Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:49:37
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door André82
Vandaag om 18:42:18
RhB H0m, Albulisch door Benelux795
Vandaag om 18:17:37
13 december modelspoorbeurs Houten door Simplex
Vandaag om 18:15:18
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 18:04:22
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
Vandaag om 18:01:23
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 18:00:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door DavidNS400 Grote sik
Vandaag om 18:00:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 17:53:25
ratelende 1300 van Electrotren door Von Rondstadd
Vandaag om 17:47:41
Museumdepot Beekbergen in H0 door Joz
Vandaag om 17:47:08
ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden door prutser
Vandaag om 17:36:03
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 17:31:21
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 17:25:25
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Eric B
Vandaag om 17:17:45
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 16:56:20
🎅 20 december 2025 | Roosendaal in het donker 🎄 door Rsd1000
Vandaag om 16:46:41
Staion Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Locojack
Vandaag om 15:46:06
Station Weert door LNS_047
Vandaag om 15:38:08
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door spoorijzer
Vandaag om 15:36:15
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door spoorijzer
Vandaag om 15:22:43
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:50:16
Rondom Charlois door hervé
Vandaag om 14:33:57
HTM PCC tram en wat gefrutsel er bij door Pauldg
Vandaag om 13:08:50
Onshape gebruikersgroep door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:08:13
GoVolta treindiensten naar Berlijn & Hamburg door Martijnstein
Vandaag om 12:06:03
Servo's voor de deuren van de Volmer E-lokloods. door ruudns
Vandaag om 11:54:42
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Peter Kleton
Vandaag om 11:26:32
Rail away door henk
Vandaag om 09:49:23
Surava in modules door Boertje
Vandaag om 09:28:39
  

Auteur Topic: Daz  (gelezen 44652 keer)

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9104
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Daz
« Reactie #105 Gepost op: 22 April 2023, 20:37:42 »
Mooie lengte zo (y).

Wel 1 regel niet vergeten.
Fotografeer de bochten op ooghoogte ;)

Dan heb je geen last van het 'te krappe boogstraal'.

Gr. Koen.

Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Johnny Cash: All I do is drive.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 9149
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Daz
« Reactie #106 Gepost op: 22 April 2023, 21:22:24 »
Altijd telelens gebruiken 🙃

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 9149
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Daz
« Reactie #107 Gepost op: 24 April 2023, 21:18:29 »
Besloten de boel te herleggen, en wel het wisseldeel. Gevolg van hoe t nu ligt is dat de boog na de wisselstraat te scherp wordt en dat er, zoals op de foto te zien is, rechts en achter te weinig ruimte overblijft voor aansluitingen. Dus schuift alles een tikkie op en komt er voor de laatste overloopwissels een `knik`. Dan vervalt ook de rare s-boog die nu is te zien.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 9149
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Daz
« Reactie #108 Gepost op: 25 April 2023, 20:27:13 »
Ik ben niet tevreden, maar waarom niet? Geen idee. Het klopt niet. Maar wat klopt er niet?








« Laatst bewerkt op: 25 April 2023, 20:30:38 door Huup »

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 9149
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Daz
« Reactie #109 Gepost op: 25 April 2023, 20:33:24 »
Maar leuk wordt t wel. Ik fantaseer alles wat ontbreekt er vast omheen.....






Boertje

  • Offline Offline
  • Berichten: 546
  • Carpe diem, leven is te kort om dat niet te doen
    • albulisch.blogspot.com
Re: Daz
« Reactie #110 Gepost op: 25 April 2023, 20:43:54 »
He Huib....

Is het een idee om wat hoek te maken vanaf het inrijwissel? 1e wissel dan rechts wissel, het wissel naar het kopspoortje links wissel en dan de overloper terug ongeveer zoals die nu ligt. Dan is het spoor tegen de muur een soort van doorgaande boog en dat staat wel mooi.

Eddy

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 9149
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Daz
« Reactie #111 Gepost op: 25 April 2023, 21:00:00 »
Ha Eddy,

Ja, dat is een idee. Wat er tegen is dat er dan in het 'doorgaand spoor' en afbuigend wissel ligt.
Maar het probleem zit m wel in die hoek: een vrij scherpe wisselovergang naar rechts in een boog naar links.....
Misschien moet ik die wissels elders leggen en de andere overgang met een andere wisselhoek leggen zodat het wat minder hoekig is allemaal.

Groet,
Huibert

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
Re: Daz
« Reactie #112 Gepost op: 25 April 2023, 21:24:47 »
Maar leuk wordt t wel. Ik fantaseer alles wat ontbreekt er vast omheen.....





Mooie lichtval op de loks.
Groet,
      Ronald

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 8000
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Daz
« Reactie #113 Gepost op: 25 April 2023, 21:32:39 »
Is het een optie om rust en ruimte te creëren door de eerste overloopwissels verder weg te leggen?
En dan denk ik aan voor/na de boog, dus links van de 1200 op de 3e foto in post #108.

En m.i. zou je dan ook nog kunnen overwegen om de tweede overloopwissels iets meer richting de boog te schuiven en er dan aan de stationszijde nog een links wissel bijplaatsen in het buitenste spoor en het middelste spoor, waar de 1100 op staat daar vloeiend op aan laten sluiten.

Het geheel is dan in mijn ogen meer met vloeiende lijnen neer te leggen ...

 
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Gooierhaven

  • Offline Offline
  • Berichten: 322
Re: Daz
« Reactie #114 Gepost op: 25 April 2023, 22:03:18 »
Als je op beide sporen aan wil komen en vertrekken is het bij een kopstation niet relevant of een wissel recht of afbuigend wordt bereden. Recht is alleen van belang bij doorgaand spoor en bijbehorende snelheid.

Jan

Boertje

  • Offline Offline
  • Berichten: 546
  • Carpe diem, leven is te kort om dat niet te doen
    • albulisch.blogspot.com
Re: Daz
« Reactie #115 Gepost op: 25 April 2023, 22:42:05 »
Precies... je moet altijd halteren voor stootblok en inrijden 40 is dan sowieso prima. Ik zou zelfs overwegen om een zeer slank meegebogen ding neer te leggen als inrijwissel...

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 9149
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Daz
« Reactie #116 Gepost op: 26 April 2023, 08:44:28 »
Eric, heb ik overwogen. In die hoek komt echter een ruime boog. Wissels daar werken dan storend, tenzij ze meegebogen zijn. Dat soort wissels echter heb ik altijd weten te vermijden.  De wissels daar als standaard wissels leggen, dus met recht spoor, is nauwelijks een optie. Ik hoor de klachten al van de familie Spoor op Vos Nieuws: "Zaten we net met koffie en limonade, de jongste een takkeduur driebols ijsje in de hand, rejen we 't station uit, maakt me die &$%trein toch ff een slinger: alles zat onder! We willen ons geld terug. Van 't ijs, de koffie, de limonade, de schoonmaakkosten, de reis, ja de hele dag! %%$$@@!!!". Het is dat Tucker net ontslagen is......
Probleem is ook weer de ruimte. Verkanting onderbreken kost minimaal 40cm per kant. Dus moet de boog scherper, wat ik niet wil. Verkanting in een meegebogen wissel?

Jan, Eddy, jullie hebben gelijk: kopstation, 40kmh, dat geeft inderdaad de mogelijkheid van een afbuigend wissel in wat ik als het 'doorgaand spoor' bestempelde. Ik ga kijken of ik met wat slankere wissels de boel zo kan herleggen. De vertrekkende IC kan dan standaard van het buitenste spoor vertrekken en loopt dan helemaal niet over bij vertrek. Bijkomend voordeel is dan ook dat kortere stop- en diesltreinstellen het zicht op de IC niet belemmeren. Optisch dus ook een prima gevolg.

Ronald, vind ik ook. Van de andere kant fotograferen is problematisch. Wachten is op de led-plafonnières. Dan is het probleem weg.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 9149
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Daz
« Reactie #117 Gepost op: 26 April 2023, 11:10:25 »
Andere koek.
Laat ik nou toevallig nog twee wissels van Kampen over hebben..... Dat waren slanke wissels, al kan het slanker, en dan ook nog de goede: 1 rechts, 1 links afbuigend. Wonderlijk.  ;)
Ik vind het resultaat alleszins acceptabel!



« Laatst bewerkt op: 26 April 2023, 11:16:35 door Huup »

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Online Online
  • Berichten: 2798
Re: Daz
« Reactie #118 Gepost op: 26 April 2023, 11:24:35 »
Ja, dit ziet er beter uit.

Boertje

  • Offline Offline
  • Berichten: 546
  • Carpe diem, leven is te kort om dat niet te doen
    • albulisch.blogspot.com
Re: Daz
« Reactie #119 Gepost op: 27 April 2023, 11:02:23 »
He Huib,

Ben ff aan het schetsen geslagen.... zie hierbij:

2 opties getekend en 1 foto van Berasur ter inspiratie.

Optie 2:



Volgens mij heb jij nu deze optie 2 uitgelegd, als ik jouw fotootje goed interpreteer tenminste.


Optie 1:



Dit zou mijn voorstel zijn.... Optie 1 heeft een doorlopende boog van 1.5 m straal, komt mooi overeen met de buitenboog van de SL(1)86 van Peco. Die grote boog is je 'vaste lijn'. De binnenwissels zijn daaraan gekoppeld. Ik denk dat het L wissel richting stootblok ook een SL(1)87 kan worden, maar dat kun je even proberen. Het daaropvolgende R wissel is alleen maar rechts om die 12 of 15 graden hoek te maken richting de perronsporen van je kopstation.

Ter inspiratie hieronder mijn rechterkant van Berasur: 2 meegebogen wissels met een buitenboogstraal van 1200 mm die 'in' een doorgaande boog liggen. Geeft m.i. een heerlijk rustig beeld en de treinen rijden er ook nog 'ns zonder knikken doorheen. Jij hebt dan ook nog het voordeel dat je naar de binnenkant van die boog kijkt en dan vallen die afbuigingen ook nog minder op als een wissel krom bereden wordt.


Doe ermee wat je wilt :-)

Eddy