Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tuurtje
Vandaag om 09:19:00
Alpenexpress door Matthijs van Heijningen
Vandaag om 09:11:01
Pendel met een Keerlus vraag door bord4kop
Vandaag om 09:10:24
Heroplage Artitec Plan W? door Forever Rocofan
Vandaag om 09:05:41
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Gerke
Vandaag om 08:57:59
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door gdh
Vandaag om 08:56:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door raymond erdtsieck
Vandaag om 08:55:14
Ontwikkelen nieuwe keerlusmodule door Patrick Smout
Vandaag om 08:54:12
powerpack door Ben
Vandaag om 07:42:58
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Flevodienst 1976
Vandaag om 07:39:02
ESU sound decoder 5 met slecht geluid door frits959
Vandaag om 03:23:19
LSM I1 of I2 NMBS Ep IIIa door applor
Vandaag om 00:46:50
Samenstelling EC's 140 - 153 Amsterdam - Keulen 1990 - 1995 door Dennis1984
Vandaag om 00:00:40
ICR's als museumtrein door Priegelman
24 februari 2024, 22:57:17
TrainBase door Falcon10
24 februari 2024, 22:19:25
Houten 24 februari. door Hoontje
24 februari 2024, 22:16:39
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door defender
24 februari 2024, 21:59:55
Aansluiten yamorc yd6942 door Karst Drenth
24 februari 2024, 21:48:06
Uhlenbrock 76320 - aansluitingen? door De Stoker
24 februari 2024, 21:38:58
Bf Kibronn door Benelux795
24 februari 2024, 21:24:46
locomotief moderniseren door Sietse
24 februari 2024, 21:19:22
Daz door NS264
24 februari 2024, 21:11:26
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
24 februari 2024, 20:34:57
's-Heer Heinkenspolder door Reinier Z.
24 februari 2024, 20:34:52
Wissels, zowel digitaal als analoog bedienen door WimC
24 februari 2024, 20:31:30
US diorama in H0 door Wim Vink
24 februari 2024, 20:24:37
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door FritsT
24 februari 2024, 20:13:10
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Jelmer
24 februari 2024, 20:02:51
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS264
24 februari 2024, 19:48:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
24 februari 2024, 19:37:56
  

Auteur Topic: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0  (gelezen 34782 keer)

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 748
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #105 Gepost op: 27 maart 2023, 18:10:51 »
 
    Goeienavond,
   
    Is toch ook nuttig als er iets misloopt onderweg. Met de wissel-zelf, de aandrijving en/of de solderingen. Of overkomt je zo'n calamiteit nooit ?   
    Persoonlijk wil 'k op die wijze m'n Peco's code 75 wegneembaar houden. Voor in 't geval dat.
   

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25030
    • Pagina van klaas
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #106 Gepost op: 27 maart 2023, 20:44:03 »
Als de plaat met wissels eenmaal klaar is, dan wordt hij ingebouwd en zal hij uiteindelijk moeilijk verwijderbaar zijn.
Over solderingen maak ik me geen zorgen, als ik iets vast soldeer dan komt het nooit meer los. :)

De aandrijvingen komen onder de 9 mm basisplaat. Daar kan ik altijd nog bij.

tuurtje

  • Online Online
  • Berichten: 4466
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #107 Gepost op: 27 maart 2023, 21:01:32 »
Hoi Klaas,

Mij is vroeger op de Hogere Zeevaart school geleerd om het einde van een draadje als je deze onder belasting zet nooit te vertinnen, bijvoorbeeld onder een suikertje  ???
Dit omdat tin koud vloeibaar is, heb jij hier ervaring mee?

Groetjes

Arthur
A live performance so the whole world will see
I'm aligning the stars
Universal in art
See the god in me

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25030
    • Pagina van klaas
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #108 Gepost op: 27 maart 2023, 21:18:28 »
Arthur, ik heb er geen ervaring mee. Ik weet wel dat het in de NEN1010 verboden is voor installaties op netspanning.
Het probleem is dat op de overgang van de soldering naar het soepele deel van draad makkelijk een breuk kan ontstaan. En dan vooral als de zaak aan trillingen onderhevig is.

Draden die in kroonklemmen (suikertje) gaan voorzie ik dan ook bij voorkeur van een adereindhuls. Maar soms moet ik zo veel draden in een klem proppen dat het met adereindhulzen niet lukt, dan soldeer ik ze wel. Nooit problemen mee gehad; de trillingen op een modelspoorbaan zijn dan ook te verwaarlozen.
Wat ik verder doe is de draad zo kort mogelijk bij de klem vastbinden met een tierap bijvoorbeeld.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25030
    • Pagina van klaas
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #109 Gepost op: 29 maart 2023, 16:24:34 »
De dwarsliggers van de wisselstraat zijn bruin geschilderd en de ballast is aangebracht, voor zover die tussen de spoorstaven ligt. Dat is veiliger dan achteraf ballast aanbrengen, want dan loop je kans om de wisseltongen vast te plakken.



Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7419
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #110 Gepost op: 29 maart 2023, 22:02:23 »
Even intekenen op de volglijst  :P
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

JoopSpoort

  • Offline Offline
  • Berichten: 481
  • Twentse methode: KWW Kiek’n wat ‘t wordt
    • Youtubekanaal over grote en kleine treinen
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #111 Gepost op: 30 maart 2023, 11:42:47 »

De verkanting wordt zeer bescheiden. De kartonnen opvulling wordt maximaal 1 mm, waardoor de effectieve verkanting van het spoor 0,33 mm wordt.
Verkanting is technisch niet nodig, maar het is mooi om een trein scheef door de boog te zien gaan. Daarom kies ik voor een minimale verkanting, je kunt zien dat het er is, maar meer ook niet.
Hallo Klaas, hoe heb je de effectieve verkanting berekend? Is dat zoiets als een gemiddelde de pvr?
Hartelijke groet,
Joop
Hartelijke groet,
Joop ter Laak

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25030
    • Pagina van klaas
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #112 Gepost op: 30 maart 2023, 12:09:03 »
Joop, ik heb de verkanting niet berekend. Bij een modelspoorbaan is verkanting technisch gezien nergens voor nodig. Ik breng de verkanting alleen aan voor het zichteffect.
In de NEM normen staat ergens dat de maximaal geadviseerde verkanting voor H0 1 mm is. Ik leg aan de buitenkant van de boog een kartonstrip onder de triplex laag. Die is 50 mm breed, daarmee komt de verkanting in het spoor op ongeveer 0,33 mm. Voor het effect is dat voldoende.

JoopSpoort

  • Offline Offline
  • Berichten: 481
  • Twentse methode: KWW Kiek’n wat ‘t wordt
    • Youtubekanaal over grote en kleine treinen
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #113 Gepost op: 30 maart 2023, 12:11:50 »
Thanks, Klaas. Ik was benieuwd naar de berekening. Een langlopende beroepsdeformatie  ;)
Joop
Hartelijke groet,
Joop ter Laak

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25030
    • Pagina van klaas
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #114 Gepost op: 30 maart 2023, 12:26:39 »
Joop, ik kan wel een (voorbeeld)berekening laten zien. Maar misschien weet je allang hoe zo'n berekening gaat, dan hoef ik geen moeite te doen. :)

JoopSpoort

  • Offline Offline
  • Berichten: 481
  • Twentse methode: KWW Kiek’n wat ‘t wordt
    • Youtubekanaal over grote en kleine treinen
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #115 Gepost op: 30 maart 2023, 13:45:00 »
Nou laat maar zien Klaas. Ik weet het namelijk niet. Ik was gewoon nieuwsgierig. Nice to know, not necessary to have.  :)
En aangezien sommetjes maken een groot deel van mijn werkzame leven  in beslag nam.....
Hartelijke groet,
Joop ter Laak

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25030
    • Pagina van klaas
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #116 Gepost op: 30 maart 2023, 16:22:28 »
Joop, ik ga er vanavond een apart draadje van maken: Hoe bereken je de verkanting.

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6073
    • Modelbouw in't algemeen.
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #117 Gepost op: 31 maart 2023, 00:13:04 »
Blijkt dus 0,5 mm te zijn. Onder diverse aannamen.
Daar zou ik dus niet wakker van liggen.

Daarbij geeft Klaas aan dat 150 mm het maximum is bij grootbedrijf.
is 150/87 =  1,7 mm voor H0.

Verkanting? Voor het gezicht dus.

Ronald Visser
(of in een Helix)
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 24 feb sta ik er weer. Ook met N-schaal.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25030
    • Pagina van klaas
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #118 Gepost op: 31 maart 2023, 10:09:53 »
Juist niet in een helix. Door de trekkracht in de trein, vooral bij het klimmen, worden de wagens naar het midden getrokken. Als je dan ook nog verkanting toepast vergroot je de kans dat ze naar binnen kantelen.
Zoals ik eerder stelde: op een modelspoorbaan is er geen technische noodzaak voor verkanting, het is alleen voor het mooi.

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6073
    • Modelbouw in't algemeen.
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #119 Gepost op: 31 maart 2023, 11:43:26 »
Ja, maar dan vallen ze niet naar beneden..... :angel:
Want aan de binnenkant is valbeveiliging aangebracht.....

Vanaf de buitenkant is de zaak bereikbaar.

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 24 feb sta ik er weer. Ook met N-schaal.