Doel:€250.00
Donaties:€147.00

Per saldo:€-103.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 10-06-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wordt Eurospoor ooit nog georganiseerd? door Leo_H
Vandaag om 01:10:54
binnenlandse samenstelling voor een Plan D RD in de jaren 70 door Deetrein
Vandaag om 00:42:07
Eerst eten (station in Oosterhout) door KC
Vandaag om 00:16:15
Interieurfoto’s NS stalen DIV met zijgang door Priegelman
13 June 2024, 23:41:19
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door Jelmer
13 June 2024, 23:12:07
US diorama in H0 door Jelmer
13 June 2024, 23:08:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door SvenW
13 June 2024, 23:01:30
Digikeijs via aliexpress? door Karst Drenth
13 June 2024, 22:48:27
stl file voor brug hoofd door MOVisser
13 June 2024, 22:34:24
YaMoRC YD8116 powerled door MarkSpoor
13 June 2024, 22:16:18
Tussen Gs & Gbs door IJmc
13 June 2024, 22:03:48
22 juni modelspoorbeurs Houten door Adri Ruitenberg
13 June 2024, 21:53:41
Tachowagon door spock
13 June 2024, 21:48:57
N baan 2x100x50 door Ronald Halma
13 June 2024, 21:47:37
Commer bestelwagens in 1:87 verkrijgbaar? door Noordernet
13 June 2024, 21:40:43
Rijnstraat door Gerco van Beelen
13 June 2024, 21:37:25
Maasmuiden Haven door Dennis.
13 June 2024, 21:04:17
Ton bouwt goederenwagens door TonM
13 June 2024, 20:42:40
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
13 June 2024, 20:40:02
brug over troebelt water door MaraNCS
13 June 2024, 20:18:55
Pfarrerwinkel bahn door basjuh1981
13 June 2024, 19:33:49
extra voeding ja of nee? door Bert55
13 June 2024, 19:24:26
Gewoon wat busfoto's door GerardvV
13 June 2024, 18:53:45
BNLS Module “Wijhe” door Hans van de Burgt
13 June 2024, 18:39:42
"Union Pacific's Power Shop", een nieuwe baan in H0 door Jip
13 June 2024, 18:31:47
Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE door ingenium
13 June 2024, 16:55:19
M rail - kortsluiting door Ronald Halma
13 June 2024, 16:48:58
Raadplaatje door V200-G2000
13 June 2024, 16:38:16
Roco WR4üe-28 met computernummers en DB-keks door Wies
13 June 2024, 16:25:38
Thornton USA 2024 door Hendrik Jan
13 June 2024, 15:51:56
  

Auteur Topic: NS-6000 in Spoor-1  (gelezen 62257 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9778
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #75 Gepost op: 10 February 2023, 23:42:24 »
Vanavond is het ontwerpen van de lampen afgerond. Klaar is maar klaar.
De prijs bij Shapeways is per stuk. Bij meerdere exemplaren is de prijs evenredig. Dus we hoefden geen combinaties in STL's te maken.

Het houten blok onder de lamp hebben we dus niet meegetekend.






FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9778
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #76 Gepost op: 12 February 2023, 12:43:43 »
De lamp was klaar, maar toch niet helemaal....nagekomen info mbt tot de sluiting en regelknop van de vlam. Ook aan de achterkant nu scharniertjes op de opbergkast.

Er bestaan stalen stansen waarmee je het plexiglas voor de lamp stansen. Als dat net niet past moet je gaan vijlen en dat wordt zelden zo perfect als je zou willen. Ik heb hier een 9,0 mm stans en de beschikbare ruimte in de getekende lamp was 8,6. Foute boel dus. De lamp is dan ook groter gemaakt zodat de diameter 9,0 is geworden. Modelbouw compromis dus.








FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9778
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #77 Gepost op: 22 February 2023, 14:47:46 »
De bestelling is binnen.....

De NS-olielamp.









Dit is lamp Vs.2 die berekend is op een glasdiameter van 9,0. Gietwerk blijkt 8,9 te zijn, dus glas toch ietsje moeten vijlen
Je ziet het niet goed op de foto, maar het glas zit er echt in.


7004

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9778
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #78 Gepost op: 22 February 2023, 15:12:58 »
De vuurdeur in ruwe aflevering en moet nog wel worden gezandstraald.


Stoomkoppeling,
Handel nog wat bijvijlen. Die is nu 0,6 en dus de minimale gietmaat. Op de foto ljkt het groot.
« Laatst bewerkt op: 22 February 2023, 15:19:12 door FritsT »

Cor--24

  • Offline Offline
  • Berichten: 840
  • Vier het leven, het duurt maar even.
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #79 Gepost op: 22 February 2023, 16:36:57 »
Goh, Frits. Dat kunstje van bijvijlen moet je mij eens leren.  8) ;D
Mvg.

Cor

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9778
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #80 Gepost op: 22 February 2023, 16:47:16 »
Cor, ik geef je wel een spoedcursus in negatief vijlen. ;D
Zoiets van 2x - = +
Dus 2x zo hard vijlen en dan wordt het vanzelf meer. Compredo?
« Laatst bewerkt op: 22 February 2023, 16:49:21 door FritsT »

Cor--24

  • Offline Offline
  • Berichten: 840
  • Vier het leven, het duurt maar even.
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #81 Gepost op: 22 February 2023, 20:02:40 »
Si senor  (y) ;D
Mvg.

Cor

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9778
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #82 Gepost op: 02 March 2023, 21:30:24 »
De grenzen van het haalbare zijn bij de Friedmann-smeerpers in beeld. Details die je op de foto/tekening nog ziet, zijn bij het model niet haalbaar. Dus dan moet je wat. We hebben ons best gedaan om in model te denken en wat je er nog van gaat zien. Na een testprint zal dat blijken.

Laat duidelijk zijn, in Schaal-0 wordt het (denk ik) op deze manier helemaal niks want de "heat-vieuw" van Shapeways zit al tegen het rood aan.

1:1,


Het voorlopige 3D ontwerp,


Je kan er nog 8 koperen leidingen aan maken..even boren.


7370


Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5435
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #83 Gepost op: 04 March 2023, 14:51:01 »
Soms gaat het ook om de kunst van het weglaten. En dat uit mijn mond ;D.



Links een poging van mij om in H0 Friedmann smeerpersen te maken. Indruk is wel aardig, maar niet alles.

Op jouw tekening zie ik niet 2 groepen van 4 naast elkaar. Anders gezegd, ik zou de 4 persleidingen links en rechts iets uit elkaar zetten. Maak je kleine gaatjes aan de onderkant in de leidingen? Kun je er altijd een draadje met een zeskant moertje aan solderen. En ook aan de voorkant zou ik willen voorstellen putjes te tekenen. Ik heb vandaag een hele set 3D prints van shapeways ontvangen en bekeken en ik zie dat er op veel plekken putjes in getekend zijn. Ik moet het opzoeken, maar ook op de bovenkant zouden het zeskant moertjes kunnen zijn. Krijg je er wel op en het beste gepositioneerd als er ook putjes zitten om op te boren.

Wordt weer fijn  :).

mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5435
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #84 Gepost op: 04 March 2023, 14:53:26 »
P.S., dat zandstralen van messing prints. Met welk grit doe jij dat en welke druk? Mijn cabine en compressor weer eens uitgraven.... Ik heb zo'n ding van HBM en ik gebruik de kleinste spuitmond die wordt meegeleverd.




mvg,
Ivo

*

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9778
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #85 Gepost op: 04 March 2023, 15:00:51 »
aluox 110 um 8 bar. Grof geweld.

Waarom bovenop putjes om te boren? leidingen zitten onderaan en daar zitten de putjes.
Zie ook Labrijn  deel 2, blz 142, afb.293

Onder de Shapeways-maat worden zeskantbouten ronde uitstulpingen of het hele gietdeel wordt afgekeurd. Kan je beter gelijk improviseren en iets maken wat er op lijkt én door de keuring komt. En ik schreef al.....TEST-print. Staat ook (nog) niet in de Shapeways-winkel.
« Laatst bewerkt op: 04 March 2023, 15:10:40 door FritsT »

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5435
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #86 Gepost op: 04 March 2023, 15:12:05 »

Waarom bovenop putjes om te boren? leidingen zitten onderaan en daar zitten de putjes.

Onder de Shapeways-maat worden zeskantbouten ronde uitstulpingen of het hele gietdeel wordt afgekeurd. Kan je beter gelijk improviseren en iets maken wat er op lijkt én door de keuring komt. En ik schreef al.....TEST-print. Staat ook (nog) niet in de Shapeways-winkel.

Moet het nog nakijken, maar als er bovenop zeskant moeren zitten heb ik liever putjes om een draadje in te steken en vervolgens daar een nep zeskant boutje/moertje op te zetten dan ronde dingen. Tenzij ze rond moeten zijn en dat moet ik nog nakijken. Die Friedmann pers staat in een van mijn boeken.
mvg,
Ivo

*

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9778
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #87 Gepost op: 04 March 2023, 15:49:22 »
Kijk het dan eerst even na voordat......

Voor ieder onderdeel maken we een dossier met alle specificaties aan dat in ons zoeksysteem wordt opgeslagen.
We tekenen aan de hand van  historsche foto's en tekeningen uit Labrijn, Harterink/Mook en evt aanvullende bronnen en gaan dan, indien onontkoombaar, aanpassen aan de gieteisen waarbij 0,62 mm de ultieme Shapeways maat is. Kleinere details kan je alleen maar weergeven door een "klinknagel" te tekenen en die ook nog eens te laten verzinken. Dan zie je "iets" van 0,3 mm. Moeren met zes scherpe kanten in die maat...onhaalbaar. In kunststof is dat een ander verhaal, maar in messing is dat de maat die Shapeways aanbiedt. Dat ook onze bouwgoep nog kleiner zou willen spreekt voor zich, maar tja, wij zijn geen gieter.

Bedenk ook dat niet alleen een specifieke "pukkel" een afmeting moet hebben, maar ook de tussenruimte naar een volgende "pukkel", rand of wat dan ook. Als ook dat kleiner wordt dan 0,6 dan loopt dat vol en ben je nog verder van huis.

Prioriteit bij het tekenen is  dan ook "de kunst van het aanpassen" en niet "de kunst van het weglaten" Het laatste alleen in situaties waarin het echt niet anders kan en die zijn zeldzaam. En waar we twijfelen maken we eerst een test-print al kost dat ook weer de nodige financiën.
In de benaming van gietdelen zie je dan ook de versie van ontwerp We beginnen met 1.0 en dat loopt vaak op tot 2.x. (of meer).

Je ziet op onderstaande weergave dat Shapeways aan de bovenkant een "rode" afkeuring geeft. Je ziet ook dat de peilglazen helemaal "groen" zijn. Die horen vrijstaand te zijn, maar je kan raden..... Door de achterwand naar voren te halen verzinken ze daarin en mét resultaat....groen.

Deze controleprocedure (de Heat Vieuw) is een vast onderdeel van het ontwerpen en we gaan liever voor 0,1 mm groter én "groen" dan "rood" want we weten dat als de computer bij Shapeways nog zegt.. accoord, dat er een handmatige controle komt en die is vaak onverbiddelijk. Op extra werk en overdoen zit Shapeways niet te wachten.

« Laatst bewerkt op: 04 March 2023, 18:32:12 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9778
    • nulpunt
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #88 Gepost op: 04 March 2023, 18:45:50 »
Moeren draaien we na het aanbrengen bewust ook om zijn as in die posite dat de tussenruimte naar een aangrenzend "iets" maximaal wordt.

Aan het 3D tekenen ligt het niet, dat is onbrgerensd, tot in nanometers. Voor de praktijk moet je met de ogen van het gietbedrijf kijken, maar daar hebben we het al vaker over gehad.
Zijn er meerdere opties? zeker, maar dan komen de kosten voor het maken van moedermodellen en gietmallen weer om de hoek kijken. Overigens, daar zijn we voor het binnenliggend drijftwerk mee bezig. Resultaten daarvan worden binnenkort verwacht. Vooralsnog leidt de gekozen weg via Shapeways naar een maakbaar model. Kan het beter?...altijd.

Hoe groter de schaal, hoe moeilijker en bewerkelijker het wordt.
« Laatst bewerkt op: 04 March 2023, 18:48:39 door FritsT »

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5435
Re: NS-6000 in Spoor-1
« Reactie #89 Gepost op: 05 March 2023, 00:15:35 »
Frits, ik baseer me op tekeningen en beschrijvingen van Labrijn. Ik moet het nog goed doorlezen. Het gaat mij ook niet om een perfect giet- of printstuk, maar om een goede basis om het verder te detailleren. Ik stel ook niet voor het Shapeways werk te verfijnen, maar zoek naar een  basis die je met andere details kunt perfectioneren. Ik heb een bedrijf in de VS die perfecte zeskant moertjes maakt van extreem klein tot groter. Dus iets wat niet te printen valt is wel aan te vullen. En dan heb ik liever perfect geplaatste putjes in een print die ik kan opboren dan een uitsteeksel dat niet de juiste vorm heeft. Zoiets.
« Laatst bewerkt op: 05 March 2023, 10:17:47 door Ivo tB. Reden: typefouten van een iphone gecorrigeerd »
mvg,
Ivo

*