Zin of onzin ? Geen idee, maar ik heb er wel een eigen vraag bij.Een loc rijdt van de ene boostersectie over de isolatie naar de andere boostersectie. En er is een spanningsverschil (potentiaalverschil) groter dan de genoemde 300 mV., dus laten we even een aanname doen van 500mV. oftewel 0,5 volt.Laten we ook even aannemen, dat het om een draaistel-loc gaat met stroomafname op beide draaistellen.Er is dus enig moment sprake van een gelijktijdige stroomopname op het voorste draaistel en op het achterste draaistel, met een verschil van 0,5 Volt. De andere rail geeft een gelijke potentiaal op beide draaistellen.Welke potentiaal cq. potentiaalverschil, of welke stroom (!), kan nu een dusdanige invloed op de decoder hebben, dat deze defect raakt ?De enige oorzaak die ik kan bedenken zit in een effect, dat vroeger (dus nu nog bij oudere of slechtere decoders ?) optrad door een slechte stroomopname vanaf de rail. De decoders konden een bepaalde hoeveelheid storing aan, waarna ze òf tijdelijk uitschakelden òf de geest gaven.Misschien is daar nu ook nog sprake van bij een sterk wisselend potentiaalverschil tussen de opname van het ene en het andere draaistel. Ik stel me zo voor dat dat in een frequentie van tientallen tot honderden Kilo-Herz gaat, of misschien nog wel hoger. Welke spannings- cq. storingspieken dit veroorzaakt weet ik niet, maar decoders zijn niet voor niets ontworpen om relatief hoge stoorspanningen aan te kunnen (bijv. 40 - 80 Volt), maar wel kortstondig.Wanneer fabrikanten, met nadruk op het meervoud, hier zelf voor waarschuwen geeft te denken. Er is dus wel degelijk iets aan de hand.
Zodat zelfs leken het zullen begrijpen.
Als de boosters op een overgangspoor een klein potentiaalverschil hebben, kan er een aanzienlijke stroom lopen door de elektronica van de loc, vooral bij moderne decoders met lagere marges. 300 mV verschil over een lage interne weerstand kan enkele ampères veroorzaken, wat genoeg is om componenten thermisch te belasten.--------------Gevolg voor de decoderDe gelijkrichter van de decoder “ziet” dat verschil en wordt in feite een brug tussen booster 1 en booster 2.Dat levert een ongewenste balansstroom op die door de gelijkrichter loopt.
@Martin, de decoder ziet maar 1 spanning, zelfs al zou je alle draden van beide draaistellen rechtstreeks op de decoder aansluiten. Als er meerdere aansluitpads zijn op de decoder voor power pickup dan kan daar een stroom gaan lopen over de print maar dan nog niet door de gelijkrichter.Meer info, zie wetten van kirchhoff en superpositieregels voor oplossen van elektrische netwerken.
Martin, je blijft me verbazen met je verklaringen. Ik heb een uitdaging voor je: teken eens een schema waaruit blijkt hoe die vereffeningsstroom door de gelijkrichter van de decoder loopt. ik kan me daar geen voorstelling van maken en ik geloof er ook geen hout van. Maar misschien zie jij iets wat ik over het hoofd zie.
Er is best een goede verklaring voor. Laten we allereerst voor de gewone modelspoorder even spanning en stroom gaan scheiden. Zeker omdat in vorige reacties de term stroom iets te makkelijk is gebruikt.Spanning: Die loopt overal, en is overal normaal gesproken hetzelfde (Voltage)Stroom: Het resultaat van de aanwezige spanning bij een verbruiker, en de weerstand van deze verbruiker (Amperage)De spanning loopt overal, de stroom zoekt de weg terug van de minste weerstand. In het geval van de tekening loopt de spanning zowel over de twee draaistellen als van draaistel naar decoder, De stroom echter zoekt vanaf de decoder de weg terug naar de rails via de minste weerstand en dus de kortste weg.