Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 21:11:39
Aanpassen baanplan bestaande baan door Bjor
Vandaag om 20:39:43
Trix BR94 ontspoort door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 20:37:44
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:33:46
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 20:29:37
Edelweisz in model door Martijnstein
Vandaag om 20:17:30
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Pommie
Vandaag om 20:11:11
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 19:31:47
Fleischmann Anna ombouw. door wob
Vandaag om 19:24:13
US diorama in H0 door wob
Vandaag om 19:19:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:18:00
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 19:14:08
booster vraag door rvredebregt
Vandaag om 18:43:59
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 17:11:39
Tams app door rvredebregt
Vandaag om 17:06:15
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 16:52:03
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
Vandaag om 16:28:45
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 16:24:01
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 16:16:18
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Merlin674
Vandaag om 15:57:00
Sfeer op je modelbaan door hervé
Vandaag om 15:40:47
EL11 NSB sound file door bellejt
Vandaag om 15:19:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:47:21
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:46:57
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 11:49:58
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 11:46:25
Interieur ideeën voor gebouwen door Martin Domburg
Vandaag om 11:39:52
Hochdraußen van Mischa door MischaCT
Vandaag om 10:44:11
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 10:32:20
Mobadaten.info uit de lucht door Hasenwald
Vandaag om 10:17:40

Auteur Topic: booster vraag  (gelezen 5370 keer)

Klaas Zondervan

• Online Online
    • Pagina van klaas
Re: booster vraag
« Reactie #75 Gepost op: Vandaag om 08:44:57 »
Eerlijk gezegd, heb ik daar geen tot weinig zin in. Ik probeer hier in duidelijke tkest en uitleg te adviseren uit ervaring met deze techniek ondersteund door de richtlijnen en adviezen van de fabrikanten.
Jammer hoor, ik had zo graag iets bijgeleerd. Nu zullen we nooit weten hoe je het onmogelijke mogelijk maakt.

Citaat
Op een of andere manier schijn ik iets te triggeren bij sommigen die alles wat ik schrijf in twijfel trekken, ongeacht de uitleg die ik geef. Het word al snel weer een kat en muisspel. Inmiddels heb ik genoeg toegelicht en als iemand dit niet geloofd of eraan twijfelt is dat niet mijn zorg eigenlijk.
Dat ik je niet geloof en dingen in twijfel trek komt maar door één ding: de vereffeningsstroom tussen de boosters kan niet door de gelijkrichter lopen. Het is een onzinverhaal, kletskoek. Je kan wel je best doen om dingen uit te leggen, maar als het niet waar is hebben we er niks aan.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

reinderlf

• Traintastic!
  • Offline Offline
    • traintastic.org
« Reactie #76 Gepost op: Vandaag om 09:59:05 »
Hi Martin,

Het is echt niet bedoeld om je onderuit te halen of "om de grootste" te hebben (iig in mijn geval), je kennis en kunde wordt zeker gewaardeerd, vele mede modelspoorders hebben daar al baat bij gehad. Zonder dat had je ook niet z'n eigen bedrijf kunnen opbouwen. Echter schuilt hier ook een risico in, mensen die minder technische onderlegd zijn zullen dit dan snel al DE waarheid aannemen. Daar knelt het op dit moment.

Een advies: "...minder dan 300 mV verschil aan te raden...want ervaring..." is prima.
Een advies: "...minder dan 300 mV verschil aan te raden...want anders loopt er een te grote stoom door de decoder..." is minder handig, want daar zijn technische nog wat kanttekeningen bij te plaatsen.

Ik denk dat het goed is dat we die discussie voeren, daar worden we op termijn allemaal slimmer van :) (Een soort AI training maar dan anders :P)

Overigens dat advies om de voedingen met de massa aan elkaar te hangen, absoluut niet doen. Dat vinden de boosters echt niet leuk. Je mag de massa’s van DCC-boostervoedingen met H-bruggen niet koppelen, omdat de uitgangen volledig zwevend werken en je anders onbedoelde stroompaden en kortsluitingen creëert die de elektronica opblazen.

Ik zie nog niet in hoe dit iets kan opblazen eerlijk gezegd, kan zijn dat ik iets over het hoofd zie natuurlijk. In de machine bouw, waarbij een machine meerdere 24V voedingen heeft zie ik dit terug, daar ligt de MIN zelfs aan AARDE.

AP3737

• Offline Offline
« Reactie #77 Gepost op: Vandaag om 10:51:18 »
Hallo

Laten we proberen de hobby de hobby te laten en onze kennis gebruiken om een andere hobbyist conform de titel te helpen.
Ik ben het hier mee eens. Dat is inderdaad het doel van het forum.

Ik denk dat het goed is dat we die discussie voeren, daar worden we op termijn allemaal slimmer van :) (Een soort AI training maar dan anders :P)
Maar dit is ook waar.

De technische aspecten van onze hobby zijn voor veel modelbouwers te complex geworden. Ik hoor de laatste maanden steeds vaker dat modeltrein hobbyisten ChatGPT gebruiken om hun (technische) vragen beantwoord te krijgen. Prima.

Maar hoe komt ChatGPT aan zijn kennis? Het struint het Internet af en zuigt alles op, ook wat op fora zoals deze wordt geschreven. Als er nu op dit forum iets beweerd wordt wat niet klopt, dan zal dat voor lange tijd als “waar” worden aangenomen.

Groet, Aiko

C_Jabaaij

• Offline Offline
  • Eschburg
« Reactie #78 Gepost op: Vandaag om 11:16:42 »

De technische aspecten van onze hobby zijn voor veel modelbouwers te complex geworden. Ik hoor de laatste maanden steeds vaker dat modeltrein hobbyisten ChatGPT gebruiken om hun (technische) vragen beantwoord te krijgen. Prima.

Maar hoe komt ChatGPT aan zijn kennis? Het struint het Internet af en zuigt alles op, ook wat op fora zoals deze wordt geschreven. Als er nu op dit forum iets beweerd wordt wat niet klopt, dan zal dat voor lange tijd als “waar” worden aangenomen.

Groet, Aiko

Juist dit is het gevaar wat ontstaat als o.a. meneer Domburg zomaar ongefundeerde uitspraken doet over iets wat hij zelf niet helemaal begrijpt of niet de juiste kennis van heeft en dan beweert dat dit het enige juiste antwoord is.
“Je gaat het pas zien als je het door hebt”

Hasenwald

• Online Online
    • Mijn andere hobby: een vijver webshop
« Reactie #79 Gepost op: Vandaag om 12:17:54 »
Nou nou, volgens mij is het gewoon Martin hoor. Dat klinkt wat minder belerend. Bovendien kan ik nergens terug vinden dat Martin vindt dat hij het enige juiste antwoord geeft. Sterker nog, In zijn antwoorden gebruikt hij o.a. de volgende termen: "Mijn advies", "Mijn vuistregel", "mijn theorie", "Ik vermoed", etc.
Ik ben blij met de bijdragen van Martin, ook al klopt het wellicht niet altijd 100% volgens het "boekje" of wordt er een term verkeerd gebruikt. De reacties op Martins bijdragen, dragen ook weer bij aan het onderwerp en het begrijpen ervan. (Zoals Klaas, een purist, zijn reacties lees ik ook graag).

Samenvattend: Als er op dit forum uitgebreid moeite wordt gedaan iets uit te leggen (zeker als het om digitale techniek gaat), vind ik dat lovenswaardig. Dat leest voor mij lekker weg. En als er iets niet klopt, of er wordt ergens aan getwijfeld, mag dat zeker aangegeven worden. Daar ben ik groot voorstander van. Maar om een forumlid die zoveel bijdraagt en dat op een begrijpelijke manier probeert te doen, zo te bejegenen, is niet tof.
Groet, Enrico

Hasenwald  |  Epoche III-IV-V  | H0 Roco-Line 2.1  |  BMD16N-SD  |  Digikeijs 4018  |  IB II  |  Power 4  |  KeerPlus3  |  iTrain Plus

Martin Domburg

• Offline Offline
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
« Reactie #80 Gepost op: Vandaag om 12:39:35 »
Dank voor dit betoog, word zeker gewaardeerd

Jammer hoor, ik had zo graag iets bijgeleerd. Nu zullen we nooit weten hoe je het onmogelijke mogelijk maakt.
Dat ik je niet geloof en dingen in twijfel trek komt maar door één ding: de vereffeningsstroom tussen de boosters kan niet door de gelijkrichter lopen. Het is een onzinverhaal, kletskoek. Je kan wel je best doen om dingen uit te leggen, maar als het niet waar is hebben we er niks aan.

Ik ga je hierin gelijk geven, mijn bewoording is incorrect. Ik heb mijn stelling nagevraagd bij een van de fabrikanten. En die bevestigd dat mijn verhaal klopt behalve de strekking over de spanning op de gelijkrichter:

Quote:
Helaas moet ik zeggen: Ja, de verschistroom loopt ( als het goed is ) niet door de decoder. De bedrading neemt die taak waar. De decoder “ziet” er niets van.. Maaarrr…. wat de decoder wel ziet, is het gevolg van twee bronnen, die mogelijk “tegen elkaar” in staan te vechten.
Dat kan in het geval van voedingen die *niet* dubbel geisoleerd zijn idd. tot die vereffeningsstromen leiden. En dus tot forse spanningspieken leiden, in het ergste geval 2x de Top-spanning van de voedingen …

Daarom, gewoon dezelfde geïsoleerde voedingen gebruiken behorend bij de boosters en de centrale.

Dat zorgt er voor, dat alle parameters ( Fase, spanning en stroom ) binnen de toegestane marges blijven )

Juist dit is het gevaar wat ontstaat als o.a. meneer Domburg zomaar ongefundeerde uitspraken doet over iets wat hij zelf niet helemaal begrijpt of niet de juiste kennis van heeft en dan beweert dat dit het enige juiste antwoord is.

Sorry, maar jouw bijdrage is behalve verwijtend niet bepaald een contributie.

Hi Martin,

Ik zie nog niet in hoe dit iets kan opblazen eerlijk gezegd, kan zijn dat ik iets over het hoofd zie natuurlijk. In de machine bouw, waarbij een machine meerdere 24V voedingen heeft zie ik dit terug, daar ligt de MIN zelfs aan AARDE.

Klopt, normaal hangen we de 0V en GND altijd aan elkaar om potentiaalverschillen te voorkomen. Echter heb ik al wel geleerd dat de meet-en Regeltechniek ondanks veel vergelijkingen niet altijd toepasbaar zijn. Bij boosters is dit voorschrift niet toegestaan. Dat zal een goede reden hebben lijkt me.
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?

Klaas Zondervan

• Online Online
    • Pagina van klaas
« Reactie #81 Gepost op: Vandaag om 13:24:09 »
Kijk Martin, nu komen we ergens. Het verhaal over de schakelende voedingen snijdt hout. In een schakelende voeding is er in principe een galvanische scheiding tussen het primaire deel (het deel wat rechtstreeks aan de netspanning hangt) en het secundaire deel (het deel dat de uitgangsspanning levert).

Tot zover zou je zeggen dat er niks aan de hand is. Maar bij veel van die voedingen is er bewust een verbinding gemaakt tussen primair en secundair, meestal via een weerstand van 10 Mohm. Dat schijnt nodig te zijn om het ding goed te laten werken, maar het fijne weet ik daar ook niet van.
Deze verbinding komt meestal voor in schakelende voedingen die een aardaansluiting hebben. In dubbel geïsoleerde voedingen komt het minder voor, hoewel ik het niet durf uit te sluiten.

Vanwege de hoge weerstand van 10 Mohm kan er niet veel stroom lopen, maar er kan wel een aanzienlijke spanning optreden t.o.v. aarde. In de ordegrootte van 100 volt. Als je werkt met twee boosters die een eigen voeding hebben, dan kan het zo maar zijn dat die spanning door beide boosters op een andere spoorstaaf wordt gezet. En dat kan inderdaad problemen opleveren als de decoder daar tussen zit.
Een eerste tegenmaatregel zou zijn om te zorgen dat beide voedingen aan de netzijde hetzelfde op fase en nul worden aangesloten.

Let wel, dit is nu nog een gedachtenspinsel van mij, ik heb ook nog geen volledig beeld van hoe dit werkt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

rvredebregt

• Offline Offline
« Reactie #82 Gepost op: Vandaag om 17:11:51 »
As Vrijdag spreken Trump en Poetin elkaar.
Misschien kunnen wij in en bijzaak aanschuiven.
Als iemand koffi e meeneemt,zorg ik voor gevulde koek.
Wie gaat er naar Houten,fan kan ik mij voorstellen.
Gr Rene

Ronald69

• Offline Offline
  • Duitsland TP III/IV
« Reactie #83 Gepost op: Vandaag om 17:30:42 »
In Houten is rond het middaguur de BNLS koekhaptafel ergens achterin het restaurant te vinden. Er staat op tafel een bordje met het BNLS logo.
Grt, Ronald.

rvredebregt

• Offline Offline
« Reactie #84 Gepost op: Vandaag om 18:43:59 »
Ronald,dank voor info,ik kom kennis maken,gr Rene.