Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door Wim Vink
Vandaag om 08:40:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 08:38:48
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:36:29
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jelmer
Vandaag om 08:22:39
Had de NS4903 rangeerlicht? door Edwin2121992
Vandaag om 08:12:22
Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan door Ben
Vandaag om 07:46:06
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 00:09:10
Lemke 2025 door arnaud-ns/htm
Vandaag om 00:05:10
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Dennis1984
27 October 2025, 23:54:05
De Projecten van RetroJack door RetroJack
27 October 2025, 23:37:19
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Arjen52
27 October 2025, 22:52:56
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Ronzol
27 October 2025, 22:25:58
Rondom Charlois door Alewijn
27 October 2025, 22:25:57
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
27 October 2025, 22:04:19
Yet Another Servo Decoder door Dennis1984
27 October 2025, 22:00:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MathynK
27 October 2025, 21:59:16
Da's Daz 2 door Huup
27 October 2025, 21:47:59
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Eric B
27 October 2025, 21:46:40
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
27 October 2025, 21:17:04
Crème daken mitropa rijtuigen epoche 2 door Stefan88
27 October 2025, 20:31:18
Line-up foto's van modellen door Jeroen95
27 October 2025, 20:12:18
Digitaal-delta door Biesje
27 October 2025, 20:07:34
Minibaan Visserskaai H0 door NS264
27 October 2025, 19:59:28
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door bask185
27 October 2025, 19:58:39
Project seaside Germany door Ronald Halma
27 October 2025, 19:30:50
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Gerrit H
27 October 2025, 19:17:08
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
27 October 2025, 18:53:13
TAMS PZS-2.2 door bask185
27 October 2025, 18:49:53
Retrobahn goes to the States: Bergamot Creek door hervé
27 October 2025, 18:28:25
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door Biesje
27 October 2025, 16:55:39
  

Auteur Topic: BR-18.6 Schaal-0.  (gelezen 35877 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11511
    • nulpunt
Re: BR-18.6 Schaal-0.
« Reactie #75 Gepost op: 17 July 2025, 21:11:30 »
Het is me niet duidelijk waarom de stangen van de omkeerbeweging maar voor 3/4 rond zijn. Ik zal het er toch mee moeten doen. Ze klemmen om een 2,0mm staf die dwars van de ene naar de ander zijde loopt.

Montage is helemaal geen probleem dus achteraf, na het spuiten, aanbrengen.





Nog een detailfoto van het voorste gedeelte van het drijfwerk.
Boutjes 0,8 en een zelf gemaakt verticale "ophang"-stang; H-O-H 7.0mm


11098

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11511
    • nulpunt
Re: BR-18.6 Schaal-0.
« Reactie #76 Gepost op: 19 July 2025, 09:54:03 »
Niet mijn favoriete constructie, maar anders dan alles (ook de leibaan !) vastzetten met stalen M1 boutjes zie ik nu niet. Kleinere koppen van de boutjes misschien, maar die heb ik niet.

En hoe kom je er nog bij met een mini schroevendraaier en/of boutjes/moertjes M0,8 ?
Daarbij de wetenschap dat alles weer los en vast moet bij de afwerking......het zij zo.

Het positieve is...alles zit vast en loopt, aan 2 kanten, als een zonnetje :D en kan ik door naar het volgende hoofdstuk van de bouw.





12159
« Laatst bewerkt op: 19 July 2025, 09:57:26 door FritsT »

Frits C

  • FCS Topaka
  • Offline Offline
  • Berichten: 298
Re: BR-18.6 Schaal-0.
« Reactie #77 Gepost op: 19 July 2025, 11:13:19 »
Als je project straks klaar is, vallen die 'verkeerde' boutjes vast niet meer op.
m.v.g.  Frits

Ik ontwerp met DesignSpark Mechanical

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12261
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: BR-18.6 Schaal-0.
« Reactie #78 Gepost op: 19 July 2025, 15:14:06 »
Ik zou me er ook helemaal niet druk om maken,met zulke projecten ontkom je soms niet aan concessies,lekker doorgaan  (y)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11511
    • nulpunt
Re: BR-18.6 Schaal-0.
« Reactie #79 Gepost op: 21 July 2025, 11:12:38 »
Als ik de 1:1 foto's van diverse 18.6 bekijk hebben de "loodgieters" er verschillende opvattingen  over gehad. Welke leiding loopt onder/over een andere....
De grootst gemene deler is op onderstaande foto te zien en duidelijk is dat ik moet beginnen met de onderste (groen) en dat is de brede kabelboom van olieleidingen. Dan de drie "verticale" zandleidingen en daarna de stoomleiding naar de waterpomp (blauw).
Leidingen vlak voor het machinistenhuis lopen over de kabelboom en komen daarna aan de beurt.


FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11511
    • nulpunt
Re: BR-18.6 Schaal-0.
« Reactie #80 Gepost op: 21 July 2025, 13:24:11 »
Goede scherpe foto's van de olieleidingen heb ik niet, maar ik ben er uit.

Uit het machinistenhuis (pomp) komen alle leidingen uit een een soort verdeel/constructie blok (rood). 3 rijen van 4 zo te zien.
In de blauwe cirkel zie je de pijpverbinders. 12 stuks ?


In de gele cirkel zie je een kleinere boom met (6 stuks ?) pijpverbinders, de helft dus. De andere helft loopt onder de ketel door naar rechts en ook daar zie je de pijpverbinders. Van daaruit naar de smeerpunten in het cylinderblok.

Links:


Rechts:


Nu de positie van de klemmen op de ketel bestuderen en bepalen hoeveel leidingen ik er doorheen kan krijgen.
« Laatst bewerkt op: 21 July 2025, 13:26:05 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11511
    • nulpunt
Re: BR-18.6 Schaal-0.
« Reactie #81 Gepost op: 21 July 2025, 23:03:58 »
Een precisiewerkje...leuk. Maar er zijn grenzen. ;D

10-12 draadjes stuk voor stuk los van elkaar glad en parallel op het model aanbrengen..jammer dan. Dat gaat nooit lukken.

Test:
0,3mm draad uitgerekt zodat het recht wordt. Vervolgens op tape geplakt en plat gebogen.
Bedoeling is dat de tape blijft zitten bij het monteren en eventueel later onder de leidingen weg te halen.




De test verliep naar tevredenheid en daarom nu ook het hele werkstukje op dezelfde wijze.


In overleg  met de opdrachtgever zijn er wat vereenvoudigingen aangebracht. Beter eenvoudig maar goed dan gecompliceerd en kans op onvolkomendheden.
-geen pijpverbinders
-geen aparte doorvoer door voorzijde machinistenhuis



De klemmen (Bauer Modellbau) zijn 3,0mm en kunnen dus geen 12 maar 10 leidingen omvatten. Het zij zo.
Waar mogelijk zijn de klemmen aan de binnenkant van de ketel gesoldeerd. Waar ik er niet bij kon is gebruik gemaakt van 10-secondenlijm met het pootje door een gaatje door de ketel. De onderkant van de steun is wel gesoldeerd..


Na het weghalen van de positie-tape en de tape onder de leidingen (dat lukt  :D) is er voor de zekerheid 10-secondenlijm tussen leidingen en ketel aangebracht om alles met zekerheid strak te houden.




13598
« Laatst bewerkt op: 21 July 2025, 23:12:19 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11511
    • nulpunt
Re: BR-18.6 Schaal-0.
« Reactie #82 Gepost op: 22 July 2025, 13:08:55 »
Splitsen van de "boom":




Dit zie je aan de rechter zijde:


Dit zie je aan de linker zijde:


Klaar.

14097

Frits C

  • FCS Topaka
  • Offline Offline
  • Berichten: 298
Re: BR-18.6 Schaal-0.
« Reactie #83 Gepost op: 22 July 2025, 17:55:33 »
Je fröbelt er weer lustig op los Frits. (y)
m.v.g.  Frits

Ik ontwerp met DesignSpark Mechanical

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11511
    • nulpunt
Re: BR-18.6 Schaal-0.
« Reactie #84 Gepost op: 23 July 2025, 18:27:57 »
De trap (gietdeel uit de SOV  ;D) naar de voetplaat aan de voorkant van het machinistenhuis.
Gesoldeerd aan de steunen aan het frame en dus niet aan machinistenhuis/voetplaat. Demontabel houden.


Ik dacht dat de zandleidingen als tweede aan de beurt waren om te maken. Mis. Bovenop de ketel loopt nog een leiding die er onderdoor moet. Ik weet de functie niet precies, maar ik denk aan de sproeier of mogelijk, maar niet waarschijnlijk, de pyrometer. Wie?
Draad 0,6 (deels flexibel door uit te gloeien) vastgezet met een draadje 0,3mm als lus in een gaatje 0,8 en aan de binnenkant van de ketel omgezet. Niks gesoldeerd dus.




15439
« Laatst bewerkt op: 23 July 2025, 18:33:03 door FritsT »

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5074
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: BR-18.6 Schaal-0.
« Reactie #85 Gepost op: 23 July 2025, 20:16:40 »
Is het niet de voeding van het sein op de rookkastdeur...? Leiding lijkt zonder dit sein te ontbreken..
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11511
    • nulpunt
Re: BR-18.6 Schaal-0.
« Reactie #86 Gepost op: 23 July 2025, 20:29:42 »
Vincent,
Electra-aansluiting? Zou zo maar kunnen. Zeker nu ik diverse foto's bekijk.

Ik zie 18.602 zonder leiding en zonder lamp......ik betwijfel nu echt dat het de sproeier is want dan zou je de leiding op de nieuw gebouwde ketel toch wel moeten zien (denk ik)


Ik zie dezelfde lok met leiding zonder lamp.


En weer de 602 met leiding en met lamp.


In delen aangelegde electra? Lijkt me dan inderdaad de meest waarschijnlijke optie.

15645
« Laatst bewerkt op: 23 July 2025, 20:34:03 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11511
    • nulpunt
Re: BR-18.6 Schaal-0.
« Reactie #87 Gepost op: 24 July 2025, 10:21:24 »
De zandleidingen worden gebogen uit uitgegloeid 0,8mm draad.
Secuur "loodgieterswerk" en altijd lastig om te besluiten tot waar je ze laat lopen in het model. In 1:1 heb je ruimte naast het frame en achter de wielen, hier niet. En de ketel moet los/demontabel van het frame blijven. Dan ook nog de wetenschap dat het model tientallen keren uit elkaar gehaald moet worden waardoor het onvermijdelijk zal blijken om de leidingen niet tussentijds te verbuigen.

En dan toch wil ik ze zo ver laten doorlopen dat het leidingen lijken en geen afgeknipte draad. ;)
Helemaal tot aan de wielband..... dat is een stap te ver. Die zouden dan als apart deel vast aan het frame moeten komen.

De leidingen worden aan de  zanddom gesoldeerd. Onder de ketel moet ook een bevestigingspunt. Die maak ik van handrailhouders met M1,4 schroefdraad. Die soldeer ik niet vast maar blijven draaibaar om de schroefdraad zodat ze de meest ideale lijn voor de doorvoer kunnen innemen. Is de doorvoer definitief, dan soldeer ik de leiding aan de doorvoer.






Straks is alles zwart van kleur en vallen de steunen veel minder op.


16704
« Laatst bewerkt op: 24 July 2025, 10:36:00 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11511
    • nulpunt
Re: BR-18.6 Schaal-0.
« Reactie #88 Gepost op: 26 July 2025, 21:03:50 »
Het is een hele puzzel met dilemma's.....hoe lopen de leidingen? Het lijkt dat er bij zowat alle 30 locomotieven in 1:1 van deze serie er andere loodgieters (met eigen inzichten) aan het werk zijn geweest. Een ramp voor de modelbouwer. Komt dus neer op het kiezen van een bepaald locnummer en die nabouwen. Ik heb nummerschildjes van de 18.604 maar eigenlijk geen goede foto's. Dubbel dilemma dus.

Maar wat ik zowiezo kan maken zijn een trekstangen en de handrails aan de rechter zijde.

De handrails is het probleem helemaal niet. Goed uitmeten met de hoogtemeter, steunen solderen, stalen 0,7mm stang er doorheen schuiven en klaar.

Iet lastiger is de de daar boven liggende trekstang. Gelukkig zijn er onlangs geleiders 3D getekend en gegoten. In combinatie met Albionbuis 0,7/0,9 heb ik die stang kunnen maken.

De geleiders met pielekes van 0,6.


En dan maar breien...
Geleiders zijn gelijmd omdat ik vervorming van de Albion buis verwacht als ik er met de vlam bij kom.




Na de schoonmaakbeurt is dit het resultaat.


22278
« Laatst bewerkt op: 26 July 2025, 21:15:01 door FritsT »

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5074
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: BR-18.6 Schaal-0.
« Reactie #89 Gepost op: 26 July 2025, 21:42:38 »
Nog ff over die leiding... Prik voor de lamp lijkt toch van onder te komen. Dus wat die leiding dan is  ???
Lijkt wel of tie aan de elektrabuis vast zit..?


https://www.flickr.com/photos/135400658@N07/22061575554/sizes/o/

PS Al lijkt tie hier een eigen leven te leiden.. Lijkt de rookkast in te gaan; wellicht toch die pyrometer?
https://www.dampflokmuseum.de/fileadmin/_processed_/3/a/csm_dampflok-18-612_2d80bc2a50.jpg
« Laatst bewerkt op: 26 July 2025, 22:00:35 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn