Doel:€250.00
Donaties:€160.00

Per saldo:€-90.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-10-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 23:49:11
Roco railjet voorzien van een decoder door bask185
Vandaag om 23:49:06
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
Vandaag om 23:18:04
Vier maanden geen treinen tussen Goes en Vlissingen in 2029 door Thom
Vandaag om 23:09:30
Toebehoren in schaal 1:45 voor de Rhätische Bahn. door Willem1951
Vandaag om 22:30:12
241P SNCF, messing schaal-0, Benoit Semblat door T.Spat
Vandaag om 22:29:22
Frans loodsje et cetera door T.Spat
Vandaag om 22:20:37
19 Toen door Benelux795
Vandaag om 22:19:52
Bouw Tiger II in 1 op 35 van Hobby Boss. door T.Spat
Vandaag om 22:17:05
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Montanbahn
Vandaag om 22:16:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 22:14:25
Milliputty wordt niet hard door Peter Kleton
Vandaag om 22:10:23
Een NS 5500 knutselen door vpeters1984
Vandaag om 21:54:07
Metalen hekjes Roco 2200 door AlbertW
Vandaag om 21:50:55
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 21:44:11
9 november 2024 Modelspoorbeurs en Houten digitaal * de voor- en nabeschouwing door WimM
Vandaag om 21:39:57
De fabriek - Spoor 0 door hervé
Vandaag om 21:21:17
Rondom Charlois door Keska
Vandaag om 20:40:01
UP Mikado. Messing model schaal-0. De zaag er in. door FritsT
Vandaag om 20:25:58
Zee. Land. door hervé
Vandaag om 20:24:25
3D printen, modelbouw? door NS264
Vandaag om 19:31:49
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door NTM
Vandaag om 19:26:27
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door Cor--24
Vandaag om 19:15:03
Diorama Daarhuizen door HenkN
Vandaag om 19:07:06
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 18:31:29
Locomotiefloods(?) Terneuzen door **Jelle**
Vandaag om 18:15:11
Station Klaassen door 1200blauw
Vandaag om 17:49:04
Spoortijdlijn.nl door spoorijzer
Vandaag om 16:14:45
Gewoon wat busfoto's door R1954
Vandaag om 16:00:44
9 november overbrenging DM90 door NL-modelspoor
Vandaag om 15:47:17
  

Auteur Topic: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)  (gelezen 40641 keer)

Peter J K

  • Offline Offline
  • Berichten: 543
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #105 Gepost op: 02 April 2021, 00:59:08 »
Toch weer een nieuwe versie. Ik heb hierin alleen standaardrails gebruikt (Roco Line), dus geen flex. En het past!
Tevens heb ik de gelegenheid aangegrepen een paar rationalisaties in het plan door te voeren. Ben benieuwd wat er van gevonden wordt.
Toelichting:
  • De kruiswissel in de aanrijsporen is vervangen door de constructie in het voorbeeld, zij het dat ik deze in een boog heb moeten realiseren. (T)
  • De nevenlijn heeft nu een aftakking met standaardwissels; tevens heb ik een extra spoor tussen B en B' gelegd, zodat de lokale trein rechtdoor naar het buurtspoor 3 kan. Er is zo ook een omrijmogelijkheid ontstaan, voor het geval dat spoor 3 bezet is als een trein binnen wil komen. Dat is niet lang, maar het is ook maximaal een stel van plan U dat daar hoeft te wachten.
  • Voor ZaZ spoor 1 is wat extra lengte gecreëerd door het stationsgebouw wat naar rechts te verplaatsen. Aangezien daar een schuin dak is, ga ik de voorkant van het station niet maken, maar laat ik de spoorzijde in de achterwand overgaan.
  • De goederenloods bij L1 heb ik nu maar één losspoor gegeven. Aan de andere zijde komt een los- en laadmogelijkheid voor (vracht)auto's. Daarmee heb ik ook de driewegwissel kunnen vervangen door standaardwissels.
Met vriendelijke groet,

Peter

Mijn baan: Zandvoort aan Zee - Achterveen v.v.
Mijn bijbaan: BoB

Peter J K

  • Offline Offline
  • Berichten: 543
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #106 Gepost op: 02 April 2021, 01:02:40 »
En voor de liefhebbers een afbeelding van de baan met de juiste geografische oriëntatie. Ook alleen het zichtbare spoor om een beeld te krijgen waar je tegen aankijkt.
Met vriendelijke groet,

Peter

Mijn baan: Zandvoort aan Zee - Achterveen v.v.
Mijn bijbaan: BoB

Peter J K

  • Offline Offline
  • Berichten: 543
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #107 Gepost op: 02 April 2021, 01:38:59 »
Ik doe een wild voorstel.
Bij G heb je een engelsman in t spoor liggen.
DE verbinding eronder kan voor de flexibiliteit ook nog een engelsman hebben.
Dan kan je ook het 2e en 3 spoor van die doodlopende sporen bundel rechts,nog apart bedienen/gebruiken indien nodig.
Zomaar een idee  ;)
Floris, dat is mij een beetje te wild :angel:. De opstelsporen zijn bedoeld voor reizigersmaterieel; daar moeten de goederenjongens van afblijven  ;D
Met vriendelijke groet,

Peter

Mijn baan: Zandvoort aan Zee - Achterveen v.v.
Mijn bijbaan: BoB

VvKan

  • Gast
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #108 Gepost op: 02 April 2021, 11:52:13 »
tevens heb ik een extra spoor tussen B en B' gelegd, zodat de lokale trein rechtdoor naar het buurtspoor 3 kan.
Ziet er heel goed uit allemaal, dus het volgende is geen kritiek maar een opmerking.

Je motivatie voor dit extra spoor is correct.  Maar in de echte praktijk zou dit als een erg dure oplossing gezien worden, namelijk een extra wissel en de vervanging van een wissel door een Engelse wissel.  Plus alle veiligheidsvoorzieningen.   De oplossing zou hier eerder gevonden worden in de dienstregeling, die dan het aangehaalde voorbeeld voorkomt, en voor "noodgevallen" het gebruik van spoor 2 voor het treinstel zou toestaan, dat normaal op spoor 3 zou binnenkomen.  Of er zou simpelweg vertraging optreden voor het binnenlopen van de trein.   Net echt of echt echt, het is maar hoe je het ziet.

Maar als de nevenlijn door het grote aanbod van reizigers ook een drukke bezetting heeft, dan zou het zeker terecht zijn om hier dit extra spoor aan te leggen.

Veel plezier met de bouw !

bask185

  • Online Online
  • Berichten: 4501
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #109 Gepost op: 02 April 2021, 13:27:28 »
Je hebt nu wel een echte scheiding tussen hoofdspoor en nevenlijn. Dat kan je ook meteen elektrisch doorzetten. Aparte circuits, mooi makkelijk  (y)

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Peter J K

  • Offline Offline
  • Berichten: 543
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #110 Gepost op: 02 April 2021, 13:47:26 »
[...] in de echte praktijk zou dit als een erg dure oplossing gezien worden, namelijk een extra wissel en de vervanging van een wissel door een Engelse wissel.  Plus alle veiligheidsvoorzieningen.   De oplossing zou hier eerder gevonden worden in de dienstregeling [...]
Terechte opmerking. Ook in het kleinbedrijf kan deze oplossing te duur blijken. Ook hier zijn de middelen immers niet onbeperkt. Ik neem dit mee als ik aan dat stuk toekom.
Maar de opmerking van Bas is ook belangrijk. Omdat ik de baan analoog ga besturen, is eenvoud waar mogelijk een pre.
Je hebt nu wel een echte scheiding tussen hoofdspoor en nevenlijn. Dat kan je ook meteen elektrisch doorzetten. Aparte circuits, mooi makkelijk
Peter
Met vriendelijke groet,

Peter

Mijn baan: Zandvoort aan Zee - Achterveen v.v.
Mijn bijbaan: BoB

VvKan

  • Gast
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #111 Gepost op: 02 April 2021, 14:32:39 »
Omdat ik de baan analoog ga besturen, is eenvoud waar mogelijk een pre. Peter
Juist vanwege de eenvoud ligt digitaal veel meer voor de hand.  Maar daar kom je nog wel achter.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3772
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #112 Gepost op: 02 April 2021, 14:37:41 »
 Admin :
 mijn bericht kan weg, niet meer nodig. Sorry
 Peter
« Laatst bewerkt op: 02 April 2021, 16:10:07 door Peter Kleton »
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Flevodienst 1976

  • Klein Hertogdom Moresnet, komt als de tijd daar rijp voor is.
  • Offline Offline
  • Berichten: 974
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #113 Gepost op: 02 April 2021, 15:11:31 »

Ik geef niet heel vaak mijn mening.
Deze keer doe ik het eens wel, zonder dat ik iemand wat op wil leggen.

Als ik naar het eerste ontwerp van dit draadje kijk, en daarna naar de laatste.
Dan vindt ik dat er best veel rails bij is gekomen, en mijn vraag daarin is.
Is al dat rails persé nodig om een leuk treinen beeld te krijgen?
Fijne dag,
André.

bask185

  • Online Online
  • Berichten: 4501
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #114 Gepost op: 02 April 2021, 15:51:09 »
Ik snap je punt. Ik denk wel dat je net aan genoeg ruimte heb voor een beetje scenery. Het is dan net op de randje van te vol/niet te vol m.i. Het grootste voordeel nu is dat je hoofdspoor veel meer rijlengte heeft op een parade spoor.

Juist vanwege de eenvoud ligt digitaal veel meer voor de hand.  Maar daar kom je nog wel achter.
Ik heb al iets leuks bedacht hiervoor. Een analoge blok module die stroommeet en met pwm een trein kan afremmen. Dan kan je gewoon 10V op je baan zetten en regelen die modules je blokken.

Ik heb ook een oplossing ingebouwd dat je treinen netjes kan uitlijnen op kopspoortjes en zo. Dan hoef je zelf alleen nog maar om te Polen en knopjes on te drukken voor wissels en treinen die je wilt laten vertrekken.

Helemaal uitgekiend maar al in good time   ;)

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Peter J K

  • Offline Offline
  • Berichten: 543
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #115 Gepost op: 02 April 2021, 17:18:51 »
Juist vanwege de eenvoud ligt digitaal veel meer voor de hand.  Maar daar kom je nog wel achter.
Ik realiseer me de voordelen van digitaal, maar de kosten zijn ook hoog. Dat is misschien wel de doorslaggevende reden om analoog te blijven. Al mijn materieel is analoog en ik heb al best veel verzameld de afgelopen jaren.
Met vriendelijke groet,

Peter

Mijn baan: Zandvoort aan Zee - Achterveen v.v.
Mijn bijbaan: BoB

Peter J K

  • Offline Offline
  • Berichten: 543
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #116 Gepost op: 02 April 2021, 17:37:03 »
Ik geef niet heel vaak mijn mening.
Deze keer doe ik het eens wel, zonder dat ik iemand wat op wil leggen.

Als ik naar het eerste ontwerp van dit draadje kijk, en daarna naar de laatste.
Dan vindt ik dat er best veel rails bij is gekomen, en mijn vraag daarin is.
Is al dat rails persé nodig om een leuk treinen beeld te krijgen?
Dit is zeker een legitieme observatie. Maar op de keper beschouwd is de ruimte voor scenery toegenomen, omdat het nevenlijnstation naar een extra stuk treintafel is verhuisd. Het best zie je dit op de afbeelding waar de verborgen sporen zijn weggelaten.
Bij elk stukje rails dat ik getekend heb, heb ik een gebruik voor ogen. Er zijn twee raccordementen met losplaatsen, waardoor ik wat leuk rangeerwerk kan doen. Daarnaast zijn er eigenlijk alleen de hoofdbaan en de nevenlijn voor reizigersverkeer. Het schaduwstation is niet al te groot (vergeleken met wat ik hier zoal zie), maar stelt me wel in staat wat materieel te wisselen op met name de hoofdbaan. Dus bijv. een internationale trein en twee reguliere stammen voor het getrokken materieel en een paar treinstellen voor spitsversterking.
NB De opening linksonder wil ik wel afdekken met, zoals ik er nu over denk, een soort meertje of afgraving met recreatie er om heen. Dat ligt er dan als een losse ‘deksel’ op.
Met vriendelijke groet,

Peter

Mijn baan: Zandvoort aan Zee - Achterveen v.v.
Mijn bijbaan: BoB

VvKan

  • Gast
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #117 Gepost op: 02 April 2021, 18:17:00 »
Ik realiseer me de voordelen van digitaal, maar de kosten zijn ook hoog.
Misschien is de volgende opmerking een dooddoenertje, maar toch:  dat hangt er maar net van af.

Zie je af van welk beveiligings/besturings/ of andersoortig systeem, dan heb je nodig 1 centrale, 1 voeding voor de centrale en in jouw geval 1 keerlusmodule.   En decoders voor de loc's die je wil laten rijden Decoders hoeft niet in ene maar dat kun je langzamerhand doen.  En 2 draadjes naar de baan, dat dan weer wel  :).

Zet dat maar eens af tegen analoog, waarbij je van begin af aan verplicht bent een hoop schakeleenheden te installeren.  Kun je dat zelf, is het vast goedkoper.  Moet je dat kopen, begin ik serieus te twijfelen, nog afgezien van de kennis die je nodig hebt om het goed te doen. En denk aan de honderden draden naar de baan. En denk aan de verschillende benodigde regelaars/voedingen, alleen al vanwege de keerlus.

Voor de goede orde:  ik rij zelf digitaal, maar zonder enig programma, en de beveiliging is een mix van digitaal en analoog. Dus ik ben zeker geen tegenstander van ouderwets analoog, maar wel voor het aansturen van de treinen zelf.

Peter J K

  • Offline Offline
  • Berichten: 543
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #118 Gepost op: 02 April 2021, 18:30:08 »
Misschien is de volgende opmerking een dooddoenertje, maar toch:  dat hangt er maar net van af.

Zie je af van welk beveiligings/besturings/ of andersoortig systeem, dan heb je nodig 1 centrale, 1 voeding voor de centrale en in jouw geval 1 keerlusmodule.   En decoders voor de loc's die je wil laten rijden Decoders hoeft niet in ene maar dat kun je langzamerhand doen.  En 2 draadjes naar de baan, dat dan weer wel  :).

Zet dat maar eens af tegen analoog, waarbij je van begin af aan verplicht bent een hoop schakeleenheden te installeren.  Kun je dat zelf, is het vast goedkoper.  Moet je dat kopen, begin ik serieus te twijfelen, nog afgezien van de kennis die je nodig hebt om het goed te doen. En denk aan de honderden draden naar de baan. En denk aan de verschillende benodigde regelaars/voedingen, alleen al vanwege de keerlus.

Voor de goede orde:  ik rij zelf digitaal, maar zonder enig programma, en de beveiliging is een mix van digitaal en analoog. Dus ik ben zeker geen tegenstander van ouderwets analoog, maar wel voor het aansturen van de treinen zelf.
Ik ga me er nog eens verder in verdiepen. In ieder geval wil ik handbestuurd, niet automatisch. En hoe mix je de beveiliging van digitaal en analoog?
Met vriendelijke groet,

Peter

Mijn baan: Zandvoort aan Zee - Achterveen v.v.
Mijn bijbaan: BoB

Flevodienst 1976

  • Klein Hertogdom Moresnet, komt als de tijd daar rijp voor is.
  • Offline Offline
  • Berichten: 974
Re: Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
« Reactie #119 Gepost op: 02 April 2021, 18:46:04 »

Beste Peter,

Het wordt jou baan, en jij mag de beslissingen nemen.
In elk geval, ben ik wel nieuwsgierig hoe het wordt.
Veel plezier met bouwen.
Fijne dag,
André.