Ik doe een wild voorstel.Bij G heb je een engelsman in t spoor liggen.DE verbinding eronder kan voor de flexibiliteit ook nog een engelsman hebben.Dan kan je ook het 2e en 3 spoor van die doodlopende sporen bundel rechts,nog apart bedienen/gebruiken indien nodig.Zomaar een idee
tevens heb ik een extra spoor tussen B en B' gelegd, zodat de lokale trein rechtdoor naar het buurtspoor 3 kan.
[...] in de echte praktijk zou dit als een erg dure oplossing gezien worden, namelijk een extra wissel en de vervanging van een wissel door een Engelse wissel. Plus alle veiligheidsvoorzieningen. De oplossing zou hier eerder gevonden worden in de dienstregeling [...]
Je hebt nu wel een echte scheiding tussen hoofdspoor en nevenlijn. Dat kan je ook meteen elektrisch doorzetten. Aparte circuits, mooi makkelijk
Omdat ik de baan analoog ga besturen, is eenvoud waar mogelijk een pre. Peter
Juist vanwege de eenvoud ligt digitaal veel meer voor de hand. Maar daar kom je nog wel achter.
Ik geef niet heel vaak mijn mening.Deze keer doe ik het eens wel, zonder dat ik iemand wat op wil leggen.Als ik naar het eerste ontwerp van dit draadje kijk, en daarna naar de laatste.Dan vindt ik dat er best veel rails bij is gekomen, en mijn vraag daarin is.Is al dat rails persé nodig om een leuk treinen beeld te krijgen?
Ik realiseer me de voordelen van digitaal, maar de kosten zijn ook hoog.
Misschien is de volgende opmerking een dooddoenertje, maar toch: dat hangt er maar net van af.Zie je af van welk beveiligings/besturings/ of andersoortig systeem, dan heb je nodig 1 centrale, 1 voeding voor de centrale en in jouw geval 1 keerlusmodule. En decoders voor de loc's die je wil laten rijden Decoders hoeft niet in ene maar dat kun je langzamerhand doen. En 2 draadjes naar de baan, dat dan weer wel .Zet dat maar eens af tegen analoog, waarbij je van begin af aan verplicht bent een hoop schakeleenheden te installeren. Kun je dat zelf, is het vast goedkoper. Moet je dat kopen, begin ik serieus te twijfelen, nog afgezien van de kennis die je nodig hebt om het goed te doen. En denk aan de honderden draden naar de baan. En denk aan de verschillende benodigde regelaars/voedingen, alleen al vanwege de keerlus.Voor de goede orde: ik rij zelf digitaal, maar zonder enig programma, en de beveiliging is een mix van digitaal en analoog. Dus ik ben zeker geen tegenstander van ouderwets analoog, maar wel voor het aansturen van de treinen zelf.