdens me studie(elektriciteit) printplaatjes gesoldeerd.

Erik-Jan
Titel: Re: Keerlusmodule(s)
Bericht door: Klaas Zondervan op 06 oktober 2006, 23:46:26
Een andere oplossing is om een monostabiel relais over de eindafschakeling van een wissel mee te laten schakelen.
Dat kan inderdaad als de polariteit in de lus afhankelijk is van de stand van 1 wissel.
En dit had ik ook in gedachten toen ik aangaf dat ik wel wist waar je mee zou komen.
Maar de lussen van Sander zijn niet aangesloten op een enkel wissel, en daarom kun je die methode in zijn sporenplan niet toepassen. Zoals je zelf ook al had geconstateerd.
Titel: Re: Keerlusmodule(s)
Bericht door: RoSoft op 07 oktober 2006, 00:05:56
Inderdaad Klaas, dus kwam ik daar ook niet mee als oplossing voor Sander.

Mvg
Wim.
Titel: Re: Keerlusmodule(s)
Bericht door: Flip op 07 oktober 2006, 09:15:50
Dan kun je gewoon de schakeling van Funky toepassen. Dat zijn gewoon twee of drie bezetmelders, welke twee of drie bistable relais schakelen.
Die bezetmelders zijn de vervangers voor de reedcontactenof de mechnische contacten.
Een andere oplossing is om een monostabiel relais over de eindafschakeling van een wissel mee te laten schakelen.

Mvg
Wim.

 En  deze  bezetmelders en relais kunnen door één LK100 vervangen worden!

Waarom eenvoudig als moeilijk ook kan .

Flip
Titel: Re: Keerlusmodule(s)
Bericht door: RoSoft op 07 oktober 2006, 10:33:42
Flip,

Omdat die LK100 niet goed werkt, en omdat er bij de LK100 eerst sprake moet zijn van een kortsluiting, en dat is niet een goed uitgangspunt.
Daarom dus, want voorkomen is altijd nog beter dan genezen.

Mvg
Wim.
Titel: Re: Keerlusmodule(s)
Bericht door: Klaas Zondervan op 07 oktober 2006, 11:07:28
Flip,

hier ga ik helemaal met Wim mee. Zoals op mijn website is te zien ( http://people.zeelandnet.nl/zondervan/lk100.html (http://people.zeelandnet.nl/zondervan/lk100.html) ) heb ik de LK100 helemaal uitgeplozen en zelfs nagebouwd.
Ik heb er veel van geleerd, maar vooral dit: een LK100 is een paardenmiddel. Een LK100, en ook de keerlusmodules van andere fabrikanten, schakelen de polariteit van de lus om omdat er een kortsluiting ontstaat. Het is veel beter om de lus om te schakelen voordat er een kortsluiting ontstaat.
Titel: Re: Keerlusmodule(s)
Bericht door: Peter Kleton op 07 oktober 2006, 11:14:29
Hallo,
 Inderdaad,een paardenmiddel.  :(
Het verdient geen schoonheidsprijs,door iets om te schakelen met behulp van een kortsluiting.
Mss krijg je nog wel een wisselstoring ook,als  op het moment dat de wisseldekoder zijn kommando krijgt, er net een kortsluiting is en de kode verminkt wordt.
 Gewoon Funky z'n schakeling nemen.  ;D
-Peter
Titel: Re: Keerlusmodule(s)
Bericht door: Jaap Post op 07 oktober 2006, 13:48:30
Hallo klaas

Werkt de Power 3 booster (keerlus omschakeling) ook op de zelfde wijze als de LK100, dus na kortsluiting de boel ompolen??
Titel: Re: Keerlusmodule(s)
Bericht door: RoSoft op 07 oktober 2006, 13:58:38
Hallo Jaap,


Het lange antwoord is 'JA', het korte overigens ook.

Mvg
Wim.
Titel: Re: Keerlusmodule(s)
Bericht door: Jaap Post op 07 oktober 2006, 14:33:40
Hallo Wim

Bedankt voor je korte antwoord.
Maar waar zit het verschil dan in?
Ik heb mijn baan uitgevoerd met een LK100 , toen had ik regelmatig problemen, deze LK100 vervangen door een Power 3 booster, maar zindien nooit één enkel wijgering en/of storing , werkt mijn inziens super.
Oké werkt volgens jou dan wel na een melding van kortlsluiting, maar het werkt echt wel super.!
Waarom de Power 3 wel en de LK100 dan niet vijlloos.
Titel: Re: Keerlusmodule(s)
Bericht door: RoSoft op 07 oktober 2006, 16:21:01
Jaap,

Ik heb geen idee waarom de ene wel feilloos werkt en de andere met een vijl. ::)

Maar alle gekheid op een stokje, vraag het aan Lenz en aan Uhlenbrock, wie weet krijg je een antwoord.

Mvg
Wim.
Titel: Re: Keerlusmodule(s)
Bericht door: Klaas Zondervan op 07 oktober 2006, 16:25:22
Het verschil zou kunnen zitten in de spanningsbuffering.
De LK100 wordt gevoed uit de digitale spanning. Op het moment dat de kortsluiting ontstaat valt ook die spanning weg. Maar de module moet wel omschakelen, en daarvoor heeft hij een interne spanningsbuffer nodig, een elco dus. Als de omschakeling niet meteen lukt is het ook gelijk gedaan. De digitale spanning blijft kortgesloten, en de interne buffer is uitgeput zodat er geen herkansing is.

Ik vermoed dat het bij de Power-3 anders geregeld is. Daar zit de keerlusmodule ingebouwd in dezelfde kast als de booster. Zelfs als de digitale spanning in elkaar stort zal er ergens in die kast nog wel voeding aanwezig zijn om de omschakeling te voltooien.
Titel: Re: Keerlusmodule(s)
Bericht door: henk op 08 oktober 2006, 10:25:31
Zijn er overigens niet gewoon kant-en-klare modules die volgens het systeem van Funky of Klaas werken? Bij één van die jongens in Houten bijvoorbeeld.
Voor de electronisch niet onderlegde medemodelspoorders.
Titel: Re: Keerlusmodule(s)
Bericht door: C_Jabaaij op 08 oktober 2006, 15:36:33
Zie het andere draadje over keerlusmodule. Bij de HCCM is een printje verkrijgbaar.

Koos Jabaaij.
Titel: Re: Keerlusmodule(s)
Bericht door: C_Jabaaij op 08 oktober 2006, 15:37:38
Zie het andere draadje over keerlusmodule. Bij de HCCM is een printje verkrijgbaar. De beschrijving is te downloaden op:
http://hccm-gg.hobby.nl/boek/infobladen/ib_430_KLS.pdf

Koos Jabaaij.
Titel: Re: Keerlusmodule(s)
Bericht door: Patrick Smout op 08 oktober 2006, 20:07:14
Zijn er overigens niet gewoon kant-en-klare modules die volgens het systeem van Funky of Klaas werken?

[Offtopic]

Correctie,

"Zijn er overigens niet gewoon kant-en-klare modules die volgens het systeem van Funky / Klaas / Patrick werken?"

De Funky schakeling is van oorsprong gebaseerd op een ontwerp van mij. De verdienste van Klaas is dat deze door het verplaatsen van de bezetmelders in mijn ontwerp een oplossing heeft gegeven aan een potentiëel detectieprobleem. De verdienste van Funky is dat deze de uiteindelijke schakeling bereikbaar gemaakt heeft voor het grote publiek door het ontwerpen van een print. 

De FKP (of HKP) keerlusschakeling lijkt me dus een geschiktere naam  ;D

Ere wie ere toekomt als er namen genoemt worden ;)

[/Offtopic]

Patrick Smout
Titel: Re: Keerlusmodule(s)
Bericht door: Michel de Ridder op 08 oktober 2006, 20:13:45
Ook hier is de kogel nu door de kerk,

Na een middag afregelen van de LK100 en nog niet werkend te krijgen heb ik inmiddels de onderdelen maar besteld bij conrad om de keerlusschakeling (Bij mij meer een driehoekschakeling  :) :)) van FKP of HKP :D :D :D te gaan maken.

@ sander,

Ik zal laten weten waneer e.a zal werken, kan nog wel even duren met alle andere dingen die ik nog moet doen (bezoek RAIL 2006, eurospoor (als het meezit)) andere klusjes, maar ik kom erop terug.

Michel
Titel: Re: Keerlusmodule(s)
Bericht door: RoSoft op 08 oktober 2006, 20:18:32
Michel, als het een echte driehoek is, dan kan het eenvoudiger.

Mvg
Wim.
Titel: Re: Keerlusmodule(s)
Bericht door: Michel de Ridder op 08 oktober 2006, 20:42:38
@ Wim,

Is een beetje gecompliceerd verhaal, is ook weer niet een echte driehoeksituatie maar wel iets wat door meerder wissels geschakeld kan worden.
Ik heb uit eerde berichtgevingen begrepen dat het eenvousige oplossing dan minder intressant zal zijn.

Ik heb overigens niet veel onderdelen hoeven te bestellen, want het meest had ik reeds in huis.

Bedankt voor het meedenken

Michel
Titel: Re: Keerlusmodule(s)
Bericht door: RoSoft op 08 oktober 2006, 20:46:10
Michel,

wil je mij dan toch eens een schetsje sturen van de situatie?

Mvg
Wim.
Titel: Re: Keerlusmodule(s)
Bericht door: Michel de Ridder op 26 oktober 2006, 20:39:06
@ Sander


Ben je reeds verder met de schakeling van Funky rail, werkt hij bij jouw al etc.  Ik ben wel nieuwschierig.

Mijn eerste module is nu klaar gesoldeerd en ben nu de baan aan het aanpassen.

Michel
Titel: Re: Keerlusmodule(s)
Bericht door: Sander op 26 oktober 2006, 22:33:45
Michel,

het heeft wat moeite gekost maar toevallig is begin van deze week de melder volledig werkend geworden.

Er zat een kleine storing in, ergens iets te veel tin.
Mocht je moeite hebben met de print laat me dit dan weten.

Ik heb via Wim Ros hier van het forum mijn print werkend gekregen.
Heb dus wat punten waar je kan meten.

mvg,
 Sander
Titel: Re: Keerlusmodule(s)
Bericht door: Michel de Ridder op 27 oktober 2006, 09:55:16
@ Sander,

Mooi dat hij bij jouw werkt en goed om te weten dat ik eventueel bij jouw terecht kan voor metwaardes etc.

wordt pas na het weekend (maandag) dat ik hem ga testen, moet verplicht een weekend met de kinderen en schoonouders op pad. Hebben een huisje gehuurd in Groenlo.

juist nu ht weekend van Eurospoor. Voor hte eerst in 10 jaar kan ik hier niet naar toe :'( :'( :'(

Groet

michel
Titel: Re: Keerlusmodule(s)
Bericht door: Wim Ros op 28 oktober 2006, 22:09:07
Hi,

Ik ben even zo vrij geweest om de printlayout even opnieuw te tekenen, met een andere componenten opstelling waardoor het geheel overzichtelijker is en er minder doorverbindingen gemaakt moeten worden.
Alle rail en melderaansluitingen aan 1 zijde van de print en alle voedingsspanningen aan de andere zijde van de print. Wat condensatoren weggelaten. Want de voedingsspanning voor de relais hoeft niet helemaal rimpelloos te zijn, en de condensatoren bij de S88, die zitten al op de S88 print, dus dit was dubbel op.


[
Mvg
Wim.

PS.: De bovenste is de nieuwe layout, en tervergelijking is de oude er onder geplaatst. Veel plezier en suc6 bij de eventuele bouw.

Titel: Re: Keerlusmodule(s)
Bericht door: Sander op 28 oktober 2006, 22:44:40
Wim,
zeer mooi initiatief!!

Heb je ook nog een verbetering van de keerlusmodule voor 1 richting?
Of vraag ik nu te veel van je?

mvg,
 Sander
Titel: Re: Keerlusmodule(s)
Bericht door: Wim Ros op 28 oktober 2006, 23:00:14
Hummm, je hebt altijd mensen die het onderste uit de kan willen.

Maar er is gelukkig niet zoveel verschil tussen. Zal even wat gommen, dan komt ook dat voor elkaar.

Mvg
Wim.
Titel: Re: Keerlusmodule(s)
Bericht door: Michel de Ridder op 30 oktober 2006, 14:45:38
@ Sander of @ wim,

Ik heb hem aangesloten, maar helaas hij werkt niet  :'( :'(

Bij zowel in A als E naar binnen rijden gaat de loc al niet verder.

Hoe kan ik hem verder testen etc.

Michel
Titel: Re: Keerlusmodule(s)
Bericht door: Wim Ros op 30 oktober 2006, 15:02:09
Je kunt om te beginnen testen of de relais werken, door de drie bezetmeldpunten achter eenvolgens bezet te maken van links naar rechts en van rechts naar links, dat lijkt mij een goed begin. Verder kun je kijken of je S88 aansluitingen werken als deze aangesloten zijn.

Mvg
Wim.
Titel: Re: Keerlusmodule(s)
Bericht door: L1train op 30 oktober 2006, 15:04:49
suc6 Michel
Titel: Re: Keerlusmodule(s)
Bericht door: Michel de Ridder op 30 oktober 2006, 15:31:29
@ Wim,

Update :

E wordt netjes binnegeredeN, D wordt (NIET MEER) netjes gepaseerd, maar bij binnenkomst van D stopt de loc.  (was een railscheiding vergeten)
Er wordt getest met een Roco Ludmilla BR232 Railion loc, voor als het nodig mocht zijn.
De s88 contacten zijn nog niet aangesltoen, wel het aarde contact van de S88. Maakt dit verschil uit ??

L1 train is overigens een collega van mij vandaar de reactie  ;)

Overigens wordt U1 wel warm, tot heet. Zou er dan toch nog ergens een sluiting zitten ??

Michel

Michel
Titel: Re: Keerlusmodule(s)
Bericht door: Wim Ros op 30 oktober 2006, 15:38:23
Er mag absoluut niets warm worden, dus dat is niet goed.

Michel wat ik vroeg, was niet of de trein rijdt, maar of de relais werken, als je de sporen achtereenvolgens bezet maakt.

Mvg
Wim.
Titel: Re: Keerlusmodule(s)
Bericht door: Michel de Ridder op 30 oktober 2006, 15:43:57
Oke,

gaan we naar de aansluitingen kijken van met name de U1,

deze wordt namelijk echt warm, brand net mijn vinger.

wim :  Kan ik nog eventueel mer meten etc.

Michel
Titel: Re: Keerlusmodule(s)
Bericht door: Michel de Ridder op 30 oktober 2006, 17:07:57
@ Wim,

Ik hoor de relais niet omklappen of iets dergelijks, niet als ik inschakel of de diverse secties bezet meldt.

Michel
Titel: Re: Keerlusmodule(s)
Bericht door: Sander op 30 oktober 2006, 17:10:19
Michel,
Jij hebt de print via de tekeningen van Funkyrail gebouwd?

mvg,
 Sander
Titel: Re: Keerlusmodule(s)
Bericht door: Michel de Ridder op 30 oktober 2006, 17:15:46
@ Sander,

Ja de print is naar aanleidng van de tekeningen van Funky gebouwd.

Michel
Titel: Re: Keerlusmodule(s)
Bericht door: Michel de Ridder op 30 oktober 2006, 17:31:06
Ik heb nog eens naar de print en mijn aansluitingen zitten kijken, en heb nu de volgende vraag ?

Omdat de trein niet kan rijden in sectie B,C en D vermoed ik dat het aan de aansturing van de relais ligt (Ook omdat ik niets hoor klikken)

Er zitten in het voedingsgedeelte voor de relais een aantal elko's.

Wat krijg ik als ik de elko's er verkeerd heb ingezet  (De plus op de min)

Ik meen uit een verleden dat dit een kortsluitng opleverd. dit zou ook verklaren waarom de U1 zo warm wordt.

Michel
Titel: Re: Keerlusmodule(s)
Bericht door: Sander op 30 oktober 2006, 17:33:58
die 2 condensatoren zorgen denk ik niet voor dat probleem. Ik vermoed dat je toch ergens OF ene draadbrug verkeerd heb zitten, OF er ergens tin tussen is geslopen.

Ben je in Houten zaterdag?
Wellicht kan je je print meenemen als het tegen die tijd nog niet is opgelost, kan ik kijken of ik even vlug een en ander kan nameten.

mvg,
 Sander
Titel: Re: Keerlusmodule(s)
Bericht door: Michel de Ridder op 30 oktober 2006, 17:42:44
@ sander

Zaterdag Houten is misschien een oplossing.

eens kijken ofr ik er nar toe kan, zaterdag moet ook de oudste afzwemmen en hierbij moet ik natuurlijk wel aanwezig zijn.

Als het nog niet is opgelost vrijdag dan neem ik nog wel contact met je op.

Michel
Titel: Re: Keerlusmodule(s)
Bericht door: RobE op 08 november 2006, 14:21:26
Hallo Sander,

Jij hebt in het begin van deze discussie de vraag gesteld, of het mogelijk is of er bij de keerlusmodule van funky rail in combinatie met de BMD16-SD onderdelen kunnen worden weggelaten aangezien de detectie op de MD16-SD plaatsvind. En hoe deze dan is aan te sluiten.
Ik kan op jouw vraag geen antwoord vinden.

Ik zit namelijk met hetzelfde probleem. Heb jij van Wim al een vernieuwde uitgave ontvangen. (1 richtingsverkeer)

Groet,
Rob
Titel: Re: Keerlusmodule(s)
Bericht door: Wim Ros op 08 november 2006, 14:26:51
Rob, als je even terugkijkt dan zie dat iedereen deze heeft ontvangen.
Het gebruik bij de BDM-16 is geen enkel probleem. Je laat op die print gewoon een aantal diodes en opto's buiten werking. En je sluit de keerlus S88 aansluitng aan op de 4044 ingangen.

Mvg
Wim.
Titel: Re: Keerlusmodule(s)
Bericht door: RobE op 08 november 2006, 14:39:14
Hallo Wim,

Ik zie nu dat je de oorspronkelijke layout hebt aangepast.
Keek er even overheen.

Bedankt, ik kan nu met deze vernieuwde uitgave aan de slag en zal even kijken hoe ik de print moet aanpassen.

Groet,
Rob
Titel: Re: Keerlusmodule(s)
Bericht door: Wim Ros op 08 november 2006, 14:50:00
[De diodes en de weerstanden kunnen dan ook achterwege blijven uiteraard.

Mvg
Wim.
Titel: Re: Keerlusmodule(s)
Bericht door: RobE op 08 november 2006, 15:05:15
Hallo Wim,

Duidelijker kan je niet zijn.
Bedankt voor de snelle service.

Groet,
Rob
Titel: Re: Keerlusmodule(s)
Bericht door: Wim Ros op 25 november 2006, 01:08:27
Hi,

Hier de keerlusprint in levende lijve, nog even testen en dan .....



Mvg
Wim.

Titel: Re: Keerlusmodule(s)
Bericht door: phil op 26 november 2006, 13:02:59
goeden middag heren
ik ben hier nieuw op deze forum en zit met een enkel vragen omtrent de keerlus.
Eerst mijn eigen even voor stellen,ik ben dus phillip en woon in middelburg.Ben momenteel bezig met een kerlus module 2 richtings,van "funky"bij jullie benkent dacht ik zo.

Nu mijn vraag hoe sluit in de module aan op een s88 van conrad(212628) ism stoom detectie printjes(zelfbouw ook van "funky").
Kan iemand mij een duidelijke uitleg geven via de mail of een eventueel tekening zodat ik deze op de juiste wijze kan aansluiten op een test baantje.
Ik rij fl  1:160 met een twincenter
ik hoop gauw van iemand iets te horen
mvg phillip
Titel: Re: Keerlusmodule(s)
Bericht door: Hans van de Swaluw op 26 november 2006, 13:16:38
Philip,

In combi met de keerlus van Funky heb je in het geheel geen stroomdetectieprintjes meer nodig. De stroomdetectie zit al in / op de keerlusschakeling.

Je sluit de massa van de S88 "uitgang" van de keerlus aan op de massa van je S88 box. De andere S88 uitgangen op de ingangen van je S88 box.

Mvg,

Hans
Titel: Re: Keerlusmodule(s)
Bericht door: phil op 26 november 2006, 13:20:05
Hans
bedakt voor je reactie........het lijkt zo simpel  als je het eenmaal weet.Ik had verwacht dat ik ok de printjes moest aansluiten voor of achter de module maar het  blijkt maar eens eerst vragen voordat je wat doet.
Alsnog bedankt
mvg phillip
Titel: Re: Keerlusmodule(s)
Bericht door: Michel de Ridder op 26 november 2006, 15:55:13
Ook hier inmiddels de eerste keelrusschakeling van Funky werkend gekregen  ;D ;D ;D(met hulp van Wim Ros natuurlijk) Ik ben vreselijk blij kan ik eindelijk de rest weer afmaken en test rijden.

Is een prima ding, raad ik iedereen aan om indien nodig te maken vele malen beter als de LK 100 van LENZ.

Michel
Titel: Re: Keerlusmodule(s)
Bericht door: Wim Ros op 26 november 2006, 16:38:27
http://people.zeelandnet.nl/rosoft/Funky.htm
Titel: Re: Keerlusmodule(s)
Bericht door: phil op 19 december 2006, 21:17:04
Goeden avond,
ik heb onlangs het keerlus module twee richting nagemaakt(Die van funkyrail site).
Omdat een onderdeel niet leverbaar was bij mijn elektronica winkel, de pc 847,was ik genoodzaakt om 5x pc817 te bestellen.
Nu heb ik het schema van de module  met pc847 plus aansluit schema maar niks over het hoe en wat voor het aansluiten met een pc 817. Ik heb een andere soort schema(tekening) waarbij wel de 5x pc817`s zijn getekend  en heb geprobeert om deze om te zetten naar de tekening met de pc 847.( ik hoop dat dit nog te begrijpen is)
Is er iemand zo vriendijk hier om even een blik te werpen op wat ik nu getekend heb en mij te vertellen of dit juist is gedaan.Het gaat dus om de gekleurde lijnen binnen het oranje vak op de tekening.
Maar hoe krijg ik nu de tekeningen op deze site???????
mvg phillip
Titel: Re: Keerlusmodule(s)
Bericht door: Sander op 19 december 2006, 21:25:10
De pc847 is 4x een pc817

De 16 pootjes van de 847 worden nu veranderd in 4x4 pootjes van de 817.

Lijkt me geen enkel probleem...

mvg,
 Sander
Titel: Re: Keerlusmodule(s)
Bericht door: Patrick Smout op 19 december 2006, 21:25:37
Philip,

Op de PC847 is pin 1 gemarkeerd met een stip of een markering/uitsparing aan de korte zijde vlak bij pin 1.
Op de PC817 is dit idem.
Plaats nu de eerste PC817 zodanig dat pin 1 op dezelfde plaats zit als pin 1 van PC847.
Vul vervolgens aan met 3 stuks PC817 (zelfde oriëntatie)

mvg,

Patrick Smout
Titel: Re: Keerlusmodule(s)
Bericht door: phil op 19 december 2006, 21:33:54
Patrick,
dan neem ik ook aan dat de aansluitingen verder allemaal hetzelfde blijven?
Lijkt mij wel logisch of ik moet het verkeerd zien.Zoveel verstand heb ik er ook niet van.
phillip
Titel: Re: Keerlusmodule(s)
Bericht door: Sander op 19 december 2006, 21:36:59
Philip,

dat zie je goed.

mvg,
 Sander
Titel: Re: Keerlusmodule(s)
Bericht door: Wim Ros op 19 december 2006, 21:38:04
Patrick,
dan neem ik ook aan dat de aansluitingen verder allemaal hetzelfde blijven?
Lijkt mij wel logisch of ik moet het verkeerd zien.Zoveel verstand heb ik er ook niet van.
phillip


Philip, kijk hier maar even ik heb ook gewoon 5 maal de PC817 gebruikt

http://people.zeelandnet.nl/rosoft/Funky.htm

Mvg
Wim.
Titel: Re: Keerlusmodule(s)
Bericht door: phil op 19 december 2006, 22:12:52
Heren ,
bedankt voor zover.
Ik heb alles alles zojuist aangesloten en tot mijn grote verbazing werkt het op een klein puntje na.
Het b en d sectie relais hoor ik tikken  als ik er door rij met een lok,en ik krijg ook een melding op me scherm van de s88. Maar in het c sectie hoor ik het relais niet tikken en ook geen terug melding.
Verder kan ik een rondje door het keerlus rijden zonder problenen.
Vandaar dat ik het vroeg of het anders aangesloten moest worden.
Enige idee als je dit zo leest?
phillip
Titel: Re: Keerlusmodule(s)
Bericht door: Wim Ros op 19 december 2006, 22:15:04
In sectie C zal je ook geen relais horen tikken, dat is alleen maar een S88 melding meer niet.
Kijk maar eens goed naar het schema, de blauwe draden zijn de aanstuur draden voor de transistoren die verantwoordelijk zijn voor het omschakelen van de relais.

Op C zit alleen de aansluiting voor de S88 aangesloten, daarom zit er in C ook maar 1 enkele Opto.

(http://i5.photobucket.com/albums/y200/xammax/Funk.jpg)
Mvg
Wim
Titel: Re: Keerlusmodule(s)
Bericht door: phil op 19 december 2006, 22:25:34
Wim,
maar dan moet ik wel een terug melding krijgen lijkt mij.
Verder werkt het perfect dat moet ik wel vermelden op het terug melden in sectie c na
phillip
Titel: Re: Keerlusmodule(s)
Bericht door: Wim Ros op 19 december 2006, 22:38:10
Yep, je moet wel terugmeldig krijgen op punt C, dus daar moet je even opzoek naar wat er fout kan zijn, een niet geplaatste of verkeerd geplaatste doorverbinding lijkt mij een optie, want doorverbindingen zitten er veels te veel op.
En verder even met een multi meter meten, je hebt twee wel werkende voorbeelden.

Mvg
Wim.
Titel: Re: Keerlusmodule(s)
Bericht door: phil op 19 december 2006, 22:54:06
Wim ,
inderdaad maar ik vermoed dat ik dus een van de pinnen verkeerd heb aangesloten als ik beide tekeningen vergelijk.
Op jouw tekening hier boven staat dat de pin tegenover de pin 1(rechts daarvan zeg maar pin 4)staat dat deze op des88 massa moet zitten en bij mij zit ie op de r5 en bij de tweede zit pin 4 idem.
ik ga hier morge aan verder,bedankt alvast
phillip
Titel: Re: Keerlusmodule(s)
Bericht door: Wim Ros op 19 december 2006, 22:58:05
Je hebt een persoonlijk bericht