Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Rondom Charlois
door
Huup
Vandaag
om 19:44:37
Project seaside Germany
door
Ronald Halma
Vandaag
om 19:30:50
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Gerrit H
Vandaag
om 19:17:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
Mispoes
Vandaag
om 19:16:31
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief
door
Pauldg
Vandaag
om 19:14:07
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 19:06:44
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
spoorijzer
Vandaag
om 18:53:13
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 18:52:43
Fleischmania Nostalgia
door
spoorijzer
Vandaag
om 18:51:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Besselspoor
Vandaag
om 18:50:58
TAMS PZS-2.2
door
bask185
Vandaag
om 18:49:53
mDDM, waarom 3 draaistellen?
door
spoorijzer
Vandaag
om 18:46:14
Yet Another Servo Decoder
door
bask185
Vandaag
om 18:42:48
Retrobahn goes to the States: Bergamot Creek
door
hervé
Vandaag
om 18:28:25
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal
door
maartenvdb
Vandaag
om 18:23:36
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 17:45:25
Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan
door
ArjanB
Vandaag
om 17:22:10
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1
door
Biesje
Vandaag
om 16:55:39
Bf Kibronn
door
Jelmer
Vandaag
om 16:51:50
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Eric B
Vandaag
om 15:58:10
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec.
door
n-driver
Vandaag
om 15:08:20
Minibaan Visserskaai H0
door
hervé
Vandaag
om 15:05:38
Schroefkoppeling voor H0.
door
Bahn-AG
Vandaag
om 14:58:20
Had de NS4903 rangeerlicht?
door
marco
Vandaag
om 14:31:18
Crème daken mitropa rijtuigen epoche 2
door
Bahn-AG
Vandaag
om 14:26:37
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 14:24:31
Roco modellen op aliexpress
door
Dirk
Vandaag
om 14:18:55
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
Gerrit H
Vandaag
om 13:43:32
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
R v/d Hoven
Vandaag
om 13:29:20
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
door
spoorijzer
Vandaag
om 12:53:02
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Daz
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
Vorige
-
Volgende
-
1
...
6
7
[
8
]
9
10
...
17
Omlaag
Auteur
Topic: Daz (gelezen 39917 keer)
NS264
Online
Berichten: 9038
Het leven op de weg.
Re: Daz
«
Reactie #105 Gepost op:
22 April 2023, 20:37:42 »
Mooie lengte zo
.
Wel 1 regel niet vergeten.
Fotografeer de bochten op ooghoogte
Dan heb je geen last van het 'te krappe boogstraal'.
Gr. Koen.
Gelogd
Werkspoor modulen weer aktief.
Swalbenburg in N
de pauze stand.
Flash & The Pan:
waiting for a train
.
Huup
Online
Berichten: 8890
May your coffee kick in before reality does.
Re: Daz
«
Reactie #106 Gepost op:
22 April 2023, 21:22:24 »
Altijd telelens gebruiken 🙃
Gelogd
Duin aanZee II
Huup
Online
Berichten: 8890
May your coffee kick in before reality does.
Re: Daz
«
Reactie #107 Gepost op:
24 April 2023, 21:18:29 »
Besloten de boel te herleggen, en wel het wisseldeel. Gevolg van hoe t nu ligt is dat de boog na de wisselstraat te scherp wordt en dat er, zoals op de foto te zien is, rechts en achter te weinig ruimte overblijft voor aansluitingen. Dus schuift alles een tikkie op en komt er voor de laatste overloopwissels een `knik`. Dan vervalt ook de rare s-boog die nu is te zien.
Gelogd
Duin aanZee II
Huup
Online
Berichten: 8890
May your coffee kick in before reality does.
Re: Daz
«
Reactie #108 Gepost op:
25 April 2023, 20:27:13 »
Ik ben niet tevreden, maar waarom niet? Geen idee. Het klopt niet. Maar wat klopt er niet?
«
Laatst bewerkt op: 25 April 2023, 20:30:38 door Huup
»
Gelogd
Duin aanZee II
Huup
Online
Berichten: 8890
May your coffee kick in before reality does.
Re: Daz
«
Reactie #109 Gepost op:
25 April 2023, 20:33:24 »
Maar leuk wordt t wel. Ik fantaseer alles wat ontbreekt er vast omheen.....
Gelogd
Duin aanZee II
Boertje
Offline
Berichten: 542
Carpe diem, leven is te kort om dat niet te doen
Re: Daz
«
Reactie #110 Gepost op:
25 April 2023, 20:43:54 »
He Huib....
Is het een idee om wat hoek te maken vanaf het inrijwissel? 1e wissel dan rechts wissel, het wissel naar het kopspoortje links wissel en dan de overloper terug ongeveer zoals die nu ligt. Dan is het spoor tegen de muur een soort van doorgaande boog en dat staat wel mooi.
Eddy
Gelogd
-
Albulisch
-
Surava in Modules
-
Eddytrain.com
Huup
Online
Berichten: 8890
May your coffee kick in before reality does.
Re: Daz
«
Reactie #111 Gepost op:
25 April 2023, 21:00:00 »
Ha Eddy,
Ja, dat is een idee. Wat er tegen is dat er dan in het 'doorgaand spoor' en afbuigend wissel ligt.
Maar het probleem zit m wel in die hoek: een vrij scherpe wisselovergang naar rechts in een boog naar links.....
Misschien moet ik die wissels elders leggen en de andere overgang met een andere wisselhoek leggen zodat het wat minder hoekig is allemaal.
Groet,
Huibert
Gelogd
Duin aanZee II
hrp
Offline
Berichten: 4214
Re: Daz
«
Reactie #112 Gepost op:
25 April 2023, 21:24:47 »
Citaat van: Huup op 25 April 2023, 20:33:24
Maar leuk wordt t wel. Ik fantaseer alles wat ontbreekt er vast omheen.....
Mooie lichtval op de loks.
Gelogd
Groet,
Ronald
Eric B
Offline
Berichten: 7744
NS tijdperk II(c)/III
Re: Daz
«
Reactie #113 Gepost op:
25 April 2023, 21:32:39 »
Is het een optie om rust en ruimte te creëren door de eerste overloopwissels verder weg te leggen?
En dan denk ik aan voor/na de boog, dus links van de 1200 op de 3e foto in post #108.
En m.i. zou je dan ook nog kunnen overwegen om de tweede overloopwissels iets meer richting de boog te schuiven en er dan aan de stationszijde nog een links wissel bijplaatsen in het buitenste spoor en het middelste spoor, waar de 1100 op staat daar vloeiend op aan laten sluiten.
Het geheel is dan in mijn ogen meer met vloeiende lijnen neer te leggen ...
Gelogd
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.
Gooierhaven
Offline
Berichten: 322
Re: Daz
«
Reactie #114 Gepost op:
25 April 2023, 22:03:18 »
Als je op beide sporen aan wil komen en vertrekken is het bij een kopstation niet relevant of een wissel recht of afbuigend wordt bereden. Recht is alleen van belang bij doorgaand spoor en bijbehorende snelheid.
Jan
Gelogd
Boertje
Offline
Berichten: 542
Carpe diem, leven is te kort om dat niet te doen
Re: Daz
«
Reactie #115 Gepost op:
25 April 2023, 22:42:05 »
Precies... je moet altijd halteren voor stootblok en inrijden 40 is dan sowieso prima. Ik zou zelfs overwegen om een zeer slank meegebogen ding neer te leggen als inrijwissel...
Gelogd
-
Albulisch
-
Surava in Modules
-
Eddytrain.com
Huup
Online
Berichten: 8890
May your coffee kick in before reality does.
Re: Daz
«
Reactie #116 Gepost op:
26 April 2023, 08:44:28 »
Eric, heb ik overwogen. In die hoek komt echter een ruime boog. Wissels daar werken dan storend, tenzij ze meegebogen zijn. Dat soort wissels echter heb ik altijd weten te vermijden. De wissels daar als standaard wissels leggen, dus met recht spoor, is nauwelijks een optie. Ik hoor de klachten al van de familie Spoor op Vos Nieuws: "Zaten we net met koffie en limonade, de jongste een takkeduur driebols ijsje in de hand, rejen we 't station uit, maakt me die &$%trein toch ff een slinger: alles zat onder! We willen ons geld terug. Van 't ijs, de koffie, de limonade, de schoonmaakkosten, de reis, ja de hele dag! %%$$@@!!!". Het is dat Tucker net ontslagen is......
Probleem is ook weer de ruimte. Verkanting onderbreken kost minimaal 40cm per kant. Dus moet de boog scherper, wat ik niet wil. Verkanting in een meegebogen wissel?
Jan, Eddy, jullie hebben gelijk: kopstation, 40kmh, dat geeft inderdaad de mogelijkheid van een afbuigend wissel in wat ik als het 'doorgaand spoor' bestempelde. Ik ga kijken of ik met wat slankere wissels de boel zo kan herleggen. De vertrekkende IC kan dan standaard van het buitenste spoor vertrekken en loopt dan helemaal niet over bij vertrek. Bijkomend voordeel is dan ook dat kortere stop- en diesltreinstellen het zicht op de IC niet belemmeren. Optisch dus ook een prima gevolg.
Ronald, vind ik ook. Van de andere kant fotograferen is problematisch. Wachten is op de led-plafonnières. Dan is het probleem weg.
Gelogd
Duin aanZee II
Huup
Online
Berichten: 8890
May your coffee kick in before reality does.
Re: Daz
«
Reactie #117 Gepost op:
26 April 2023, 11:10:25 »
Andere koek.
Laat ik nou toevallig nog twee wissels van Kampen over hebben..... Dat waren slanke wissels, al kan het slanker, en dan ook nog de goede: 1 rechts, 1 links afbuigend. Wonderlijk.
Ik vind het resultaat alleszins acceptabel!
«
Laatst bewerkt op: 26 April 2023, 11:16:35 door Huup
»
Gelogd
Duin aanZee II
Alewijn
Sporen rond Charlois 1956 - H0
Offline
Berichten: 2645
Re: Daz
«
Reactie #118 Gepost op:
26 April 2023, 11:24:35 »
Ja, dit ziet er beter uit.
Gelogd
Boertje
Offline
Berichten: 542
Carpe diem, leven is te kort om dat niet te doen
Re: Daz
«
Reactie #119 Gepost op:
27 April 2023, 11:02:23 »
He Huib,
Ben ff aan het schetsen geslagen.... zie hierbij:
2 opties getekend en 1 foto van Berasur ter inspiratie.
Optie 2:
Volgens mij heb jij nu deze optie 2 uitgelegd, als ik jouw fotootje goed interpreteer tenminste.
Optie 1:
Dit zou mijn voorstel zijn.... Optie 1 heeft een doorlopende boog van 1.5 m straal, komt mooi overeen met de buitenboog van de SL(1)86 van Peco. Die grote boog is je 'vaste lijn'. De binnenwissels zijn daaraan gekoppeld. Ik denk dat het L wissel richting stootblok ook een SL(1)87 kan worden, maar dat kun je even proberen. Het daaropvolgende R wissel is alleen maar rechts om die 12 of 15 graden hoek te maken richting de perronsporen van je kopstation.
Ter inspiratie hieronder mijn rechterkant van Berasur: 2 meegebogen wissels met een buitenboogstraal van 1200 mm die 'in' een doorgaande boog liggen. Geeft m.i. een heerlijk rustig beeld en de treinen rijden er ook nog 'ns zonder knikken doorheen. Jij hebt dan ook nog het voordeel dat je naar de binnenkant van die boog kijkt en dan vallen die afbuigingen ook nog minder op als een wissel krom bereden wordt.
Doe ermee wat je wilt :-)
Eddy
Gelogd
-
Albulisch
-
Surava in Modules
-
Eddytrain.com
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
Vorige
-
Volgende
-
1
...
6
7
[
8
]
9
10
...
17
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Daz