Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Eelco Storm
Vandaag om 14:09:24
PB Models, ICR-rijtuigen door Ben
Vandaag om 13:56:41
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door Ben
Vandaag om 13:51:47
PIKO Loknummer wijzigen in SmartControl lukt niet door aad52
Vandaag om 13:39:22
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Hans GJ
Vandaag om 13:29:09
Modeltreinenbeurzen door Ronald Halma
Vandaag om 13:25:32
Van 2D afbeelding naar 3D model door jerrytrein
Vandaag om 13:13:40
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 13:11:30
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Edwin2121992
Vandaag om 12:52:49
Rheinburg, TP V/VI door Arjan6511
Vandaag om 12:45:56
Spur 1 Tage 18 en 19 oktober 2025 door Kees-Jan
Vandaag om 12:41:28
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Paulogic
Vandaag om 12:40:07
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 12:26:53
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Forever Rocofan
Vandaag om 12:14:57
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 11:50:36
Märklin 2025 door spoorijzer
Vandaag om 11:31:23
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Harryku
Vandaag om 11:28:39
NL-baan in Canada door ArjanB
Vandaag om 11:26:34
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R v/d Hoven
Vandaag om 11:02:36
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door Wim Vink
Vandaag om 10:52:06
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Bertje B
Vandaag om 10:50:39
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 10:26:09
Schroefkoppeling voor H0. door MOVisser
Vandaag om 09:46:14
Dampflok-Museum Hermeskeil door Montanbahn
Vandaag om 09:12:20
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Martijn193
Vandaag om 08:46:32
Roco NS plan V door Benelux795
Vandaag om 08:42:28
Youtube fimpjes emplacement Feijenoord omstreeks '90 door Benelux795
Vandaag om 08:40:08
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
Vandaag om 08:34:22
Modules van Kees Gorter (vervolg) door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 05:28:37
Kalkwagens van NS door MOVisser
Vandaag om 00:10:33
  

Auteur Topic: booster vraag  (gelezen 10737 keer)

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 4459
Re: booster vraag
« Reactie #45 Gepost op: 08 August 2025, 22:24:50 »
Nu snap ik het waarschijnlijk niet……
Maar als er een paar treinen met geluid,rook en licht gaan rijden heb je dan toch ook een verschil dat ‘t voltage iets inkakt.
Dan moet het toch hetzelfde effect optreden?
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2367
Re: booster vraag
« Reactie #46 Gepost op: 08 August 2025, 22:28:59 »
Martin, een verstandig verhaal  (y)

Groet Meino

reinderlf

  • Traintastic!
  • Offline Offline
  • Berichten: 111
    • traintastic.org
Re: booster vraag
« Reactie #47 Gepost op: 08 August 2025, 22:47:42 »
Citaat
Daardoor kan een verschil van 0,3 V al wél zorgen voor een stroom van de ene booster naar de andere, door de decoder heen.

Volgenmij loopt die stroom niet door de decoder, even een tekeningetje:

(Zo zal het in in de meeste gevallen bedraad zijn in de lok, je zou in theorie vanaf beide draaistellen een apart draadje naar de decoder doen, maar dan nog komen ze daar bij elkaar.)

Stel de beide (DCC) signalen zijn perfect in sync, en er is een spannings verschil van 300 mV, in dat geval zal er een stroom gaan lopen van het ene naar het andere draaistel. Die extra stroom gaat niet door de decoder.

Als de signalen niet in sync zijn dan kun je natuurlijk veel grotere potentiaal verschillen krijgen en dus een hogere stroom.

----------

Waar je ook nog mee zit is als je 2 boosters gebruikt met beide een eigen voeding. Dat bij een dubbel geïsoleerde voeding de DC uitgang "zweeft". Beide voedingen delen dan niks gemeenschappelijks tot een lok op de booster overgang rijdt. Wat je daar nog aan kan doen is dan ALLEEN DE MIN / MASSA van beide voedingen met elkaar verbinden, zit zorgt ervoor dat ze op de zelfde hoogte zweven en dan ben je dat verschil kwijt op je booster overgang. In situaties waarin je verschillende voedingen met elkaar gekoppeld (kunnen) worden is het belangrijk om een gemeenschappelijke massa te hebben.

Hasenwald

  • Offline Offline
  • Berichten: 946
    • Mijn andere hobby: een vijver webshop
Re: booster vraag
« Reactie #48 Gepost op: 08 August 2025, 23:06:40 »
Martin, Is jouw verhaal ook van toepassing op Common Ground Boosters?
Groet, Enrico

Hasenwald  |  Epoche III-IV-V  | H0 Roco-Line 2.1  |  BMD16N-SD  |  Digikeijs 4018  |  IB II  |  Power 4  |  KeerPlus3  |  iTrain Plus

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1849
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: booster vraag
« Reactie #49 Gepost op: 09 August 2025, 12:20:47 »
Durf het niet met zekerheid te zeggen, weinig mee gewerkt zelf. Maar we zien daar ook dezelfde klachten. Ik vermoed zelfs dat het daar nog kritischer is omdat ze dezelfde massa delen tussen de boosters. Dan is een potentiaalverschil juist over de hele linie.

Dat zou tevens ook een reden kunnen zijn dat fabrikanten kiezen voor een H-brug, en niet meer voor common ground. Omdat, als mijn theorie hierin klopt, dit schadelijker is voor hun decoders.

De techniek op decodergebied is in de afgelopen 10 jaar enorm geëvolueerd. Ook Ihlenbrock maakt nu gebruik van nano technieken.
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26857
    • Pagina van klaas
Re: booster vraag
« Reactie #50 Gepost op: 09 August 2025, 14:42:22 »
Volgenmij loopt die stroom niet door de decoder, even een tekeningetje:

(Zo zal het in in de meeste gevallen bedraad zijn in de lok, je zou in theorie vanaf beide draaistellen een apart draadje naar de decoder doen, maar dan nog komen ze daar bij elkaar.)
Dat is precies wat ik ook wilde vertellen. De vereffeningsstroom loopt door de draadjes waarmee de draaistellen met elkaar verbonden zijn. Wat is de rol van de decoder hierin dan nog?
Ik wacht op een beter verhaal.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1849
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: booster vraag
« Reactie #51 Gepost op: 09 August 2025, 14:45:41 »
Qua stroom heb je gelijk, die zoekt de weg van de minste weerstand. Spanning daarintegen niet.

Overigens dat advies om de voedingen met de massa aan elkaar te hangen, absoluut niet doen. Dat vinden de boosters echt niet leuk. Je mag de massa’s van DCC-boostervoedingen met H-bruggen niet koppelen, omdat de uitgangen volledig zwevend werken en je anders onbedoelde stroompaden en kortsluitingen creëert die de elektronica opblazen.
« Laatst bewerkt op: 09 August 2025, 14:48:16 door Martin Domburg »
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26857
    • Pagina van klaas
Re: booster vraag
« Reactie #52 Gepost op: 09 August 2025, 14:48:25 »
Dat zou tevens ook een reden kunnen zijn dat fabrikanten kiezen voor een H-brug, en niet meer voor common ground. Omdat, als mijn theorie hierin klopt, dit schadelijker is voor hun decoders.
Nee hoor, dat heeft een andere reden. Bij common ground heb je twee voedingsspanningen nodig, een positieve en een negatieve. Die maken ze meestal door de spanning van een trafo twee keer enkelzijdig gelijk te richten.
Bij een H-brug heb je maar één spanning nodig en die wordt in de H-brug omgepoold.
De spanning halen ze dan meestal uit een schakelende voeding. Die is kleiner en goedkoper dan een klassieke trafo.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26857
    • Pagina van klaas
Re: booster vraag
« Reactie #53 Gepost op: 09 August 2025, 14:59:13 »
Qua stroom heb je gelijk, die zoekt de weg van de minste weerstand. Spanning daarintegen niet.
Dit vraagt ook om een uitleg. Componenten gaan niet kapot door te hoge spanning, maar door te hoge stroom. Dus hoe loopt die stroom dan?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

JoopSpoort

  • Offline Offline
  • Berichten: 565
  • Twentse methode: KWW Kiek’n wat ‘t wordt
    • Youtubekanaal over grote en kleine treinen
Re: booster vraag
« Reactie #54 Gepost op: 09 August 2025, 16:53:22 »
Qua stroom heb je gelijk, die zoekt de weg van de minste weerstand. Spanning daarintegen niet.

Overigens dat advies om de voedingen met de massa aan elkaar te hangen, absoluut niet doen. Dat vinden de boosters echt niet leuk. Je mag de massa’s van DCC-boostervoedingen met H-bruggen niet koppelen, omdat de uitgangen volledig zwevend werken en je anders onbedoelde stroompaden en kortsluitingen creëert die de elektronica opblazen.

Uhlenbrock adviseert echter haar booster met de common ground aan elkaar te knopen, d.w.z. via de rails. Hetzelfde geldt voor de trafo's. Dit zal voor andere systemen wellicht niet gelden.
In de bijlage een scan uit het boek (blz. 46) "Betriebspraxis für die Modellbahn" van harry Kellner




Hartelijke groet,
Joop ter Laak

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1849
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: booster vraag
« Reactie #55 Gepost op: 09 August 2025, 16:56:20 »
Klopt, helemaal wat je zegt.

Ik had het over H-brug centrales ;)
Reinder doelde op de voedingen van de boosters. Dus de power supply, niet de track output van H-brug centrales.

Geef toe, het begint wat door elkaar te lopen.

Het topic wijkt af van de baandpanning naar de voedingsspanning. Dat zijn twee verschillende onderdelen. Datzelfde geldt voor H-brug en Common Ground centrales of boosters.
« Laatst bewerkt op: 09 August 2025, 17:01:19 door Martin Domburg »
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Online Online
  • Berichten: 18234
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: booster vraag
« Reactie #56 Gepost op: 09 August 2025, 16:57:53 »
En zijn citaat van jou zegt dat ook  ;D
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1849
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: booster vraag
« Reactie #57 Gepost op: 09 August 2025, 17:00:04 »
En zijn citaat van jou zegt dat ook  ;D

Ervanuitgaande dat je mijn citaat in Joop zijn bericht bedoeld?
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Online Online
  • Berichten: 18234
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: booster vraag
« Reactie #58 Gepost op: 09 August 2025, 19:11:16 »
Yep ;)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26857
    • Pagina van klaas
Re: booster vraag
« Reactie #59 Gepost op: 09 August 2025, 19:25:44 »
Uhlenbrock adviseert echter haar booster met de common ground aan elkaar te knopen, d.w.z. via de rails. Hetzelfde geldt voor de trafo's.
Daarom heet het ook common ground, oftewel gemeenschappelijke massa.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.