Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 23:59:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 23:44:07
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
Vandaag om 23:43:09
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door spoorzeven
Vandaag om 23:27:20
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 22:57:24
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
Vandaag om 22:55:21
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:26:35
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
Vandaag om 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
Vandaag om 21:21:53
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 21:21:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
Vandaag om 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
Vandaag om 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
  

Auteur Topic: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.  (gelezen 57008 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #285 Gepost op: 06 February 2025, 20:02:19 »
We hebben een dak (en een hand), 5 delen.
Schaal-0


FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #286 Gepost op: 07 February 2025, 15:56:40 »
Het gietdeel van de pantograaf

foto 1:


foto 2:


foto 3:


foto 4:


foto 5:


foto 6:

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #287 Gepost op: 07 February 2025, 21:07:21 »
Ongeduldig als we zijn wil ik de pantograaf in elkaar zetten. Echter, er moeten een aantal gaatjes 0,5 geboord worden op de boorkolom. Die staat echter ingesteld voor het frezen van de middenbuffers voor de zandwagentjes en dat gaat nog een aantal dagen duren. Maar ik kan alvast wel wat laten zien.

de losgesneden delen MET aangietstukken er nog aan vast


Ontdaan van onnodig messing...











PAS OP dat je de dunne asjes aan de uiteinde NIET afslijpt.






Eén steun kon ik alvast aan het frame (in de inkeping) solderen.


Dan moeten er nu gaatjes geboord worden.....

Maar het gaat er ongeveer zo uitzien.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #288 Gepost op: 08 February 2025, 12:22:02 »
Twee testversies van de bufferbalk. Een met vierkante en een met ronde stangen (plastic en metaal) voor de buffers. Gelijk wat ander klein grut.

Maar toen begaf de printer het . :'( :'( :'( :'( Is naar de reparateur geweest en we hopen zaterdagavond blij te zijn.



FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #289 Gepost op: 08 February 2025, 17:07:28 »
We zijn weer o zo blij .... ;D ;D Doet het weer.

« Laatst bewerkt op: 08 February 2025, 17:09:15 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #290 Gepost op: 10 February 2025, 23:04:08 »
Daar gaat die dan...gaten boren in het gietdeel van de pantograaf. Schaal-0 dus.

Mijn oude Emco even van stal gehaald omdat de frees/boorkolom nog steeds ingesteld moet blijven voor de middenbuffers van de zandwagentjes.


Die twee stangen moeten er dus in.


Alle componenten moeten vast in de klem zitten anders breekt het boortje met alle gevolgen van dien

Geen probleem,


Geen probleem,


Geen probleem,


Goed aandacht aan schenken want ik brak toch een boortje. Kreeg ik er gelukkig zonder al teveel schade uit. Goed ondersteunen dus. Desnoods handmatig aandrukken.
Het is uiteindelijk gelukt maar het ging niet makkelijk.


Groot probleem, maar oplosbaar
Binnen in het knietjes moeten nog twee gaatjes. Los in je hand zie je ze, maar ingespannen in de klem zie je niks noppes nul.
Na langoverwegen heb ik ze met de hand én met zicht geboord. Uiteindelijk ....Geen probleem

Geen probleem,


Geen probleem,


Toen was ik het even zat na 1,5 uur puzzelen in opperste concentratie. Morgen verder.

Ik moet alleen nog de verbinding van de bovenste stang met de as onder het sleepstuk nog boren. Aandachtspunt: Priempjes tekenen. Die zijn we vergeten.

Maar toch alles even in elkaar gezet voor het beeld,
Het sleepstuk komt horizontaal als de verbinding (zojuist genoemd) gesoldeerd is.




32326
« Laatst bewerkt op: 10 February 2025, 23:13:21 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #291 Gepost op: 11 February 2025, 13:33:15 »
Film:


Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7476
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #292 Gepost op: 11 February 2025, 13:38:03 »
Heel netjes Frits!  (y)
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 2024
  • Allegra" treinstel
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #293 Gepost op: 11 February 2025, 13:56:27 »
Gaaf Frits  (y)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #294 Gepost op: 11 February 2025, 15:18:07 »
De laatste aanpassing....borgen van de stand gestreken pantograaf en opgelaten pantograaf.

Opgelaten pantograaf,
Met twee veertjes,


Gestreken pantograaf,


De borging bij gestreken pantograaf,


Zelfde positie, maar dan met opgelaten pantograaf.


Die twee borgingslipjes zitten gesoldeerd aan het frame.


Inmiddels zijn aan het ontwerp van het gietdeel wat aanpassingen gedaan zodat het boren wat minder moeilijk is geworden. Met een beetje mazzel zitten er al open gaatjes in en waar nodig is eer wat (onzichtbaar) opgedikt. Dat hangt van de gieter af, maar we hebben ze er wel in getekend. Ik heb daar wel vertrouwen in.

32695

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5374
  • Modelspoor is emotie...
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #295 Gepost op: 11 February 2025, 17:12:34 »
Het is wederom schitterend Frits (y)
Tbinnebarretije…

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #296 Gepost op: 12 February 2025, 18:40:04 »
De rekken met rijweerstanden. Veel zal er niet van te zien zijn , want er komt een beschermingsrek met gaas overheen.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #297 Gepost op: 19 February 2025, 16:07:58 »
Nou, Vs.2 van de pantograaf is in productie...2 weekjes (on)geduld. Jammer dat 7 maart een vrijdag is, dus pakje zal dan pas na het weekend aankomen.


FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #298 Gepost op: 11 March 2025, 11:44:55 »
Pantografen Vs.2 zijn binnen.
De gaatjes voor de assen zijn nu open. Die niet helemaal open zijn, zijn wel veel beter te bewerken door een groter "priempje" (we hadden een gat getekend)
Ik ben toch dik tevreden, geen Vs.3 nodig.







De moeilijk te bereiken gaatjes binnen in het "knietje" zijn open  :D. Die aan de buitenkant net niet. Boortje er op en klaar.


34889

« Laatst bewerkt op: 11 March 2025, 11:47:22 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11246
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #299 Gepost op: 18 March 2025, 20:40:50 »
Versie.2 van de pantograaf beschrijf ik in een apart draadje:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114659.msg3222533121#msg3222533121


Het werktempo aan de Motorpost lag afgelopen periode iets lager, maar nu zetten we de vaart er weer in. (voor zover het kan)

Te beginnen met de centrale kast aan de onderkant.


35793
« Laatst bewerkt op: 18 March 2025, 20:43:31 door FritsT »