Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouwen Roco 1100 naar digitaal door Peter J K
Vandaag om 01:42:05
Spoor- en tramweg parafernalia door Duikeend
Vandaag om 01:28:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 01:10:45
Goede wensen voor 2026 door Ronald69
Vandaag om 00:18:24
Contact gegevens Roco NL door Sikko
18 December 2025, 23:19:17
Piko EUROCITY 2969 traxx door Rob Ellerman
18 December 2025, 23:13:54
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Ronald Halma
18 December 2025, 23:09:35
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
18 December 2025, 22:43:11
diorama, voor lange treinen. door Mark D.
18 December 2025, 22:18:05
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
18 December 2025, 21:58:54
Rondom Charlois door hervé
18 December 2025, 21:41:46
Onshape gebruikersgroep door Frank 123
18 December 2025, 21:39:59
Station Steenwijk poging 2 door Spoor010
18 December 2025, 21:19:32
Resin kits best met of zonder grondlaag door Sikko
18 December 2025, 20:52:29
NAM ex USATC MK modelbouw studio kit door orientexpress
18 December 2025, 20:41:57
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Vislijn
18 December 2025, 19:41:54
Bauarbeiten im gange door Frank 123
18 December 2025, 19:38:36
Revier Rheinbrenner (H0) door Marco1044
18 December 2025, 19:14:52
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door Ronald Halma
18 December 2025, 18:53:51
VERPLAATST: Probleem met inloggen door Duikeend
18 December 2025, 18:02:20
Wie weet hoe je 2 fleischmann sprinters kan koppelen door linquenda2
18 December 2025, 17:58:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
18 December 2025, 17:54:25
Modellbau Lingen 2026 door Scratchbuilt
18 December 2025, 17:39:57
Raadplaatje door Gerrit H
18 December 2025, 17:36:02
Station Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Locojack
18 December 2025, 17:14:30
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
18 December 2025, 17:00:58
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
18 December 2025, 16:30:51
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
18 December 2025, 15:52:23
Rivarossi br 56 HR2891S door Nico Hoogerwerf
18 December 2025, 15:28:59
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
18 December 2025, 13:47:48
  

Auteur Topic: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.  (gelezen 119978 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11614
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #255 Gepost op: 22 December 2024, 20:26:36 »
We hebben de 4 ventilatieroosters er in zitten. Had wel even voeten in de aarde omdat de roosters bij kop 2 precies over dakdeel 4 en 5 liepen. Dak 5 is korter gemaakt en 4 langer zodat die roosters nu compleet in dakdeel 4 zitten.


Voor ons overzicht en controle printbaarheid zijn alle dakdelen geüpload naar Shapeways (nog niet geschikt voor productie).


Volgende item zijn de deuren in de koppen. Vooralsnog niet te openen.

26295
« Laatst bewerkt op: 22 December 2024, 20:29:40 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11614
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #256 Gepost op: 24 December 2024, 14:34:52 »
Het kan nu niet meer tochten in de Motorpost want de deuren zitten er in.
Glas wordt er van binnen af ingezet.
De deur kan niet open, nog niet.


Deurkruk is een apart onderdeel dat naderhand wordt aangebracht.

Mitchell

  • 3D Designer
  • Offline Offline
  • Berichten: 3199
    • SpoorObjecten
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #257 Gepost op: 24 December 2024, 19:43:15 »
is het niet handiger het dak in 1 keer te printen in SLS ipv meerdere onderdelen?

edit: zie net je andere bericht, zou je dan niet 2 versies maken? 1 voor de thuis printer, 1 voor de industriele printer?

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11614
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #258 Gepost op: 24 December 2024, 21:47:52 »
Mitchell,

We hebben geen vast einddoel voor ogen. Nu hebben we iedere dag veel plezier aan het bedenken en beppen met/over iets wat we nog nooit gedaan hebben. Misschien kan het beter, makkelijker of wat dan ook,  maakt ons nu niks uit. Zo schreef ik "deurtjes kunnen (nog) niet open",... later wellicht wel, maar dan verliezen we ons nu in details waar we nu even geen zin in hebben.
Verder speelt mee dat we ook zelf willen printen (vandaar de 5 dakdelen) al sluit ik zeker niet uit dat het model professioneel geprint kan gaan worden. Gevalletje van én én. Dan tekenen we toch even wat erbij of passen wat aan. Nog niks staat vast en we houden wel alle opties open. Dus misschien toch ook een Spoor-0 versie. We hebben geen haast (zeiden de twee pensionado's).

Frits.

« Laatst bewerkt op: 24 December 2024, 21:49:42 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11614
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #259 Gepost op: 25 December 2024, 22:55:52 »
Mitchell,

Ik zie een probleem.... Het dak in Spoor-1 wordt 640 mm. Shapeways geeft voor SLS/PA-11 een bouding box van 200x200x300mm.
Het dak kan er met printen dus niet in 1x in zoals je opperde.
Wat weet jij dat ik niet weet over die afmetingen/printers?



Frits.



Mitchell

  • 3D Designer
  • Offline Offline
  • Berichten: 3199
    • SpoorObjecten
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #260 Gepost op: 26 December 2024, 09:07:49 »
SLS PA12 (versatile plastic) kan tot 650mm :)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11614
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #261 Gepost op: 29 December 2024, 20:57:34 »
De kap is klaar, maar de raamsponningen waren dat nog niet. We hebben vanavond de ramen van de kop voorzien van een aanslag zodat het "glazen" raam niet naar binnen valt.
Nu de ramen aan de zijkant nog.
Het "glas" wordt 1mm dik.



27225

Kees-Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 339
  • BarbapapaSpoor
    • RailKees op Instagram
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #262 Gepost op: 30 December 2024, 10:23:02 »
Het "glas" wordt 1mm dik.

0,5 of 0,4mm lijkt me beter op schaal (en makkelijker te buigen mocht je iets van kunststof gebruiken.

En hoe maak je de „rubber“ randen van de ramen?

Mvg

KeesJan
Ik wist niet dat je modeltreinen had?

Heb ik ook niet.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11614
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #263 Gepost op: 30 December 2024, 10:51:05 »
1,0mm  is een keuze geweest. We moesten wat besluiten om te tekenen. En het randje is naderhand makkelijk op te dikken. Het gaat ons ook niet om het model, maar om het leren ontwerpen in kunststof en daar zijn de ramen een lastig onderdeel van. We hebben ze al geprint en gepolijst (zie eerder in dit verhaal) maar ze kunnen ook uit plexiglas. Dat buigen lijkt inderdaad dé manier. Beter dan printen al hebben we dat ook al gedaan.

Het zwarte randje....zijn we nog niet uit, maar ik heb al testen gedaan om de kopse kant en binnenkant kozijn zwart te schilderen en dat viel zeker niet tegen..
Dat stootrandje zwart maakt het mogelijk nog makkelijker.
Maar we zijn nog niet zo ver dat we zeggen dat we de ideale oplossing hebben gevonden en van je fouten kan je leren, maar je kan ook zeggen...... acceptabel.
Eerst de grote lijnen en dan de details.

Draai het eens om....Een styreenbouwer die voor het eerst een messing kit wil bouwen. ;D Hele andere invalshoeken en technieken. Daar heb ik 20 jaar over gedaan. Dat moet je leren. Andersom dus ook en we hebben als pensionados de tijd (en de lol) al willen we dit model toch wel komend jaar op de baan/vitrine hebben. Kunnen we daarna weer andere dingen doen.

Hoe dan ook, alle suggesties zijn welkom en doen we iets pertinentnet helemaal super fout, dan horen we dat ook (minder) graag.

Nog een ding waar iedereen wel even iets over wil zeggen.... trekt het materiaal tzt niet krom? Ons antwoord: hebben we nog geen idee van. Daar praten we met bv Shapeways-2 nog wel over. Maak ik me daar zorgen over?...nee.

27521
« Laatst bewerkt op: 30 December 2024, 11:05:08 door FritsT »

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1213
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #264 Gepost op: 30 December 2024, 11:45:56 »
Kun je een apart 'raamrubber' van 0,5 mm printen of wordt dat te dun?
Je hebt nu een raamdiepte van 1 mm. Als je dan 'n plexiglas 'ruit' van 0,5 of 0,4 gebruikt en je kan het rubber 0,5 mm printen, kan dat als raamrubber er in gezet worden.
Met vriendelijke groet,
Peter

Kees-Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 339
  • BarbapapaSpoor
    • RailKees op Instagram
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #265 Gepost op: 30 December 2024, 12:56:03 »
Duidelijk Frits,

De oplossing voor de rubbers is zeer eenvoudig en ooit heel lang geleden door mij bedacht en door velen daarna ook gebruikt.

Laat de beschermfolie op de plexiglas zitten aan beide kanten.
Daarna snij je de ruiten met een lasersnijder waarbij je een dubbele lijn gaat snijden.
De binnenste van de twee half/kwart door het materiaal.
Het buitenste randje folie aan 1 kant weghalen en daarna zwart spuiten.
Na drogen de rest er ook afhalen.
Ik wist niet dat je modeltreinen had?

Heb ik ook niet.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11614
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #266 Gepost op: 30 December 2024, 13:00:58 »
 (y)

Kees-Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 339
  • BarbapapaSpoor
    • RailKees op Instagram
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #267 Gepost op: 30 December 2024, 13:02:00 »
Krijg je zoiets als het voorste raam van de cabine. De zijkant heeft een extra geëtst kozijn.


Ik wist niet dat je modeltreinen had?

Heb ik ook niet.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11614
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #268 Gepost op: 30 December 2024, 13:27:48 »
Dat geëtste had ik ook in gedachten en nu zie ik het.  Dat gaat leuk worden.  :D

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11614
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #269 Gepost op: 05 January 2025, 15:15:53 »
Regenachtige zondagmiddag...... :(

Dan maar de positie, met 3 steunvoetjes, van de pantograaf bepalen.


27849