Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Pendel module Viessmann 5214 door Bert55
Vandaag om 18:43:13
Schroefkoppeling voor H0. door hervé
Vandaag om 18:19:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 18:09:59
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 17:45:55
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 17:33:56
Omgeving Frankfurt am Main door piksov
Vandaag om 17:22:02
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Daan!
Vandaag om 17:20:57
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
Vandaag om 17:12:51
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Klaas Zondervan
Vandaag om 17:11:58
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 16:56:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 16:55:55
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:38:22
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 16:35:51
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door mass am see
Vandaag om 16:32:59
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door bellejt
Vandaag om 16:21:46
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 16:07:22
Dampflok-Museum Hermeskeil door 1200blauw
Vandaag om 15:43:17
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 15:41:34
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:31:04
Tender Roco Br 001 wiebelt een beetje door Josephes
Vandaag om 14:46:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Loki
Vandaag om 14:31:12
NL-baan in Canada door ArjanB
Vandaag om 14:21:38
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 14:12:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 14:07:48
Raadplaatje door Hatsune Miku
Vandaag om 12:46:40
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 12:27:26
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Ronald69
Vandaag om 11:57:06
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Forever Rocofan
Vandaag om 11:56:46
verlichting op mijn draaischijf zeten door Voske
Vandaag om 11:26:13
Maasvlakte Zuid door Eric B
Vandaag om 11:03:43
  

Auteur Topic: booster vraag  (gelezen 10566 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26854
    • Pagina van klaas
Re: booster vraag
« Reactie #75 Gepost op: 10 August 2025, 08:44:57 »
Eerlijk gezegd, heb ik daar geen tot weinig zin in. Ik probeer hier in duidelijke tkest en uitleg te adviseren uit ervaring met deze techniek ondersteund door de richtlijnen en adviezen van de fabrikanten.
Jammer hoor, ik had zo graag iets bijgeleerd. Nu zullen we nooit weten hoe je het onmogelijke mogelijk maakt.

Citaat
Op een of andere manier schijn ik iets te triggeren bij sommigen die alles wat ik schrijf in twijfel trekken, ongeacht de uitleg die ik geef. Het word al snel weer een kat en muisspel. Inmiddels heb ik genoeg toegelicht en als iemand dit niet geloofd of eraan twijfelt is dat niet mijn zorg eigenlijk.
Dat ik je niet geloof en dingen in twijfel trek komt maar door één ding: de vereffeningsstroom tussen de boosters kan niet door de gelijkrichter lopen. Het is een onzinverhaal, kletskoek. Je kan wel je best doen om dingen uit te leggen, maar als het niet waar is hebben we er niks aan.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

reinderlf

  • Traintastic!
  • Offline Offline
  • Berichten: 111
    • traintastic.org
Re: booster vraag
« Reactie #76 Gepost op: 10 August 2025, 09:59:05 »
Hi Martin,

Het is echt niet bedoeld om je onderuit te halen of "om de grootste" te hebben (iig in mijn geval), je kennis en kunde wordt zeker gewaardeerd, vele mede modelspoorders hebben daar al baat bij gehad. Zonder dat had je ook niet z'n eigen bedrijf kunnen opbouwen. Echter schuilt hier ook een risico in, mensen die minder technische onderlegd zijn zullen dit dan snel al DE waarheid aannemen. Daar knelt het op dit moment.

Een advies: "...minder dan 300 mV verschil aan te raden...want ervaring..." is prima.
Een advies: "...minder dan 300 mV verschil aan te raden...want anders loopt er een te grote stoom door de decoder..." is minder handig, want daar zijn technische nog wat kanttekeningen bij te plaatsen.

Ik denk dat het goed is dat we die discussie voeren, daar worden we op termijn allemaal slimmer van :) (Een soort AI training maar dan anders :P)

Overigens dat advies om de voedingen met de massa aan elkaar te hangen, absoluut niet doen. Dat vinden de boosters echt niet leuk. Je mag de massa’s van DCC-boostervoedingen met H-bruggen niet koppelen, omdat de uitgangen volledig zwevend werken en je anders onbedoelde stroompaden en kortsluitingen creëert die de elektronica opblazen.

Ik zie nog niet in hoe dit iets kan opblazen eerlijk gezegd, kan zijn dat ik iets over het hoofd zie natuurlijk. In de machine bouw, waarbij een machine meerdere 24V voedingen heeft zie ik dit terug, daar ligt de MIN zelfs aan AARDE.

AP3737

  • Offline Offline
  • Berichten: 390
Re: booster vraag
« Reactie #77 Gepost op: 10 August 2025, 10:51:18 »
Hallo

Laten we proberen de hobby de hobby te laten en onze kennis gebruiken om een andere hobbyist conform de titel te helpen.
Ik ben het hier mee eens. Dat is inderdaad het doel van het forum.

Ik denk dat het goed is dat we die discussie voeren, daar worden we op termijn allemaal slimmer van :) (Een soort AI training maar dan anders :P)
Maar dit is ook waar.

De technische aspecten van onze hobby zijn voor veel modelbouwers te complex geworden. Ik hoor de laatste maanden steeds vaker dat modeltrein hobbyisten ChatGPT gebruiken om hun (technische) vragen beantwoord te krijgen. Prima.

Maar hoe komt ChatGPT aan zijn kennis? Het struint het Internet af en zuigt alles op, ook wat op fora zoals deze wordt geschreven. Als er nu op dit forum iets beweerd wordt wat niet klopt, dan zal dat voor lange tijd als “waar” worden aangenomen.

Groet, Aiko

C_Jabaaij

  • Offline Offline
  • Berichten: 972
  • Eschburg
Re: booster vraag
« Reactie #78 Gepost op: 10 August 2025, 11:16:42 »

De technische aspecten van onze hobby zijn voor veel modelbouwers te complex geworden. Ik hoor de laatste maanden steeds vaker dat modeltrein hobbyisten ChatGPT gebruiken om hun (technische) vragen beantwoord te krijgen. Prima.

Maar hoe komt ChatGPT aan zijn kennis? Het struint het Internet af en zuigt alles op, ook wat op fora zoals deze wordt geschreven. Als er nu op dit forum iets beweerd wordt wat niet klopt, dan zal dat voor lange tijd als “waar” worden aangenomen.

Groet, Aiko

Juist dit is het gevaar wat ontstaat als o.a. meneer Domburg zomaar ongefundeerde uitspraken doet over iets wat hij zelf niet helemaal begrijpt of niet de juiste kennis van heeft en dan beweert dat dit het enige juiste antwoord is.
“Je gaat het pas zien als je het door hebt”

Hasenwald

  • Offline Offline
  • Berichten: 945
    • Mijn andere hobby: een vijver webshop
Re: booster vraag
« Reactie #79 Gepost op: 10 August 2025, 12:17:54 »
Nou nou, volgens mij is het gewoon Martin hoor. Dat klinkt wat minder belerend. Bovendien kan ik nergens terug vinden dat Martin vindt dat hij het enige juiste antwoord geeft. Sterker nog, In zijn antwoorden gebruikt hij o.a. de volgende termen: "Mijn advies", "Mijn vuistregel", "mijn theorie", "Ik vermoed", etc.
Ik ben blij met de bijdragen van Martin, ook al klopt het wellicht niet altijd 100% volgens het "boekje" of wordt er een term verkeerd gebruikt. De reacties op Martins bijdragen, dragen ook weer bij aan het onderwerp en het begrijpen ervan. (Zoals Klaas, een purist, zijn reacties lees ik ook graag).

Samenvattend: Als er op dit forum uitgebreid moeite wordt gedaan iets uit te leggen (zeker als het om digitale techniek gaat), vind ik dat lovenswaardig. Dat leest voor mij lekker weg. En als er iets niet klopt, of er wordt ergens aan getwijfeld, mag dat zeker aangegeven worden. Daar ben ik groot voorstander van. Maar om een forumlid die zoveel bijdraagt en dat op een begrijpelijke manier probeert te doen, zo te bejegenen, is niet tof.
Groet, Enrico

Hasenwald  |  Epoche III-IV-V  | H0 Roco-Line 2.1  |  BMD16N-SD  |  Digikeijs 4018  |  IB II  |  Power 4  |  KeerPlus3  |  iTrain Plus

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1849
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: booster vraag
« Reactie #80 Gepost op: 10 August 2025, 12:39:35 »
Dank voor dit betoog, word zeker gewaardeerd

Jammer hoor, ik had zo graag iets bijgeleerd. Nu zullen we nooit weten hoe je het onmogelijke mogelijk maakt.
Dat ik je niet geloof en dingen in twijfel trek komt maar door één ding: de vereffeningsstroom tussen de boosters kan niet door de gelijkrichter lopen. Het is een onzinverhaal, kletskoek. Je kan wel je best doen om dingen uit te leggen, maar als het niet waar is hebben we er niks aan.

Ik ga je hierin gelijk geven, mijn bewoording is incorrect. Ik heb mijn stelling nagevraagd bij een van de fabrikanten. En die bevestigd dat mijn verhaal klopt behalve de strekking over de spanning op de gelijkrichter:

Quote:
Helaas moet ik zeggen: Ja, de verschistroom loopt ( als het goed is ) niet door de decoder. De bedrading neemt die taak waar. De decoder “ziet” er niets van.. Maaarrr…. wat de decoder wel ziet, is het gevolg van twee bronnen, die mogelijk “tegen elkaar” in staan te vechten.
Dat kan in het geval van voedingen die *niet* dubbel geisoleerd zijn idd. tot die vereffeningsstromen leiden. En dus tot forse spanningspieken leiden, in het ergste geval 2x de Top-spanning van de voedingen …

Daarom, gewoon dezelfde geïsoleerde voedingen gebruiken behorend bij de boosters en de centrale.

Dat zorgt er voor, dat alle parameters ( Fase, spanning en stroom ) binnen de toegestane marges blijven )

Juist dit is het gevaar wat ontstaat als o.a. meneer Domburg zomaar ongefundeerde uitspraken doet over iets wat hij zelf niet helemaal begrijpt of niet de juiste kennis van heeft en dan beweert dat dit het enige juiste antwoord is.

Sorry, maar jouw bijdrage is behalve verwijtend niet bepaald een contributie.

Hi Martin,

Ik zie nog niet in hoe dit iets kan opblazen eerlijk gezegd, kan zijn dat ik iets over het hoofd zie natuurlijk. In de machine bouw, waarbij een machine meerdere 24V voedingen heeft zie ik dit terug, daar ligt de MIN zelfs aan AARDE.


Klopt, normaal hangen we de 0V en GND altijd aan elkaar om potentiaalverschillen te voorkomen. Echter heb ik al wel geleerd dat de meet-en Regeltechniek ondanks veel vergelijkingen niet altijd toepasbaar zijn. Bij boosters is dit voorschrift niet toegestaan. Dat zal een goede reden hebben lijkt me.
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26854
    • Pagina van klaas
Re: booster vraag
« Reactie #81 Gepost op: 10 August 2025, 13:24:09 »
Kijk Martin, nu komen we ergens. Het verhaal over de schakelende voedingen snijdt hout. In een schakelende voeding is er in principe een galvanische scheiding tussen het primaire deel (het deel wat rechtstreeks aan de netspanning hangt) en het secundaire deel (het deel dat de uitgangsspanning levert).

Tot zover zou je zeggen dat er niks aan de hand is. Maar bij veel van die voedingen is er bewust een verbinding gemaakt tussen primair en secundair, meestal via een weerstand van 10 Mohm. Dat schijnt nodig te zijn om het ding goed te laten werken, maar het fijne weet ik daar ook niet van.
Deze verbinding komt meestal voor in schakelende voedingen die een aardaansluiting hebben. In dubbel geïsoleerde voedingen komt het minder voor, hoewel ik het niet durf uit te sluiten.

Vanwege de hoge weerstand van 10 Mohm kan er niet veel stroom lopen, maar er kan wel een aanzienlijke spanning optreden t.o.v. aarde. In de ordegrootte van 100 volt. Als je werkt met twee boosters die een eigen voeding hebben, dan kan het zo maar zijn dat die spanning door beide boosters op een andere spoorstaaf wordt gezet. En dat kan inderdaad problemen opleveren als de decoder daar tussen zit.
Een eerste tegenmaatregel zou zijn om te zorgen dat beide voedingen aan de netzijde hetzelfde op fase en nul worden aangesloten.

Let wel, dit is nu nog een gedachtenspinsel van mij, ik heb ook nog geen volledig beeld van hoe dit werkt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

rvredebregt

  • Offline Offline
  • Berichten: 159
Re: booster vraag
« Reactie #82 Gepost op: 10 August 2025, 17:11:51 »
As Vrijdag spreken Trump en Poetin elkaar.
Misschien kunnen wij in en bijzaak aanschuiven.
Als iemand koffi e meeneemt,zorg ik voor gevulde koek.
Wie gaat er naar Houten,fan kan ik mij voorstellen.
Gr Rene

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2967
  • Duitsland TP III/IV
Re: booster vraag
« Reactie #83 Gepost op: 10 August 2025, 17:30:42 »
In Houten is rond het middaguur de BNLS koekhaptafel ergens achterin het restaurant te vinden. Er staat op tafel een bordje met het BNLS logo.
Grt, Ronald.

rvredebregt

  • Offline Offline
  • Berichten: 159
Re: booster vraag
« Reactie #84 Gepost op: 10 August 2025, 18:43:59 »
Ronald,dank voor info,ik kom kennis maken,gr Rene.

JoopSpoort

  • Offline Offline
  • Berichten: 565
  • Twentse methode: KWW Kiek’n wat ‘t wordt
    • Youtubekanaal over grote en kleine treinen
Re: booster vraag
« Reactie #85 Gepost op: 10 August 2025, 21:26:30 »
Een eerste tegenmaatregel zou zijn om te zorgen dat beide voedingen aan de netzijde hetzelfde op fase en nul worden aangesloten.

Ik ben maar een simpele econoom, dus te dom voor een alpha en te dom voor een bèta. ;D . Ik moet mijn kennis dus uit praktische boekjes en internet halen of de hulp van mijn schoonzoon inroepen.
Met deze beperkte kennis wil ik toch een tip meegeven m.b.t. de fasen: als je van twee trafo's de "nul" (bruine draad) met elkaar verbindt en de "plus"? met elkaar aansluit via!! een 16v lampje kun je ontdekken of de trafo's in gelijke fase staan. Indien het lampje brandt staan de trafo's niet in fase. De kwestie is dan één van beide stekkers in het stopcontact omdraaien. Ik heb vier boosters en een centrale en al de trafostekkers hebben aan de gelijke kant een likje verf aan een zijde.
Hartelijke groet,
Joop ter Laak

maartenvdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 463
Re: booster vraag
« Reactie #86 Gepost op: 10 August 2025, 22:06:57 »
Een eerste tegenmaatregel zou zijn om te zorgen dat beide voedingen aan de netzijde hetzelfde op fase en nul worden aangesloten.

Geldt dit ook voor transformatoren ?  En dus ook voor geel en bruin van de uitgang van die transformatoren ?   Zie eerdere opmerking over verwisseling van geel en bruin, blijkbaar toch nog niet zo'n vreemde opmerking als het nu al gaat over de netzijde-aansluiting.

Of is je opmerking wel geldig voor voedingen maar niet voor trafo's ?

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26854
    • Pagina van klaas
Re: booster vraag
« Reactie #87 Gepost op: 11 August 2025, 18:13:46 »
Veel zal afhangen van wat er achter die voedingen hangt. Als dat allemaal losse dingen zijn zal het niks uitmaken.
Maar als ze ergens samenkomen op de spoorbaan, dan kan het verschil maken. Met de nadruk op kan. In de meeste gevallen maakt het niks uit. De meeste modelspoorders zijn zich er niet van bewust dat de manier waarop je de stekker in het stopcontact belangrijk kan zijn. Ik denk dat maar een enkeling de moeite doet om alles gelijk te polen. En als het echt grote problemen zou geven, dan zouden we daar vaker over horen en zou er in elke handleiding een waarschuwing staan.

Concluderend: meestal maakt het niks uit of je de voedingen gelijk poolt, maar als je mysterieuze problemen hebt zou je het in die hoek kunnen zoeken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1281
Re: booster vraag
« Reactie #88 Gepost op: 11 August 2025, 18:31:37 »
Hoe kun je gelijk polen controleren klaas?

Mvg Johan

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26854
    • Pagina van klaas
Re: booster vraag
« Reactie #89 Gepost op: 11 August 2025, 19:20:55 »
Dat controleer je door te meten tussen de uitgangen van de voedingen.
Daarbij is er een verschil tussen gewone transformatoren die wisselspanning leveren, en schakelende voedingen die gelijkspanning leveren.

Transformator: laten we uitgaan van transformatoren met een gele en een bruine klem.
Verbind de beide bruine klemmen met elkaar en meet de spanning tussen de twee gele klemmen. Die moet nul volt zijn.
Als ze verschillend gepoold zijn meet je de dubbele spanning. Dus bij trafo's die 18V leveren meet je 36V.
Eén van de netstekers omdraaien en het wordt nul volt.

Schakelende voedingen: de uitgangen niet met elkaar verbinden, maar meten tussen de beide plus-klemmen of tussen de beide min-klemmen.  De netstekers zo insteken dat de spanning die je meet zo klein mogelijk is.

Let wel: bij beide metingen het meetinstrument op wisselspanningsbereik zetten.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.