Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 04:14:35
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Lolke Bijlsma
Vandaag om 00:07:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 00:06:56
Efteling spoorweg gaat elektrisch door CAW
23 april 2024, 23:51:21
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
23 april 2024, 23:06:56
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door hmmglaser
23 april 2024, 22:48:27
Starten met messing kits door 1795
23 april 2024, 22:43:57
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
23 april 2024, 22:37:57
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ferdinand Bogman
23 april 2024, 22:37:02
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door MaraNCS
23 april 2024, 22:31:45
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Scratchbuilt
23 april 2024, 22:30:06
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald69
23 april 2024, 22:14:29
Treinreizen met m'n vader door defender
23 april 2024, 21:47:13
Pools diorama H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 21:44:11
19 Toen door defender
23 april 2024, 21:43:28
Station Roodeschool door Torikoos
23 april 2024, 21:43:23
Ton bouwt goederenwagens door TonM
23 april 2024, 21:33:46
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Priegelman
23 april 2024, 21:15:18
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:59:05
weerstandje en relais door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:47:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
23 april 2024, 20:45:40
DR4024 door Michaël dB
23 april 2024, 20:11:53
Haandrecht materieel door orientexpress
23 april 2024, 20:05:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ruudns
23 april 2024, 20:04:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
23 april 2024, 20:01:12
NS 8400 van Werps door Ivo tB
23 april 2024, 19:28:41
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
23 april 2024, 18:58:32
modulebaan jaren 60 door rudi van der Craats
23 april 2024, 17:30:56
Decals Star TE-5933 door Martijn193
23 april 2024, 17:12:11
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
23 april 2024, 16:59:09
  

Auteur Topic: Daz  (gelezen 31588 keer)

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2987
Re: Daz: wandrails plus plankdragers
« Reactie #75 Gepost op: 30 maart 2023, 12:46:05 »
Mooie ontwikkelingen! En ter overweging geef ik je mee om verticale wandrails gecombineerd met plankdragers te gebruiken. Dit ook om aanpassingen mogelijk te houden.

Groet,

Wolter

Moins mais mieux.

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3742
Re: Daz
« Reactie #76 Gepost op: 30 maart 2023, 13:43:49 »
Wil je per sé dubbel spoor Huub?
Ik vind dit er een (1) om mee te nemen in de overpeinzingen. De rest van het bericht van Rogier is m.i. ook de moeite, maar dat heb ik niet helemaal geciteerd, om het kort te houden.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7521
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Daz
« Reactie #77 Gepost op: 30 maart 2023, 22:07:28 »
Hoi Huub,

Ja, meer ruimte lijkt leuk, maar de kern van Heen-en-weer was juist de eenvoud en het overzichtelijke.

Als ik even mee mag denken:

  • Het kopstation (met eilandperron a la Zandvoort) onder zou ik uitbreiden met een of 2 goederensporen die uitlopen op een laadperron. iets meer naar de bocht kan je dan achteraan nog een emplacement kwijt waar je goederentrein (geduwd?) kan omlopen en evt wat fabrieken (VAM?) kan bedienen.
  • In de ruime boog kan je nog een halte maken (Overveen?) met daarom wat bebouwing waar de trein soms achter verdwijnt
  • Volgens mij wil je bovenin opstelruimte, deze zou je ook (minder) inzicht kunnen maken. Dan heb je ruimte voor bv een eenvoudige haven met loods, een omloopspoor etc.
  • Achter de achtergrond/bebouwing kan je dan enkele treinen opstellen.


Nogmaals bedankt voor het meedenken allemaal!
Op mijn laatste tekening van Duin aan Zee, reactie 64, is het idee van werksporen achter in de garage al aangegeven. De ruimte van een kopspoortje tegen, naast een verlading gebruik ik liever voor een uithaalspoor. Trein komt binnen en duwt de wagens via straatspoor naar de diverse aansluitingen. Moet ik nog even uitwerken.
Inderdaad komt er bòven in de tekening, linkerwand garage, een drietal opstelsporen voor e-mat achter een achtergrondplaat. Voor de achtergrondplaat nog een stationnetje van 1 spoor en wat goederensporen.
Een extra station komt er niet. Dat kost erg veel ruimte in de lengte, zeker als het ook 5 rijtuigen en een lok moet bevatten, zoals Overveen's IC's.
Wat het schetsen en de maattekening betreft: ik reken in de praktijk 25cm per wissellengte. Met vier wissels ben ik dan een meter verder. Daarom was ik ook al snel van die 7 ICR's af.....   :angel:
In reactie 35 kun je zien dat ik met die eenheid werk.

Dubbelspoor. Mja, dit is zo'n baan met een buitenkansje daarvoor. Ik wil daar niet zomaar vanaf.
In de praktijk kost het denk ik 100cm aan wissels, maar dat moet ik nog uitwerken.
_______
___\   Achterduin
____\
         \_______________________
plaat ___/__\__________________
____/________________
___/  Overduin
__/
De overloop is hier een meter, maar dat hoeft niet perse zo achter elkaar te liggen.

______
___\  Achterduin
____\
         \_______________________
plaat _\_/_____________________
____/___________________
___/  Overduin
__/
Zo kan t ook, dat scheelt ruimte, maar is weer onhandig met de achtergrondplaat (op het brede deel, zeg maar in het verlengde van de as van het dubbelspoor. Wordt het toch nog een soort Y-constructie) die opstelsporen van de voorgrond scheiden moet. We blijven denken ;-)
Afijn. Even een beschrijving van wat een goederentrein doet: Samenstellen in Overduin, het station zoals hierboven geschetst. de 2400 neemt een paar wagens mee en rijdt via het dubbelspoor door een licht heuvelig duins landschap rustig naar Duin aan Zee, waar hij via de overloopwissels terecht komt op het uithaalspoor. Vandaar duwt hij de wagens naar de diverse aansluitingen. Een sikje of hippel heeft daar vrolijk fluitend al een stel wagens verzameld op een opstelspoortje. Er hoeft daar niet omgelopen te worden, de aansluitingen zijn allemaal duwend bereikbaar.
Als de 2400 klaar is, gaat hij naar het lokopstelspoor van Duin aan Zee. De sik trekt verzamelde wagens naar het uithaalspoor waarna de 2400 daar aankoppelt en de verzameling naar Overduin trekt. Daar sorteert men de wagens weer met behulp van een sik of hippel. De 2400 gaat naar het uiteinde van het uithaalspoor en wacht zijn volgende dienst af.

Reizigerstreinen komen van Achterduin en kiezen het rechter spoor. In Duin aan Zee komen ze links of rechts langs het perron. een lok van het lokspoor rangeert voor de net binnengekomen trein, koppelt en rijdt de boel terug naar Achterduin. De vrijgekomen lok rijdt dan weer naar het lokopstelspoor van Daz.
Op Achterduin herhaalt zich het proces. De lok op het opstelspoor daar blijft ook achter de achtergrondplaat, maar voor het leut kunnen er nog wat bomen of een duinaanzet worden gemaakt. Dat komt in de praktijk wel.
Voor Overduin is dan zeker drie meter beschikbaar met goederentreinen van twee meter lengte. Dat is een tweeassertje of 18-20.
Duin aan Zee heeft een uithaalspoor van 2m50, de perrons kunnen 6 ICR's + 2 locs van ruim 20cm aan.
Qua landschap wordt Overduin dus eigenlijk alleen rangeerspoor met een stationnetje, haltegebouwtje. de strekkende meters na Overduin worden duinlandschap: licht glooiend zowel voor als achter het dubbelspoor. De linkerhelft van de achterzijde wordt ook duin of dorp, de rechterhelft aansluitingen voor de goederenwagens. Of een mixje van dorp en aansluitingen. Komt wel.
Zou leuk zijn als de tram daar nog een rol kreeg via de eerder genoemde boog rond het stationsgebouw van  Duin aan Zee. Kannie van het Dorp achter het dubbelspoor via het station naar een eindhalte vòòr het dubbelspoor achter in de garage, waar de reizigers van de dorpstram dan moeten overstappen op de interlokale naar Overduin.
Dreaming on  ;D :angel:
Alles komt dus ook op één niveau. Lekker simpel.


Misschien dat ik de eenvoud en het overzichtelijke zo gestrekt behouden kan. Mooi compliment, Rogier!  :)

Als ik wat vergeten ben, of je ziet een losse haak of oog: schroom niet!
« Laatst bewerkt op: 31 maart 2023, 12:07:38 door Huup »

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1338
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Daz
« Reactie #78 Gepost op: 04 april 2023, 10:24:44 »
Hoi Huub,

Je plan lijkt mij helder en prima. Ik ben allen "bang" dat het toch veel sporen wordt en daardoor weinig ruimte voor de sfeer. Vandaar ook mijn vraag mbt het dubbelspoor. dit ook omdat je nog een tramspoor wilt, dan heb je al snel 3 sporen naast elkaar, terwijl de breedte van de baan iets van 40 a 50 cm is. Dat kan wat druk en geforceerd ogen misschien? Hetzelfde geldt voor DAZ, daar heb je uiteindelijk wel 4 sporen naast elkaar.

Qua wissellengte zou je ook met Engelse wissels wat ruimte kunnen besparen, dat scheelt je dan snel 25 cm tov 2 enkele wissels. Bijvoorbeeld in Overduin.

Voor Duin Aan Zee heb ik nog een kleine toevoeging, zodat je wel een omloopspoor creëert. Je idee van rangeren met een hippel of sik is uiteraard ook een leuke toevoeging. Je kan trouwens één van de kruisverbindingen verplaatsen richting DAZ, naar de groene lijn in dit schetsje. Dat scheelt ook wissellengte en misschien heb je daardoor meer idee van hoofdlijn ipv alleen maar wisselstraat? Het is maar een idee :).



Groeten,
Rogier


Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7521
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Daz
« Reactie #79 Gepost op: 04 april 2023, 10:37:08 »
Ik neem je suggesties mee, Rogier!

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7521
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Daz
« Reactie #80 Gepost op: 05 april 2023, 18:16:11 »
Lay-out shuffle.
Om een saai recht geheel te voorkomen, de boel in een boog gelegd. Na de wisselstraat blijft er nog 1,60m over tot de achtermuur.
Ik laat dit weer ff inzinken.
Alternatief is Rogiers engelswissel idee. Maar eerst dus deze even laten bezinken.

Omdat de zon in de garage schijnt, heb ik de foto overbelicht.




« Laatst bewerkt op: 06 april 2023, 06:43:28 door Huup »

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1338
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Daz
« Reactie #81 Gepost op: 06 april 2023, 09:15:25 »
Hoi Huup,

Leuk om het zo in het echt te zien liggen. Het valt mij op dat je schetsje toch aardig overeenkomt met het beeld van de werkelijkheid, knap  (y).

Ik vond op Sporenplan.nl ook nog 3 foto's van Zandvoort (www.sporenplan.nl --> Infraphoto --> Sporen --> NL --> Zandvoort (helaas kan ik niet echt linken)). Wat ik mij niet herinner is dat een groot deel van de wisselstraat om de bocht loopt. Als je meer stationslengte wil, zou je dat kunnen doen. Dus voor de hoek al beginnen met de wisselstraat en dan de bocht om.

Opvallend is trouwens dat in Zandvoort in werkelijkheid 2 linker wissels achter elkaar liggen, zodat ook het tussenspoor (waar de locs staan) vanaf beide sporen berijdbaar is. In 1965 lag er aan het eind nog een kopspoor. Als je dat idee gebruikt kan je op het kopspoor een loc kwijt, scheelt dat een set overloopwissels en heb je tegelijkertijd wel een omloopspoor voor bv je goederen. Dit is het origineel:

Zie http://sporenplan.nl/figuren/tekeningen/ns_65/hlm.gif

dat wordt dan dit (een optie met en zonder Engels wissel):



Voor (veel) goederensporen blijft niet veel ruimte over. Je zou 1 van beide perronsporen ook kunnen gebruiken om een goederentrein binnen te nemen en vanaf daar geduwd te rijden naar opstelsporen/industriesporen in de hoek. Een klein beetje dichtelijke vrijheid?

Succes met puzzelen!

Groeten,
Rogier

 

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7521
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Daz
« Reactie #82 Gepost op: 06 april 2023, 10:05:05 »
Er past een hoop spoor op weinig ruimte, Rogier.
Ik moet ergens een tekening van Zandvoort hebben liggen. Een originele. Gemaakt vanwege een spooraanpassing.  Alles is nu opgeruimd, dus weet ik niks meer te vinden 😇
Het engels wissel als oplossing voor overloop vind ik zelf niet zo geschikt. Ik heb het idee dat dat qua spoorveiligheid minder is. De rest neem ik mee.

Groet
Huup

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7521
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Daz
« Reactie #83 Gepost op: 07 april 2023, 15:36:39 »





Met engels wissel. Als ik het in spiegelbeeld nabouw, dan..... 🙃

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 1801
  • Relax, it is only a hobby.
Re: Daz
« Reactie #84 Gepost op: 07 april 2023, 17:53:02 »
Ik heb hier nog ergens een Roco line Engels wissel liggen mocht je er een te kort komen! Ik heb daar de afgelopen 25 jaar niets mee gedaan en denk niet dat ik de komende 25 jaar er iets mee ga doen.
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7521
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Daz
« Reactie #85 Gepost op: 07 april 2023, 18:02:47 »
Welk cat nr?
Ik hou me aanbevolen! Heb je koffie of wil je koffie 🙃

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 1801
  • Relax, it is only a hobby.
Re: Daz
« Reactie #86 Gepost op: 07 april 2023, 18:15:53 »
Cat nr, geen idee - te lang geleden maar heb een kistje met Roco Line (zonder bed) (ook engels en half engels) wissels. Misschien goed idee om te komen grasduinen. Het zijn de wissels die ik gebruikt heb voor de baan zoals weergegeven op mijn foto hier op het draadje.
« Laatst bewerkt op: 07 april 2023, 18:20:28 door BartvD »
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7521
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Daz
« Reactie #87 Gepost op: 07 april 2023, 18:21:05 »
Dan spreken we af bij jou. Zie pm. Zo. 🙃

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7521
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Daz
« Reactie #88 Gepost op: 09 april 2023, 13:58:24 »
Eerste tram in Duin aan Zee gespot!




BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 1801
  • Relax, it is only a hobby.
Re: Daz
« Reactie #89 Gepost op: 09 april 2023, 19:24:02 »
 (y)

Museum?
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.