Doel:€250.00
Donaties:€100.00

Per saldo:€-150.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 20-05-2023

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door NS1220
Vandaag om 22:15:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 22:07:13
LS Models / Models World 2021 door Arjen-V
Vandaag om 22:04:27
Havenbaantje, Duitse havenstad, periode 2e wereldoorlog. door AndréDev
Vandaag om 22:00:17
Voedingen door Patrick Smout
Vandaag om 21:59:23
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Noud
Vandaag om 21:55:48
Bahnstrecke 5867 door puntenglijder
Vandaag om 21:49:11
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Ferdinand Bogman
Vandaag om 21:18:46
Zwederbaan door Hendrik Jan
Vandaag om 21:02:21
Oude tijden, nieuwe tijden, Duitsland 2e wereldoorlog door GORILLUS
Vandaag om 20:55:23
NS-6000 in Spoor-1 door FritsT
Vandaag om 20:27:57
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door steven346
Vandaag om 20:25:06
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door AndréDev
Vandaag om 19:01:13
PIKO fabriek #61149, bouwverslag. door AndréDev
Vandaag om 18:48:33
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jeronimos
Vandaag om 18:39:24
L. M. - Liège-Maestricht ~ Station NL-Gronsveld (huidige lijn 40 NMBS) door hervé
Vandaag om 18:27:29
NVWA Wet miniatuurtreinen het ‘Y’ Spaarnwoude door Remco_Nzo
Vandaag om 18:07:46
Zaterdag 17 juni modelspoorbeurs in Houten door dennie
Vandaag om 17:56:23
Welke besturingssoftware kies ik? door R.C.Grootveld
Vandaag om 16:29:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 15:58:33
Di 20 en do 23 juni Venice Simplon-Orient-Express door Seinhuis
Vandaag om 14:57:59
Round the Fox and Hen door GD
Vandaag om 14:42:38
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Mispoes
Vandaag om 13:43:11
NS 2400 serie in spoor 0 door DH1-3104
Vandaag om 12:45:04
Doe het zelf overweg door laurent
Vandaag om 12:25:14
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 10:25:49
Raadplaatje door Rody v. G.
Vandaag om 10:18:58
Roco 70116 Diesel dubbel-lok DB serie 288 002-9 door MartOnTheWeb
Vandaag om 10:00:00
Witmoosdorf door Bert55
Vandaag om 09:47:10
Fotowedstrijd BeneluxSpoor.net door Bob R.
Vandaag om 09:15:27
  

Auteur Topic: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0  (gelezen 18149 keer)

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 427
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #105 Gepost op: 27 maart 2023, 18:10:51 »
 
    Goeienavond,
   
    Is toch ook nuttig als er iets misloopt onderweg. Met de wissel-zelf, de aandrijving en/of de solderingen. Of overkomt je zo'n calamiteit nooit ?   
    Persoonlijk wil 'k op die wijze m'n Peco's code 75 wegneembaar houden. Voor in 't geval dat.
   

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 24017
    • Pagina van klaas
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #106 Gepost op: 27 maart 2023, 20:44:03 »
Als de plaat met wissels eenmaal klaar is, dan wordt hij ingebouwd en zal hij uiteindelijk moeilijk verwijderbaar zijn.
Over solderingen maak ik me geen zorgen, als ik iets vast soldeer dan komt het nooit meer los. :)

De aandrijvingen komen onder de 9 mm basisplaat. Daar kan ik altijd nog bij.

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 3988
    • Lacus Flevo
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #107 Gepost op: 27 maart 2023, 21:01:32 »
Hoi Klaas,

Mij is vroeger op de Hogere Zeevaart school geleerd om het einde van een draadje als je deze onder belasting zet nooit te vertinnen, bijvoorbeeld onder een suikertje  ???
Dit omdat tin koud vloeibaar is, heb jij hier ervaring mee?

Groetjes

Arthur
A live performance so the whole world will see
I'm aligning the stars
Universal in art
See the god in me

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 24017
    • Pagina van klaas
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #108 Gepost op: 27 maart 2023, 21:18:28 »
Arthur, ik heb er geen ervaring mee. Ik weet wel dat het in de NEN1010 verboden is voor installaties op netspanning.
Het probleem is dat op de overgang van de soldering naar het soepele deel van draad makkelijk een breuk kan ontstaan. En dan vooral als de zaak aan trillingen onderhevig is.

Draden die in kroonklemmen (suikertje) gaan voorzie ik dan ook bij voorkeur van een adereindhuls. Maar soms moet ik zo veel draden in een klem proppen dat het met adereindhulzen niet lukt, dan soldeer ik ze wel. Nooit problemen mee gehad; de trillingen op een modelspoorbaan zijn dan ook te verwaarlozen.
Wat ik verder doe is de draad zo kort mogelijk bij de klem vastbinden met een tierap bijvoorbeeld.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 24017
    • Pagina van klaas
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #109 Gepost op: 29 maart 2023, 16:24:34 »
De dwarsliggers van de wisselstraat zijn bruin geschilderd en de ballast is aangebracht, voor zover die tussen de spoorstaven ligt. Dat is veiliger dan achteraf ballast aanbrengen, want dan loop je kans om de wisseltongen vast te plakken.



Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 6593
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #110 Gepost op: 29 maart 2023, 22:02:23 »
Even intekenen op de volglijst  :P

JoopSpoort

  • Offline Offline
  • Berichten: 233
  • Een uit de hand gelopen ovaaltje
    • Youtubekanaal over grote en kleine treinen
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #111 Gepost op: 30 maart 2023, 11:42:47 »

De verkanting wordt zeer bescheiden. De kartonnen opvulling wordt maximaal 1 mm, waardoor de effectieve verkanting van het spoor 0,33 mm wordt.
Verkanting is technisch niet nodig, maar het is mooi om een trein scheef door de boog te zien gaan. Daarom kies ik voor een minimale verkanting, je kunt zien dat het er is, maar meer ook niet.
Hallo Klaas, hoe heb je de effectieve verkanting berekend? Is dat zoiets als een gemiddelde de pvr?
Hartelijke groet,
Joop
Joop ter Laak

Geef een modelspoorder de ruimte

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 24017
    • Pagina van klaas
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #112 Gepost op: 30 maart 2023, 12:09:03 »
Joop, ik heb de verkanting niet berekend. Bij een modelspoorbaan is verkanting technisch gezien nergens voor nodig. Ik breng de verkanting alleen aan voor het zichteffect.
In de NEM normen staat ergens dat de maximaal geadviseerde verkanting voor H0 1 mm is. Ik leg aan de buitenkant van de boog een kartonstrip onder de triplex laag. Die is 50 mm breed, daarmee komt de verkanting in het spoor op ongeveer 0,33 mm. Voor het effect is dat voldoende.

JoopSpoort

  • Offline Offline
  • Berichten: 233
  • Een uit de hand gelopen ovaaltje
    • Youtubekanaal over grote en kleine treinen
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #113 Gepost op: 30 maart 2023, 12:11:50 »
Thanks, Klaas. Ik was benieuwd naar de berekening. Een langlopende beroepsdeformatie  ;)
Joop
Joop ter Laak

Geef een modelspoorder de ruimte

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 24017
    • Pagina van klaas
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #114 Gepost op: 30 maart 2023, 12:26:39 »
Joop, ik kan wel een (voorbeeld)berekening laten zien. Maar misschien weet je allang hoe zo'n berekening gaat, dan hoef ik geen moeite te doen. :)

JoopSpoort

  • Offline Offline
  • Berichten: 233
  • Een uit de hand gelopen ovaaltje
    • Youtubekanaal over grote en kleine treinen
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #115 Gepost op: 30 maart 2023, 13:45:00 »
Nou laat maar zien Klaas. Ik weet het namelijk niet. Ik was gewoon nieuwsgierig. Nice to know, not necessary to have.  :)
En aangezien sommetjes maken een groot deel van mijn werkzame leven  in beslag nam.....
Joop ter Laak

Geef een modelspoorder de ruimte

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 24017
    • Pagina van klaas
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #116 Gepost op: 30 maart 2023, 16:22:28 »
Joop, ik ga er vanavond een apart draadje van maken: Hoe bereken je de verkanting.

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 5231
    • Modelbouw in't algemeen.
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #117 Gepost op: 31 maart 2023, 00:13:04 »
Blijkt dus 0,5 mm te zijn. Onder diverse aannamen.
Daar zou ik dus niet wakker van liggen.

Daarbij geeft Klaas aan dat 150 mm het maximum is bij grootbedrijf.
is 150/87 =  1,7 mm voor H0.

Verkanting? Voor het gezicht dus.

Ronald Visser
(of in een Helix)
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen.
Houten augustus 2023 :) sta ik er pas weer. Ook met N-schaal

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 24017
    • Pagina van klaas
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #118 Gepost op: 31 maart 2023, 10:09:53 »
Juist niet in een helix. Door de trekkracht in de trein, vooral bij het klimmen, worden de wagens naar het midden getrokken. Als je dan ook nog verkanting toepast vergroot je de kans dat ze naar binnen kantelen.
Zoals ik eerder stelde: op een modelspoorbaan is er geen technische noodzaak voor verkanting, het is alleen voor het mooi.

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 5231
    • Modelbouw in't algemeen.
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #119 Gepost op: 31 maart 2023, 11:43:26 »
Ja, maar dan vallen ze niet naar beneden..... :angel:
Want aan de binnenkant is valbeveiliging aangebracht.....

Vanaf de buitenkant is de zaak bereikbaar.

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen.
Houten augustus 2023 :) sta ik er pas weer. Ook met N-schaal