Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0  (gelezen 36381 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #90 Gepost op: 11 maart 2023, 19:30:42 »
Na een paar dagen zagen en spijkeren ligt de 4 mm bovenlaag er op.

Op de eerste foto een blik op de overgang tussen recht spoor en boog. De hartlijnen sluiten niet aan, maar zijn iets versprongen. In het gebied tussen de twee kruisjes gaat straks het spoor vloeiend verlopen tussen de twee hartlijnen zodat een overgangsboog ontstaat. Bij het linker kruisje ligt het spoor nog vlak, bij de sprong tussen de hartlijnen is het triplex aan de buitenkant van de boog onderstopt met 0,5 mm karton, bij het rechter kruisje is dat 1 mm en dat blijft zo door de hele boog. De afstand tussen de kruisjes is 30 cm.


De aansluiting tussen de wisselstraat aan de oostzijde en de bogen naar de stationssporen. Ook hier weer de sprongen tussen de hartlijnen. Alleen het bovenste spoor (spoor 1) ligt verkant. Dit is het spoor waarover de doorgaande treinen gaan.


Een blik onder de brug door bij de kruising. Het rechte stuk tussen de twee bogen is zo kort dat er geen recht meer overblijft. De ene overgangsboog gaat straks direct over in de tegengestelde overgangsboog.


Nu nog op zoek naar een adresje waar ik 2 mm dik kurk kan bestellen voor de volgende stap in de bouw..

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 4599
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #91 Gepost op: 11 maart 2023, 19:38:17 »
je kunt eens bij kurk24.nl kijken Klaas. Daar heb ik al meermaals besteld. zag net dat ze ook 2 mm op rol hebben

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #92 Gepost op: 11 maart 2023, 19:46:53 »
Frank, ik zocht naar kleine hoeveelheden. De kleinste rol die ik vind is 5 m2 en ik heb maar 1,5 m2 nodig. Dan blijft het grootste deel dus ongebruikt over. Toch maar doen, denk ik. Dat overschot doneer ik dan wel aan iemand die het kan gebruiken.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #93 Gepost op: 13 maart 2023, 11:56:40 »
Kurk is besteld. Niet rechtstreeks bij kurk24, maar via bol.com. En dat om de simpele reden dat ik al een paar maanden een cadeaukaart van bol had liggen waarvan ik geen idee had wat ik er mee moest. Ik bestel anders nooit bij bol, maar nu kwam die kaart goed van pas.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #94 Gepost op: 13 maart 2023, 14:20:52 »
Intussen ook maar begonnen aan de besturing van het station en het bedieningspaneel.
Is natuurlijk nog lang niet aan de orde zolang er geen rails liggen, maar toch leuk als tussendoortje.
 
Het paneel los op de werktafel.
De voedingen zitten er al op. Het netspanningsgebeuren zit helemaal aan de rechterkant, daarvoor zijn de schakelende voedingen ondersteboven gemonteerd zodat de draden voor de netspanning en de veilige spanningen elkaar niet hoeven te kruisen. Rechtsvoor een dubbelpolige schakelaar om alles aan en uit te zetten.
Op de rest van het paneel komen klemmenstroken, relais en printplaten.


Zo hangt het paneel onder de spoorbaan in neergeklapte toestand. Makkelijk om er iets aan te veranderen.


Het paneel hangt met twee scharnieren aan het achterste L-profiel. De scharnieren zitten met twee stokschroeven en vleugelmoeren vast, zodat het paneel makkelijk is los te maken als er wat grotere werkzaamheden aan moeten gebeuren.


In bedrijfstoestand is het paneel omhoog geklapt zodat alleen het het bedieningspaneel er onderuit steekt.


Aan de voorkant hangt het paneel met twee hoeklijntjes aan het voorste L-profiel.


Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #95 Gepost op: 21 maart 2023, 16:35:36 »
Intussen een eind op weg met het plakken van de kurklaag.
Op de rechte stukken stroken van 4 cm breed. In de bogen 2 stroken van 2 cm. Eén strook wordt langs de hartlijn gelegd, de tweede daar tegenaan. De stroken worden recht gesneden en bij het plakken buigen ze makkelijk mee met de boog.

Hier de bogen in de noordoosthoek, tussen station en wisselstraat


Een fraaie slinger tussen de landhoofden van de brug door.


basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 2247
  • DB Tijdperk III
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #96 Gepost op: 21 maart 2023, 17:42:57 »
Ziet er strak uit (y)

Waarmee verlijm je de kurk?
Mvg,
Bas

K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1596
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #97 Gepost op: 21 maart 2023, 17:54:56 »
Zo te zien Panokitt, een boekbindlijm



mvg, Erich
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 4599
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #98 Gepost op: 21 maart 2023, 20:34:03 »
Schiet lekker op Klaas, en inderdaad, ziet er strak uit  (y)

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4495
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #99 Gepost op: 21 maart 2023, 20:37:23 »
Klaas.

Bedankt voor jouw oplossing te delen. Geeft mij ook weer ideeën.

Van welk merk is de dubbelpolige schakelaar?

Groetjes

Arthur
A live performance so the whole world will see
I'm aligning the stars
Universal in art
See the god in me

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #100 Gepost op: 21 maart 2023, 21:14:04 »
Arthur, de schakelaar is deze:
https://www.karwei.nl/assortiment/plieger-opbouw-schakelaar-2-polig-spatwaterdicht/p/B115176
Ik zie dat ze nu in de aanbieding zijn. Doen ze altijd als ik het net heb gekocht, ik heb er iets meer voor betaald. ;D

De lijm is inderdaad boekbindlijm, gekocht bij Pipoos. Is daar wel stevig aan de prijs. Voor het lijmen van de kurk en straks de rails is dit potje genoeg. Voor het ballasten heb ik straks nog meer nodig, toch maar even op het internet struinen voor een goedkopere aanbieder.
« Laatst bewerkt op: 21 maart 2023, 21:16:49 door Klaas Zondervan »

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 2247
  • DB Tijdperk III
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #101 Gepost op: 21 maart 2023, 21:54:06 »
Zo te zien Panokitt, een boekbindlijm
Thanks (y)
Mvg,
Bas

K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #102 Gepost op: 26 maart 2023, 19:59:27 »
De dwarsliggers voor de oostelijke wisselstraat zijn gelegd. Dit deel is nog uitneembaar want wissels bouwen gaat op de werkbank makkelijker dan op de baan.



hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #103 Gepost op: 27 maart 2023, 12:47:03 »


     Goeiemiddag,

     Welke dikte multiplex gebruik je als basis voor je wegneembare wissels ?    Zonder risico op torsen, plooien of doorbuigen.
     

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0
« Reactie #104 Gepost op: 27 maart 2023, 13:09:12 »
De plaat is 4 mm triplex met daarop 2 mm kurk. Zie ook reactie #89.
En ja, die plaat kan doorbuigen en torsen, maar dat zie ik niet als een probleem. Hij komt uiteindelijk op een onderlaag van 9 mm multiplex te liggen.

Ik heb voor deze oplossing gekozen omdat de wissels makkelijk terug te winnen zijn als de baan ooit wordt afgebroken.