Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 14:43:57
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 14:38:46
De Projecten van RetroJack door MOVisser
Vandaag om 14:16:27
Modulebanen algemeen; Is de megabiels uitgerangeerd? door MOVisser
Vandaag om 14:14:50
advies gevraagd over gelijkstroommotoren en de aansturing door MOVisser
Vandaag om 14:02:48
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 13:57:27
Albert's fantasie in schaal 0e door spoorijzer
Vandaag om 13:37:10
Digitale kraan Roco 46801 door VAM65
Vandaag om 13:23:41
Piko 2025 door spoorzeven
Vandaag om 13:06:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:06:05
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 13:02:43
Da's Daz 2 door Keska
Vandaag om 12:57:24
Roco 290 digtaliseren door AP3737
Vandaag om 12:42:08
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 12:38:02
11e Grote Modelspoorexpo Leuven, 27 en 28 september door tothebeach
Vandaag om 12:29:10
Rookgenerator aansluiting op lok NS4808 (ex BR57) door Mar-Cas
Vandaag om 11:43:45
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 10:26:36
4 ledjes op één voorweerstand? door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:46:26
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:25:18
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Teun
Vandaag om 09:24:05
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Jelmer
Vandaag om 09:16:39
Koploper: missende bezetmelders bij openen "onderhouden lokomotieven" door Servé
Vandaag om 08:52:24
Problemen met digitale koppeling Roco door Ben
Vandaag om 08:02:09
NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:09:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door marco
16 September 2025, 22:05:09
NS 8800 in spoor 0 door Rob Moerkerken
16 September 2025, 21:46:50
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door R1954
16 September 2025, 21:41:04
Halling aandrijvingen door Sven
16 September 2025, 21:39:03
S3/6, de grote ontbrekende… door Robert vh Prutsert
16 September 2025, 21:21:45
Raadplaatje door grossraumwagen
16 September 2025, 20:41:04
  

Auteur Topic: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.  (gelezen 75141 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11414
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #270 Gepost op: 12 January 2025, 17:21:20 »
Zondag, een week verder. We zijn de Pantograaf aan het uitwerken.
Vandaag is er als test een kunststof model geprint. Toch wel heel fragiel in Spoor-0, dus het wordt nu zeker een messing gietdeel.
Behalve het gietdeel komt er ook een Albion-buisje aan te pas. En miniboortjes 0,5-0,8 om de gaten voor de assen open te boren. Het zou allemaal net moeten kunnen en volgens 1:1 moeten werken, maar dat weten we pas als het gietdeel binnen is en zover zijn we dus nog niet.



28077
« Laatst bewerkt op: 19 January 2025, 16:59:01 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11414
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #271 Gepost op: 18 January 2025, 18:58:25 »
Weer een week verder, maar het ontwerp voor het messing gietdeel van de pantograaf is af. In Spoor-0.
De stangen die we van Albion buisjes wilden maken zijn vervangen door te gieten stangen. Alles in 1 soort materiaal heeft de voorkeur.
Er is getest op het horizontaal bewegen van het sleepstuk. De draaipunten zijn uiteindelijk gevonden en getekend.
Ivm. de krimp van het messing is het ontwerp vergroot naar 101,5%

Voor het monteren heb je wel 0,4 of 0,5mm boortjes en een vaste hand nodig.

We hebben er het volste vertrouwen in dat het werkt, maar het gezegde blijft ... eerst zien, dan geloven.

28412


FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11414
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #272 Gepost op: 25 January 2025, 14:32:42 »
De doos voor de overspanningsbeveiliging vlak bij de pantograaf,


Dat was een uur werk met toch enkele concessies omdat het anders wel erg klein wordt en "brekie-brekie" bij het printen. Als los onderdeel dus. Maar we gaan ook een versie maken zonder concessies en zien wat er van komt. Spoor-0 dus.


28826

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11414
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #273 Gepost op: 25 January 2025, 16:19:56 »
Weer een week verder, maar het ontwerp voor het messing gietdeel van de pantograaf is af. In Spoor-0.

We hebben er het volste vertrouwen in dat het werkt, maar het gezegde blijft ... eerst zien, dan geloven.

28412

Ter info: alle ingediende gietdelen (zie ook het draadje "Dg in Spoor-1"), en ook de pantograaf,  zijn in productie genomen. De ontwerpen zijn dus goed.

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=109945.msg3222521813#msg3222521813

edwin1974

  • Online Online
  • Berichten: 2029
  • Allegra" treinstel
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #274 Gepost op: 25 January 2025, 16:26:09 »
ik heb nog wel iets aan info voor je voor wat betreft de pantograaf omtrent de pootjes voetje
Afstand van de voorste pootje tot de achterste pootje is 730mm  en de beide achterste pootje staan achter 500mm uit het midden

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11414
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #275 Gepost op: 25 January 2025, 16:51:38 »
Edwin,

Het ontwerp voor de pantograaf is al klaar en in productie.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11414
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #276 Gepost op: 26 January 2025, 10:38:56 »
Nog even terug naar de panto,





Onder het frame komt een verenstaal om de panto omlaag te houden.
Binnen het frame 2 trekveertjes om  de panto omhoog te houden

Omlaag,


Omhoog,
« Laatst bewerkt op: 26 January 2025, 10:51:32 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11414
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #277 Gepost op: 29 January 2025, 22:48:09 »
De stroomisolator/steun in de luchtleiding.




29424

Mitchell

  • 3D Designer
  • Offline Offline
  • Berichten: 3186
    • SpoorObjecten
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #278 Gepost op: 30 January 2025, 09:06:32 »
Pantograaf ziet er verdomd mooi uit  (y)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11414
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #279 Gepost op: 02 February 2025, 10:30:28 »
Een van onze printers is aan het werk gezet. Dat wordt een monster (test) sessie. Spoor-0. Kop-2 (de kleinste) als eerste.

Vandaag ook testexemplaar maken van het weerstandsrek op het dak. Dat wordt dan (deels) van messing omdat kunststof daar te fragiel voor is.

30099
« Laatst bewerkt op: 02 February 2025, 10:34:50 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11414
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #280 Gepost op: 02 February 2025, 12:36:32 »
Voor het rek met rijweerstanden op het dak moet en compromis worden gevonden tussen fijnheid en maakbaarheid. In ieder geval van messing.



3 soorten gaas,


Die linkse met de ruime mazen in het gaas geeft het beste resultaat (vind ik),
Daarmee heb ik gelijk maar een rek (circa 37x20mm) gemaakt om te kijken naar de maakbaarheid. L-profiel 1,5x1,5.




Op het houten model (schaal-0)


De rijweerstanden zelf kunnen zo te zien geprint worden, die zie je echt nog zitten.

Vervolgens nog kijken naar de loopplanken aan weerszijden. Daar kan je alle kanten mee op als ik naar de overeenkomstige op een ander treinstel kijk.


30163

« Laatst bewerkt op: 02 February 2025, 12:45:15 door FritsT »

Kees-Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 306
  • BarbapapaSpoor
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #281 Gepost op: 02 February 2025, 14:01:48 »
Pantograaf ziet er verdomd mooi uit  (y)
Idd.

Net als deze, geheel in metaal geprinte, pantograaf van Sebastiaan.



Mvg

Kees-Jan

Ik wist niet dat je modeltreinen had?

Heb ik ook niet.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11414
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #282 Gepost op: 02 February 2025, 14:11:33 »
Testprint is klaar. Kop-2





de deurklink kan er op, maar ik denk dat die van messing gaat worden.... brekie brekie, nog niet, maar zou zo kunnen


Kop-1 met sorteerruimte staat nu te printen.

30245

« Laatst bewerkt op: 02 February 2025, 14:15:23 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11414
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #283 Gepost op: 05 February 2025, 13:35:41 »
Testexemplaar






FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11414
    • nulpunt
Re: De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
« Reactie #284 Gepost op: 05 February 2025, 23:09:20 »
En  nu gaan we daken printen.