Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 10:27:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 10:26:36
4 ledjes op één voorweerstand? door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:46:26
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Jelmer
Vandaag om 09:34:42
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:25:18
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Teun
Vandaag om 09:24:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 09:18:00
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Jelmer
Vandaag om 09:16:39
Koploper: missende bezetmelders bij openen "onderhouden lokomotieven" door Servé
Vandaag om 08:52:24
Piko 2025 door VAM65
Vandaag om 08:42:23
advies gevraagd over gelijkstroommotoren en de aansturing door Loki
Vandaag om 08:04:27
Problemen met digitale koppeling Roco door Ben
Vandaag om 08:02:09
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 07:11:20
NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:09:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door marco
16 September 2025, 22:05:09
NS 8800 in spoor 0 door Rob Moerkerken
16 September 2025, 21:46:50
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
16 September 2025, 21:45:57
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door R1954
16 September 2025, 21:41:04
Halling aandrijvingen door Sven
16 September 2025, 21:39:03
S3/6, de grote ontbrekende… door Robert vh Prutsert
16 September 2025, 21:21:45
Raadplaatje door grossraumwagen
16 September 2025, 20:41:04
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Ronald Halma
16 September 2025, 20:17:13
Wielen bruineren. Hoe? door Ronald Halma
16 September 2025, 20:15:55
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
16 September 2025, 19:45:27
Rookgenerator aansluiting op lok NS4808 (ex BR57) door Ferdinand Bogman
16 September 2025, 19:20:13
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Keska
16 September 2025, 19:05:36
De Projecten van RetroJack door MOVisser
16 September 2025, 18:57:25
The Summer of 69 door MOVisser
16 September 2025, 18:47:31
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
16 September 2025, 18:39:37
Aachenau West door wob
16 September 2025, 18:06:47
  

Auteur Topic: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.  (gelezen 75081 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11413
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #255 Gepost op: 22 December 2024, 20:26:36 »
We hebben de 4 ventilatieroosters er in zitten. Had wel even voeten in de aarde omdat de roosters bij kop 2 precies over dakdeel 4 en 5 liepen. Dak 5 is korter gemaakt en 4 langer zodat die roosters nu compleet in dakdeel 4 zitten.


Voor ons overzicht en controle printbaarheid zijn alle dakdelen geüpload naar Shapeways (nog niet geschikt voor productie).


Volgende item zijn de deuren in de koppen. Vooralsnog niet te openen.

26295
« Laatst bewerkt op: 22 December 2024, 20:29:40 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11413
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #256 Gepost op: 24 December 2024, 14:34:52 »
Het kan nu niet meer tochten in de Motorpost want de deuren zitten er in.
Glas wordt er van binnen af ingezet.
De deur kan niet open, nog niet.


Deurkruk is een apart onderdeel dat naderhand wordt aangebracht.

Mitchell

  • 3D Designer
  • Offline Offline
  • Berichten: 3186
    • SpoorObjecten
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #257 Gepost op: 24 December 2024, 19:43:15 »
is het niet handiger het dak in 1 keer te printen in SLS ipv meerdere onderdelen?

edit: zie net je andere bericht, zou je dan niet 2 versies maken? 1 voor de thuis printer, 1 voor de industriele printer?

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11413
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #258 Gepost op: 24 December 2024, 21:47:52 »
Mitchell,

We hebben geen vast einddoel voor ogen. Nu hebben we iedere dag veel plezier aan het bedenken en beppen met/over iets wat we nog nooit gedaan hebben. Misschien kan het beter, makkelijker of wat dan ook,  maakt ons nu niks uit. Zo schreef ik "deurtjes kunnen (nog) niet open",... later wellicht wel, maar dan verliezen we ons nu in details waar we nu even geen zin in hebben.
Verder speelt mee dat we ook zelf willen printen (vandaar de 5 dakdelen) al sluit ik zeker niet uit dat het model professioneel geprint kan gaan worden. Gevalletje van én én. Dan tekenen we toch even wat erbij of passen wat aan. Nog niks staat vast en we houden wel alle opties open. Dus misschien toch ook een Spoor-0 versie. We hebben geen haast (zeiden de twee pensionado's).

Frits.

« Laatst bewerkt op: 24 December 2024, 21:49:42 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11413
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #259 Gepost op: 25 December 2024, 22:55:52 »
Mitchell,

Ik zie een probleem.... Het dak in Spoor-1 wordt 640 mm. Shapeways geeft voor SLS/PA-11 een bouding box van 200x200x300mm.
Het dak kan er met printen dus niet in 1x in zoals je opperde.
Wat weet jij dat ik niet weet over die afmetingen/printers?



Frits.



Mitchell

  • 3D Designer
  • Offline Offline
  • Berichten: 3186
    • SpoorObjecten
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #260 Gepost op: 26 December 2024, 09:07:49 »
SLS PA12 (versatile plastic) kan tot 650mm :)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11413
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #261 Gepost op: 29 December 2024, 20:57:34 »
De kap is klaar, maar de raamsponningen waren dat nog niet. We hebben vanavond de ramen van de kop voorzien van een aanslag zodat het "glazen" raam niet naar binnen valt.
Nu de ramen aan de zijkant nog.
Het "glas" wordt 1mm dik.



27225

Kees-Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 306
  • BarbapapaSpoor
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #262 Gepost op: 30 December 2024, 10:23:02 »
Het "glas" wordt 1mm dik.

0,5 of 0,4mm lijkt me beter op schaal (en makkelijker te buigen mocht je iets van kunststof gebruiken.

En hoe maak je de „rubber“ randen van de ramen?

Mvg

KeesJan
Ik wist niet dat je modeltreinen had?

Heb ik ook niet.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11413
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #263 Gepost op: 30 December 2024, 10:51:05 »
1,0mm  is een keuze geweest. We moesten wat besluiten om te tekenen. En het randje is naderhand makkelijk op te dikken. Het gaat ons ook niet om het model, maar om het leren ontwerpen in kunststof en daar zijn de ramen een lastig onderdeel van. We hebben ze al geprint en gepolijst (zie eerder in dit verhaal) maar ze kunnen ook uit plexiglas. Dat buigen lijkt inderdaad dé manier. Beter dan printen al hebben we dat ook al gedaan.

Het zwarte randje....zijn we nog niet uit, maar ik heb al testen gedaan om de kopse kant en binnenkant kozijn zwart te schilderen en dat viel zeker niet tegen..
Dat stootrandje zwart maakt het mogelijk nog makkelijker.
Maar we zijn nog niet zo ver dat we zeggen dat we de ideale oplossing hebben gevonden en van je fouten kan je leren, maar je kan ook zeggen...... acceptabel.
Eerst de grote lijnen en dan de details.

Draai het eens om....Een styreenbouwer die voor het eerst een messing kit wil bouwen. ;D Hele andere invalshoeken en technieken. Daar heb ik 20 jaar over gedaan. Dat moet je leren. Andersom dus ook en we hebben als pensionados de tijd (en de lol) al willen we dit model toch wel komend jaar op de baan/vitrine hebben. Kunnen we daarna weer andere dingen doen.

Hoe dan ook, alle suggesties zijn welkom en doen we iets pertinentnet helemaal super fout, dan horen we dat ook (minder) graag.

Nog een ding waar iedereen wel even iets over wil zeggen.... trekt het materiaal tzt niet krom? Ons antwoord: hebben we nog geen idee van. Daar praten we met bv Shapeways-2 nog wel over. Maak ik me daar zorgen over?...nee.

27521
« Laatst bewerkt op: 30 December 2024, 11:05:08 door FritsT »

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1192
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #264 Gepost op: 30 December 2024, 11:45:56 »
Kun je een apart 'raamrubber' van 0,5 mm printen of wordt dat te dun?
Je hebt nu een raamdiepte van 1 mm. Als je dan 'n plexiglas 'ruit' van 0,5 of 0,4 gebruikt en je kan het rubber 0,5 mm printen, kan dat als raamrubber er in gezet worden.
Met vriendelijke groet,
Peter

Kees-Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 306
  • BarbapapaSpoor
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #265 Gepost op: 30 December 2024, 12:56:03 »
Duidelijk Frits,

De oplossing voor de rubbers is zeer eenvoudig en ooit heel lang geleden door mij bedacht en door velen daarna ook gebruikt.

Laat de beschermfolie op de plexiglas zitten aan beide kanten.
Daarna snij je de ruiten met een lasersnijder waarbij je een dubbele lijn gaat snijden.
De binnenste van de twee half/kwart door het materiaal.
Het buitenste randje folie aan 1 kant weghalen en daarna zwart spuiten.
Na drogen de rest er ook afhalen.
Ik wist niet dat je modeltreinen had?

Heb ik ook niet.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11413
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #266 Gepost op: 30 December 2024, 13:00:58 »
 (y)

Kees-Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 306
  • BarbapapaSpoor
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #267 Gepost op: 30 December 2024, 13:02:00 »
Krijg je zoiets als het voorste raam van de cabine. De zijkant heeft een extra geëtst kozijn.


Ik wist niet dat je modeltreinen had?

Heb ik ook niet.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11413
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #268 Gepost op: 30 December 2024, 13:27:48 »
Dat geëtste had ik ook in gedachten en nu zie ik het.  Dat gaat leuk worden.  :D

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11413
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #269 Gepost op: 05 January 2025, 15:15:53 »
Regenachtige zondagmiddag...... :(

Dan maar de positie, met 3 steunvoetjes, van de pantograaf bepalen.


27849