Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Exact-Train 2025 door Falkenberg
Vandaag om 22:18:20
13 september 25 jaar Huider, Huider Express stoomtrein door Seinhuis
Vandaag om 22:11:53
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Pollux
Vandaag om 21:21:08
Overstap naar HTM door Jan Bennink
Vandaag om 21:19:33
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 21:12:07
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 21:06:37
Vandaag bij pon door Jean-Pierre
Vandaag om 21:04:48
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 20:56:29
Layne, Somewhere South. door Ronald Halma
Vandaag om 20:54:52
Halling aandrijvingen door Jan Bennink
Vandaag om 20:53:20
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 20:52:20
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 20:33:17
Z21 en het programeren met de Z21App. door bask185
Vandaag om 19:56:37
Handleiding van de Roco kraan 46901 NS kraan 482 door NL-modelspoor
Vandaag om 19:35:49
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 19:27:53
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 19:24:12
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door jack is back
Vandaag om 19:23:44
13 en 14 september Open Monumentendag door Seinhuis
Vandaag om 19:05:45
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 18:35:29
Rheinburg, TP V/VI door william_2
Vandaag om 18:12:22
Kibri station CALW ingekort als NS station door grossraumwagen
Vandaag om 18:04:36
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 18:03:37
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Joz
Vandaag om 18:01:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
Vandaag om 17:47:05
Stalen D 4 deurs spoor 0 door AB 7216
Vandaag om 17:24:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 17:02:06
Wijzigen functies-functietoetsen PBModels ICRmh rijtuigen door Lex-trein
Vandaag om 17:02:06
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 16:44:52
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:13:16
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 15:45:20
  

Auteur Topic: BR-18.6 Schaal-0.  (gelezen 31672 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11399
    • nulpunt
Re: BR-18.6 Schaal-0.
« Reactie #75 Gepost op: 17 July 2025, 21:11:30 »
Het is me niet duidelijk waarom de stangen van de omkeerbeweging maar voor 3/4 rond zijn. Ik zal het er toch mee moeten doen. Ze klemmen om een 2,0mm staf die dwars van de ene naar de ander zijde loopt.

Montage is helemaal geen probleem dus achteraf, na het spuiten, aanbrengen.





Nog een detailfoto van het voorste gedeelte van het drijfwerk.
Boutjes 0,8 en een zelf gemaakt verticale "ophang"-stang; H-O-H 7.0mm


11098

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11399
    • nulpunt
Re: BR-18.6 Schaal-0.
« Reactie #76 Gepost op: 19 July 2025, 09:54:03 »
Niet mijn favoriete constructie, maar anders dan alles (ook de leibaan !) vastzetten met stalen M1 boutjes zie ik nu niet. Kleinere koppen van de boutjes misschien, maar die heb ik niet.

En hoe kom je er nog bij met een mini schroevendraaier en/of boutjes/moertjes M0,8 ?
Daarbij de wetenschap dat alles weer los en vast moet bij de afwerking......het zij zo.

Het positieve is...alles zit vast en loopt, aan 2 kanten, als een zonnetje :D en kan ik door naar het volgende hoofdstuk van de bouw.





12159
« Laatst bewerkt op: 19 July 2025, 09:57:26 door FritsT »

Frits C

  • FCS Topaka
  • Offline Offline
  • Berichten: 269
Re: BR-18.6 Schaal-0.
« Reactie #77 Gepost op: 19 July 2025, 11:13:19 »
Als je project straks klaar is, vallen die 'verkeerde' boutjes vast niet meer op.
m.v.g.  Frits

Ik ontwerp met DesignSpark Mechanical

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12278
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: BR-18.6 Schaal-0.
« Reactie #78 Gepost op: 19 July 2025, 15:14:06 »
Ik zou me er ook helemaal niet druk om maken,met zulke projecten ontkom je soms niet aan concessies,lekker doorgaan  (y)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11399
    • nulpunt
Re: BR-18.6 Schaal-0.
« Reactie #79 Gepost op: 21 July 2025, 11:12:38 »
Als ik de 1:1 foto's van diverse 18.6 bekijk hebben de "loodgieters" er verschillende opvattingen  over gehad. Welke leiding loopt onder/over een andere....
De grootst gemene deler is op onderstaande foto te zien en duidelijk is dat ik moet beginnen met de onderste (groen) en dat is de brede kabelboom van olieleidingen. Dan de drie "verticale" zandleidingen en daarna de stoomleiding naar de waterpomp (blauw).
Leidingen vlak voor het machinistenhuis lopen over de kabelboom en komen daarna aan de beurt.


FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11399
    • nulpunt
Re: BR-18.6 Schaal-0.
« Reactie #80 Gepost op: 21 July 2025, 13:24:11 »
Goede scherpe foto's van de olieleidingen heb ik niet, maar ik ben er uit.

Uit het machinistenhuis (pomp) komen alle leidingen uit een een soort verdeel/constructie blok (rood). 3 rijen van 4 zo te zien.
In de blauwe cirkel zie je de pijpverbinders. 12 stuks ?


In de gele cirkel zie je een kleinere boom met (6 stuks ?) pijpverbinders, de helft dus. De andere helft loopt onder de ketel door naar rechts en ook daar zie je de pijpverbinders. Van daaruit naar de smeerpunten in het cylinderblok.

Links:


Rechts:


Nu de positie van de klemmen op de ketel bestuderen en bepalen hoeveel leidingen ik er doorheen kan krijgen.
« Laatst bewerkt op: 21 July 2025, 13:26:05 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11399
    • nulpunt
Re: BR-18.6 Schaal-0.
« Reactie #81 Gepost op: 21 July 2025, 23:03:58 »
Een precisiewerkje...leuk. Maar er zijn grenzen. ;D

10-12 draadjes stuk voor stuk los van elkaar glad en parallel op het model aanbrengen..jammer dan. Dat gaat nooit lukken.

Test:
0,3mm draad uitgerekt zodat het recht wordt. Vervolgens op tape geplakt en plat gebogen.
Bedoeling is dat de tape blijft zitten bij het monteren en eventueel later onder de leidingen weg te halen.




De test verliep naar tevredenheid en daarom nu ook het hele werkstukje op dezelfde wijze.


In overleg  met de opdrachtgever zijn er wat vereenvoudigingen aangebracht. Beter eenvoudig maar goed dan gecompliceerd en kans op onvolkomendheden.
-geen pijpverbinders
-geen aparte doorvoer door voorzijde machinistenhuis



De klemmen (Bauer Modellbau) zijn 3,0mm en kunnen dus geen 12 maar 10 leidingen omvatten. Het zij zo.
Waar mogelijk zijn de klemmen aan de binnenkant van de ketel gesoldeerd. Waar ik er niet bij kon is gebruik gemaakt van 10-secondenlijm met het pootje door een gaatje door de ketel. De onderkant van de steun is wel gesoldeerd..


Na het weghalen van de positie-tape en de tape onder de leidingen (dat lukt  :D) is er voor de zekerheid 10-secondenlijm tussen leidingen en ketel aangebracht om alles met zekerheid strak te houden.




13598
« Laatst bewerkt op: 21 July 2025, 23:12:19 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11399
    • nulpunt
Re: BR-18.6 Schaal-0.
« Reactie #82 Gepost op: 22 July 2025, 13:08:55 »
Splitsen van de "boom":




Dit zie je aan de rechter zijde:


Dit zie je aan de linker zijde:


Klaar.

14097

Frits C

  • FCS Topaka
  • Offline Offline
  • Berichten: 269
Re: BR-18.6 Schaal-0.
« Reactie #83 Gepost op: 22 July 2025, 17:55:33 »
Je fröbelt er weer lustig op los Frits. (y)
m.v.g.  Frits

Ik ontwerp met DesignSpark Mechanical

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11399
    • nulpunt
Re: BR-18.6 Schaal-0.
« Reactie #84 Gepost op: 23 July 2025, 18:27:57 »
De trap (gietdeel uit de SOV  ;D) naar de voetplaat aan de voorkant van het machinistenhuis.
Gesoldeerd aan de steunen aan het frame en dus niet aan machinistenhuis/voetplaat. Demontabel houden.


Ik dacht dat de zandleidingen als tweede aan de beurt waren om te maken. Mis. Bovenop de ketel loopt nog een leiding die er onderdoor moet. Ik weet de functie niet precies, maar ik denk aan de sproeier of mogelijk, maar niet waarschijnlijk, de pyrometer. Wie?
Draad 0,6 (deels flexibel door uit te gloeien) vastgezet met een draadje 0,3mm als lus in een gaatje 0,8 en aan de binnenkant van de ketel omgezet. Niks gesoldeerd dus.




15439
« Laatst bewerkt op: 23 July 2025, 18:33:03 door FritsT »

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5018
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: BR-18.6 Schaal-0.
« Reactie #85 Gepost op: 23 July 2025, 20:16:40 »
Is het niet de voeding van het sein op de rookkastdeur...? Leiding lijkt zonder dit sein te ontbreken..
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11399
    • nulpunt
Re: BR-18.6 Schaal-0.
« Reactie #86 Gepost op: 23 July 2025, 20:29:42 »
Vincent,
Electra-aansluiting? Zou zo maar kunnen. Zeker nu ik diverse foto's bekijk.

Ik zie 18.602 zonder leiding en zonder lamp......ik betwijfel nu echt dat het de sproeier is want dan zou je de leiding op de nieuw gebouwde ketel toch wel moeten zien (denk ik)


Ik zie dezelfde lok met leiding zonder lamp.


En weer de 602 met leiding en met lamp.


In delen aangelegde electra? Lijkt me dan inderdaad de meest waarschijnlijke optie.

15645
« Laatst bewerkt op: 23 July 2025, 20:34:03 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11399
    • nulpunt
Re: BR-18.6 Schaal-0.
« Reactie #87 Gepost op: 24 July 2025, 10:21:24 »
De zandleidingen worden gebogen uit uitgegloeid 0,8mm draad.
Secuur "loodgieterswerk" en altijd lastig om te besluiten tot waar je ze laat lopen in het model. In 1:1 heb je ruimte naast het frame en achter de wielen, hier niet. En de ketel moet los/demontabel van het frame blijven. Dan ook nog de wetenschap dat het model tientallen keren uit elkaar gehaald moet worden waardoor het onvermijdelijk zal blijken om de leidingen niet tussentijds te verbuigen.

En dan toch wil ik ze zo ver laten doorlopen dat het leidingen lijken en geen afgeknipte draad. ;)
Helemaal tot aan de wielband..... dat is een stap te ver. Die zouden dan als apart deel vast aan het frame moeten komen.

De leidingen worden aan de  zanddom gesoldeerd. Onder de ketel moet ook een bevestigingspunt. Die maak ik van handrailhouders met M1,4 schroefdraad. Die soldeer ik niet vast maar blijven draaibaar om de schroefdraad zodat ze de meest ideale lijn voor de doorvoer kunnen innemen. Is de doorvoer definitief, dan soldeer ik de leiding aan de doorvoer.






Straks is alles zwart van kleur en vallen de steunen veel minder op.


16704
« Laatst bewerkt op: 24 July 2025, 10:36:00 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11399
    • nulpunt
Re: BR-18.6 Schaal-0.
« Reactie #88 Gepost op: 26 July 2025, 21:03:50 »
Het is een hele puzzel met dilemma's.....hoe lopen de leidingen? Het lijkt dat er bij zowat alle 30 locomotieven in 1:1 van deze serie er andere loodgieters (met eigen inzichten) aan het werk zijn geweest. Een ramp voor de modelbouwer. Komt dus neer op het kiezen van een bepaald locnummer en die nabouwen. Ik heb nummerschildjes van de 18.604 maar eigenlijk geen goede foto's. Dubbel dilemma dus.

Maar wat ik zowiezo kan maken zijn een trekstangen en de handrails aan de rechter zijde.

De handrails is het probleem helemaal niet. Goed uitmeten met de hoogtemeter, steunen solderen, stalen 0,7mm stang er doorheen schuiven en klaar.

Iet lastiger is de de daar boven liggende trekstang. Gelukkig zijn er onlangs geleiders 3D getekend en gegoten. In combinatie met Albionbuis 0,7/0,9 heb ik die stang kunnen maken.

De geleiders met pielekes van 0,6.


En dan maar breien...
Geleiders zijn gelijmd omdat ik vervorming van de Albion buis verwacht als ik er met de vlam bij kom.




Na de schoonmaakbeurt is dit het resultaat.


22278
« Laatst bewerkt op: 26 July 2025, 21:15:01 door FritsT »

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5018
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: BR-18.6 Schaal-0.
« Reactie #89 Gepost op: 26 July 2025, 21:42:38 »
Nog ff over die leiding... Prik voor de lamp lijkt toch van onder te komen. Dus wat die leiding dan is  ???
Lijkt wel of tie aan de elektrabuis vast zit..?


https://www.flickr.com/photos/135400658@N07/22061575554/sizes/o/

PS Al lijkt tie hier een eigen leven te leiden.. Lijkt de rookkast in te gaan; wellicht toch die pyrometer?
https://www.dampflokmuseum.de/fileadmin/_processed_/3/a/csm_dampflok-18-612_2d80bc2a50.jpg
« Laatst bewerkt op: 26 July 2025, 22:00:35 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn