Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat was jullie allereerste loc? door AdLoc
Vandaag om 10:28:24
booster vraag door Dirk
Vandaag om 10:28:12
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 10:10:38
US diorama in H0 door Bertje B
Vandaag om 10:08:08
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Bertje B
Vandaag om 09:56:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:52:39
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
Vandaag om 09:16:22
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:00:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ruudns
Vandaag om 08:46:11
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Joz
Vandaag om 08:25:03
MoBaBro.de door Marco1044
Vandaag om 08:20:47
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 07:47:45
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door dennie
Vandaag om 00:25:50
Wat te doen met oude catalogi door Hasenwald
05 August 2025, 23:42:19
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
05 August 2025, 23:31:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
05 August 2025, 22:30:30
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
05 August 2025, 21:40:59
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
05 August 2025, 21:40:36
Her-(her-)beginnen door Overet
05 August 2025, 21:06:51
Terugverende koppeling door phdirk
05 August 2025, 20:32:14
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door phdirk
05 August 2025, 20:24:48
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
05 August 2025, 20:09:59
De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn door Sicco Dierdorp
05 August 2025, 19:58:56
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
05 August 2025, 19:33:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
05 August 2025, 19:29:14
Trix DXI van DC naar AC door hmmglaser
05 August 2025, 19:27:03
Vitrinekast door Scratchbuilt
05 August 2025, 18:44:53
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn door Tedo
05 August 2025, 17:45:40
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Tedo
05 August 2025, 17:41:37
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
05 August 2025, 17:30:20
  

Auteur Topic: Daz  (gelezen 37605 keer)

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 8956
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Daz
« Reactie #105 Gepost op: 22 April 2023, 20:37:42 »
Mooie lengte zo (y).

Wel 1 regel niet vergeten.
Fotografeer de bochten op ooghoogte ;)

Dan heb je geen last van het 'te krappe boogstraal'.

Gr. Koen.

Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8531
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Daz
« Reactie #106 Gepost op: 22 April 2023, 21:22:24 »
Altijd telelens gebruiken 🙃

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8531
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Daz
« Reactie #107 Gepost op: 24 April 2023, 21:18:29 »
Besloten de boel te herleggen, en wel het wisseldeel. Gevolg van hoe t nu ligt is dat de boog na de wisselstraat te scherp wordt en dat er, zoals op de foto te zien is, rechts en achter te weinig ruimte overblijft voor aansluitingen. Dus schuift alles een tikkie op en komt er voor de laatste overloopwissels een `knik`. Dan vervalt ook de rare s-boog die nu is te zien.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8531
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Daz
« Reactie #108 Gepost op: 25 April 2023, 20:27:13 »
Ik ben niet tevreden, maar waarom niet? Geen idee. Het klopt niet. Maar wat klopt er niet?








« Laatst bewerkt op: 25 April 2023, 20:30:38 door Huup »

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8531
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Daz
« Reactie #109 Gepost op: 25 April 2023, 20:33:24 »
Maar leuk wordt t wel. Ik fantaseer alles wat ontbreekt er vast omheen.....






Boertje

  • Offline Offline
  • Berichten: 527
  • Carpe diem, leven is te kort om dat niet te doen
    • albulisch.blogspot.com
Re: Daz
« Reactie #110 Gepost op: 25 April 2023, 20:43:54 »
He Huib....

Is het een idee om wat hoek te maken vanaf het inrijwissel? 1e wissel dan rechts wissel, het wissel naar het kopspoortje links wissel en dan de overloper terug ongeveer zoals die nu ligt. Dan is het spoor tegen de muur een soort van doorgaande boog en dat staat wel mooi.

Eddy

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8531
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Daz
« Reactie #111 Gepost op: 25 April 2023, 21:00:00 »
Ha Eddy,

Ja, dat is een idee. Wat er tegen is dat er dan in het 'doorgaand spoor' en afbuigend wissel ligt.
Maar het probleem zit m wel in die hoek: een vrij scherpe wisselovergang naar rechts in een boog naar links.....
Misschien moet ik die wissels elders leggen en de andere overgang met een andere wisselhoek leggen zodat het wat minder hoekig is allemaal.

Groet,
Huibert

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Daz
« Reactie #112 Gepost op: 25 April 2023, 21:24:47 »
Maar leuk wordt t wel. Ik fantaseer alles wat ontbreekt er vast omheen.....





Mooie lichtval op de loks.
Groet,
      Ronald

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7601
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Daz
« Reactie #113 Gepost op: 25 April 2023, 21:32:39 »
Is het een optie om rust en ruimte te creëren door de eerste overloopwissels verder weg te leggen?
En dan denk ik aan voor/na de boog, dus links van de 1200 op de 3e foto in post #108.

En m.i. zou je dan ook nog kunnen overwegen om de tweede overloopwissels iets meer richting de boog te schuiven en er dan aan de stationszijde nog een links wissel bijplaatsen in het buitenste spoor en het middelste spoor, waar de 1100 op staat daar vloeiend op aan laten sluiten.

Het geheel is dan in mijn ogen meer met vloeiende lijnen neer te leggen ...

 
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Gooierhaven

  • Offline Offline
  • Berichten: 323
Re: Daz
« Reactie #114 Gepost op: 25 April 2023, 22:03:18 »
Als je op beide sporen aan wil komen en vertrekken is het bij een kopstation niet relevant of een wissel recht of afbuigend wordt bereden. Recht is alleen van belang bij doorgaand spoor en bijbehorende snelheid.

Jan

Boertje

  • Offline Offline
  • Berichten: 527
  • Carpe diem, leven is te kort om dat niet te doen
    • albulisch.blogspot.com
Re: Daz
« Reactie #115 Gepost op: 25 April 2023, 22:42:05 »
Precies... je moet altijd halteren voor stootblok en inrijden 40 is dan sowieso prima. Ik zou zelfs overwegen om een zeer slank meegebogen ding neer te leggen als inrijwissel...

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8531
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Daz
« Reactie #116 Gepost op: 26 April 2023, 08:44:28 »
Eric, heb ik overwogen. In die hoek komt echter een ruime boog. Wissels daar werken dan storend, tenzij ze meegebogen zijn. Dat soort wissels echter heb ik altijd weten te vermijden.  De wissels daar als standaard wissels leggen, dus met recht spoor, is nauwelijks een optie. Ik hoor de klachten al van de familie Spoor op Vos Nieuws: "Zaten we net met koffie en limonade, de jongste een takkeduur driebols ijsje in de hand, rejen we 't station uit, maakt me die &$%trein toch ff een slinger: alles zat onder! We willen ons geld terug. Van 't ijs, de koffie, de limonade, de schoonmaakkosten, de reis, ja de hele dag! %%$$@@!!!". Het is dat Tucker net ontslagen is......
Probleem is ook weer de ruimte. Verkanting onderbreken kost minimaal 40cm per kant. Dus moet de boog scherper, wat ik niet wil. Verkanting in een meegebogen wissel?

Jan, Eddy, jullie hebben gelijk: kopstation, 40kmh, dat geeft inderdaad de mogelijkheid van een afbuigend wissel in wat ik als het 'doorgaand spoor' bestempelde. Ik ga kijken of ik met wat slankere wissels de boel zo kan herleggen. De vertrekkende IC kan dan standaard van het buitenste spoor vertrekken en loopt dan helemaal niet over bij vertrek. Bijkomend voordeel is dan ook dat kortere stop- en diesltreinstellen het zicht op de IC niet belemmeren. Optisch dus ook een prima gevolg.

Ronald, vind ik ook. Van de andere kant fotograferen is problematisch. Wachten is op de led-plafonnières. Dan is het probleem weg.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8531
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Daz
« Reactie #117 Gepost op: 26 April 2023, 11:10:25 »
Andere koek.
Laat ik nou toevallig nog twee wissels van Kampen over hebben..... Dat waren slanke wissels, al kan het slanker, en dan ook nog de goede: 1 rechts, 1 links afbuigend. Wonderlijk.  ;)
Ik vind het resultaat alleszins acceptabel!



« Laatst bewerkt op: 26 April 2023, 11:16:35 door Huup »

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2637
Re: Daz
« Reactie #118 Gepost op: 26 April 2023, 11:24:35 »
Ja, dit ziet er beter uit.

Boertje

  • Offline Offline
  • Berichten: 527
  • Carpe diem, leven is te kort om dat niet te doen
    • albulisch.blogspot.com
Re: Daz
« Reactie #119 Gepost op: 27 April 2023, 11:02:23 »
He Huib,

Ben ff aan het schetsen geslagen.... zie hierbij:

2 opties getekend en 1 foto van Berasur ter inspiratie.

Optie 2:



Volgens mij heb jij nu deze optie 2 uitgelegd, als ik jouw fotootje goed interpreteer tenminste.


Optie 1:



Dit zou mijn voorstel zijn.... Optie 1 heeft een doorlopende boog van 1.5 m straal, komt mooi overeen met de buitenboog van de SL(1)86 van Peco. Die grote boog is je 'vaste lijn'. De binnenwissels zijn daaraan gekoppeld. Ik denk dat het L wissel richting stootblok ook een SL(1)87 kan worden, maar dat kun je even proberen. Het daaropvolgende R wissel is alleen maar rechts om die 12 of 15 graden hoek te maken richting de perronsporen van je kopstation.

Ter inspiratie hieronder mijn rechterkant van Berasur: 2 meegebogen wissels met een buitenboogstraal van 1200 mm die 'in' een doorgaande boog liggen. Geeft m.i. een heerlijk rustig beeld en de treinen rijden er ook nog 'ns zonder knikken doorheen. Jij hebt dan ook nog het voordeel dat je naar de binnenkant van die boog kijkt en dan vallen die afbuigingen ook nog minder op als een wissel krom bereden wordt.


Doe ermee wat je wilt :-)

Eddy