Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Lolke Bijlsma
Vandaag om 00:07:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 00:06:56
Efteling spoorweg gaat elektrisch door CAW
23 april 2024, 23:51:21
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
23 april 2024, 23:06:56
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door hmmglaser
23 april 2024, 22:48:27
Starten met messing kits door 1795
23 april 2024, 22:43:57
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
23 april 2024, 22:37:57
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ferdinand Bogman
23 april 2024, 22:37:02
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door MaraNCS
23 april 2024, 22:31:45
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Scratchbuilt
23 april 2024, 22:30:06
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald69
23 april 2024, 22:14:29
Treinreizen met m'n vader door defender
23 april 2024, 21:47:13
Pools diorama H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 21:44:11
19 Toen door defender
23 april 2024, 21:43:28
Station Roodeschool door Torikoos
23 april 2024, 21:43:23
Ton bouwt goederenwagens door TonM
23 april 2024, 21:33:46
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Priegelman
23 april 2024, 21:15:18
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:59:05
weerstandje en relais door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:47:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
23 april 2024, 20:45:40
DR4024 door Michaël dB
23 april 2024, 20:11:53
Haandrecht materieel door orientexpress
23 april 2024, 20:05:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ruudns
23 april 2024, 20:04:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
23 april 2024, 20:01:12
NS 8400 van Werps door Ivo tB
23 april 2024, 19:28:41
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
23 april 2024, 18:58:32
modulebaan jaren 60 door rudi van der Craats
23 april 2024, 17:30:56
Decals Star TE-5933 door Martijn193
23 april 2024, 17:12:11
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
23 april 2024, 16:59:09
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
23 april 2024, 15:53:47
  

Auteur Topic: NS-6000 in Spoor-1  (gelezen 58315 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9604
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #105 Gepost op: 21 maart 2023, 12:51:29 »
In het machinistenhuis zijn aan beide zijden krukjes aangebracht en die zijn doorgaans glad afgewerkt. Maar voor de fijngevoelige billetjes was er een uitvoering met een top van pluche, vastgezet met knopen.

In de testrun is een exemplaar van FDP gemaakt en bleek dat de knopen iets meer zichtbaar moesten worden gemaakt. De nu in bestelling staande messing versie heeft dat.


 

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9604
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #106 Gepost op: 22 maart 2023, 19:53:39 »
Nog geen etsplaten ontvangen, maar ik heb wel gietdelen en wielen.....dus eigenlijk kan ik wel beginnen.


Hier was ik toch weel een paar uurtjes zoet mee om het allemaal passend te krijgen. En vooral niet teveel vijlen, maar ook niet te weinig.
Verbindingsgaten zijn 0,8 mm en de binnenste stangen zijn met M1x8 aan elkaar geschroefd.






De Slaters as moet natuurlijk er nog tussenuit worden geslepen, maar dat komt pas veel later. Voorlopig is dit voldoende.


« Laatst bewerkt op: 22 maart 2023, 20:47:34 door FritsT »

ATB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1588
  • Modelrailroading is fun
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #107 Gepost op: 22 maart 2023, 23:41:22 »
De Slaters as moet natuurlijk er nog tussenuit worden geslepen, maar dat komt pas veel later. Voorlopig is dit voldoende.

Frits,

dit begrijp ik niet. Je gaat toch niet de vaste as tussen de beide wielen doorslijpen? Leg eens uit.

Ted
Ted is op 25 augustus 2023 overleden

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9604
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #108 Gepost op: 22 maart 2023, 23:56:03 »
@Ted...wel degelijk de zaag erin.
Voor een werkend drijfwerk heb je een krukas nodig. Klik maar op onderstaande link (handmonster spoor-0) en scrol naar beneden in dat bericht.

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=61685.msg3222336435#msg3222336435

« Laatst bewerkt op: 23 maart 2023, 00:00:18 door FritsT »

ATB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1588
  • Modelrailroading is fun
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #109 Gepost op: 23 maart 2023, 09:25:17 »
Duidelijk. Dank.

Ted
Ted is op 25 augustus 2023 overleden

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5420
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #110 Gepost op: 23 maart 2023, 11:51:46 »
Dag Frits,

Moet even kijken hoe de ophanging in het chassis ook alweer zit, maar de hele as kan er toch inclusief wielen naar onderen uit? Is handig voor onderhoud en spuiten. Ik zou de hele krukas met excentrieken nooit meer uit elkaar willen halen als dat eenmaal perfect zit en de as bij de krukken er tussen uit is geslepen. Even zoeken in het 0 draadje geeft me waarschijnlijk het antwoord.

Deze onderdelen heb ik nog niet. Ik wacht nog op een Shapeways korting actie voor de 2e batch gietdelen  :).

mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5420
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #111 Gepost op: 23 maart 2023, 11:53:57 »
Het antwoord is ja




ikzalnooitmeeronnodigevragenstellenikzalnooitmeeronnodigevragenstellenikzalnooitmeeronnodigevragenstellenikzalnooitmeeronnodigevragenstellenikzalnooitmeeronnodigevragenstellen
« Laatst bewerkt op: 23 maart 2023, 11:55:31 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9604
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #112 Gepost op: 23 maart 2023, 12:23:39 »
De gietdelen voor de rest van het stangenstelsel passen mooi in elkaar.
Alleen de cylinderdeksels (binnen/boven, nr.3) aan de binnenzijde uitboren op dikte (2,4 mm) van de zuigerstang nr.16



13, 14 en 15 zitten op de gelaserde (zilverkleurige) laserplaat.


Alle benodigde onderdelen staan in de winkel van Shapeways.
bd-1 t/m bd-8
bd-9 zijn de koppelstangen.
« Laatst bewerkt op: 23 maart 2023, 13:04:39 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9604
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #113 Gepost op: 23 maart 2023, 12:33:38 »
Het was oorspronkelijk de bedoeling om het drijfwerk in zilverkleurig metaal te laten gieten. Niet gieten via gietmallen, maar met direct printbare gietwas. Daarvoor hadden we speciale was aangeschaft en kan je per enkel onderdeel een gietdeel vervaardigen. Printen was het probleem niet, maar het uitbranden bij de gieter wel. En eenmaal uitgebrand, dan is het wasmodel verloren. Resultaten waren bij de testrun niet om over naar huis te schrijven. Ook met de speciale was van de gieter zelf ging het proces nog niet naar wens. Vandaar dat ik die techniek even "on hold" heb gezet want de was en arbeidsloon is niet goedkoop. Daarom ben ik terug gevallen op messing exemplaren en spuiten met Alclad.




9373
« Laatst bewerkt op: 23 maart 2023, 13:04:18 door FritsT »

MB6400

  • Offline Offline
  • Berichten: 745
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #114 Gepost op: 23 maart 2023, 13:50:57 »
Heel indrukwekkend Frits maar tegelijk ook wel een beetje griezelig om de zaag in de as te zetten.

Maar voor mij geldt ook dat ik die onderdelen nog niet heb besteld maar dat komt bij een volgende bestelling wel  ;D

moonlicht

  • Offline Offline
  • Berichten: 500
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #115 Gepost op: 23 maart 2023, 14:20:09 »
Assen zijn los te koop bij slaters
Mislukt, dan een nieuwe bestellen .

Word weer een mooi project

Cor

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9604
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #116 Gepost op: 23 maart 2023, 15:04:58 »
Heel indrukwekkend Frits maar tegelijk ook wel een beetje griezelig om de zaag in de as te zetten.

Maar voor mij geldt ook dat ik die onderdelen nog niet heb besteld maar dat komt bij een volgende bestelling wel  ;D

Ook zonder binnenliggend drijfwerk kan de lok gemaakt worden én rijden, dus de zaag hoeft er niet in. Scheelt ook weer flink wat pegels.
Achteraf alsnog inbouwen kan, maar dan moet je de zandkisten en tussenschot wel demontabel houden. (zie spoor-0 verslag)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9604
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #117 Gepost op: 23 maart 2023, 16:29:37 »
De vraag "waar zit het contragewwicht tov de kruk" is makkelijk te beantwoorden, namelijk naar de foto's kijken.
Maar nu de vraag "waar zit de krukas tov kruk resp contragewicht ?"
Op het handmonster in schaal-0 heb ik maar wat gegokt  ::). Nu gaat het er om...

Ik duizel van al die lijnen op de fabriekstekening. Wat is de voorzijde en wat is achter en links of rechts.Wie helpt?

Op de foto klikken voor een vergroting.







9470


Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5420
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #118 Gepost op: 23 maart 2023, 16:43:59 »
Als ik goed kijk zie ik de kruk voor de koppelstang onder. Het contragewicht ligt op 45 graden naar rechts gedraaid. Vraag is waar je nu in deze tekening de kruk ziet van de binnenliggende drijfstang. Ik denk dat je kunt aannemen dat de kruk voor de koppelstang aan de andere kant 90 graden gedraaid ligt tov de kruk aan deze kant. Dan lijkt me het meest logische dat de kruk van de binnenliggende drijfstang aan de kant van het wiel dat je ziet op 180 graden ligt en de resterende is dan de linker kruk op 90 graden links.

Ik word nu vast gecorrigeerd. :)

Mijn redenering lijkt te kloppen als het aanzicht op de as tov het aanzicht op het wiel rechtsom is gedraaid in de tekening. Is dat linksom gedraaid is het andersom. Kun je dat uit de tekenig afleiden of is hier een vaste regel voor?

Rechtsom van de tekening lijkt me ook het meest logisch want dan zit het contragewicht zoveel mogelijk aan de andere kant van het aangrijpingspunt van de drijfstang op de kruk, Aan de andere kant zorgt het contragewicht juist voor meer onbalans in de aandrijving en dat is nu net niet de bedoeling van het contragewicht. Klopt niet: geldt voor beide krukken. Antwoord zou moeten liggen in het antwoord op de vraag waarom bij NS loks met grote regelmaat het contragewicht van het drijfwiel niet 90 graden tov de kruk van de drijfstang ligt.
« Laatst bewerkt op: 23 maart 2023, 16:59:55 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*

Cor--24

  • Offline Offline
  • Berichten: 808
  • Vier het leven, het duurt maar even.
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #119 Gepost op: 23 maart 2023, 16:44:27 »
De onderste tekening bekijkend wijst kruk A naar je toe. Het is ook de vraag of het contragewicht voor kruk A is of voor Kruk B. De tekeningen bekijkend is het kruiselings.
« Laatst bewerkt op: 23 maart 2023, 16:47:23 door C-rails »
Mvg.

Cor