Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Piko NS 2015 stroomafname probleem door meino
Vandaag om 12:03:59
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:41:44
Doornvliet door Wim Vink
Vandaag om 11:25:08
De (3d) knutsels van Ronald. door Edsko Hekman
Vandaag om 11:21:53
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 10:06:39
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 09:24:22
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
  

Auteur Topic: Daz  (gelezen 31117 keer)

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2386
Re: Daz
« Reactie #60 Gepost op: 29 maart 2023, 18:02:15 »
Dit schetsje geeft al een beter beeld!
Volop ruimte dus, met volop mogelijkheden.

Maar ik snap je punt, je wilt net zoiets als je vorige baan, en dan ruimer. Maar eigenlijk gaat dat niet.
Of misschien toch, maar dan opgedeeld in verschillende taferelen, met gebouwen of duinen om spannender zichtlijnen te creëren.

Of anders misschien toch een heel ander ontwerp.
Je kunt nu natuurlijk nog alle kanten op.

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Daz
« Reactie #61 Gepost op: 29 maart 2023, 18:05:19 »
Leuk ontwerp.
Doorgaan!
Groet,
      Ronald

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7486
Re: Daz
« Reactie #62 Gepost op: 29 maart 2023, 18:15:20 »
Ronald! Hoe?!? 😇😜😇🤣

Alewijn, precies dat. Waar laat ik mn goederen? Waar aftakken? Denkerdedenkerdedenk.....
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 1782
  • Relax, it is only a hobby.
Re: Daz
« Reactie #63 Gepost op: 29 maart 2023, 20:28:54 »
Terug naar de basis! Het thema is leidend. In Heen en Weer had je een sterk thema. Dus, mijn advies; Werk het thema uit. Een shelf layout is iets voor een kop station. Neem IJmuiden, Het oude Hoek van Holland of iets in die omgeving.... Het gaat niet over lengte. 2x een plan V. Een 1600 met een dubbeldekker of een DE2. Korte goederentreinen; vishandel, overslag of wat dan ook. The sky is the limit maar de 6 meter die je hebt zijn begrenzend.
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7486
Re: Daz
« Reactie #64 Gepost op: 29 maart 2023, 22:38:00 »
Bij een shelf layout kun je altijd de bogen afsnijden. Zie ook in mijn draadje "Dubbelom".

Ik wil de bogen zo leggen dat ze ruim zijn. Dat lukte me bij Heen en Weer ook, dus dat moet hier helemaal lukken. Als de bogen zo liggen als op Dubbelom, zal ik altijd bang zijn dat er wat naar beneden klettert bij een ontsporing. Dat wil ik van die hoogte echt voorkomen, dus liggen de bogent wat meer naar binnen en worden de delen waar de bogen liggen wat dieper.

Bart, die ideeën over wat zijn er wel. Meer is de vraag hoe ik het moet inkleden zonder allerlei ingewikkelde constructies. Klaas kan geweldig timmeren, naast de electronica, ik sla een spijker altijd scheef, en electronica koop ik liever dan dat ik het zelf soldeer. Het aansluiten van een lampje aan een decoder in een lokje bezorgt me al nachtmerries...... :angel:
Maar je link bij de Goochelaar bezorgde me wel ideeën dus......



......is hier weer een tekening. Goederen komen dan op een uithaalspoor, gelijk als in Heen binnen. Spul wordt via een straatspoor naar diverse afnemers/verzenders verstuurd. Vis is een leuk item, en verder had ik bij Heen en Weer de Scheldewerf op het oog die vroeger aan het Scheldeplein, Betje Wolfplein stond. Die kan in de hoek keurig figureren en voldoen. Alsnog.
Hoe die sporen dan precies lopen, geen idee nog. Ik zal s kijken wat de ruimte me bieden kan. Basisidee, dat is wat dit is.
Door de sporen wat dwars over te laten lopen, is het ook niet meer zo statisch. Ook dat had ik al toegepast bij Heen. Helemaal links op de tekening een ronde uitbouw. Ik heb dat idee al wat langer. Daar kan het stationsgebouw op, een klein plein misschien en de tram kan er van voor op de plank naar achter op de plank komen.
Vanuit het station komend is het dan plein oversteken en daarbij de tramrails kruizen, en vervolgens leunen over de ballustrade boven de keermuur om uit te kijken over strand en zee........ Beetje Vlissingen Boulevard.
Dromen mogen.
Alewijn zei het eerder: leent zich voor separate scenes, taferelen noemt hij het. Zo'n stationspleintjesboulevard van een postzegel groot is er een van.

Dank voor het meedenken allemaal!
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25182
    • Pagina van klaas
Re: Daz
« Reactie #65 Gepost op: 29 maart 2023, 22:48:49 »
Als de bogen zo liggen als op Dubbelom, zal ik altijd bang zijn dat er wat naar beneden klettert bij een ontsporing.
Om te beginnen ben ik niet zo bang voor een ontsporing. Op de vorige baan lagen er ook sporen op 5 cm van de rand en daar is nog nooit iets naar beneden gekomen.
Verder wil ik bij Dubbelom nog een frontafwerking aanbrengen die een stukje boven het spoor uitsteekt, zodat een ontsporende trein niet direct over het randje duikelt.

Wat je baanontwerp betreft, is er een mogelijkheid om rond te rijden, dus ook voor de deur langs? Eventueel met een uitneembaar deel, of wordt dat te gecompliceerd?

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7486
Re: Daz
« Reactie #66 Gepost op: 29 maart 2023, 23:12:14 »
Bij Heen en Weer schuinde ik het zachtboard af en begrasde dat. Op fotoos zag dat er prima uit. Ik wil dat ook nu weer realiseren, dus zo'n rand is dan not done.
De baan wordt in een garage gebouwd. Daar moet ook een auto in. En drie fietsen. Ik kan er natuurlijk een dubbele klapbrug in maken, maar ik ben, ik zei het al eerder, geen timmerman. En ik ambieer ook geen rondrijbaan. Heen en Weer is me prima bevallen. Er is dan veel te doen en dat doe ik ook graag: rangeren. Dus blijft het idee van een heen en weerbaan overeind😇
« Laatst bewerkt op: 30 maart 2023, 20:52:10 door Huup »
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1266
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Daz
« Reactie #67 Gepost op: 30 maart 2023, 10:16:30 »
Hoi Huub,

Ja, meer ruimte lijkt leuk, maar de kern van Heen-en-weer was juist de eenvoud en het overzichtelijke.

Als ik even mee mag denken:

  • Het kopstation (met eilandperron a la Zandvoort) onder zou ik uitbreiden met een of 2 goederensporen die uitlopen op een laadperron. iets meer naar de bocht kan je dan achteraan nog een emplacement kwijt waar je goederentrein (geduwd?) kan omlopen en evt wat fabrieken (VAM?) kan bedienen.
  • In de ruime boog kan je nog een halte maken (Overveen?) met daarom wat bebouwing waar de trein soms achter verdwijnt
  • Volgens mij wil je bovenin opstelruimte, deze zou je ook (minder) inzicht kunnen maken. Dan heb je ruimte voor bv een eenvoudige haven met loods, een omloopspoor etc.
  • Achter de achtergrond/bebouwing kan je dan enkele treinen opstellen.

Ik heb even een (lelijk) schetsje gemaakt:



Hoe korter je treinen, hoe meer je kan met de ruimte.

Ik ben benieuwd!

Groeten,
Rogier

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25182
    • Pagina van klaas
Re: Daz
« Reactie #68 Gepost op: 30 maart 2023, 10:30:58 »
Okee, een overbrugging langs de deur is geen optie. Het blijft dus Heen en Weer.
In plaats van die schetsen uit de losse pols adviseer ik je om je sporenplan op schaal uit te tekenen met liniaal en passer. Dan krijg je een beter zicht op wat wel en niet past. Uit de losse pols heb je gauw de neiging om de beschikbare ruimte te overschatten, b.v. door wissels veel te kort te tekenen.

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 1782
  • Relax, it is only a hobby.
Re: Daz
« Reactie #69 Gepost op: 30 maart 2023, 10:39:49 »
In Putte, 2e helft jaren 90 had ik ook een baan in de garage. Tekening is verloren gegaan en door de verhuizing is het nooit helemaal afgebouwd behoudens het stations gedeelte. Bij "zolder" opruiming een paar weken geleden kwam ik wel mijn regelpaneel tegen. Dit geeft best wel een goed beeld van het sporenplan.

Eindstation met voldoende lengte voor 2x Plan V van Fleishman toen. Enkelsporige hoofdlijn zoals Delfzijl of IJmuiden hadden. Goederen verkeer van en naar de haven aan de andere zijde van de garage.

Misschien geeft het je ideeën?

Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

JoopSpoort

  • Offline Offline
  • Berichten: 482
  • Twentse methode: KWW Kiek’n wat ‘t wordt
    • Youtubekanaal over grote en kleine treinen
Re: Daz
« Reactie #70 Gepost op: 30 maart 2023, 10:44:49 »
Uit de losse pols heb je gauw de neiging om de beschikbare ruimte te overschatten, b.v. door wissels veel te kort te tekenen.

Daar weet ik alles van  ;D :'(  En zelfs met een railplanner kun je de zaak overschatten.
HG
Joop


Hartelijke groet,
Joop ter Laak

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1266
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Daz
« Reactie #71 Gepost op: 30 maart 2023, 10:56:52 »
Wil je per sé dubbel spoor Huub? Mijn ervaring is dat dat het sporenplan van bv een station wel complexer (en dus langer) maakt. Je moet dan namelijk van het ene naar het andere spoor (of andersom). Dat kost relatief veel meters. Wat je ook zou kunnen doen is dat je optisch 2 sporen naast elkaar laat lopen, maar je baan als het ware als een soort Y maakt. De ene tak gaat richting een (schaduw) station, de andere richting een station aan de voorzijde. Je rijdt dan alleen de helft van de tijd VS (verkeerd spoor).

De railplanner is een goede toevoeging, maar omdat je (volgens mij) met je sporenplan 1:1 uitlegt, leek die tip mij overbodig.

Groeten,
Rogier

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Daz
« Reactie #72 Gepost op: 30 maart 2023, 11:38:11 »
 Huup,

Ik zou zeggen, begin met aan de zijde van Overduin ook plankdragers en planken aan te brengen en van daar uit verder te werken.
Organisch dus.
Bij een eerdere post, ruim twee weken terug alweer, liet je een situatie zien met een verdieping...

Goed idee!
In zoverre, maak de gehele baan op het bovenste niveau van die foto en laat in het korte kopse deel van de garage een spoor verzinken naar een schaduw goederenstation onder station Daz.

« Laatst bewerkt op: 30 maart 2023, 11:40:24 door hrp »
Groet,
      Ronald

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7486
Re: Daz
« Reactie #73 Gepost op: 30 maart 2023, 11:48:06 »
Dank voor het meewerken. Ik overdenk alles even. 🙂
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

Matthijs van Heijningen

  • Online Online
  • Berichten: 2354
Re: Daz
« Reactie #74 Gepost op: 30 maart 2023, 12:08:18 »
Hierbij nog 2 linkjes voor inspiratie:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=97664.msg3222211534#msg3222211534
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=97664.msg3222266879#msg3222266879

En in plaats van dat het spoor richting een spiraal gaat, kan het ook verdwijnen achter een achtergrond waar een schaduwstation ligt.

mvg,

Matthijs