Avond Boosters met verschillende voedingen is tegenwoordig absoluut :af te raden. De huidige generatie decoders hebben minder marges als die van 10 jaar geleden en kunnen al kapot gaan bij een spanningsverschil van 300 mV tussen twee boosters.
Dit begrijp ik niet, (die 300mV) zou je dat eens nader willen verklaren Martin? : (en waar zou die desastreuze stroom moeten lopen?)
Alhoewel ik weet dat je geld maar één keer kunt uitgeven en dan is het weg, valt het mij op dat we als modelbouwers nogal eens verkeerde zuinigheid hebben. Tenzij je verstand hebt van electronica en absoluut zeker weet waarover je praat (ik ben geen expert in electronica) is het verstandig om op de aansturing van je baan niet verkeerd te bezuinigen en Boosters en centrales en voedingen van hetzelfde merk te kopen. Martin Domburg heeft een en ander geprobeerd uit te leggen. 99% van alle problemen ontstaan doordat de boosters, voedingen en centrales net even verschillend zijn/werken. Ik laat begrippen als H bruggen en andere technische lekkernijen maar achterwege. Daar wordt het voor een beginner, zeker niet duidelijker van.
Of komt die 3,5A niet beschikbaar bij de geadviseerde instelling op 15 volt voor H0 ?
Het is mij een volslagen raadsel hoe een decoder stuk jan gaan door een spanningsverschil tussen twee boostersecties. Wie het snapt mag het uitleggen.
Technisch onderbouwen zal ik niet kunnen"………….
Hi,Vol belangstelling lees ik dit draadje. Waar ik wel benieuw naar ben is de uitleg/verklaring van Martin of we de Uhlenbrock Power 40 voor banen van schaal Z t/m H0 beter kunnen laten staan. De P40 levert 3,5A, ruim boven de 3A vuistregel voor de kleinere schalen.https://uhlenbrock-shop.de/epages/98558cda-5d9a-4d90-822e-6b14c9fb01ad.mobile/de_DE/?ObjectPath=/Shops/98558cda-5d9a-4d90-822e-6b14c9fb01ad/Products/63220&Locale=de_DEOf komt die 3,5A niet beschikbaar bij de geadviseerde instelling op 15 volt voor H0 ?Groet,Jean
Het is mij een volslagen raadsel hoe een decoder stuk jan gaan door een spanningsverschil tussen twee boostersecties.
Bij navraag bij de diverse fabrikanten (ESU, Zimo, D&H) kwamen ze unaniem met de waarschuwing dat een potentiaalverschil hoger dan 300 mV schade kan aanrichten in de decoder.